DH - RockShox Boxxer RC - Dämparhaveri

villeit

Aktiv medlem
Hej,

Har 2st Scott Gambler 730 från ca 2016 (En till Sonen och en till mig).

Båda har en BOXXER RC gaffel (35mm)och sonens blev servad (av mig) nyligen utan problem.

Nu när jag skulle serva min egen, upptäckte jag att "compression dampern" har fått sprickor (se BILD för den största).
1000067873.webp

Till det tråkiga, hittar ingen exakt ersättare. (Förutom på bikeInn.com som jag undviker). Och denna från Bike Components som inte ser rätt ut.

Det finns något som heter "charger damper upgrade" från probikeshop för Boxxer dämpare.

1. Är det värt pengen?
2. Är probikeshop en bra online butik?

Känns lite surt att betala den pengen men kanske får bara acceptera faktumet då originaldelen inte finns. (Har ju alla oljor etc redan. Behöver bara delen.)

Eller har jag missat nåt? (tanken var ju att serva själv och tjäna nån krona och nu när man såg det här så börjar det rassla iväg.)

Senast ändrad:
Handla från bikeinn eller stoppa in den igen bara och se hur det funkar.
Det är tyvärr inte aktuellt..

Det går undan ibland och vill inte stå där med havererad framgaffel i nån landning efter luftfärd. (man kan också se på bilden att flera länkar ovanför markerad skada också fått sig belastningsskador i plasten.)

Bike Inn - har inte hört så mycket gott om de. De har ju även Ski Inn på vintern. Men igen, tilliten där är låg..

Blir nog att bara köra på upgrade kit. Förhoppningsvis får man en bättre dämpare utav det också :)

Det blev en Charger Damper Upgrade Kit.. :)

Måste säga att för oss i övrigt har Boxxer RC dämparna levererat i 8 år. Serva regelbundet och det bara håller. Chauffören är den enda "limiting factor" känner jag.

Känner inget behov av att uppgradera till nyare årsmodeller än iaf.

Ok, då behöver jag lite expertishjälp.

Efter installation av denna kit (tog bra många fler timmar än jag räknade med då så jag stötte på nedan problem:

1. Compression ratten (längst upp). Klickar fint men upplever egentligen ingen skillnad mellan max (hare) och min (sköldpadda). Det studsar precis lika mycket. Trodde man kunde i princip låsa när den var på max-läge.

2. Rebound knob (längst ner) - själva skruven som håller ihop den undre "insexan" når inte hela vägen upp till inställningen(även om jag tryckt rebound knob:en så högt jag kan). När jag tar bort knappen och använder motsvarande insexa (som är längre) så kan jag ställa in rebound helt fint.

Gjorde installationen enligt SRAMS Video:

Men, jag lyckades egentligen inte spänna skruven på charger damper sidan till angiven spec 7.3nm. (det inre röret bara roterade när jag skruvade. Men jag lade ju locktight och det känns ändå bra.

Så nu går det att cykla med den iaf, men jag kan inte göra några inställningar med compression damper..

Någon som upplevt detta tidigare?

Bilagor

• 20260905_140728.webp
    20260905_140728.webp
    297.9 KB · Besök: 8
  • 20260905_164105.webp
    20260905_164105.webp
    243.5 KB · Besök: 8
Ok, då behöver jag lite expertishjälp.

Efter installation av denna kit (tog bra många fler timmar än jag räknade med då så jag stötte på nedan problem:

1. Compression ratten (längst upp). Klickar fint men upplever egentligen ingen skillnad mellan max (hare) och min (sköldpadda). Det studsar precis lika mycket. Trodde man kunde i princip låsa när den var på max-läge.

2. Rebound knob (längst ner) - själva skruven som håller ihop den undre "insexan" når inte hela vägen upp till inställningen(även om jag tryckt rebound knob:en så högt jag kan). När jag tar bort knappen och använder motsvarande insexa (som är längre) så kan jag ställa in rebound helt fint.

Gjorde installationen enligt SRAMS Video:

Men, jag lyckades egentligen inte spänna skruven på charger damper sidan till angiven spec 7.3nm. (det inre röret bara roterade när jag skruvade. Men jag lade ju locktight och det känns ändå bra.

Så nu går det att cykla med den iaf, men jag kan inte göra några inställningar med compression damper..

Någon som upplevt detta tidigare?
Jag har varit med om att vredet på MoCo dämpare inte gör nåt kännbart. Då fyllde jag på mer olja lite i taget tills det funkade. Vet inte hur rätt det var men gaffeln funkar bra sen dess och det var flera år sen (dags att serva för ett tag sen).

Angående returvredet så har dämparskaftet inte bottnat i ytterbenet. Det är som gjort för nytt haveri eller läckage. Ett trick som kan hjälpa är att snedbelasta skruven lite försiktigt så att skaftets yta nyper mot innerbenet medan du drar åt. Observera dock att skruven är av aluminium och inte tål särskilt mycket.

Angående returvredet så har dämparskaftet inte bottnat i ytterbenet. Det är som gjort för nytt haveri eller läckage. Ett trick som kan hjälpa är att snedbelasta skruven lite försiktigt så att skaftets yta nyper mot innerbenet medan du drar åt. Observera dock att skruven är av aluminium och inte tål särskilt mycket.
Hmm.. När skruvade dit dampern i själva överröret så skulle jag montera på en ALU "hatt" (syns i videon). Jag skulle använda skruven för att "pressa" in den i änden av dämparskaftet som har gängan. Men jag orkade inte hålla i dämparskaftet för den började snurra runt (och aluhatten låg bara på "tippen" ganska löst). Så då tog jag baksidan på en stor skruvmejsel och "knackade" in aluhatten hela vägen istället. Sedan på med underbenet.

Skruven som också består av en stor platta är svår att snebelasta - den är i rak linje mot hålet i undre gaffelbenet. Jag fyllde bara med underbensolja innan(10ml), tryckte ihop det, rengjorde skruvhålet/gängan från Evt olja, och till sist för att få dit skruven (lade Tom lite extra locktight där). När jag såg i det lilla hålet på underbenet så var allt "hela vägen" mot golvet av underbenet, inga tomutrymmen.

Sedan på med skruv, den sitter ju "åt" men plattan på skruven är emot undre gaffelbenet (och inget läcker). Men den snurrar runt om jag spänner mer, det händer liksom inget mer.

Dock såg jag att det är ju en 1-2mm Försänkning I undre gaffelbenet vid skruv hålet, men den nya brickan hamnar utanför det. (ser dock likandant ut på videon).

Men jag förstår vad du menar med att skruven behöver "dra ner" dämparskaftet hela vägen till underbenet. Och okulärt så såg det ut att det var så också.

En annan grej (orelaterat) som jag undrar över. I videon nämnde de "Damper comes pre-bled" så jag förutsätter att det är olja i den. Men det kom 2st flaskor (120ml) med wd3 olja. Är det för framtida service? Eller skulle jag fyllt på? Kan man göra det utan att riva ner hela dämparen igen?

Tillbaka
Topp