DF Tis. 11/11: Kosttillskott?

Dagens Fråga Tisdagen den 11:e i 11:e 2003:

Använder du några (ot) kosttillskott?

Isåfall vilka (et) och varför?

Ja, tanken är att ställa en ny fråga varje vardag. Vi får se hur det funkar...

Jepps. Jag käkar lite extra protein. Anledningen är inte stora muskler utan att jag är vegetarian och har stora problem i att komma upp i RDI utan proteintillskott.

> Använder du några (ot) kosttillskott?

Vitamin
Protein
Kreatin
Energikakor
Sportdryck

> Isåfall vilka (et) och varför?

Vitamin

För att hålla mig frisk :) Man sliter en hel del på kroppens imunförsvar med träningen så jag inbillar mig att det behövs, trots varierad kost med mycket grönsaker (nåja).

Protein

Både före och efter träningspassen. Är väl fåfänga att bygga mera muskler (rimmar illa med cyklingen förvisso). Efter passet i kombination med snabba kolhydrater - Dextropur.

Kreatin

För bättre återhämtning när det blir både fem pass gym och c.a. fyra cykelpass på samma vecka. Håller noggrann koll på morgonpuls och andra tecken på överträning. Märker en markant skillnad om man tar och inte tar kreatin. Sen att man orkar lyfta tyngre vikter är mest en bonus :)

Energikakor

För att inte gå i väggen totalt under långa turer :) Har en variant med mer protein än normalt. Fåfängan igen. Brukar se till att få i mig lite var 45-minutersperiod (om passet är minst 90 min). Även under tävling.

Sportdryck

Hittills mest under tävling, men jag fick köpa billigt 'restlager' från FMT så det blir även under träning framöver.

> Ja, tanken är att ställa en ny fråga varje vardag. Vi får se
> hur det funkar...

Kul idé Tobbe :)

När jag cyklar som mest och inte äter tillräckligt varierat brukar jag komplettera med vitaminer och mineraler. Just nu har jag en burk av "Mitt Val Sport" från Apoteket.
Fast målet är att äta tillräckligt bra så att det inte behövs några tillskott. Frågan är om det ens behövs när man tränar på amatörnivå?

/Mattias

Mattias L wrote:

> Frågan är om det ens behövs när man tränar på
> amatörnivå?

Jag knaprar samma val som du. Tycker att det tillför något. Jag är även blodgivare och värdena där brukar alltid vara mitt-i-prick. Inte är jag sjuk särskilt ofta heller. Innan jag började med vitaminer blev jag sjuk efter i stort sett varenda långlopp. Fast jag har iofs. lagt om kosten en hel del sen dess också. Vågar inte prova utan :)

Vitaminer och mineraler (Vitamineral från apoteket) samt proteintillskott.

Vitaminerna inbillar jag mig behövs när jag motionerar 6-7ggr/vecka som jag gör nu. Jag äter iofs en varierad och i stort "bra" kost. De 6-7 ggr är fördelade på 2 cykelturer under eftermiddagarna på veckan, oftast 2 långturer på helgen samt 3 pass på gymmet.
På gymmet går jag för att rätta till problem som jag har med rygg och framför allt höger axel som behagade hoppa ur led vid en vurpa i Verbier. När jag ändå är på gymmet på sjukgympa passar jag på att träna annat också.

Proteintillskottet använder jag för att det enklaste sättet att få i sig det som behövs efter att jag varit på gymmet på morgonen.

Har just kommit från Blodcentralen(hade 143 i värde) så järntabletter är aldrig fel.Undrar om någon vet vilket betydelse en viss värde har ?

srecko

Käkar "Mitt val Sport" i syftet att hålla bort åtminstone några förkylningar.
Jag har upplevt att jag drabbas av mindre antal förkylningar sen jag började käka kosttillskott men har ingen statistik att bevisa det med.

/Johan

Körde med puruvat ibland i vintras i samband med morgon promenader för att öka på fett förbränningen.

Annars äter jag bara bra mat, frukt grönsaker.
Trycker som regel alltid i mig lite snabba kolhydrater direkt efter en okynnescykling.

Emellanåt tar jag nåt efter "hårda" pass eller lopp.
Tex Proviva active eller Enervit R2. För at få bra återhämtning.

Under lopp blir det bars, sportdryck, enervit GT mm.
På episka turer blir det bananer, men oftast russin eller torkad papya.

Känns inte som det är kosttillskott ??

/Anders

Sen en tid tillbaks - inget alls.
När det väl är aktuellt är det Mitt val Sport samt Omega 3 av något slag som gäller.

* Multivitamin
* Vitlökskapslar(håller förkylningar borta hyffsat)
* Ibland en månadslång kur med fiskoljekapslar
* Maxim Original/Electrolyt kolhydratpulver

Annars inget mer. Har provat protein(triple whey fuel), men tyckte inte märka någon skillnad, samt att det är _svindyrt_. Försöker få i mig naturligt protein genom kosten. Ett trick är faktiskt messmör, vassleprotein av hög kvalité! Funkar fint till frukostmackan. :-9

/Leo

Och resultatet av det såg vi på MSJ ];))
Du är nog för gammel för att det skall funka för dig - bara till att inse fakta... Du är veteran och Lilleman junior *S*

kram
/anki

*Sojaprotein
*Vitamin B12

Är vegan å då är det näst i till omöjligt att få i sig det RDI av B12, proteinet används vid kvälls å mellanmål. Är annars rätt skeptisk mot alla kosttillskott
av alla dess slag som lovar guld & gröna skogar.

*Multivitamin Sport

*Fiskolja 2-10 gram beroende på säsong

*C-vitamin 0,5-1 g beroende på säsong

*Sportdryck(alla pass över 60 minuter) och bars i mängder

*WeightGainer eller liknande efter passet

Räcker iofs med vanlig kost men varför chansa :-)

Ahh... härligt att se en cyklande vegan! Käkar själv mjölk och ägg, men har funderat på att gå hela vägen ut många gånger, har dock aldrig lyckats. Trodde inte det fanns så många cyklande icke-köttare...

Tillbaka
Topp