DHL - vad skall man göra för att få sitt paket?????

PerryE

Aktiv medlem
Har egentligen aldrig haft några riktigt stora problem som inte gått att lösa med lite diskussioner och god vilja från transportföretaget. Emellertid verkar det nu helt kört att få ut sitt paket från DHL - kanske p g a att vi har ett annat postnummer i Bromma gäller andra rutiner?

DHL vill som sagt leverera under dagtid men av naturliga skäl finns ju ingen hemma den tiden. Att ändra adressen till mitt jobb kräver att jag kontaktar företagen (det handlar om två paket - ett från Merlin och ett från CRC). Verkar ju helt absurt - vad är oddsen att kommunikationen kommer att fungera när Merlin kontaktar sin engelska speditör som sedan kontaktar DHL i Sverige som sedan skall klara av att hitta rätt i Kista. Ganska kört att få det vevparti jag väldigt gärna vill montera - i alla fall före helgen.

Tips??

Jag har varit i din sits flera gånger med DHL, alltid slutat med att jag gett upp och fått åka till DHL och hämta paketet där. Sjukt missnöjd med DHL som privatperson, de kör bara ut när man inte är hemma och att ändra adress är krångligt/kostar.

Hmm... precis vad jag har lust med. Cykla Kista-Rosersberg-Bromma när Merlin anlitat "DHL Express". Känns ju som en rejäl blåsning med "Express"

Skriv portkod + mobilnummer mm i namnfälten, spåra paketet från dag ett å lämna en fullmakt när det börjar närma sig.

Skicka grejerna till ditt jobb förutsatt att du VET attd et är utkörning. Annars kanske du måste ha fullmakt för att hämta ut hos något postombud om det är skickat som rek.

Hämta i Västbärga DHL, men ring före så DHL kan lägga paketet för uthämtning, annars lastast det om å då blir det svårt att hämta ut det.

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> DHL vill som sagt leverera under dagtid men av
> naturliga skäl finns ju ingen hemma den tiden.
> Att ändra adressen till mitt jobb kräver att jag
> kontaktar företagen (det handlar om två paket -
> ett från Merlin och ett från CRC). Verkar ju
> helt absurt - vad är oddsen att kommunikationen
> kommer att fungera när Merlin kontaktar sin
> engelska speditör som sedan kontaktar DHL i
> Sverige som sedan skall klara av att hitta rätt i
> Kista. Ganska kört att få det vevparti jag
> väldigt gärna vill montera - i alla fall före
> helgen.
>
> Tips??

För ettpar veckor sedan fick jag samma besked; Bara avsändaren kan välja en ny address. Slutade med att jag hämtade paketet.
Någon vecka senare var det dags igen; Jag ringde upp igen, och då frågade tjejen som svarade direkt om jag ville ha det levererat till någonannan adress istället!?
Har du ringt dem mer än 1 gång? Vet inte om det handlar om vem man får prata med, eller vad det är. Hatar f-n DHL, iallafall deras "Express".

Man kan byta leverasadress men det då gäller det att avsändaren köpt rätt tjänst där det ingår. I stanradfall så måste avsändaren byta leveransadress.

moody skrev:
> "Tips."
> Att åka till DHL och hämta paketet?
>
> /E

Rosersberg är ju inte precis nästgårds och dessutom stänger dom kl:17.

Ja, det är verkligen upprörande att inte en slumpmässig person bara kan ringa och ändra leveransadressen på vilket paket som helst till vad som helst.

Flytta då.
Att behöva besöka DHL-Västberga är nämligen jätteskoj.

/E

Skogling skrev:
> moody skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Tips."
> > Att åka till DHL och hämta paketet?
> >
> > /E
>
> Rosersberg är ju inte precis nästgårds och
> dessutom stänger dom kl:17.

JT skrev:
> Ja, det är verkligen upprörande att inte en
> slumpmässig person bara kan ringa och ändra
> leveransadressen på vilket paket som helst till
> vad som helst.

Ja, det är verkligen mycket säkrare att man inte kan det.. få se nu:

Alt 1, Jag åker till DHL, uppger paketets nummer, legitimerar mig och löser ut det.
Alt 2, Jag uppger paketets nummer, byter adress, får det till ny adress och legitimerar mig när jag löser ut det. Nä, du har rätt, det här alternativet känns inte bra.

Globalistic skrev:
> Man kan byta leverasadress men det då gäller det
> att avsändaren köpt rätt tjänst där det
> ingår. I stanradfall så måste avsändaren byta
> leveransadress.

Så kanske det är då. Mitt ena paket var från CRC (fick byta address), det andra var från Evans.

Senast ändrad:
Mina snikpaket från CRC, Merlin skickas med snik DHL med endast utkörning medans ett pris från ett företag skickades med express å då kunde jag byta leveransadress.

Med tillräckliga uppgifter har det aldrig (2-3 ggr) varit något problem att byta adress och få det utkört till jobbet dagen efter.

Känner inte igen mig i er situation. Fick från crc igår, leverat till mitt kontor och då jag inte kunde vara där ringde jag grannen på bensinmacken som sprang ut och tjoade när dhl kom. Sen skrev han under och chauffören skickade sms och undrade om det var okej att han lämnade det där. Smidigt. Alternativet skulle vara att hämta det i Hisings-Backa, 14 mil bort. Men antar att sånt inte fungerar i tjockhult... :)

Senast jag fick DHL-paket från CRC ringde budet när han stod vid dörren. Efter att jag fått ringa och kolla om en granne var hemma kom vi överens om att han skulle gömma paketet under en lite skräp som just då stod på uteplatsen.
Dagen efter ringde samma bud _innan han åkte från depån_ och kollade om jag skulle vara hemma (han kände igen namnet från gårdagen). Det kallar jag service!
Bad honom ta mig som referens nästa gång han skall löneförhandla ;-)

I övrigt har jag stött på samma skit med att inte kunna styra om paketen till jobbet när det visat sig att CRC skickat gratis-frakten med DHL.

Tycker det är skit att CRC bytt till DHL som gratisfrakt, har de senaste gångerna varit tvungen att åka och hämta paketet då det varit omöjligt att få det levererat till kontoret. Försökte även att ringa crc och be dem ändra adressen men det kunde de inte. Funkade mycket bättre med schenker.

stefan. skrev:
>
> För ettpar veckor sedan fick jag samma besked;
> Bara avsändaren kan välja en ny address. Slutade
> med att jag hämtade paketet.
> Någon vecka senare var det dags igen; Jag ringde
> upp igen, och då frågade tjejen som svarade
> direkt om jag ville ha det levererat till
> någonannan adress istället!?
> Har du ringt dem mer än 1 gång? Vet inte om det
> handlar om vem man får prata med, eller vad det
> är. Hatar f-n DHL, iallafall deras "Express".

Jag hade två såna ärenden samma dag för någon månad sedan, det ena paketet kunde jag ändra adress på men inte det andra. Och avsändaren vägrade. DHL:s förklaring var att det ena paketet gick med flygfrakt och det andra med lastbil, och då var det skillnad. Fast sista biten är ju samma kan man tycka...

Lösningen blev att de mailade en fullmakt som jag skrev på och faxade tillbaka, då kunde de ställa paketet utanför dörren. Kändes sådär.

På DHLs hemsida står det att Malmö-utlämningen ska ha öppet till 19, i praktiken stänger de kl 17. Jag bor 700 m från jobbet och frågade om inte chauffören kunde ringa när de skulle lämna paketet. Fick då som svar: -Kanske, det är inte alla chaufförer som har mobiltelefon...

Alt. 1) Jävla bra frakbolag som inte kan få tag på sina chaufförer?
Alt. 2) Tjejen på kundtjänst orkade inte hjälpa till?
Alt. 3) DHL är en avknoppning på Samhall?

Känner inte heller igen mig...

DHL var här i Bromma (Tjockult) både igår och idag. Det grymt bra att de åker förbi och försöker, ibland är man ju hemma. I morgon kan jag hämta båda paketen i Blackeberg någon kilometer bort där vi även hämtar vanliga postpaket. Hur smidigt som helst. Har jag mer bråttom än så köper jag det direkt i butik. htfu?

Håller med pbeijer. Förut med Schenker kunde jag hämta på mitt utlämningsställe (som ju är nära där jag bor), nu måste jag till DHL och hämta. Och det ligger ju vid Stig Center (där ingen bor). DHL = försämring från Schenker.

Varför väljer ni gratisfrakten från CRC om den så uppenbarligen inte motsvarar det som ni tycks förvänta er av en gratis frakt i form av servicenivå och mottagaranpassning? Samma gnäll var det ju med Parcelforce, där så många envisades med att gång på gång välja detta alternativ trots att det inte upplevdes som speciellt bra.

Alla logistikföretag utom DHL verkar ha något som kallas för en MOBILTELEFON med sig så att de kan ringa t.ex. om de inte har portkoden eller annan oväntad händelse typ att man inte är hemma på dagen. Samtliga firmor jag varit i kontakt med TNT, UPS och Smådelsfrakt och nån mer jag glömt har klarat av att
1: Konstatera avvikelse från deras leverans t.ex ingen portkod eller ingen hemma.
2: Tagit fram sin telefon
3: Ringt kunden
4: Problem löst 9 gånger av 10

DHL verkar inte klara av dessa enkla punkter och samtliga gånger har jag svinarg fått hämta skiten i Västberga..

fredrikw: De gånger jag beställt har jag inte kunnat välja annat än DHL-express eller gratis men de kanske går att få dom skickat med något annat?

Jag har fått levererat av DHL flera gånger - och brukar som regel alltid ange hemadressen eftersom jag inte tänker på att det är personlig leverans när jag beställer. Sen försöker DHL leverera hem till mig när jag är på jobbet och skickar ett meddelande att jag inte var där. Då ringer jag dem och ber snällt att de levererar till jobbet istället. Och varje gång har jag paketet nästa dag.

Kanske är för att jag är så himla trevlig som de alltid löser det?!

DHL e riktiga råttor asså!
vete fan hur många gånger jag fyllt i mitt mobilnr SAMT portkoden i adressfältet och ändå missar dom o leverera paketet pga att dom inte har tillgång till portkoden. blir lika förbannad varje gång!!

fredrikw skrev:
> Varför väljer ni gratisfrakten från CRC om den
> så uppenbarligen inte motsvarar det som ni tycks
> förvänta er av en gratis frakt i form av
> servicenivå och mottagaranpassning? Samma gnäll
> var det ju med Parcelforce, där så många
> envisades med att gång på gång välja detta
> alternativ trots att det inte upplevdes som
> speciellt bra.

Jag har inte haft problem med varken PF eller GLS-paket från CRC. Inte heller DHL med leverans på jobbet.
Problemet är att CRC inte längre specar vilket bolag de skickar med och Schenker funkar inte på jobbadressen (vi har eget postnummer som inte ligger där jobbet ligger). Därför blir det gratisfrakt hem på vinst och förlust.

Angående att välja annat alternativ: Den merkostnaden ser jag enbart som en möjlighet att få paketet snabbare.

Med risk för att bli tjatig: om man av någon anledning inte kan beställa till sitt jobb så förstår jag att det kan bli problematiskt, men om man kan det så är det väl omöjligen några som helst problem att de levererar dagtid? :-/

Hmm... från Merlin hade jag DHL Express och från CRC DHL Economy. I bägge fallen var det omöjligt att få ändrat adressen till mitt jobb - pratade med lite olika personer men ingen större framgång. Trevlig är jag alltid. Vad jag reagerat på är att tidigare har jag hämtat DHL-paket på ett utlämningsställe i Alvik alternativt om Posten använts har det blivit Posten Företag i Ulvsunda. Vad jag funderar över är om det fungerar olika på olika postnummer.

Visst kan jag låta bli att gnälla på ett forum men var mest nyfiken på andras erfarenheter. För egen del blir det en omväg på cirka 5 mil idag med cykeln vilket antagligen bara är nyttigt för mig - sammanlagda vikten var cirka 13 kg vilket är OK

Borde inte gnällordningen vara
1. CRC (som ju är de som har bestämt fraktsättet)
2. DHL (de som utför tjänsten)
3. Happy (där vi hetsar upp oss över ALLT)

Det tenderar att ofta bli omvänd ordning, där CRC som ju är de som på riktigt sitter på makten att förändra nog sällan hör ett ljud om detta.

DHL lämnade en lapp med telefonnummer när de misslyckades med leverans (jag var inte hemma). Jag ringde upp och fick välja om jag ville komma och hämta paketet på terminalen eller få det utkört igen någon annan dag. Kan inte tänka mig att en adressändring hade varit några större problem heller men det frågade jag å andra sidan inte om.

Om det inte fungerar så överallt så borde det verkligen göra det. Sjukt smidigt, en av de bästa erfarenheterna jag haft av hemleverans eller leverans öht.

Ni får ju vad ni betalar för, det är väl inget att gnälla om. Villkor för leverans kollas lämpligast upp innan man beställer.

Varje gång jag får dhl från wiggle eller om det här chainreactioncycles så lämnas det i receptionen, efter det att jag bytt leveransaddress, trots att jag ber dem ringa så att jag kan komma ut och skriva på. Receptionen har inte mitt namn så paketet kan hämtas av vem som helst.

Med andra ord, ändra address till företag, klart osäkert.

Jag fick paket från crc idag med dhl, de ställde det utanför dörren på baksidan av huset, precis som jag skrev på den TILLFÄLLIGA FULLMAKTEN som man kan få, om man frågar snällt. Då mailar de fullmakten, du skriver ut, skriver på och scannar in och mailar tillbaka, tar sammanlagt 5 min. Sen kan de lämna utan underskrift vid dörren.
Jag hade tur kanske, men det gick!

Visst är det här en gnälltråd men det är väl knappast den första ... Självklart har jag redan haft ett par samtal med DHL och diskuterat vad det finns för möjligheter och vad jag tycker om det. Dessutom följer jag självklart upp med ett välformulerat mail till CRC och Merlin där jag förklarar att jag handlat ganska mycket av dem men numera tycker postgången fungerar så dåligt att jag kommer att titta på alternativa internhandlare i första hand.

Har alltså handlat många gånger från CRC sedan 2007 och inte haft det här problemet. Oftast har jag hämtat upp paketet på ett ställe i närheten av där jag bott - inte Rosersberg. Senaste gången jag handlade var i oktober förra året - kommer inte ihåg var jag hämtade paketet men definitivt i närheten.

Tycker argument som "skyll dig själv eftersom du handlar på internet" är lite tråkigt. Problemet här är väl att jag handlat från ett företag som försämrat sin service och därför kommer att titta på andra alternativ i första hand.

svalgis skrev:
> DHL lämnade en lapp med telefonnummer när de
> misslyckades med leverans (jag var inte hemma).
> Jag ringde upp och fick välja om jag ville komma
> och hämta paketet på terminalen eller få det
> utkört igen någon annan dag. Kan inte tänka mig
> att en adressändring hade varit några större
> problem heller men det frågade jag å andra sidan
> inte om.
>
> Om det inte fungerar så överallt så borde det
> verkligen göra det. Sjukt smidigt, en av de
> bästa erfarenheterna jag haft av hemleverans
> eller leverans öht.

Det där låter mer som UPS brukar fungera här. DHL har inte lämnat lappar de tre senaste gångerna de (påstått att de) varit här. Fast det är klart, de var ju faktiskt bara här fysiskt en av de gångerna. Den första var jag hemma hela dagen, då blir man lite förvånad när man kvart i fem får ett SMS om misslyckat leverans pga att ingen var hemma.

...faktiskt tillräcklig misstänksam för att kolla kamerainspelningarna för de andra två gångerna...

Min teori är att vissa förare är lata j*vlar som sparar in lite tid på att inte köra till uppenbara privatadresser för att kunna gå hem tidigare.

DHL måste ha bytt underleverantör för utkörning sista biten där jag bor. Idag blev jag nämligen uppringd av det lokala speditionsföretaget som undrade om jag kunde ta emot ett paket hemma imorgon kring 8. Det kan jag förstås inte eftersom jag jobbar (nåja, är på jobbet iaf). "Vill du att vi ska köra det till din arbetsplats istället?" frågar kvinnan i telefonen då. Ja tack! Grym service måste jag säga.

Har samma problem med DHL, som tur är så bor jag nära Västberga.

Lite OT men..

Har dock en fråga Merlin har skickat hjul med TNT, de säger iaf. att det är tnt men deras tracking url går till nederländska posten!?!? Får dock upp paketet på https://mijnpakket.postnl.nl men inte på http://www.tnt.se .

Min fråga är dock hur hanterar TNT addressändringar och om de vägrar vart har de utlämningsställe i Stockholm ? Om det nu är TNT som de skickat med.

Tillbaka
Topp