DH i alperna

simulacra

Ny medlem
DH i alperna
Gjorde en snabb sökning i forumet men hittade inget riktigt relevant så jag ställer frågan här: Vilka orter i alperna har bra och varierad DH/FR-åkning under sommaren?

Har surfat runt på olika alporters siter för att få info, men de flesta verkar mest tillhandahålla ett par spår, men ingen "scen" så att säga som finns i tex i åre och whistler.

DH i alperna
Hur kunde du inte hitta något på detta ämne? Det har funnits massor med likadana trådar..

Nåväl : Portes du Soleil(Morzine, Chatel, Les Gets), Les Arcs, Verbier, Sauze d'Oulx har alla många och varierade spår. Morzine är som Fässberg säger en bra utgångspunkt och lättillgängligt, men inte flest fallhöjdsmeter.

DH i alperna
Verbier har iofs. inte någon särledes bra bikepark men de har en hel del fina "naturstigar" men det kräver ju att någon hittar dem...

Portes du Soleil har massor av spår, men 2006 hade de massor med brakebumps också...

DH i alperna
Sauze d'Oulx låter intressant.

Mitt dilemma är att jag ska ta med min fru som inte cyklar. Hon tänker vandra och utforska området under tiden som jag tänker köra Downhill och lite XC (tar med 2 cyklar).

Jag har surfat runt lite på Sauze d'Oulx och det verkar vara mysigare än Les Gets, Verbier mfl. Och det ligger ju i Italien vilket borde innebära god mat och god espresso/cappuccino :-).

Är det någon som har erfarenhet från Sauze d'Oulx?
Är det någon som tänker åka dit i Juli och som inte har något emot sällskap i backen?

DH i alperna
Hej Joakim!

Jag ska ta med hela familjen till Österrike i sommar och hoppas få lite tid över för mtb, jag släpar med min på biltaket...

Vi har bokat en vecka i Bad Gastein. Vi bor på ett skid-hotell 700 m från lift. Ska bli intressant!

Ett citat:
"I Gasteinerdalen finns det både lätta och riktigt tunga cykelturer. Vi cyklar uppför i ungefär fyrtio minuter (tungt) för att sedan i full fart bränna ner för skogsvägarna under glada rop. En välförtjänt utomhuslunch på stugan Asten Alm blir en välkommen paus. Återigen, Österrike är mysigt och gemytligt och vart vi än vänder blicken så ser vi alperna runt om. Vi cyklar hem till Salzburger Hof i lite lugnare tempo efter floden som går genom Bad Gastein och avslutar dagen på stadens allmänna thermalbad, Felsenbad, och våra trötta kroppar tackar oss när vi sjunker ner i det varma, sköna vattnet."
http://www.golfbladet.se/alpgolf.shtml

Icke att förringa kan man i området även hitta borgen där Örnnästet spelades in.

DH i alperna
ginnfilt skrev:
-------------------------------------------------------
> full fart bränna ner för skogsvägarna

Nu får du ursäkta, men det låter som riktigt allvarligt fall av höjdmetermissbruk!

Stig ner vill man ha, gärna vindlande på skrå så man får åka utför lääänge utan att trötta ut bromshänderna helt. :)

Tillbaka
Topp