DH o Hillsprint ställen?

im_daniel

Ny medlem
DH o Hillsprint ställen?
Någon som har lite förslag på "nerförsåka"? Behöver absorlut inte vara välpreparerade nerfarter med lift. Bara det är fina backar som det är värt att åka en bit till.
Platser som Åre, Vånga, Hammarbybacken, Flottsbrobacken, Blixås, Kungsberget o Lugnet som går att Googla fram har väl alla redan hittat under mörka, desperata vinternätter (Många har kanske redan varit där, vad vet jag!). Men det vore kul med lite tips på nya ställen att besöka! Gärna platser som går att åka till som dagsutflykt från Linköping, bor man mitt på östgötaslätten är man ju inte direkt bortskämd med backar..
Kan väl själv bidra med ett par ställen som jag varit på:
Strutsabacken i Huskvarna: Fin hillsprintbana med svepande kurvor.
Storstenshöjd Örebro: Varierande åkning, bitvis händelsefattigt, bitvis stökigt, dåligt markerat spår.
Ryssberget Nyköping: Snowboardbana vintertid, men går att åka hojj i på sommaren, lite kort.

/Daniel i Lejonhålet

DH o Hillsprint ställen?
Du har ju inte så långt till Kisa och där finns ju i alla fall en slalombacke. Har själv aldrig varit där men det skulle ju kunna vara något. Kring Kisa är det väldigt kuperat och jag har haft planer länge på att göra en dagsutflykt dit. Fast jag är nog mer intresserad av ev. kul och stökig stigcykling.
Längre söderut finns Aboda Klint någonstans kring Högsby, också slalombacke fast något mindre tror jag. Har varit där för länge sedan och kikat. Kommer ihåg att det finns en hel del stigar och motionsspår kring toppen och jag har för mig att det går någon vandringsled där. Det var ju inte det du frågade efter men kan vara intressant. Det finns en Austaliensare som har lite planer kring Aboda Klint som kan vara intressanta: http://www.bellander.net/phpBB2/viewtopic.php?t=27
Hestra kanske kan vara något?
Sist men kanske inte minst har vi här i Vetlanda två backar, Kettilsås och Tjustkulle. Sådär lagom kul men vid det mindre Tjustkulle som ligger ganska central finns lite hopp och sånt. Om det räcker för att roa sig en hel dag vet jag inte.

DH o Hillsprint ställen?
Åker du förbi Göteborg någon gång kan jag rekomendera "GrimReaper" i Norsesund. Se på Gride för mer info m.m. Annars är ju alltid Blixtås ett alternativ. Och finns det inte en DH-bana vid vättlefjäll också... ?

DH o Hillsprint ställen?
[Freeride] EriC Skrev:
-------------------------------------------------------
> Åker du förbi Göteborg någon gång kan jag
> rekomendera "GrimReaper" i Norsesund. Se på Gride
> för mer info m.m. Annars är ju alltid Blixtås ett
> alternativ. Och finns det inte en DH-bana vid
> vättlefjäll också... ?
>
>
> / Eric
>
> - Don't Worry, Be Happy! -

Funderar på att åka till Gbg nästa fredag, är det ngt som är åkbart nu (i Göteborg med omnejd)!? Med tanke på stormar o vinter o grejjer!?

iMats:
Har varit i Tolvmannabacken men hittade ingen åkatraktion där! Det går ju att åka nerför slalombacken men det är ju ingen höjdare och ger rätt dålig utdelning när man gått upp!

Roger:
Verkar tjockt! Får planera en resa dit!

/D4n13L

DH o Hillsprint ställen?
Säger som [Freeride] EriC, kika in på www.gride.net! Under "spots" finns lite tips, huruvida det är åkbart kan jag dock inte svara på.

/patrik

edit darn, jag är för långsam....:D

Senast redigerad av en moderator:
DH o Hillsprint ställen?
Kollar gride! Tack för tippsen Eric o Patrik! Har kollat båda tipsen!! ;)

Har hört rykten om att det ska finas en backe i Tranås. Finns det ngn som bekräfta lr dementera detta!?
(I vilket fall som helst så har dom en jäkligt juste crossbana, om ngn är lagd åt det hållet!)

/Daniel

DH o Hillsprint ställen?
Du kan ju kolla Gride´s forum där kan du säkert få tips på DH-spot´s i GBG.

DH o Hillsprint ställen?
Missat de jag har skrivit 2ggr och Patrik 1ggr? ;-)

Best man on earth Skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan ju kolla Gride´s forum där kan du säkert få
> tips på DH-spot´s i GBG.

Tillbaka
Topp