Det ultimata pendlardäcket, vilket?

Simjatov

Ny medlem
Vilket är det?

Jag tycker att mina crossdäck 700x33 rullar lite tungt på asfaltsträckorna till och från jobbet, men funkar fint på grusvägarna.
Jag söker nog ett par slicks med mindre bredd som rullar lätt på asfalten och som funkar på grusvägarna utan att punktera.
Har ni några förslag och egna erfarenheter att dela med er av?

/Hans

Med risk för att låta tjatig så vill jag återigen lyfta fram Continental GP 4-Seasons 28mm.

Det finns rätt många andra trådar i ämnet som du kan söka fram :)

Har inte provat överdrivet många andra däck (aldrig kört 4-seasons t.ex.), men Vittoria Open Pave har jag inga anmärkningar på.

Conti Contact sport 32mm pendlade jag på i tre år 15 mil i veckan i 3 år. De hänger fortfarande med och jag har inte punkat en enda gång.

Kör också med Durano Plus men fick en punka för någon vecka sedan. En glasbit som hade arbetat sig igenom punkaskyddet. Men generellt sett så är det väldig punkasäkra däck.

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker tjata om Durano Plus. Slicks med ett
> punkaskydd som får 4-seasons verka hållbara som
> ryska kondomer.

På köpet får man en känsla av att rulla på däck av bakelit :)

Jag har kört Conti Sportcontact på frostfria årstider i fem år (har kört slut på två uppsättningar och är inne på mitt tredje par). Supernöjd. Snabba, lättrullade och bra grepp. Greppet är inte så bra på frostigt/isigt underlag eller på rullgrus. Har fått väldigt få punkor på dessa.

Köpte på Rosebikes med reflexer för ett bra pris. http://www.rosebikes.se/artikel/continental-tyre-sportcontact-reflex/aid:49631

Jag gjorde som emilh sa (Conti 4-seasons 28mm), de rullar rikktigt fint.

(men jag tjytjöpte ett par Conti CX Speed oxå, ska testa dem någon kulen natt)

Edit: Givetvis åkte jag på en punka på hemvägen, skar upp sidoväggen på en elak sten på cykelbanan. Testar med ful-LiquiSole, men misstänker att det behövs sys. Har apoteket böjda nålar (sådana som man syr människor med)?

Senast ändrad:
Tack för alla tips.
Det lutar lite åt Continental SportContact, bra pris på dessa!
Vilken bredd rekomenderas 28 eller 32?
Lurar på 28 då jag brukar köra intervaller på hemvägen och vill ha lite motstånd.

/Hans

De mest punkteringssäkra däck jag nånsin haft var Conti Contact 28mm. Körde med de i flera år utan en enda punka. Om det bara är punkasäkerhet som avgör om ett pendlardäck är ultimat torde dessa vara en bra kandidat.

Men pendlardäck är rätt trista. Och jag gillar inte trista däck.

Edit: Har inte provat 4Seasons eller Open Pavé dock. De kanske är både och.

Senast ändrad:
Conti 28 körde jag med hela förra sommaren och hösten på jobbpendling på min hybrid. Lättrullat och ingen punka på bra många mil. Kör dock inte på dem nu när jag kör en del grusväg. Kanske håller?

SportContact är billiga, men både tunga och utan grepp. Efter att ha levt med dem två år vill jag aldrig se ett par igen. Tyvärr vill de aldrig slitas ut. Jag får väl slänga dem outslitna snart, även om det tar emot.

Marathon Racer, Kojak eller Randoneur Hyper. Inte SC.

Jag kör med Conti GP 4 Seasons och de fungerar perfekt på asfalt, men på grus har det inte mycket grepp.

Vid ett vägarbete finns en liten 1 m hög grusbacke som svänger tvärt ut på trotoaren. Att bromsa och svänga där är lite spännande när bakhjulen glider i sidled på gruset.

Men att köra med lvg-däck på korta bitar grus fungerar ju faktiskt alldeles utmärkt. Jag har pendlat till Kista i ett par månader nu via Ärvinge där det är grus ett par tre km. Inga problem.

Jag är lite sugen på de här Challenge Bianca. Ingen som har någon åsikt om dem?

mmmrrrr skrev:
> men Vittoria Open
> Pave har jag inga anmärkningar på.

Det är grymt bra däck, men det mjuka gummit (som ger suveränt grepp) plockar upp glasbitar, så jag skulle inte välja dom för pendling, i varje fall inte i tätort.

Jag kör för det mesta på Schwalbe Marathon Mondial. Funkar fint på både grus & asfalt samt verkar ha riktigt lång livslängd.

Frid!

Jag byter mina racerdäck varje vår och donerar till pendlaren. Gp4000 är faktiskt riktigt bra att pendla på.

Vintertid är det schvalbe maraton winter som gäller.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Durano Plus, solida gummidäck underbara. Men hala i det blöta.
Vittoria Open Pave, svårpenetrerade men "cuttar" (som Ken Ring skulle säga) lätt, tom på gruskross, magiskt våtgrepp.
Gatorskin Hardshell, ska vara riktigt najsa. Durano Light typ.

Har hört mycket bra om Vredestein Fortezza Quattro TriComp. Nån som testat?

Det ultimata pendlardäcket existerar nog inte, vilket som är bäst beror helt på hur & var du cyklar samt vad du prioriterar. Hade jag cyklat genom glaskross och dödsgrus varje dag hade jag nog valt nåt tråkigt som Durano Plus men om det är normala till roliga vägar blir det Open Pave/Conti 4-seasons/Gatorskin.

Conti Gatorskin Hardshell 28 mm bak
Conti Gatorskin 28 mm fram

Schwalbe Marathon Racer rullar ok och är slitstarka, men de ex jag kört med har av någon anledning haft en tendens att torka/spricka redan efter ett par säsonger.

Conti Sport contact har jag aldrig testat, däremot vanliga Contact, vilket var ett hemskt däck. Rullade riktigt uselt och hade dåligt väggrepp både i torrt och vått väglag. Tunga. Bytte snabbt ut dem...

Pegorelli skrev:

>
> Conti Sport contact har jag aldrig testat,
> däremot vanliga Contact, vilket var ett hemskt
> däck. Rullade riktigt uselt och hade dåligt
> väggrepp både i torrt och vått väglag. Tunga.
> Bytte snabbt ut dem...

conticontact.JPG

Sport Contact: Ett schysst pendlardäck, ett av de bättre jag provat.
contisportcontact.JPG

Jag har kört Kojak i 2 säsonger, då har jag använt dem hela året men inte på is o snö, utan en enda punka. Trots glas o grus. Förvånad men nöjd.

Har kört både Contact och SportContact. Kan inte säga att den senare var så mycket roligare, fast den var rejält bredare iofs (37 mm mot 28 mm).

evo skrev:
> Har kört både Contact och SportContact. Kan inte
> säga att den senare var så mycket roligare, fast
> den var rejält bredare iofs (37 mm mot 28 mm).

+1 De känns klart likvärdiga. Typ som samma däck fast utan det synliga mönstret.

Jag kör också Durano plus. Dom väger närmare 400 gram men rullar riktigt bra. Jag tror dessa däck har bästa punkteringsskyddet. Så vill man slippa punktering så finns en lösning :)

Duranon har så usel känsla tyvärr. Inget vidare grepp heller. Har det bak nu, och conti 4-seasons fram. Har haft det bak också. Klart bästa "raciga"pendlardäcket. Punkar inte alls lätt, fått en punka på tre år i stockholm, och en fin känsla när du hojjar. Perfa är de. Jag har kört 28 bredden. Duranon är 25 bredd, men de är i princip lika breda.

Har ett durano plus nytt i förpackning, vill någon köpa billigt? Jag vill bara ha 4-seasons från nu.

Det som är dåligt med 4-season är att det har en aning ömtålig kant mot kanttråden. Original alexfälgar, förbrukade 3 däck per år. Det sprack vid kanten mot kanttråden/kevlarn, sen punka med en ljudlig smäll. Men det var nog alexfälgarnas fel, det sämsta skit som funnits. Har skrivit en hattråd om dem.

Jag vill också tjöta lite - Kojak är kanon. Smalare däck är inte detsamma som mer lättrullat i pendlingsfart.

MarcusS skrev:
> Jag vill också tjöta lite - Kojak är kanon.
> Smalare däck är inte detsamma som mer
> lättrullat i pendlingsfart.

Vad är pendlingsfart? Jag kör snabbare när jag pendlar än när jag är ute och tränar distans. Pendlingen är mer av ett tempopass (15km)

Jag avråder Michelin Pilot City (har dom på min hybrid):
Bra grep (tycker att det viktigt att tänka på när det blir blött i backen)
Men: Tunga och obekväma.

Jag känner att jag också måste dra en lans för GP4seasons 28mm! Enligt mig en så bra kompromiss det går att få för snabb pendling: nästan racerrull, bra grepp, punkasäkra, relativt lätta, och mycket enkla att lägga på (på de tre oilka fälgar jag testat dem på) om punkan skulle vara framme. Köp!

Svetto skrev:
> Jag kör också Durano plus. Dom väger närmare
> 400 gram men rullar riktigt bra. Jag tror dessa
> däck har bästa punkteringsskyddet. Så vill man
> slippa punktering så finns en lösning :)

Säkert ett bra däck, har inte provat. Kör själv med Schwalbe Marathon Plus i 25 mm. Det väger 600 gr. Ha :-) helt sjukt tungt och fullständigt bombsäkert. Trista och hårda att köra på men punkor det slipper man.

Tillbaka
Topp