DH-däck

Tomcat1

Aktiv medlem
DH-däck
Vad hade ni valt för dh-däck om man planerar utlandsvistelse till dammiga o en del stenga single-tracks?

För att skona min bakfälg är det minst 2.7 i bredd och jag har hört mkt. gott om michelins 2.8or men dem finns inte på crc.

Hitills ligger maxis bäst till minions/high-roller 2.7 60 maxxpro(vill ha däck som räcker)

Wtb gillar jag men har inte önskad bredd och schwalbe rör jag inte igen för 4 däck har krängts av fälgen för mig tidigare.

Vad skiljer high-roller från minions? hur snabbt slits däck med 40 i blandning ut jämfört mot 60 i blandning? Ska man köra som motorcross, bredare däck bak än fram? (ex-vis 2.5 f o 2.7 bak)

/M

DH-däck
Jag skulle kört Minion 2,5" 42a eller 40a. Ganska stor skillnad i grepp mellan 60a och 42a enligt mig. Självklart slits mjukare däck lite snabbare men man har roligare när man cyklar.

DH-däck
Maxxis är ju rätt smala för sin "bredd", då är nog WTB 2,5" ungefär som Maxxis 2,7" skulle jag gissa baserat på lösa minnen.
2,5" maxxis är definitivt smalare än 2,5" WTB.

De har WTB Dissent team dh på wiggle för kaffepengar, då kan du köpa dubbelt så många för samma pengar som Maxxis kostar, och få bra grepp på köpet (mjukt gummi)

DH-däck
Men Mattias, 2,7? Är inte det att ta i? Kör 2,5 och pumpa upp lite mer för att skona fälgarna.

Vad har du för resplaner då?? :)

DH-däck
High roller ska väl rulla aningen bättre och har inte lika aggressiva kantdubbar som minions!
40 fram och 60 bak ä la bra om det ska hålla lite längre, Intense däcken ser också fina ut(tror de tillverkas av maxxis), de har dessutom en del däck i dual o triplecompound om du vill att de ska hålla längre/dock dyrare!

De finns väl massor av dh-rävar som kan svara på dina frågor, jag är blott nybörjare på dh...

/ Eriken

DH-däck
Jag smäller in en rek. för Maxxis Minion eller High Roller i dual ply.

Skall du köra stenigt/damm/sand så har du inte fullt så stort behov av de mjukare blandningarna, kör det fram möjligen men bak kan du ha maxxpro (60A) för att inte göra slarvsylta av det på kort tid.

edit: stavning.

Senast redigerad av en moderator:
DH-däck
Tja

Ricky o Calle rekomenderade mig att köra brett(2.7minst) för att spara på fälgen.

Ang. wtb hos wiggle så ser de intressant ut så ja kollar på det.

Prällens svar känns klokt, 40/42 fram o 60 bak för att undvika slarvsylta.

Michelins dh16/32 har många pratat så varmt om så det är intressant och dem är ju dessutom nästan lika breda som gazza 3.0or, hmm, såna har jag hemma men bak får inte plats i ramen..

Rocky Finale Ligure ser svinfint ut! men har surrat med annan oxå som e sugen på att åka till spanien i mars! Du får absolut hänga på oss om du vill!

/M

DH-däck
ErikH skrev:
-------------------------------------------------------
> High roller ska väl rulla aningen bättre och har
> inte lika aggressiva kantdubbar som minions!
> 40 fram och 60 bak ä la bra om det ska hålla
> lite längre, Intense däcken ser också fina
> ut(tror de tillverkas av maxxis), de har dessutom
> en del däck i dual o triplecompound om du vill
> att de ska hålla längre/dock dyrare!
>
> De finns väl massor av dh-rävar som kan svara
> på dina frågor, jag är blott nybörjare på
> dh...
>
> / Eriken

Tycker snarare det är tvärt om, att highroller är lite aggressivare och har ett "vassare" grepp än minions som känns lite trubbigare, fast på ett bra sätt :P

Annars håller ja med Preacher.

Men 2.5 tycker jag flyter fint bland stenarna, tryck i ca 2.2-2.5 bar å "flyt" över stöket bara :P

DH-däck
Är det bara jag som tycker att HighRoller "plockar upp" småsten på grusväg/rullgrus och sen blästrar hela ansiktet och framsidan av diagonalröret med småsten... Jag har iofs bara kört 2.35" så det kanske är skillnad på dom bredare däcken.

DH-däck
Hoho! Continentals nya däck med "Black Chili"-gummi var som ett blästermunstycke i 10 minuter i Gesunda innan de till slut betedde sig som de skulle. :)

Maxxis ST/SR plockar upp en hel del med.

DH-däck
Jag diggar High Roller då de är lite glesare mönstrade än Minions och (i mitt huvud) känns något greppigare i mellanförhållanden. Är det heltorrt kan du gott smacka på Minions DHF. Skillnaden är rätt marginell dock.

Andra däck är onödiga så länge du ska hålla dig från kladdlera. Dessutom är Maxxis billiga.

DH-däck
mina vänner, det blev ett Kenda Tomac Blue Groove Wire Bead DH Tyre 26x2.7 60 i blandning.

216 sek hos wiggle, det hängde inte bara på priset utan en del rescensioner var positiva, vi prövar o kör på det.

Hänga med på resa ngn italien/spanien i vår?

DH-däck
DH-däck
Tjoo, än så länge är det bara jag o en till men vi ska börja rulla igång iden med lite andra så att ett färdigt manskap om 5-6 vore inte omöjligt, isåfall vore en minibuss bra men slutsumman blir ändå rätt stor för den långa färden, skulle kosta ca 1600 delat på 6.

vem som helst är välkommen, pma gärna så vi kan surra vidare. Feb/Mars är rätt aktuellt, pre-season liksom.
Antingen Malaga, bubion(inom switch-backs områdets goda rykte) eller finale ligure(se earthed 5) riktigt fint ställe det där.

//M.e

DH-däck
Blir det bubion är jag intresserad, men vet inte om jag kan vara ledig etc så lovar inget. Fantastiskt åkställe och landskap! Minibuss är nästan nödvändigt för att ha som shuttlebuss när man väl är nere, eller hur hade ni tänkt lösa det? Också bra att vara cirka 5 pers så man kan rotera chaufförsrollen.

Det finns GPS-tracks över banorna i Bubion och Malaga att få tag i också.

Edit : Även Finale Ligure såg ruskigt bra ut om man hittar "rätt" stigar. Videos : http://www.zapiks.com/finale-ligure-.html
http://www.zapiks.fr/finale-ligure-italie.html

DH-däck
Preacher skrev:
> Hoho! Continentals nya däck med "Black
> Chili"-gummi var som ett blästermunstycke i 10
> minuter i Gesunda innan de till slut betedde sig
> som de skulle. :)
>
> Maxxis ST/SR plockar upp en hel del med.

Hur tycker du att däcket presterar? Läst att Athertons är sponsrade av conti, men kör på Maxxis ändå!?

Är det någon som kör slanglöst, funkar det eller är det slang som gäller?

DH-däck
Har skrivit detta förut men jag tycker i alla fall att Kaiser är lite mer obräkneliga än Minion och har även sämre punkteringsskydd.

Har dock inte testat Kaiser speciellt mycket men det är mitt intryck i alla fall.

DH-däck
Robin skrev:
> Har skrivit detta förut men jag tycker i alla
> fall att Kaiser är lite mer obräkneliga än
> Minion och har även sämre punkteringsskydd.
>
> Har dock inte testat Kaiser speciellt mycket men
> det är mitt intryck i alla fall.

Kostar en del mer också. Conti anger vikten till 1kg, men vad jag läst så är det två stycken som vägt dom till 1.250kg.

Hur skiljer sig High Roller från Minion?

Michelin. Har dom något bra?

DH-däck
Av slangarna du länkade ska du välja... ingen imo. Ingen i rätt dimension där. Blir lite väl tunt att blåsa upp en 2.1" slang till 2.5" även om Maxxis är smala...

Ang. ventilval är Schrader bilventil. Vilket du hade hittat om du ägnat 5 sekunder åt google...

DH-däck
Mårten skrev:
> Av slangarna du länkade ska du välja... ingen
> imo. Ingen i rätt dimension där. Blir lite väl
> tunt att blåsa upp en 2.1" slang till 2.5" även
> om Maxxis är smala...
>
> Ang. ventilval är Schrader bilventil. Vilket du
> hade hittat om du ägnat 5 sekunder åt google...

FÅr leta vidare.

Jag ska använda google i framtiden =)

DH-däck
Ja brukar köra med Schwalbe freeride slangar, väger bara 185g enligt förpackningen och håller helt ok :)

Men brukar ha ganska högt tryck på 2-2.5 bar beroende på om det är mycket vassa stenar i banan eller inte.

High roler är väl för lite mjukare banor och minions för hårdare, ja tycker high roller känns lite vassare men minions är lite trubbigare och jämnare i grepp.

Fast ligger man inte på gränsen har det nog ingen större betydelse vilket man åker på, vill man däcken ska hålla längre och inte bryr sig så mycket om den extra sekunden man kanske tjänar med mjukare gummi så kör på 60a.

Lite extra sladd har ingen dött av ;)

DH-däck
Brukar langa i Continentals XC-slangar i däcken (vanligtvis Minion/Highroller 2,5" dual ply), kör ca 2 bar.

Punkterar mycket sällan.

conti.jpg ht=184

DH-däck
Preacher skrev:
> Brukar langa i Continentals XC-slangar i däcken
> (vanligtvis Minion/Highroller 2,5" dual ply), kör
> ca 2 bar.
>
> Punkterar mycket sällan.

Här nere i skåne är det inte sy mycket sten så det borde gå utmärkt här. Visst stämmer det att roterande vikt är den som känns mest?

DH-däck
Japp, roterande vikt är det som känns mest. Speciellt hjulen är kul att spara vikt på om man kan eftersom dom både snurrar och befinner sig i ändarna på hojen.

DH-däck
Preacher skrev:
> Brukar langa i Continentals XC-slangar i däcken
> (vanligtvis Minion/Highroller 2,5" dual ply), kör
> ca 2 bar.
>
> Punkterar mycket sällan.
>
>

Fast du kör ju som en katt med!

Förra säsongen körde jag Minion framdäck fram och bak, 42 gummi fram och 60 bak.. båda "friserade" för bästa kantgrepp..
Blir nog några nya däck i år, vet inte vad ännu men något som rullar lite snabbare än minion tror jag i alla fall :)
Swampthing verkar ju populärt bland viktnördana, men hur rullar dom?

Just det, kör för övrigt med biltemas slang.. Funkar fint fast det bara är upp till 2.1" Blir inte så dyrt att punka när slangen kostar 29 spänn :)

DH-däck
Fässberg skrev:
> Preacher skrev:
> --------------------------------------------------
>
> Fast du kör ju som en katt med!

Hur kör en katt?

Hur rullar high roller jämfört med minion?

Tillbaka
Topp