Diamond Back Apex. Vad hände med era ?

Det var dåligt med Diamondback i Mountainbike magazine år 1997. Hittade inga annonser och endast ett test av någon billigare modell. En Apex kostade dock 6250:- på Ute & Cyklar i Säffle. Är det affären som senare blev Cyclecomponents?

Däremot hittade jag i nr. 2/97 en annan kul artikel, "Med feta däck på internet". Här kan man läsa om mtb på det spännande internet. Jag citerar:
"Utbudet av mountainbikerelaterade sidor på internet är stort. Om man via ett sökprogram, exempelvis Alta Vista söker på ordet mountainbike får man ungefär 4000 träffar."

WOW, jag testade en sökning på ordet mountainbike på Google fick jag idag ungefär 3270000 träffar. Det har hänt lite sedan 97... :)

Då var Ritchey ryktet uträtt, tur att jag pensionerat hojen i tävlingssammanhang, i Taiwan är den svetsad i varje fall. Kör numer "Made in USA" på tävling, lite härligt provokativt nuförtiden!

iMats Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var dåligt med Diamondback i Mountainbike
> magazine år 1997. Hittade inga annonser och endast
> ett test av någon billigare modell. En Apex
> kostade dock 6250:- på Ute & Cyklar i Säffle.
> Är det affären som senare blev Cyclecomponents?
>

Om jag inte minns helt fel så är det iaf nån/några kvar från ute & cyklar tiden, där förresten svågern köpt en diamond back axis med v-bromsar och en, åtminstone nu, kass manitougaffel. Ramen är gul/svart/vit, och helt okej att cykla på även om jag bara provat den en kort sväng.

vill du ha en interlock 27,2 mm sadelstolpe. som i stealisreal-ramen, så kan du få den jättebilligt. en 120 mm styrstam från race face +5 grader eller nåt sånt har jag också.

fast det kanske du har kvar från förra scotten....

ett race face 1600 kr styrlager har jag också liggandes :)

ett rakt tungt 560 mm styre tidsenligt med ramen, ett superbilligt riserstyre.......

Jag skall köpa en sadelstolpe imorgon på samma ställe. En "original" Diamondback som verkar skitfin ! Ni får se bild imorgon.(27,O). Micke S Känner du till ramen ?

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
>Nu har 3 från Happy köpt sig varsin ram...

Det är inte alls ett dumt val till det priset. Jag får lite DBR-ryckningar, saknar Vertexramen... den var riktigt bra. Hade det funnits en 16" Apex/Axis skulle jag köpt en jag med.

Bernt Johansson vann ett antal lopp på Diamond Back Axis när han var sponsrad av DBR i mitten av 90talet så visst var det en kanoncykel. iMats: precis den annonsen gick jag på när jag köpte min DBR Apex 1995, en otroligt fin stålram, det är ju nästan så man blir nostaligisk.

Bra köp grabbar

Jonas

Ohoj!
Om jag inte minns helt fel var cykeln Bernt körde på en AxisTT, dvs en variant i titan.
Åhej!
/mikal, som har rotat fram sin Apex -94 för att bygga vintercykel

Jag har en Apex med full Deore DX, helsvarta fälgar, Panaracer TimbukII däck, vit huvudtriangel och blå lack med grå rök i övrigt. Har alltid undrat vilken årsmodell det är (gissar själv -91), nån som kan hjälpa??? (Berndt Johansson var där och hojade på en likadan samma dag jag hämtade ut den på Tidans Cykel o Sport)

/K

Fäger:
Okej, då har jag missat den perioden i Bernts liv. Jag trodde att hans stålperiod var på Bridgestone och sedan kom en titatperiod på DBR. Jag får genast revidera mina anteckningar. Tack!

Skogling:
Bilder kommer. Kanske mest som ett varnande exempel på hur illa det kan gå när man bygger från skrotlådan. Eller vad sägs om: 7-delad kasset, 8-delat vxlreglage och bakväxel för 9-delat, delar från Kalloy, Coda och Tektro och självklart är alla nya delar köpta på Biltema.

Tjing!
/mikal

mikal Skrev:

>
> Skogling:
> Bilder kommer. Kanske mest som ett varnande
> exempel på hur illa det kan gå när man bygger från
> skrotlådan. Eller vad sägs om: 7-delad kasset,
> 8-delat vxlreglage och bakväxel för 9-delat, delar
> från Kalloy, Coda och Tektro och självklart är
> alla nya delar köpta på Biltema.

He,he... jag hade tänkt sätta på junk på ramen men den är kanske FÖR fin för Tektro...

//Skogling

Förbannade Happyiter å plantera dumma idéer i skallen på en! ;-)
Ett stycke ram undanstoppat...

Tack för tipset!

Undrar om handlaren kände till Happymtb tidigare? Denne borde väl börjat inse att det finns potential till framtida affärer.

Skogling vad är det för mått på din hoj? Vilken uppgiven storlek? det verkar vara en perfekt vinter/andra hoj.

/Mats

Drar upp denna tråd igen:

Fäger Skrev:
> Dom ramarna är
> stora i storleken, jag cyklade på en 18" och jag
> är 185, den passade perfekt då, i och för sig hade
> jag nog en rak styrstam på 120mm men ändå.

Om man är 189 cm, är 18" av den här modellen för litet då?

Har bekanta i Stockholm idag, kanske skulle be dem åka förbi och slå till på en sån här om det finns kvar...

/Anders

När jag läste genom hela tråden såg jag storleken på Skoglings ram, det gäller att använda ögona! Tack för infon./ Mats som bara är 171cm

Sådär! Frun och hennes mamma hann precis förbi och plockade upp den sista 20"-ramen, tyvärr utan gaffel men 50 kr billigare. Kul!

REDIGERAT: Enligt snubben i butiken finns det bara EN 18" kvar nu. Skynda fynda!

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
Kupa Skrev:
> Sådär! Frun och hennes mamma hann precis förbi och
> plockade upp den sista 20"-ramen, tyvärr utan
> gaffel men 50 kr billigare. Kul!

Där ser man! Den såldes precis efter min 18 tummare. Köpte en sadelstolpe och klämma åxå. Resten plockas från "lagret" tror jag.
Blir förmodligen ett SS-bygge.

Som en lite bonus låg ett par svarta så'na här på hallgolvet när man kom hem. =) Så snart är Spoten färdigbyggd, och då är det ju tur att man har en ny ram att ta tag i..! =)
Dangerboy%2BGripped%2BLevers_1106243880.jpg

Men leveransen gav mig även en liten samvetsfråga att ta itu med. Dom har nämligen tagit väldigt lång tid att transportera från UK, så ett nytt par är på väg i tron om att dessa gått förlorade på vägen. Nu känns det schysstast att returnera par nr 2. Hur skulle ni ha gjort? Dom borde väl ha varit försäkrade?

Jag skulle ha kontaktat dem och meddelat att jag fått ett par för mycket, det är mest schysst. Förmodligen lär du få det där extra paret (men de ser ganska dyra ut så jag är inte helt säker på den saken), om du inte insisterar att få skicka dem tillbaka och pröjsa returfrakten själv.

Snygga handtag förresten... finns det sådana till Magurabromsar också?

En sådan sak drar de inte in försäkringsbolaget för, det är förlorade pengar för dem. Om det inte var fler, dyrare saker, i samma paket förstås.

Du sover bättre om du skickar tillbaks dem, men affären lär inte gå i konken hur du än gör. =)
Jag hade skickat tillbaks dem. Jag tycker om att sova.

Jag ibjuder härmed alla Diamondback Apex-ägare till en Happyträff i påsk. För att mötas lite på hälften så tänkte jag att Daner skulle guida oss på våra Apex i skogarna kring Råcksta. Vad säger ni ? Försök nu
att få ihop era hojar till påsk så att vi kan göra en kul grej av det hela ! ;o)

Vi får ta tiderna lite närmare senare !

Välmött !

//Skogling

Jag kommer nog att returnera dom, om dom dyker upp, men betalar man inte någon form av försäkring hos posten som är relaterad till försändelsens värde? Iofs kunde han inte spåra paketet, vilket borde vara en förutsättning om det var försäkrat.

Handtagen finns till de flesta bromsar, men är rätt dyra, ca 800:-. Se: <http://www.dangerboyusa.com/levers.php>

Träff i påsk? Ja varför inte!

Buddha Skrev:
> Jag kommer nog att returnera dom, om dom dyker
> upp, men betalar man inte någon form av försäkring
> hos posten som är relaterad till försändelsens
> värde? Iofs kunde han inte spåra paketet, vilket
> borde vara en förutsättning om det var försäkrat.
>
Om du INTE hämtar ut dem på posten inom fyra veckor eller något sådant kommer de returneras till avsändaren utan kostnad för dig.
Så var det i varje fall när jag jobbade i kassan på posten för typ 4 år sedan...

Tillbaka
Topp