DH - RockShox Boxxer RC - Dämparhaveri

villeit

Aktiv medlem
Hej,

Har 2st Scott Gambler 730 från ca 2016 (En till Sonen och en till mig).

Båda har en BOXXER RC gaffel (35mm)och sonens blev servad (av mig) nyligen utan problem.

Nu när jag skulle serva min egen, upptäckte jag att "compression dampern" har fått sprickor (se BILD för den största).
1000067873.webp

Till det tråkiga, hittar ingen exakt ersättare. (Förutom på bikeInn.com som jag undviker). Och denna från Bike Components som inte ser rätt ut.

Det finns något som heter "charger damper upgrade" från probikeshop för Boxxer dämpare.

1. Är det värt pengen?
2. Är probikeshop en bra online butik?

Känns lite surt att betala den pengen men kanske får bara acceptera faktumet då originaldelen inte finns. (Har ju alla oljor etc redan. Behöver bara delen.)

Eller har jag missat nåt? (tanken var ju att serva själv och tjäna nån krona och nu när man såg det här så börjar det rassla iväg.)

Senast ändrad:
Handla från bikeinn eller stoppa in den igen bara och se hur det funkar.
Det är tyvärr inte aktuellt..

Det går undan ibland och vill inte stå där med havererad framgaffel i nån landning efter luftfärd. (man kan också se på bilden att flera länkar ovanför markerad skada också fått sig belastningsskador i plasten.)

Bike Inn - har inte hört så mycket gott om de. De har ju även Ski Inn på vintern. Men igen, tilliten där är låg..

Blir nog att bara köra på upgrade kit. Förhoppningsvis får man en bättre dämpare utav det också :)

Tillbaka
Topp