detta med pedaler...

kogoyo

Aktiv medlem
detta med pedaler...
Hej Bullen.
Köpte en cykel som givetvis kommer utan pedaler (varför är detta standard?). Så jag tänkte att jag skruvar av pedalerna på en gammal dh-cykel jag köpte beg ett tag sen, för att sätta på den nya. Eftersom jag bytt pedaler på andra cyklar tidigare funderade jag inte så mycket på hur det såg ut när jag tog av dom. När jag skulle skruva på pedalerna på nya cykeln upptäckte jag att högerpedals "fäste" (den gängade delen som skruvas i vevarmen) är mycket tjockare och går givetvis inte att skruva i.
Nu vet jag inte vad jag ska fråga riktigt här på forumet. Sitter originalpedalfästet i nåt annat för att den ska bli tjockare och kan jag lossa den? Isf, åt vilket håll ska jag skruva? Om den sitter i nåt annat så har jag svårt att se att det är en helt annan del (det ser ut att vara original för jag har svårt att avgöra om det är två separata delar). Är denna del något som jag råkat lossa från vevarmen pedalen satt på (truvativ tror jag) och som jag borde sätta tillbaka?
Vet inte om mina frågor är korrekta eller lätta att förstå. Det gav mig iaf huvudbry och hoppas på lite hjälp härifrån.
Tack.

detta med pedaler...
Höger pedal är högergängad (standard, lossas motsols från pedalsidan sett) medan vänster pedal är vänstergängad.

Du kan möjligen ha fått med dig en så kallad helicoil när du lossade den pedal som ser ut att ha större gänga. Eller så har du dragit åt fel håll och det är gängsallad från vevarmen som fyller ut pedalens gänga:-/

Lägg upp bilder så framgår det nog vad problemet är.

detta med pedaler...
Din första fråga varför cyklar levereras utan pedaler är för att det finns så många olika pedalsystem; skulle tillverkaren skicka med pedaler är det ändå stor sannolikhet att de byts ut.

detta med pedaler...
Och även om cyklar säljs utan pedaler har jag aldrig varit med om att lbs inte skruvar dit något så man tar sig hem (om man inte har med sig egna).

detta med pedaler...
Så här ser det ut:

20180621_095230.jpg

20180621_095912.jpg

detta med pedaler...
Jag misstänkte att d var nåt sånt, men är väldigt svårt att se en skarvlinje.
Ska bli nya pedaler, men vilka o hur dom ser ut är totalt oviktigt för mig - så länge dom går att cykla på så duger dom.
Danke schön.

detta med pedaler...
åberg sa:
emmer sa:
Ser ju ut som någon räddat veven med en insatsgänga som nu följde med ut.
Men den koniska delen då? Jag är nyfiken på hur vevarmarna ser ut.

Får återkomma senare med bild på vevarmar. Cykeln befinner sig inte på samma ställe som jag.
Jag har försökt skruva av den ev insatsgängan men sitter som berget. Fåshe om jag får av den senare med grannbondens hjälp - han har nog bättre verktyg.

detta med pedaler...
Det är väl en gängad hylsa som ska sitta kvar i vevarmen, men som följt med ut på ena sidan helt enkelt. Kolla vevarmarna på DH-cykeln så ser du nog att hålet är större på ena sidan där.

Det blir nog svårt att få bort hylsan utan att sabba den eftersom det inte finns något att greppa i. Släng och köp nytt:-)

detta med pedaler...
åberg sa:
emmer sa:

Mtp att pedalerna kom från en DH-cykel är det inte helt osannolikt att vevarmarna hade en stål insats från början. Shimano, bl.a. har haft en sådan konstruktion på sina mer 'heavy-duty' vevpartier.

edit: man ser insatsgängan på bilden nedan
IMG_5740as.jpg

Senast ändrad:
detta med pedaler...
Makten sa:
Det är väl en gängad hylsa som ska sitta kvar i vevarmen, men som följt med ut på ena sidan helt enkelt. Kolla vevarmarna på DH-cykeln så ser du nog att hålet är större på ena sidan där.

Det blir nog svårt att få bort hylsan utan att sabba den eftersom det inte finns något att greppa i. Släng och köp nytt:-)

Jag ska köpa nya pedaler. Problemet är att jag tänkte använda dessa pedaler under tiden jag beställer hem nåt från internet. Därför ville jag ta reda på om pedalen var sån pga att det kom från en dh-cykel eller om det bara var en insats som jag förhoppningsvis kan få loss.

detta med pedaler...
pnkcow sa:
åberg sa:
emmer sa:

Mtp att pedalerna kom från en DH-cykel är det inte helt osannolikt att vevarmarna hade en stål insats från början. Shimano, bl.a. har haft en sådan konstruktion på sina mer 'heavy-duty' vevpartier.

edit: man ser insatsgängan på bilden nedan

Detta var det som stämde.
Var o tittade på vevarmarna. Och visst e d så att insatsen är original och var det som följde med pedalen ut. Ska se om jag får loss den med hjälp av grannen - slipper jag köpa pedaler i första taget iaf.

Tack bullen för all input och hjälp.

detta med pedaler...
En tänkbar metod är att göra rent gängorna noga, lägga på grön Loctite och skruva fast pedalen i vevarmen den kom ifrån. Efter att Loctiten fått härda så gör du ett nytt försök att skruva loss pedalen. Då ska förhoppningsvis stålhylsan stanna i vevarmen.

detta med pedaler...
kogoyo sa:
Makten sa:

Jag ska köpa nya pedaler. Problemet är att jag tänkte använda dessa pedaler under tiden jag beställer hem nåt från internet. Därför ville jag ta reda på om pedalen var sån pga att det kom från en dh-cykel eller om det bara var en insats som jag förhoppningsvis kan få loss.

Släng och köp nytt håller jag nog bara delvis med om. Köp nytt och skruva tillbaka de där pedalerna på dh'n känns betydligt smartare.
Om du nu försöker få loss insatagängan och sabbar den blir det krångligt. Köp nya pedaler på en gång istället!

Tillbaka
Topp