Detta med skydd

Chopper

Ny medlem
Detta med skydd
Jag hör till de där som har lite svårt för hjälm, och andra skydd. Jag använder hjälm, det gör jag, men inte jämnt. Inte då jag använder cykeln som bruksfordon. Som till jobbet eller för att bara transportera mig.
Så idag hände det igen. Jag skulle bara tillbaks till jobbet efter lunchen, och genaste vägen är genom skogen och över en järnväg. Sen jag skaffat Cannondalen har detta varit min till-jobbet-väg. Jag är alltså rätt van vid den. En skogsslinga på ca 1km. Lite grus, men annars stigar och terräng. Skitkul, men jag tar det lugnt då jag vill vara hyfsat ren på jobbet.

Och idag hände det då. Över järnvägen och ned frän makadamen, rätt ner mot en sten jag alltid tidigare missat. Totalstopp och rätt över styret och ner på jorden.
Under den där tiden innan man riktigt landar hiner man tänka mycket. Först å främst, jag har ingen hjälm, och där slog huvudet i, jävlars vad ont det gör i handen och jag som har spelningar på fredag och lördag (spelar bas och gitarr), slutligen tanken att nu kommer snart cykeln neddimpande. Sen kom den ner i bakhuvudet.
Hastigheten max 2km/timmen. Ja det gick bra. Ont i hand och upp till armbågen, men inget brutet. Ont i allt det mjuka på höger höft och en mindre bula där cykeln slog ned.

Sensmoralen i den här tråden är (förutom att jag fick gnälla lite) att det är inte när man förväntar sig det som olyckor händer. Det är i vardagssituationer.

Förra gången jag gjorde en vurpa, för några år sedan, hade jag precis åkt ut på trottoaren hemma och skulle korsa gatan. Av nån anledning hade jag tittat för länge på tjejen som gick längre fram på trottoaren och när jag sedan såg något i ögonvrån som närmade sig snabbt från andra hållet nitade jag. Ovan som jag då var vid skivbromsar så gick jag även då i tangentens riktning över styret. Eller rättare sagt det mesta av mig gick över. Ner till midjan där det så kallade scrotum mötte höger sidas barend som tackålov var gummiklädd och av ergo-typ. Det räckte ändå för att slå hål på pungen och flera veckor efteråt gick jag och lekte julgran med färgad kula i grenen, i storlek av ett större hönsägg.

Ett annat exempel är en fd arbetskompis som på sin racer på väg till jobbet möter en annan cyklist under en viadukt och kollisionen är ett faktum. Det gick sämst åt min vän som blir liggande med skallfraktur och nackproblem i 3 månader.

Soom sagt, för mej är det iallafall i vardagssituationer olyckan händer och det är kanske dags att tänka över det där med hjälm en gång till... Och köra försiktigt.

Detta med skydd
Värst är väl i trafiken då du inte kan styra att någon annan kör på dig. Hjälm är oftast skilnad mellan liv och död!

Jag skulle aldrig chansa!

Detta med skydd
Jag pendlar också utan hjälm. Rätt dumt faktiskt. Det är ju bara 6km. Härom dagen duggade det lätt, såg en bil i ögonvrån och reflexbromsade. Skillnaden mot 'normala' förutsättningar var just duggregnet = halka vilket är en dålig kombo med fotbroms. Sladden var ett faktum och det måste varit ett par millimeter ifrån att jag gick omkull mitt på en vältrafikerad landsväg.

Jag som jämt stannar för rött och vanligtvis går över vid grönt om det är trafik i korsningen.

Detta med skydd
Prophet skrev:
-------------------------------------------------------
> Värst är väl i trafiken då du inte kan styra
> att någon annan kör på dig. Hjälm är oftast
> skilnad mellan liv och död!

Menar du att man dör i de flesta kollisioner om man inte har hjälm, men överlever om man har det?
Det är inte min uppfattning.

Detta med skydd
bojsänke skrev:
> Prophet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Värst är väl i trafiken då du inte kan
> styra
> > att någon annan kör på dig. Hjälm är
> oftast
> > skilnad mellan liv och död!
>
> Menar du att man dör i de flesta kollisioner om
> man inte har hjälm, men överlever om man har
> det?
> Det är inte min uppfattning.

+1

Enligt Erik Sandblom :) är det snarast tvärt om...

Detta med skydd
Man cyklar inte utan hjälm. Man kör inte bil utan säkerhetsbälte.

Man varken cyklar eller kör bil onykter. Höll alla de enkls reglerna skulle färre dö i trafiken.

Detta med skydd
Jag har sett två ruggiga cykelolyckor, där var hjälmen skillnad mellan att resa sig upp med en hjälm som var i småbitar, eller att ligga i en pöl med halva hjärnan utanför och inte åstadkomma mer än att knappt kunna andas själv.

så jag sätter då alltid på mig hjälm iaf.

Detta med skydd
Och jag har varit med om bilolyckor som... och så vidare. För att inte tala om människor jag känt som virat bilen runt ett träd och dött. Hade han levt om han burit hjälm? Förmodligen. Det går dock inte komma ifrån att om man moraliserar över transportcyklister som inte har hjälm, men själv sitter barhövdad i bilen, är man antingen totalt duperad eller en jävla hycklare.

Ska man ut i skogen och rejsa har man lämpligen hjälm på sig, precis som de som tar bilen till banan.

Senast ändrad:
Detta med skydd
Jag kan ge ett exempel på när det är farligt med hjälm. En fd kollega var ute och racerhojade
och skulle justera hakbandet på hjälmen (naturligtvis utan några händer på styret) då han fick
möte på cykelvägen och skulle väja vilket resulterade i att han gjorde en ordentlig faceplant.
Fint uppskrapad i ansiktet var han klantskallen:-)
Sensmoral: Fixa att hjälmen sitter rätt INNAN du ger dig ut.

Detta med skydd
Jag började också använda hjälm efter ett tillbud en morgon när jag cyklade till jobbet tidigare var jag tom ute och cyklade i skogen utan hjälm.

Jag blev "scared straight" en morgon när jag cyklade till jobbet och som vanligt hade jag tankarna på något helt annat då jag plötsligt körde ner i en 1dm djup grop bredvid ett bygge. När framhjulet åkte ned i gropen tog fjädrade gaffeln upp det mesta av stöten och hjulet rullade över men när bakhjulet gick ner i gropen blev rekylen så hög att jag rullade på framhjulet flera meter innan bakänden till slut gick ner men jag hade lika gärna kunna tippa framlänges. Efter jobbet samma dag gick jag till närmaste lbs och köpte en hjälm.

I början av juni i år fick jag bruk för hjälmen när en gräsand sprang över cykelbanan, jag klämde givetvis allt vad jag kunde bromshandtagen men jag var ur balans redan innan så det blev en OTB där ryggsäcken och hjälmen tog det mesta av fallet men cykeln landade på bröstet så jag hade ont i höger sida några veckor efteråt.

-EDIT-

Hehehe idag behövde jag nästan hjälm under fjällturen till fots. Skulle kolla in en kallkälla lite väster om Björkliden/Abisko och trampade i ett hål. Under mina patetiska försök att hålla balansen försökte jag springa framlänges men tippade ändå platt med huvudet mellan 2 stenar. Enda skadorna förutom stoltheten blev höger lillfinger som numera dubbelt så stort och blått :D.

Senast ändrad:
Detta med skydd
underscore skrev:
> en gång brände jag mig på ugnen

Du ser hade du haft hjälm hade det aldrig hänt :D.

Senast ändrad:
Detta med skydd

Helt galet känner jag nu, men det var först förra året jag började använda hjälm. Tidigare har jag aldrig använt det och aldrig ens funderat på om det behövdes. Cyklade säkert 300-500 mil om året utan. Men efter att ha vant sig känns det istället extremt korkat att inte ha hjälm. Enda nackdelen är att det är fult som stryk, men det beskyller jag hjälmtillverkarna för;-)

Varför har jag inte brytt mig tidigare? För att jag helt enkelt aldrig vurpade. Det är först efter min "riktiga" skogspremiär förra sommaren som jag vurpat då och då. Innan dess hände det aldrig över huvud taget, untantaget några SPD-vurpor vid stillastående som bara var pinsamma och kunde ha krossat bäckenet.

Detta med skydd
bojsänke skrev:
> ...Det går
> dock inte komma ifrån att om man moraliserar
> över transportcyklister som inte har hjälm, men
> själv sitter barhövdad i bilen, är man antingen
> totalt duperad eller en jävla hycklare.
>

På den tiden då bilarna saknade säkerhetsbälten och airbags kanske ditt resonemang inte inte skulle låtit fullt så korkat.

Detta med skydd
Jag har vurpat sönder tre hjälmar. Ok, livet är farligt det betyder inte att man ska skita i att skydda sig mot de största riskerna. Jag har barn, jag vill bli gammal med dem.

Olyckan inträffar alltid när man är som sämst förberedd eller anar den som minst. Det är därför den kallas olyckan.

Detta med skydd
Hep skrev:
> På den tiden då bilarna saknade
> säkerhetsbälten och airbags kanske ditt
> resonemang inte inte skulle låtit fullt så
> korkat.

Irrelevant. Biltrafiken producerar fortfarande långt fler skallskador än cykeltrafiken trots airbag och bilbälte. Trots färre skadade totalt. Man behöver således både airbag, bälte och hjälm. Annars är man en jävla hycklare.

Eller så kan man sluta hyckla och göra något åt cyklister trafikmiljö. Den där som ställer till med lejonparten av de >90% av allvarliga cykeltrafikskador som inte rör något alls av nacke, ansikte eller huvud. Och fortkörningarna - de där som ställer till med och förvärrar bilolyckor så fruktansvärt.
Men det går ju inte. Biltrafik är något man ska uppmuntra, kör man fort kommer man fram fortare och hjälm är obekvämt.

Fortsätt därför köra för fort utan hjälm, och håna varje cyklist som får mjälten spräckt eller ryggen bruten för att hon inte hade frigolit på huvudet när hon blev påkörd.

Senast ändrad:
Detta med skydd
bojsänke skrev:
> Hep skrev:
> -----
> > På den tiden då bilarna saknade
> > säkerhetsbälten och airbags kanske ditt
> > resonemang inte inte skulle låtit fullt så
> > korkat.
>
> Irrelevant. Biltrafiken producerar fortfarande
> långt fler skallskador än cykeltrafiken trots
> airbag och bilbälte. Trots färre skadade totalt.
> Man behöver således både airbag, bälte och
> hjälm. Annars är man en jävla hycklare.
>
> Eller så kan man sluta hyckla och göra något
> åt cyklister trafikmiljö. Den där som ställer
> till med lejonparten av de >90% av allvarliga
> cykeltrafikskador som inte rör något alls av
> nacke, ansikte eller huvud. Och fortkörningarna -
> de där som ställer till med och förvärrar
> bilolyckor så fruktansvärt.
> Men det går ju inte. Biltrafik är något man ska
> uppmuntra, kör man fort kommer man fram fortare
> och hjälm är obekvämt.
>
> Fortsätt därför köra för fort utan hjälm,
> och håna varje cyklist som får mjälten spräckt
> eller ryggen bruten för att hon inte hade
> frigolit på huvudet när hon blev påkörd.

Jag fattar inte hur du kan få det till att man hycklar om man kör bil utan hjälm, men det är ditt inlägg och dina ordval.

Visst förekommer det en massa skallskador i bilar, men frågan är om lösningen med hjälm är så praktisk. Med tanke på att det inte är helt ovanligt med whiplashskador, så är det ju inte skitbra att bara lägga till en hjälm. Ska det verkligen öka säkerheten bör man kombinera biljhjälmen med den typ av nackskydd som man har i bilsporten. Med den typen av nackskydd blir det inte direkt lättare att fickparkera eller kolla döda vinkeln, men det är det kanske värt.

Fast skitsamma. Jag cyklar med hjälm och åker inte bil till vardags med hjälm, så jag är väl en "jävla hycklare" då.

Detta med skydd
Att en enkel frigolithjälm på några gram skulle försvåra whiplashskador där huvudet väger 4kg är dumheter och ren rationalisering. Och handlade det inte om att rädda liv?
HANS är bra när hjälmarna väger flera kilo.

Faktum kvarstår: cyklister står för en oproportionerligt hög andel av de invalidiserande trafikskadorna, men en oproportionerligt låg andel av skallskadorna. Oavsett man tittar på populationer med hög hjälmanvändning eller ej.

För biltrafiken är det tvärt om. Få skador, men förhållandevis många av dessa är svåra skallskador.

Vem ska bära hjälm?

bilhjalm-72.jpg

post16505.jpg

filename=Motoring_Helmet_014.jpg

Detta med skydd
bojsänke skrev:
> Och handlade
> det inte om att rädda liv?

Nope, det handlade om att du fick det till att alla som kör bil utan hjälm är "jävla hycklare". Det är intressant nog i sig tycker jag. Klart mer än att välja vilken hjälm du ska ha när du kör bil. Själv fortsätter jag köra utan, men lägg gärna in en bild på dig och din bilhjälm.

Detta med skydd
Hep skrev:
> Nope, det handlade om att du fick det till att
> alla som kör bil utan hjälm men fortsätter förhäva
> sig över hur transportcyklister måste ha det är
> "jävla hycklare".

Korrekt uppfattat, med en liten rättelse. Läsförståelsen är inte alltid total för alla.

Inte min, men visst kan du få fler bilder. Det här pannbandet förväntas förebygga 44% av bilisters skallskador. Om man bara kunde få folk att pusha lika hårt för bilhjälm som de gör för vardagscyklisters cykelhjälm.

motoring+headband.jpg

I stället har biltillverkarna börjat föra reklamkampanjer för att "öka medvetenheten" om cykelhjälm. Konspiratorikerna får koppla ihop punkterna.

Detta med skydd
bojsänke skrev:
> Hep skrev:
> -----
> > Nope, det handlade om att du fick det till att
> > alla som kör bil utan hjälm men fortsätter
> förhäva
> > sig över hur transportcyklister måste ha det
> är
> > "jävla hycklare".
>
> Korrekt uppfattat, med en liten rättelse.
> Läsförståelsen är inte alltid total för
> alla.
>
> Inte min, men visst kan du få fler bilder. Det
> här pannbandet förväntas förebygga 44% av
> bilisters skallskador. Om man bara kunde få folk
> att pusha lika hårt för bilhjälm som de gör
> för vardagscyklisters cykelhjälm.
>
> http://4.bp.blogspot.com/_kSNVKrktKUQ/SoZ0MEf7L3I/
> AAAAAAAAD0k/xyABpfIUDAk/s400/motoring+headband.jpg
>
>
> I stället har biltillverkarna börjat föra
> reklamkampanjer för att "öka medvetenheten" om
> cykelhjälm. Konspiratorikerna får koppla ihop
> punkterna.

Ok, rättningen var befogad, men jag tycker det är lika intressant ändå.

Snygg bild, men jag ser hellre en bild på dig när du visar din hjälm som du har när du åker bil. Och buss hoppas jag, då det borde vara minst lika viktigt där.

Detta med skydd
Ifall man skall börja vara rädd för olyckor till den grad att man spökar ut sig i obekväm skyddsutrustning vid varje potentiellt olyckstillfälle så kommer livskvalitén att sjunka. Att man däremot sätter på sig skyddsutrustning när man vet med sig att man skall pusha gränser är en annan sak. Här har man på förhand accepterat att man kommer behöva skydd och kvalitén sänks inte, antagligen tom tvärtom.

Således har jag hjälm när jag vet att jag kommer köra som en idiot. Har inte hjälm när jag rullar till och från kontoret etc. Skulle jag vara så rädd för att bli påkörd av någon annan så hade jag stannat hemma.

Detta med skydd
Hep skrev:
> Snygg bild, men jag ser hellre en bild på dig
> när du visar din hjälm som du har när du åker
> bil. Och buss hoppas jag, då det borde vara minst
> lika viktigt där.

Jag hycklar inte, utan är helt öppen med att jag prioriterar min bekvämlighet högre både när jag nyttocyklar och åker bil. Men skulle jag vara tvungen att på objektiva grunder välja ett tillfälle att alltid ha hjälm, så vore det vid bilåkning.

Eller i duschen. Eller gåendes. Båda är faktiskt mer skallskadeutsatta än transportcykling.

gohjelm.png

Detta med skydd
Och då började du använda relevant skyddsutrustning?
blandat+026.JPG

underscore skrev:
----------------------------------------------
> en gång brände jag mig på ugnen

Tillbaka
Topp