Det ultimata och lättaste verktygskitet med på tur

eucalyptus

Aktiv medlem
Söker T20 och T15 bits i 4mm storlek alltså de små "precision bits"
Någon som vet var jag hittar i kvalité? Finns 10 pack för 25kr på aliexpress.. Men vill ha något bättre.

Har köpt Daysaver, Milkit hassle off som är det absolut lättaste multitool i hela världen. Den tar även 4mm bits och T20 + T15 saknas :(

Har idag ett fodral för mobilen (andra småsaker får också plats som kort)
Och ett fodral för 2 TPU slangar, patches, CR2032 batterier, däckkrängare och Crankbrothers multitool.

Tanken är att banta ned till så lätt som möjligt samtidigt lika brett som idag, dvs inget verktyg ska saknas.

Några snabba bilder nedan.

Det andra fodralet jag har idag är ganska stort och klumpigt för slangar och verktyg, ungefär stort som mobilen men lite tjockare.
Slangarna är extremt ömtåliga men ack så små, så något skydd behövs.

De nya verktygen får plats i telefonfodralet men behöver samtidigt något för slangarna, ska kolla om jag hittar ett mindre fodral då jag vill ha så mycket plats som möjligt i bakfickorna på tröjan till godis.

Kommer posta fler bilder och info i tråden när kitet byggs ut och blir komplett.
Ska fungera både för MTB + landsväg.

IMG_20240126_223440.jpg

IMG_20240126_223623.jpg

IMG_20240126_223759.jpg

IMG_20240126_223809.jpg

Härligt! En trådstart som ger mig en nytändning, kanske! Jag har helt chanserat vad gäller verktyg/slang/förvaring sista tio åren. Och det trots att jag VET att ett litet smidigt verktygssätt som glider ned i ryggfickan med plats över står för ca 35% av cykelglädjen. Förr använde jag ett Topeak Micro som hade funktion i minimal form, men iom att det behövs Torx till skivor nu överallt är det pensionerat. Har slentrianköpt andra med olika grader av funktion och lätt vikt, men inte lagt manken till på riktigt. Så, inspirerande trådstart!

I sakfrågan, nej jag vet inte var du hittar sådan små bits med erkänd kvalitet. Men du kan väl dela med dig om du lyckas? Det blev en bump ändå! :-)

Alltså, varför? Räcker det inte med däckverktyg och ny slang eller sådan där svart slemmig tråd man sticker in i däcket och en vettig pump. Mobiltelefon så man kan ringa någon som hämtar är kanske det viktigaste ändå

Alltså, varför? Räcker det inte med däckverktyg och ny slang eller sådan där svart slemmig tråd man sticker in i däcket och en vettig pump. Mobiltelefon så man kan ringa någon som hämtar är kanske det viktigaste ändå

Och köra ner en till målet så man traska i mål med cykeln på ryggen?
Min sambo har förvisso kört 35 mil och hämtat mig en gång då allt sket sig men det kortet drar man inte för ofta helst.

därför att smådelar roadside är svåra att hålla reda på.

grus, gräs, eller trampad stig är ofta ett tema. grov svensk asfalt är inte så mycket bättre.
Ok. Du har haft någon variant där bitsen är lösa kanske? På min variant sitter bitsen hårt i en hållare. Fippligt, och man kan behöva ta av handskarna, så inte optimalt. Men inga bits har försvunnit vid de tillfällen jag använt den.

Går att köpa stora precision driver kit med massvis av bits på Clas ohlson, Ikea och anda butiker. Men tveksam kvalité?

Ifixit har fina bits! Men blir riktigt dyrt för endast 2 lösa bits.

Wiha säljer också, av S2 stål som verkar vara av motsvarande kvalité. Svårt att hitta
Men denna sida säljer med frakt för 6 euro till Sverige ?

Tanken är ju att detta bara ska användas i nödfall.

Bild på hela kitet. Alla verktyg får plats i fodralet med mobilen då dessa är väldigt platta. Har ett större fodral annars men undviker helst. Gillar skarpt detta Pro discovery. Varit med nu i 3? 4? År och det är helt fantastiskt bra.

Slangarna lägger jag i botten på ryggfickan och sedan fodralet ovanpå. Så då får jag 2 lediga ryggfickor kontra 1 tidigare.

Men skulle behöva något form av skydd för slangarna. Typ något 3D printat som skyddar ventilenfästet då detta har en tendens att gå sönder lätt på TPU slangar.

Annars har vi här
Verktyg
2 slangar
2 CR2032
2 par quick links (sram road och eagle)
Några patches för TPU slang, worst case scenario på 30 mils rundor.
Fodral

Ska komplettera med bits Torx T20 + T15

En ståltråd och något hemmabygge-verktyg som ska kunna ta isär quick links. Finns färdiga verktyg i plast som väger 40 gram, men det är för tungt. Kan bygga något superenkelt med skruv o mutter på >10 gram.

IMG_20240127_125253.jpg

IMG_20240127_130553.jpg
IMG_20240127_130624.jpg

I bild och inlägg ovan har jag lämnat det svarta Milkit fodralet vid sidan inklusive tubeless plugs. Dessa läggs till den dagen det blir mtb/gravel. Annars kan det få stanna hemma.

Pump (Lezyne mini oil slick) väger exakt 100 gram inklusive fäste och sitter monterat på cykeln. Detta är den enda detalj som får sitta monterad på cykeln.

Väskor och annat är totalt förbjudet att sitta på cykeln. Bortsett från minsta möjliga sadelväska vid extremrundor >25 mil.

Här är några fodral jag provat och använd innan. Skönt att slippa 2 fodral på varje cykeltur.

IMG_20240127_130009.jpg

Till övrig kritik i tråden. Kitet är inte det mest optimala i panik och stress. Så mycket lösa delar är det inte. Kanske behöver användas 2 gånger om året och detta ska vara en så lätt och minimal lösning som möjligt. Vet aldrig vad som händer och då känns det bra att vara förberedd. Cyklar mycket själv och 20-30 mil är inga konstigheter. Har ingen att ringa efter hjälp.

Eftersom cyklarna är byggda så lätt det bara går så behöver ju även verktygen bantas. Vill inte ha onödig vikt och absolut inga väskor på cykeln.

Ganska viktigt att vara förberedd oavsett solo eller gruppcykling. Så många gånger som personen i grupp med flest problem aldrig har verktyg, slang eller kunskap. Det är alltid personen som är minst förberedd som får flest problem och ibland flera gången samma cykeltur. Om det finns en koppling/relation till okunskap och dåligt cykelunderhåll låter jag vara osagt.

Vill inte vara beroende av någon annan i kris ?

här är mina verktyg som alltid är med. visat bilden förut.

för pendling, lvg, mtb. inte vägt dem men samtliga varit med avhjälpa nödiga lägen för mig eller andra. även kassettverktyget. det var nytja det, eller bära cykeln till civilisationen. det väger inte många gram, och även övriga värda sin hanterbara vikt.

tillkommer några kedjelås, grejor för punka, reservslang, grejor laga revor i däck, och ibland reservdäck.

för mtb en 100g kedjespännare. inköptes efter arons debakel på fjället:) växelöron förstås. inklusive ett som jag byggt om så det passar alla cyklar.
.

IMG_1564.jpeg

Senast ändrad:
Ja växelöra har jag aldrig haft med. Aldrig haft oturen heller och sällan skådat med egna ögon.

Kan hända att det slinker med i framtiden. Vill minnas det vägde 17 gram ...

Tycker de växelöron som är till 12mm thru axles är ganska starka. Krävs en rejäl smäll för att det ska gå av. Men inte mycket kraft för att det ska böjas en halv millimeter.

Dina verktyg ser dock ut att väga bly. Har du ryggsäck? ?

Ska räkna senare hur mycket vikt jag sparat mot förra kitet som verkligen inte varit dåligt och redan trimmat.
Lutar åt 200 gram sparat och ett mindre fodral i fickan!

jo det väger ju en del. ungefär som en burk läsk. eller reservdäck. men ser det som värt kunna ta hand om det mesta och slippa tänka på att hämtas eller ordna alternativ transport.

tungviktaren i sammanhanget är multiverktyget cirka 160g.

normalt befinner sig grejorna i en plastpåse i ryggan.
.
IMG_0251.jpeg

Jag vägde min verktygspåse jag alltid har med och inkl. reservdelar hamnar den på runt 3 kilo för långturer, men extrakedjorna är hälften så inte så blodigt som det kan verka och jag gillar en silkeslen drivlina så att kunna byta till nyvaxade kedjor är för mig värt det dryga extrakilot..

För långfärder resonerar jag såhär: jag väger runt 85 kg med kläder och skor, cykeln 15 kg, redan där är jag uppe i 100 kg och sen tillkommer saker som inte går att dra ned på som mat och vatten, sovsäck, lås och lite till och det väger kanske 20 kg så vad spelar då något kilo hit eller dit för roll? Tyngre saker packas om möjligt längst ned i packväskorna bak och påverkar inte cyklingen särskilt mycket.

Senast ändrad:
Är det sådana här? Vet inte hur kvaliteten är men verkar vara ett tyskt företag åtminstone.

Är det sådana här? Vet inte hur kvaliteten är men verkar vara ett tyskt företag åtminstone.

Nae det där är vanliga 1/4" (6.35mm) bits :)

Micro / precision bits är 4mm (5/32") såna som används inom elektronik vanligtvis.

Byt skruvar!
T20 och T15 kan vi förbjuda och så har hela världen sparat 11g var.?

Torx är ju bästa som finns! Typ de flesta titanskruvar är titan och de mindre storlekarna används ofta av italienarna på lättviktsgrejer som styrstam.
Insex känns så lätt att köra runt skallen på jämfört med torx i de mindre storlekarna. Håller du inte med?

Torx är ju bästa som finns! Typ de flesta titanskruvar är titan och de mindre storlekarna används ofta av italienarna på lättviktsgrejer som styrstam.
Insex känns så lätt att köra runt skallen på jämfört med torx i de mindre storlekarna. Håller du inte med?
Välj en standard och håll dig till den, cykelindustin! Jag förutsätter att alla torx på en cykel är 25, något som förstås inte stämmer, med fel storlek är det lätt att det går fel. Jag tycker insex är lättare att bedöma storleken på. Rundar en insexskallar gör en fel (vilket ju hänt...) och gör en fel kan en nog sjutton runda torx med. Välj en!

Här är en prototyp eller färdigt verktyg, inte bestämt mig ännu.

Provade först med ståltråd och det gick inte bra alls.

Provade sen med växelvajer. Fungerade bättre men efter en användning så är vajern trasig.

Landade sedan på paracord. Fungerar helt OK. Lite meckit men är ju worst case scenario detta ska användas... Så det är bättre att ha något verktyg SOM fungerar än ingenting alls. Har jag en olycka stor nog att kedjan blir kass ute i det vilda så har iaf inte jag bråttom att få det klart på 10 minuter... Slang går fortare

Idé baserat på denna video

Snöret dras genom kedjan. Spänns åt med hjälp av skruven (behövs 3mm insex till detta). Sedan twistar jag snöret hårt så kedjelåset bryts.
IMG_20240129_132615.jpg

Bild på hela kitet. Alla verktyg får plats i fodralet med mobilen då dessa är väldigt platta. Har ett större fodral annars men undviker helst. Gillar skarpt detta Pro discovery. Varit med nu i 3? 4? År och det är helt fantastiskt bra.

Slangarna lägger jag i botten på ryggfickan och sedan fodralet ovanpå. Så då får jag 2 lediga ryggfickor kontra 1 tidigare.

Men skulle behöva något form av skydd för slangarna. Typ något 3D printat som skyddar ventilenfästet då detta har en tendens att gå sönder lätt på TPU slangar.

Annars har vi här
Verktyg
2 slangar
2 CR2032
2 par quick links (sram road och eagle)
Några patches för TPU slang, worst case scenario på 30 mils rundor.
Fodral

Ska komplettera med bits Torx T20 + T15

En ståltråd och något hemmabygge-verktyg som ska kunna ta isär quick links. Finns färdiga verktyg i plast som väger 40 gram, men det är för tungt. Kan bygga något superenkelt med skruv o mutter på >10 gram.

Visa bilaga 677796
Visa bilaga 677800Visa bilaga 677801

Jag har vakuumförpackat mina TPU.

Edit jag klipper ett litet jack i sidan, då kan man riva upp den. Annars behöver man en sax eller kniv för att öppna.

20240129_163431.JPG

Senast ändrad:
Listig konstruktion, jag som inte är lika påhittig köpte en listig tång med trippla funktioner
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Tångdelen funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås, det finns även förvaring av kedjelås inuti, änden av handtagen funkar som däckverktyg och så finns det även ventilverktyg, kolla i länken.
Den är även hyfsat billig, 157 SEK, liten och lätt.
Men jag tror att din lösning är både billigare, mindre och lättare.

Listig konstruktion, jag som inte är lika påhittig köpte en listig tång med trippla funktioner
Tångdelen funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås, det finns även förvaring av kedjelås inuti, änden av handtagen funkar som däckverktyg och så finns det även ventilverktyg, kolla i länken.
Aa den där har jag kollat på mycket förra året. Är du nöjd med den, rent praktiskt?

Vill minnas recensioner sade att den var svår och knepig att använda. Just tångdelen att trycka ihop/isär kedjelås

Aa den där har jag kollat på mycket förra året. Är du nöjd med den, rent praktiskt?
Jag har inte haft den så länge och har därför inte använt den ännu (ta i trä)

Vill minnas recensioner sade att den var svår och knepig att använda. Just tångdelen att trycka ihop/isär kedjelås
Var det för den jag länkade ovan med "X" i slutet av namnet: Topeak Power Lever X?
Eller för den "enklare" utan "X" i slutet av namnet? För läser man om den skriver Topeak själva:
"Not compatible with Shimano® QUICK-LINK (SM-CN900-11)"

roligt verktyg:)

just kedjelåset manövreras som alternativ hur smidigt som helst med 71g polygrip avbildad längre upp. väljer jag även på hemmaplan. och nyttig till mycket annat.

lägg till det ett par birzmann däckjärn 27g och man är inte i bojsänkedivisionen direkt.

Topeak Power Lever X
topeak-reifenheber-power-lever-x~7.jpg

Provade först med ståltråd och det gick inte bra alls.

Provade sen med växelvajer. Fungerade bättre men efter en användning så är vajern trasig.

Landade sedan på paracord. Fungerar helt OK. Lite meckit men är ju worst case scenario detta ska användas... Så det är bättre att ha något verktyg SOM fungerar än ingenting alls. Har jag en olycka stor nog att kedjan blir kass ute i det vilda så har iaf inte jag bråttom att få det klart på 10 minuter... Slang går fortare

Idé baserat på denna video

Snöret dras genom kedjan. Spänns åt med hjälp av skruven (behövs 3mm insex till detta). Sedan twistar jag snöret hårt så kedjelåset bryts.
Visa bilaga 678116

Jag har kört med ett snöre som jag knöt en ögla i vardera änden på. Då kan du stoppa in din insexnyckel i ena öglan och däckjärnet i andra. och sen rycka upp kedjelåset
Då slipper du den där kontraptionen med skruvarna :)

Jag har kört med ett snöre som jag knöt en ögla i vardera änden på. Då kan du stoppa in din insexnyckel i ena öglan och däckjärnet i andra. och sen rycka upp kedjelåset
Hmm
Om jag tolkar bilden rätt så är det ingen dum idé.

Knepigt bara att få igenom öglan genom kedjan.
Får vara en tunn tråd av något slag. Ska kolla ?☺️

Topeak Mini P20 har inbyggd öppnare för kedjelås och hela verktyget väger 131 gram. Har använt dn flera gånger ute på stigen. Jag har tappat skruven till öppnarwn men fick den att funka med en insex från verktyget istället.

Torx beställda!
Blev två T20, en T15 och en T10 (T10 skulle dock behöva va tamper resistant, sån ihålig)
160kr, så 40kr st är ändå väldigt bra. Tillverkat i Tyskland så förmodligen bättre än kina ??

Tror jag bara har T25 och T20 på cyklarna. Men vet inte om T15 behövs i framtiden, Extralite har bytt skruver fr.o.m 2023 till T15.
Originalbitsen till Daysaver är sinnesdyra, så gäller att hålla hårt i de, typ 150kr st...

I bild och inlägg ovan har jag lämnat det svarta Milkit fodralet vid sidan inklusive tubeless plugs. Dessa läggs till den dagen det blir mtb/gravel. Annars kan det få stanna hemma.

Pump (Lezyne mini oil slick) väger exakt 100 gram inklusive fäste och sitter monterat på cykeln. Detta är den enda detalj som får sitta monterad på cykeln.

Väskor och annat är totalt förbjudet att sitta på cykeln. Bortsett från minsta möjliga sadelväska vid extremrundor >25 mil.

Här är några fodral jag provat och använd innan. Skönt att slippa 2 fodral på varje cykeltur.

Visa bilaga 677799

Den här pumpen får bra betyg och sparar dig 74g.

Följde upp på detta och denna idé är helt klockren!!

Ett snöre är allt som räcker, helt perfekt. Vikt = noll.

Gjorde 3 st ifall det skulle krisa

Inget för att sätta ihop kedjelåset men det går ju att göra över framklingan och trycka till. Detta ska aldrig behöva användas men ändå ??‍♂️
IMG_20240204_155408.jpg
IMG_20240204_155618.jpg

Tillbaka
Topp