DH World Champs, Lenzerheide

Plush sa:
Rätt onödig kommentar faktiskt!
Du får gärna tycka det men behåll det för dig själv.
Damer är precis lika viktiga som herrarna.
Jämställdhet ftw.

Du misstolkar mig. Jag har inte skrivit någonting om att herrarna skulle vara viktigare än damerna. Jag tittar inte på världsmästerskapen i DH av politiska eller ideologiska motiv. Jag lägger heller inte någon vikt vid de tävlandes könstillhörighet. Jag är däremot intresserad av se de som är snabbast i världen utföra magi på MTBs & då är det för mig, precis som jag skrev, fantastiskt ointressant att titta på de som inte ens är i närheten av lika snabba som de 20-25 snabbaste.

I övrigt en ganska intressant aspekt att prata om jämställdhet. Dagens 72a snabbaste tid ger guldmedalj, enbart p.g.a. kön.

Ja med tanke på att damer och herrar inte tävlar mot varandra så är det ju högst troligt att snabbaste kvinna får en guldmedalj, likväl som att snabbaste mannen får en. Det förstår alla.

larsaw sa:
Vet inte hur det känns för er andra, men helt plötsligt slog det ner i mig att UCI-säsongen är slut! :(
Tur att det finns ETT heavy weight rejs kvar: https://www.wideopenmountainbike.com/2018/09/red-bull-hardline-rider-list-announced-2

Och nej, jag ser inte Rampage som rejs då det mer handlar om ”stil o finess”...

Ahh, Hardline... Där slipper man vänta på att gräddan ska börja köra.

"I årets upplaga kör 3 åkare då alla andra bröt ryggen under gårdagens kval" typ.. :)

Brunis åk var perfektion, men är ändå mest impad av Maes. Att spöa alla utom en i en disciplin man inte utövar, på en hoj han inte kört så mycket. 0.2 från guldet är galet bra. Synd att man inte fick se hela hans åk.

Bruni nu trefaldig mästare, i en rätt exklusiv klubb av åkare. Många fransmän som är extra bra på VM, tänker främst på Barel då Vuillouz var bra jämt. Igen var fransmännen/kvinnorna sjukt bra sett till snittet, som vanligt på VM. Dom verkar samarbeta bra, hitta bra linjer och ha bra laganda.

Vergier tog f ö intressanta linjer och hade nog kunnat vinna om han inte kört lite stopp där Pierron kraschade. Just sayin. Bruni och Maes var dock snabbast, men fransmännen har ju sådan bredd i toppen.

Senast ändrad:
tänkte precis skriva det att oavsett hjulstorlek eller dämperi så är det mest avgörande att vara fransos, det är dom som har den riktiga vm inställningen!
i princip har dom kammat hem en tredjedel av samtliga dh medaljer...
medals.png

https://en.wikipedia.org/wiki/UCI_Mountain_Bike_&_Trials_World_Championships_–_Men's_downhill

Tillbaka
Topp