Diamond Back Apex. Vad hände med era ?

Skogling

Aktiv medlem
Har hittat ett ställe i stan som säljer ut några helt nya (i kartong), svarta DiamonBack Axis-ramar. Med stel gaffel. Ca: 1,9 kg. Han skall ha 550:-! Är det något att ha...?
Jag har hjul och bromsar m.m. så det är styrlager,styre,styrstam,kedja,sadel med stolpe och växlar som saknas. Tänkte Deore fram och LX bak.

//Skogling som funderar på att bygga en pendlarhoj med slicks...

Senast redigerad av en moderator:
Alltså.... den är inte ny utan kanske 6-7 år eller så... Fast ny i kartong!

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Skogling:

DBRs finaste stålram inkl Spinnerframgaffel... för 550 kr!?!

Bara att slå till om storleken passar! Har han någon 16" ram på lager?

Körde många år på en KHS med True Temper rör och Spinner gaffel, klassiskt slank, går mjukt och funkar.

Har lackat om den nu och tänker bygga den med slicks och -93ans XTR utrustning, blir nog läckert :-)

Skogling: Det finns olika dimensioner för vevlager. 73mm och 68mm och sedan måste bredden stämma så att du inte får en konstig kedjelinje!

/Erik

Saxat från nätet:

-"Henry James Bicycles became True Temper's first specialty bicycle tubing distributor fifteen years ago. We have been very happy with our association of the years as True Temper has developed its new products and firmly established the brand in the bicycle industry. True Temper has long recognized the importance of builders and buyers of handcrafted and custom bicycles. For this reason, True Temper supplies Henry James Bicycles with individual tubes, not just complete frame tube kits with no options. This allows your Custom Builder to specify each and every tube as they design your custom frame.

All True Temper bicycle tubing is made in the United States. True Temper makes regular and oversize steel tubing for road, track, and mountain bike frames. It is of the highest quality."

//Skogling

Jag håller med; 550 spänn för en fin stålram är ett fynd. Du får dessutom gärna skicka ett PM och berätta om vart de finns...;)

/M

Jag skall ha en... ;o) Stl. 18" och 20". Jag väljer i så fall 18" för då kan frugan låna den... Jag får se om det är 1 1/8". Det enda jag kommer ihåg, tror jag var att det var ogängat på gaffeln... Hoppas att jag minns rätt !

//Skogling

Jag kommer ej berätta vart än... Jag vill ju inte att någon skall köpa den mitt framför näsan på mig. 20" finns det ju iofs... Och det vill inte jag ha. ;o)

//Skogling

Min första riktiga MTB var en Diamond Back Axis -96, en kanon fin stålram, ångrar att jag sålde den när jag blev med heldämpad -99. Dom ramarna är stora i storleken, jag cyklade på en 18" och jag är 185, den passade perfekt då, i och för sig hade jag nog en rak styrstam på 120mm men ändå.

Köp

Jonas

Nu har jag köpt ramen på Cykel-Expo i Solna för 550:-. Det var en Apex. Vevlagret är på plats, det hade jag med till butiken. Det finns 4 st 18" och ett par 20" !

41ee365cadef6.jpg

Ganska snygg !

//Skogling

Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har hittat ett ställe i stan som säljer ut några
> helt nya (i kartong), svarta DiamonBack
> Apex-ramar. Med stel gaffel. Ca: 1,9 kg. Han skall
> ha 550:-! Är det något att ha...?
> Jag har hjul och bromsar m.m. så det är
> styrlager,styre,styrstam,kedja,sadel med stolpe
> och växlar som saknas. Tänkte Deore fram och LX
> bak.
>
> //Skogling som funderar på att bygga en pendlarhoj
> med slicks...

> Edit: det var APEX, Sorry !
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-01-18
> 20:42 av Skogling.

Ohoj!
Grattis till ett bra köp. Jag har haft tre stycken sådana och det är en otroligt skön cykel. Du behöver inte vara så väldigt ledsen för att det inte var en Axis, de åren det var stålram på den var det samma ram som Apex alla år utom ett.
Åhej!
/mikal

Ibland har man tur. Nu har jag haft tur två gånger, för den ramen har inget skivbromsfäste och det fanns ingen i min storlek. PHU!

Så här stod det i annonserna för Apex 1995:
"California Wheeling Magazine har utnämnt Apex till "cykeln som klättrar som en bergsget..." En av orsakerna till detta är att Apex byggs i True Temper-Lite CrMo rör, (samma ram som AXIS) och att den har utrustats med Shimanos 24-växlade Deore LX komponenter. Diamond Back's Designade och utvecklade ramgeometri gör att APEX även är förberedd för dämpad gaffel. Vikt 10,6 kg."

I ett test av Axis (som ju hade samma ram som Apex) i Svenska Mountainbike Magazinet nr. 1/95 fanns bland annat följande att läsa:
"Vissa cyklar har en förmåga att bygga broar mellan åkstilar, erfarenheter och temperament hos våra testcyklister. Diamond Back Axis är en sådan cykel. Det brukar vara svårt att hitta en cykel som alla har lovord för, eftersom testcyklisternas bakgrund varierar så mycket. De som tidigare har cyklat en hel del landsväg har till exempel inte alls samma referensramar som killarna som kommer från motocross och enduro.
Men över den här cykeln möttes alla.
På Diamond back vill man gärna framhålla ramen hos den här cykeln. Gärna det. En fin stålram ger alltid cyklisterna en speicell känsla. Att sätta sig på en sådan cykel är som att gå till doktorn och få en dunderdos vitaminer just när man behöver dem som bäst.
Sedan får man vingar och ingenting är omöjligt."

En marknadsöversikt i samma nummer visar att en Apex kostade 9200:-.

Någon test av själv Apexen hittade jag inte, däremot Ascenten som var modellen under. Har kollat i båda två magazinen som fanns då. Ja, du läste rätt, 1995 hade vi två mountainbiketidningar; Svenska Mountainbike Magazinet och Funsport Mountainbike magazine. Nästan samma namn...

Här går det undan! Går det ha v-broms bak verkligen så där utan vidare? Till min gamla ram fick jag köpa en adapter för att få till det.

Ja det är en modell som haft v-broms, A-head och 1 1/8".Det enda är att det är bökigt med 2,3 mackor på...
Får släppa ur luften när man skall ha på /av hjulen. Men jag skall ha smalare däck på senare.
Jag tror föresten att den är från 1997.

//Skogling

Körde på en Apex årsm-95 från 96-03 sista året levererades även toppfemtio-resultat i långloppscupen på den. Underbar hoj som jag forfarande kör vinterträning i skogen med. Snygga smäckra rör och härlig geometri.

Har för mig att jag läst att ramen kom från Ritchey och att det var samma ram som deras top-of-the-line modell (har inte läst hela tråden, så detta kanske redan är avhandlat). Någon kanske kan dementera eller bekräfta detta. Läste lite viktjämförelser och så från den tiden och de stämde, materialet också, eller har jag drömt?

Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag tror föresten att den är från 1997.

Låter troligt med tanke på att den haft v-broms. Ska kolla lite i tidningarna från 97...

Ohoj!
Jag har också hört ryktena om att DB:s fina stålram skulle komma från Ritchey, men jag tror att det är en liten missuppfattning. En årsmodell av Axis (-96? Blå, röd, silver Projekthoj i FunsportMTB) hade däremot en ram av Tange-rör som var specade av Ritchey och därför hade en liten Ritcheylogga på sig. Svetsade i Taiwan och sprack på underröret strax bakom styrröret. Men lätta var de.
Åhej!
/mikal

Cirkeln är sluten. Jag har ju en Scott som första hoj och Tom Ritchey petar ju en "hel del" i Scott !
Det skall bli jätte spännade att testa den senare. Någon som har växlar för 9-delat till salu billigt ?

//Skogling

Tillbaka
Topp