DH - Skydd?

Lebbet

Ny medlem
DH - Skydd?
Hallå ja. Har bestämt mig för att köra DH i år och är sugen på lite åsikter om skydd. Förra året körde jag på min AM-hoj med crosshjälm och fotbolls benskydd. Nu har jag äntligen köpt mig ett DH monster. Lite tidigt kanske, får ju bara titta på den nu i 2-3 månader. Men åter till min fråga. Det gäller överkropps skydd. Räcker det med armbågs/underarms och ryggskydd om man köra lagom hårt eller ska man dra till med en sådan där pressure suit eller vad det heter. Alltså med axel, bröst, armbåg osv. Behövs allt det för en nybörjare?

Är tacksam för motiverad svar..

/Lebbet

DH - Skydd?
Det låter vettigt. Tänkte köra med rygg, armbåg och knä bara. Känns som det räcker. Hjälm givetvis. Axel och bröst känns lite "overkill" för en nybörjare..

DH - Skydd?
Ja brukar köra med knä, rygg och hjälm bara. Men generellt känns de som att nybörjare ofta har väldigt mycket skydd :P

Men kör med vad som känns bra så räcker de, blir bara jobbigt med för mycket och man känner sig osäker med för lite.

DH - Skydd?
Lebbet skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter fint. Blir bara åkning på vallåsen tills
> man blir "säker" och där kan det la inte hända
> allt för mycket?!

Nej stenarna där är mycket mjukare än i Åre...

Eller inte

edit: stavning.

Senast redigerad av en moderator:
DH - Skydd?
Efter att ha totalt mosat min högra axel och satt stopp för landslagskarriär i pistolskytte så skulle jag utan att ens tveka rekommendera dig att köra med axelskydd med. Jag skulle inte köra utan. Nu räddade inte mitt skydd axeln och det går att analysera hur som helst, men jag kan tänka mig att det hade blivit ännu värre utan.
Det blir knöligare och svettigare, men det är rätt tråkigt att göra sig illa. För har man otur så gör man sig otroligt illa! Hastigheten spelar ingen roll alls om du är oskyddad. Om du får stopp mot stöket och fumlar över styret, vilket kan gå i promenadfart och du landar med axeln först så är sannolikheten att du landar på något som är vassare och hårdare än axeln ganska överhängande.

Bra skydd är en riktigt vettig investering.

DH - Skydd?
Jag befinner mig också i något nybörjarstadie och inte riktigt fått fart på cykeln än. Vid mina två besök i Vallåsen så lyckades jag krascha och skava mig trots skydd. Mina skydd behövde trimmas lite.
Jag har funnit att det är inte dyrare att köpa fullskydd än att bara köpa ryggskydd och armbågsskydd. Brand-X kraschpyjamas kan man få för ca 800 kr på CRC. Däremot är fullskydd rätt varmt att köra med.
Mitt tips är att köpa prisvärda fullskydd på överkropp och ben för bygga upp skälvförtroendet. Skulle du bli väldigt säker så kan alltid plocka av skydd för att se bra ut på bild.

DH - Skydd?
Lebbet skrev:
> Axel och bröst känns lite
> "overkill" för en nybörjare..

Mmm.. Bröstplattan är ju såklart Overkill... Jag med många här..(dvs de flesta av oss som kör dh på ett eller annat vis) kan direkt intyga att när man bröstar den där stenen...som låg dold i gräs/mossa/osv eller för all del den som ligger fullt synlig på stigen.. så är vi gode glad över den dör otympliga plastbiten...

Finns en kille här som bröstade en sten i Åre ifjol och trots skydd så hade han ordentliga märken en lång tid efteråt... och ordentligt ont. Nu är han inte helt oäven på att åka heller men jag törs säga att utan det skyddet så vete tusan om vi haft honom kvar i samma skick efteråt...om vi ens haft han kvar...

Gör inte dumheten att snåla på skydd... Det slutar med att du blir skadad för livet eller värre. Som skrivet ovan... det behöver inte gå fort innan du skadar dig jäkligt mycket..

Och som lite nybörjare på dh så lyder du lite mer under den lag vi alla gör som kör dh... "Det är inte en fråga om du kommer att vurpa illa... det är bara en fråga om när..."

Gör dig själv en tjänst och ha riktigt med skydd.

DH - Skydd?
Ja skydd är klart hjälpsamt till och med räddar liv men på något sätt blir det ju fel. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att inte trampa på för många tår men jag ska försöka håller mig saklig.
Alla som håller på, ska börja med DH osv måste ju inse att det finns risker med det hela. Självklart kommer man trilla någon gång till och med flera ggr. Säkraste kanske hade varit att ha en michelingubbe dräkt på sig när man åker ner? Eller ännu säkrare inte åka ner alls.

Skönt med så många synpunkter.

DH - Skydd?
Lebbet skrev:
> Det låter vettigt. Tänkte köra med rygg,
> armbåg och knä bara. Känns som det räcker.
> Hjälm givetvis. Axel och bröst känns lite
> "overkill" för en nybörjare..

Det är väl lite tvärtom att man ska ha så mycket man kan i början när man suger för man trillar hela tiden, sen när du blir säkrare och bättre i din åkning kan du börja strippa skydd eftersom du har mer kontroll när du kraschar och kraschar mindre.

(Du skrev själv att du va nybörjare ja vet inte hur bra du är...)

DH - Skydd?
japp är nybörjare. Men för mig känns det som om att jag kommer ta det lugnt ibörjan alltså inte försöka mig på något mega farligt. Alltså begränsa min åkning till en början och efter hand som man blir bättre så ökar farten osv. Men att dra på sig full bodyarmor, handleds, nack, ankel, knä, smalbenskydd osv känns sjukt "onödigt" (om man får säger så) för att åka i en grön nybörjar backe.

DH - Skydd?
Lebbet skrev:
> japp är nybörjare. Men för mig känns det som
> om att jag kommer ta det lugnt ibörjan alltså
> inte försöka mig på något mega farligt.
> Alltså begränsa min åkning till en början och
> efter hand som man blir bättre så ökar farten
> osv. Men att dra på sig full bodyarmor, handleds,
> nack, ankel, knä, smalbenskydd osv känns sjukt
> "onödigt" (om man får säger så) för att åka
> i en grön nybörjar backe.

Kvittar hur lugnt du kör, Jag bröt handleden på ett uppvärmningsåk när ja körde i gångfart i princip.

Men jag ska inte säga något i den här tråden egentligen eftersom ja körde hjälm och knäskydd hela förra säsongen, inget överkroppsskydd eller smalben över huvudtaget. Hade dock tur utan skador :)

DH - Skydd?
Lebbet skrev:
Men att dra på sig full bodyarmor, handleds,
> nack, ankel, knä, smalbenskydd osv känns sjukt
> "onödigt" (om man får säger så) för att åka
> i en grön nybörjar backe.

Jag kan rekommendera att köra en hel safety jacket. Det är många gånger det faktiskt räddat mina axlar att ha fullt skydd. Det är lätt att avundas många andra som man kör med som oftast knappt kör ryggplatta, speciellt en varm dag tex. Men jag har ändå valt att köra fullt skydd för säkerhets skull och minimera riskerna att skada sig. När man väl hojar tycker jag inte att man stör sig på den utan man vänjer sig.

Sen är det ju inte allt eller inget som gäller (alla skydd som du skrev ovan). Kör tex safety jacket, knäskydd och fullface. Där tycker jag du har det du behöver. Sen är det jättesvårt att säga om man ska ha mer skydd när man är nybörjare eller mer erfaren. Finns inget rätt eller fel antar jag..

DH - Skydd?
Jag tillhör den (troligen väldigt lilla) skara som lyckats fronta med ett träd på Magic Carpet i Gesunda. Det är ett flera meter brett maskingrävt spår. Tror det är klassat som grönt förövrigt.

Shit happens, frågan är bara när...

DH - Skydd?
Nu börjar vi komma någonvart. Stora olyckor så hjälper det med skydd givetvis. Men överlag så kör folk alltså med armbågs, rygg och knä.

Det är alltså samvetet som bestämmer inte skickligheten.

DH - Skydd?
Många kör med en "core saver" dvs ett skydd som bara skyddar själva överkroppen men inte armarna. Sen armbågsskydd och benskydd.

Lite mer skydd än att bara ha en ryggplatta men inte riktigt en hel skyddsjacka. Det finns femtioelva olika varianter på skyddsuppsättnignar. Som sagt, välj det du vill ha och inte vad någon du inte känner skriver på ett forum att du ska ha.

DH - Skydd?
Skillnaden mellan att ha en safety jacket eller inte kan vara att du minuterna efter vurpan kan damma av dig och fortsätta cykla resten av säsongen - eller så ligger du kvar där med brutet nyckelben/revben och får istället titta på när andra cyklar resten av säsongen.

En skyddsjacka kostar inte så mycket, du kan köpa en för ca 750kr och uppåt. Helt klart värt pengarna. T.ex. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7088
7088.jpg

/Leo

DH - Skydd?
Mårten skrev:
> Jag tillhör den (troligen väldigt lilla) skara
> som lyckats fronta med ett träd på Magic Carpet
> i Gesunda. Det är ett flera meter brett
> maskingrävt spår. Tror det är klassat som
> grönt förövrigt.

Då är vi iaf två som gjort det! Faktum är att min safety jacket räddade min axel rejät då! Hade ändå ont men utan hade det nog gått mycket värre..

DH - Skydd?
Leo skrev:
> Skillnaden mellan att ha en safety jacket eller
> inte kan vara att du minuterna efter vurpan kan
> damma av dig och fortsätta cykla resten av
> säsongen - eller så ligger du kvar där med
> brutet nyckelben/revben och får istället titta
> på när andra cyklar resten av säsongen.

Hjälper det emot frakturer? Nu börjar jag ju starkt överväga att använda en. Fått någon ide att den mera hjälper emot stötar/skrapsår osv. Trodde armen bröts oavsett väst eller inte men att den hålls på plats bättre och läker snabbare efter olyckan?

DH - Skydd?
Ja, har du ett skydd som är hårt och fördelar kraften så är det ju mindre punktbelastning.

Är smällen hård nog och man har otur så pajar man ändå.

DH - Skydd?
Leo: Men nyckelben skyddar nog inte skyddsjackorna mot... Går liksom inte att skydda på något vettigt sätt.

Dessutom tycker jag efter att ha jämfört faktiskt just en Brand X-jacka med min Dainese att man får vad man betalar för. Dainese-skyddet sitter perfekt och man tänker inte att man har det på sig. Särskilt varmt är det inte heller. Brand X-skyddet är betydligt klumpigare.

Jag tror fler skulle köra överkroppsskydd eller åtminstone tycka att det var ok att göra det om de provade lite bättre skydd i rätt storlek istället för att bara prova kompisens 800kr skydd i fel storlek... Jag åkte till en MC-affär (Beviks i Lkpg) och provade mig genom hela deras sortiment innan jag bestämde mig och fick därmed ett som verkligen passar mig. But that's just me.

DH - Skydd?
Roxy skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tillhör den (troligen väldigt lilla)
> skara
> > som lyckats fronta med ett träd på Magic
> Carpet
> > i Gesunda. Det är ett flera meter brett
> > maskingrävt spår. Tror det är klassat som
> > grönt förövrigt.
>
> Då är vi iaf två som gjort det! Faktum är att
> min safety jacket räddade min axel rejät då!
> Hade ändå ont men utan hade det nog gått mycket
> värre..

Jag hade också skydd på mig och klarade mig helt utan skador. (Frontade trädet och tog det på högeraxeln, studsade ett par meter i sidled och landade på rygg ute i spåret igen. Kompisen som låg ganska nära bakom stannade och frågade lite chockad om jag levde.) Jag klarade mig med att bli lite mörbultad och få en sjuhelvetes adrenalinkick bara... Bra med skydd ibland. Misstänker att jag hade haft ondare utan skydd.

Utan skydd vurpade jag på ett litet enkelt pushbikespår här i Göteborg, voltade med cykeln och satte axeln rakt på en sten. Bye bye axeln och ingen cykling på 1.5 månad. Kändes jävligt larvigt...

DH - Skydd?
Det behövs faktiskt inte så mycket för att något ska gå fel även i låga farter
behöver ju inte ens vara ens eget fel på något sätt...
Allt från material som kan gå sönder till påcyklad listan kan göras lång

Japp är lite varmare med hel saftey jacka på sig men den dan det verkligen händer något (och den kommer tyvärr förr eller senare) så är den milt sagt guld värd.

Vet ett antal cykelkompisar som inte hade varken stått upp mer eller ens varit i livet om dom inte använt jacka.... sen skyddar det absolut inte mot allt fast mycket

Billigt kan vara en bra början innan man bestämmer sig för hur mycket man har råd och lust att lägga på skydd cykel etc men absolut prova sig fram och hitta en bra passform till sin egen kropp är viktigt= att man trivs bättre med den på och då även använder den :)

DH - Skydd?
Mårten skrev:
> Leo: Men nyckelben skyddar nog inte skyddsjackorna
> mot... Går liksom inte att skydda på något
> vettigt sätt.

Nej, inte om du smäller i axeln så hårt att nyckelbenet splittras av den kraften. Däremot skyddar åtminstone den billiga Brand-X skyddsjackan lite för direktträffar framifrån på både revben och nyckelben. Har gjort några OTB med sälglidningar på magen i full fart, än så länge klarat mig.

> Dessutom tycker jag efter att ha jämfört
> faktiskt just en Brand X-jacka med min Dainese att
> man får vad man betalar för. Dainese-skyddet
> sitter perfekt och man tänker inte att man har
> det på sig. Särskilt varmt är det inte heller.
> Brand X-skyddet är betydligt klumpigare.

Det var bara ett exempel på att skyddsjackor finns även i det nedre prissegmentet. Om det nu var priset som satte stopp för inköp för trådskaparen? Självklart ska man trivas med sin jacka och passformen är viktig. Har använt min Brand-X då den sitter perfekt på mig, men så klart passar den inte alla.

> Jag tror fler skulle köra överkroppsskydd eller
> åtminstone tycka att det var ok att göra det om
> de provade lite bättre skydd i rätt storlek
> istället för att bara prova kompisens 800kr
> skydd i fel storlek... Jag åkte till en MC-affär
> (Beviks i Lkpg) och provade mig genom hela deras
> sortiment innan jag bestämde mig och fick därmed
> ett som verkligen passar mig. But that's just me.

Om fler kör i skyddsjackor oavsett pris är det bra. Som sagt, oftast är det bara att damma av sig och köra vidare.

/Leo

DH - Skydd?
+1 på den Mårten. Jag har en Brand-X jacka och den är verkligen oskön och klumpig, det var länge sen jag använde den :P

Nu kör jag med ryggskydd,armbågsskydd med skydd för underarmen, benskydd, hjälm och för det mesta goggles.

Mårten skrev:
>
> Dessutom tycker jag efter att ha jämfört
> faktiskt just en Brand X-jacka med min Dainese att
> man får vad man betalar för. Dainese-skyddet
> sitter perfekt och man tänker inte att man har
> det på sig. Särskilt varmt är det inte heller.
> Brand X-skyddet är betydligt klumpigare.
>
> Jag tror fler skulle köra överkroppsskydd eller
> åtminstone tycka att det var ok att göra det om
> de provade lite bättre skydd i rätt storlek
> istället för att bara prova kompisens 800kr
> skydd i fel storlek... Jag åkte till en MC-affär
> (Beviks i Lkpg) och provade mig genom hela deras
> sortiment innan jag bestämde mig och fick därmed
> ett som verkligen passar mig. But that's just me.

DH - Skydd?
Stelben skrev:
> +1 på den Mårten. Jag har en Brand-X jacka och
> den är verkligen oskön och klumpig, det var
> länge sen jag använde den :P
>
> Nu kör jag med ryggskydd,armbågsskydd med skydd
> för underarmen, benskydd, hjälm och för det
> mesta goggles.

Jag kör med Brand-X västen är faktiskt riktigt nöjd med den.
Sitter kanon trots de få inställningsmöjligheterna.
Är med andra ord väldigt individuellt.

Dock är den den jäkligt varm.

DH - Skydd?
Kör med så mycket skydd att du inte känner dig oskyddad eller rädd för att krascha. Kör med så lite skydd att du inte känner dig hindrad.

Det är det enda råd jag kan ge. Det är extremt olika hur mycket skydd man tycker är bekvämt. Jag har aldrig stört mig på min jacka (O'Neal Underdog), utom möjligtvis att man ser ut lite som en amerikansk fotbollsspelare. Jag har däremot satt nitat framhjulet i en stenkista, flygit ett par meter över styret och landat rakt på ryggen på vassa stenar, och fan vet om jag hade kunnat resa mig ur stolen jag sitter i nu om jag inte haft ryggskyddet på jackan.

Sedan som någon tidigare skrev, kracha gör man förr eller senare. 4-6 veckor i gips är överkomligt, men ett brutet båtben och 10-12 veckor läkning är jävligt tråkigt. Synd bara att det inte finns några skydd som hjälper där.. (Tur att mitt nu mera är förstärkt med titan så jag inte kan bryta det igen)

DH - Skydd?
Har man väl köpt en riktig dh-släde betyder väl det att man mer eller mindre bestämt sig för att köra ordentligt, och då bör man nog även satsa på ordentliga skydd.

Viktigast är väl precis som de flesta säger huvud och rygg, men en hel väst är nog inte dumt. Knäskydd är ju också givet.

Det känns som det finns 2 sorters skador, de som man får ofta och som gör lite ont, typ skrapsår på armar och tuggor i smalbenen från pedaler, och de riktigt saftiga smällarna.

För egen del är det de senare jag försöker skydda mig för, de som gör att säsongen (eller mer) tar slut.
Och då är hjälm, väst och knäskydd bra skit att ha. Smalbensskydd och underarmsskydd ger lite mer självförtroende och sparar in lite smärta, men de är i mitt tycke inte lika kritiska.

DH - Skydd?
Hej

Är också en nybörajre för dh eller igentligen cx men lurar på att dra upp till Åre i sommar och köra..
Funderar på en sådan helkroppsväst/jacka med skydd osv.. men vad jag förstod så var man tvungen att beställa från england..

Finns de ingen affär där man kan prova en sådan och känna lite på den..Har googlat lite men hittar bara cross grejer och cykelskydd är väl i regel lite "lättare" för just att man behöver trampa lite iband:P
Finns de någon affär för just cykelskydd och integralhjäml osv i göteborgstrakten?

Mvh

DH - Skydd?
Här är samma skydd fast "noname" som Leo länkar till fast billigare, har samma själv. Dock skulla jag inte köpa det idag utan kanske köpa ett med "tumfäste" för arbågsskydden mm.. mina armbågsskydd klipptes rätt snabbt bort..

Samma som Brand-X
http://www.sharkspeed.com/sv/artiklar/motocross-_-enduro/cross-skydd/ce-godkand-skyddsjacka-.html

Alive:
http://www.sharkspeed.com/sv/artiklar/motocross-_-enduro/cross-skydd/alive-safety-jacket-2.html

men skulle nog testa ngt mer berövat märke när det gäller jacka, är den kass så är risken stor att den blir kvar i garderoben.

Mvh.

DH - Skydd?
Jag rekommenderar nackskydd. Leattbrace och liknande kanske känns för dyrt, men det finns billiga och bra alternativ typ detta:
evs_RC2_neck_blk.jpg

Har du en gång börjat åka med nackskyd åker du inte gärna utan nästa gång...

DH - Skydd?
d bästa skyddet är dock att köra med rätt grejer(mjukaste gummit du kan hitta på däck,rätt inställning på dämpare,cykel avsedd för ändamålet och maxa inte hela dagen för att utnyttja liftkortet-olyckorna sker oftast på EM)

DH - Skydd?
Lillskeden (fd jonzén) skrev:
> hoho.. jag minns en vårdag ifjol när vi var o
> pushade i änggården. jag hade glömt mina
> knäskydd hemma o robin körde utan sin pressure
> suit.. gissa vem som kraschade o sabbade knät och
> vem som slog i axeln rejält......

Fyfan! Ingen rolig dag det där. Trodde seriöst något var rejält trasigt!

DH - Skydd?
Det är billigare och bättre med väst på en gång
sj gjorde jag också "misstaget" att börja långsamt :-) Men köp västen direkt, du kommer känna dej säkrare och på så sätt kunna utvecklas/våga på mer saker i backen

Ryggskydd= Måste
Hjälm = Måste
Resten är bara för att slippa onödiga skader vid små crasher
Tro mej, jag ramlar mkt, kör allt fullt ut! Personlig åsikt är att det faktiskt är mesigt att skippa knäskydd/axelskydd osv.. "de ska se coolt ut"

DH - Skydd?
Ja den ekonomiska biten är väl något man tänkt på men framför allt är det ju säkerheten. Har suttit och kikat en del och efter vad folk har sagt blir det nog en pressure suit ändå. Det verkar hyfsat vettigt även om jag troligtvis kommer lipa pga värme. Är ju alltid varmt här i södra Sverige på sommaren.. haha Knä och smalben känns som ett måste. Ingen som kör med suspensoar förresten?

DH - Skydd?
Fast det näst sista hoppet i magic i gesunda har ett något sjukt svajig landning efter kicken.

Det var som att fastna i ett spår som ville dra skarpt åt höger och man flög över "sargen" och landade mellan två träd men det kunde lika gärna ha varit i ett av dem träden.

DH - Skydd?
Lillskeden (fd jonzén) skrev:
> efter de sydde ihop det där o dina muskler fick
> läka ihop, hur många problem känner du av idag
> av det där? hur stora problem har inte femtielva
> dh-cyklister med knän o axlar?

Jag vet vad du menar, har mer problem med mina axlar. ;)
Men samtidigt så känner jag faktiskt av skadan. Är hyperkänslig och har nästan ingen hud som täcker, bara en massa bindväv. Skadan tog också ca ett halvår att läka utanpå, men det var svullet och konstig längre tid. Kunde inte cykla dh på flera månader.

DH - Skydd?
Mina axlar har alltid hoppas oavsett skydd.
Tycker inte det är så konstigt eftersom jackorna inte är designade för att hålla axeln på plats.
Det kan nog hjälpa i vissa fall, men det är nog mest tur.

Innan jag opererade körde jag med en massa tejp även även om det inte på något sätt garanterar att axeln faktiskt sitter kvar. Tyckte dock att det gav en liten bättre säkerhet.
Det där "shoulder brace" som du länkade till ser helt klart intressant ut. Den hjälper säkert att hålla kvar axeln till viss del.

Tillbaka
Topp