Dilemma vid köp av cykel

radon2

Ny medlem
Dilemma vid köp av cykel
Jag ska köpa min första cykel, och jag står och väljer mellan en radon zr team 5 och 7.
Egentligen vill jag ha 7:an, men här kommer problemet.

Jag bor i ett studentområde och cykeln är avsedd för pendling och förvaring i lägenheten är inte aktuellt. Således kommer förvaring ske utomhus och jag är osäker på om jag kommer få ha cykeln ifred (lugnt område, men har ingen erfarenhet av förvaring av dyrare cykel)... 7:an är tyvärr mer uppseendeväckande (vill ha vita/blåa), medan 5:an smälter in bättre.

Senast ändrad:
Dilemma vid köp av cykel
Bor i Lund om det spelar någon roll. Har inte kikat i tråden. Varför jag inte vill släpa den en cykel upp och ner är dels:

-jag har inte mer än 20min promenad till skolan, vilket gör att jag inte sparar speciellt mycket tid.
-är trångbodd och att ha en skitig MTB i lägenheten lockar inte.
-jag vill snabbt kunna förflytta mig, vilket lägenhetsförvaring försvårar

Är det verkligen så illa att de blir snodda snabbt? Någon som parkerar sin "dyra" MTB utomhus med framgång?

Senast ändrad:
Dilemma vid köp av cykel
Tror inte någon parkerar sina cyklar utomhus över natten om man inte måste eller har en längtan att få den stulen eller trashad.

Vill du ha kvar din cykel gör du rätt i att hålla uppsikt över den så mycket som det går.

Dilemma vid köp av cykel
Ursäkta om jag verkar dryg eller så, men varför vill du köpa en fin mtb till max 2km km transport och utomhusförvaring?

Jag +1:ar på att den blir snodd inom en månad. Annars kan du nog räkna med att det försvinner komponenter rätt snabbt.

Dilemma vid köp av cykel
Ja, kan bara hålla med. Den blir inte långvarig ute (speciellt inte i ett studentområde). Jag köpte min cykel av en kompis och den blev strippad även då den stod nere i det gemensamma cykelförrådet.

Dilemma vid köp av cykel
radon2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som parkerar sin "dyra" MTB utomhus
> med framgång?

Nej. Tyvärr.

Dilemma vid köp av cykel
Kristoffer R skrev:
> Ursäkta om jag verkar dryg eller så, men varför
> vill du köpa en fin mtb till max 2km km transport
> och utomhusförvaring?
>
> Jag +1:ar på att den blir snodd inom en månad.
> Annars kan du nog räkna med att det försvinner
> komponenter rätt snabbt.

Det är väldigt backigt. Har idag en dam-cykel men pga. terrängen så använder jag den aldrig. Att ta sig ner till stan (promenad tar ca 30min) är inte hållbart..

Antar att inte dubbla lås råder bot på stöldrisken? När ni talar om stripning, är det däck, styre etc. som ryker?

Dilemma vid köp av cykel
Jag bor i en tvåa på 51kvm och min cykel står i vardagsrummet bakom soffan nu, det är inte så snyggt och hemtrevlig och går inte riktigt hem hos frugan men det är tillfälligt. Snart flyttar vi till större men även då kommer jag ha min cykel i lägenheten.
Finns inte en chans att jag har den någon annanstans.
När jag kommer hem från en runda så duschar jag av den i badkaret och torkar av det värsta efteråt och låter den stå ett tag att rinna av, sen ställer jag den bakom soffan igen när den inte blöter ner.

Så vill man så kan man, hade jag bott själv här hade den hängt på väggen, eller om vi skulle bo kvar för den delen, men nu står den vackert bakom soffan så länge och jag kan titta på den och mysa med den lite då och då även när jag inte är ute och cyklar ;)

Skaffa någon bra vägghållare, det kommer bara se snyggt ut. Men se till att hålla den ren bara.

Dilemma vid köp av cykel
Stripping brukar innebära extra utgifter som motsvarar en ny cykel ungefär....
Dubbla lås aint shit. Går det att låsa går det även att låsa upp.

Dilemma vid köp av cykel
Leta upp en skabbig gammal racer i stället. De har växlar och väger inte så mycket. Radonen du tittat på har tyvärr en halveringstid på ett par veckor. Anständig cykel + studentstad + parkering ute är en urdålig combo.

Dilemma vid köp av cykel
Och jag som tar mig för pannan var gång jag ser en tråd om cyklar som blir stulna ur källarföråd å dyl. Skulle ALDRIG förvara min cykel någon annan stans än inne i bostaden. Vill du ha en pendlar- stan- pubhoj - skaffa en ful en som ingen vill sno
Att köpa en Radon 7 för att pendla till skolan 20 minuter är inte bara dumt. Det är ett hån mot en fin cykel

Dilemma vid köp av cykel
Dilemma vid köp av cykel
Efter att ha blivit av med 3 fina cyklar på 4 år så insåg jag till den senaste cykeln att det inte var någon idé att köpa ett lås. Måste du låsa cykeln så har du ställt den på fel ställe

Dilemma vid köp av cykel
det låter inte så lovande.
Kristoffer R; den cykeln kostar 3k, och om jag ska byta utväxling (? så skiljer det inte mycket mellan radonet. Och med den logiken så måste jag förvara även den cykeln i lägenheten för att den ska få vara ifred?

Det pratas om racer och MTB. Min damcykel är väldigt bra förutom när man ska cykla uppför.

Vad för cykel bör man köpa om huvudsyftet är att det ska gå enkelt i uppförsbackar? Finns det någon ny cykel som man kan förvara utomhus? En cityhoj som exv. scart 5? En ny damcykel?

Dilemma vid köp av cykel
Med tanke på att du har en cykel som du är ganska nöjd med samt är student (jag gissar att du liksom de flesta andra studenter har en skral kassa), så är faktiskt det bästa rådet att du satsar på att skaffa dig starkare ben. Lund är ju inte så värst backigt egentligen, så lite benträning ska nog kunna göra susen. Kolla dessutom upp om inte din cykel har några fler växlar, det kan vara så att den behöver lite service för att du ska få i de lägsta växlarna.

Dilemma vid köp av cykel
Jo du har en poäng med att Vitusen kostar 3k, men den är betydligt mindre uppseendeväckande var min tanke. V-bromsar och enväxlat skriker inte "stjäl mig jag är dyr" om du förstår.

Byt utväxling på damtrallan. Ett drev till en standardcykel kostar från 40 kr och en kedja en hundralapp. Träna benen.

Dilemma vid köp av cykel
Aron skrev:
> Med tanke på att du har en cykel som du är
> ganska nöjd med samt är student (jag gissar att
> du liksom de flesta andra studenter har en skral
> kassa), så är faktiskt det bästa rådet att du
> satsar på att skaffa dig starkare ben. Lund är
> ju inte så värst backigt egentligen, så lite
> benträning ska nog kunna göra susen. Kolla
> dessutom upp om inte din cykel har några fler
> växlar, det kan vara så att den behöver lite
> service för att du ska få i de lägsta
> växlarna.

Håller med, hur backigt kan det vara egentligen. Jag har aldrig varit i Lund men jag har svårt att tro att det skulle vara mer kuperat än Göteborg och där fungerar en damcykel perfekt förutsatt att man inte får för sig att köra de allra värsta.
En Monark kanske kan vara på sin plats för att få upp W/kg en aning.

Dilemma vid köp av cykel
Lund ligger på sydsidan av en ås, så det är allt lite backigt. Inte våldsamt brant, men bor man i södra delarna och ska till universitetet, så blir det några höjdmeter. Från där brorsan bor (Ulrikedal) till Kårhuset är det ca 40 höjdmeter på drygt 2 km.

I Göteborg är det många väldigt platta stråk, och en del som går över branta kullar, men i Lund är allt en enda stor slänt! :D

Dilemma vid köp av cykel
geologen skrev:
> Lund ligger på sydsidan av en ås, så det är
> allt lite backigt. Inte våldsamt brant, men bor
> man i södra delarna och ska till universitetet,
> så blir det några höjdmeter. Från där brorsan
> bor (Ulrikedal) till Kårhuset är det ca 40
> höjdmeter på drygt 2 km.
>
> I Göteborg är det många väldigt platta stråk,
> och en del som går över branta kullar, men i
> Lund är allt en enda stor slänt! :D

"I Lund är allt en enda stor slakmota!" skall det väl vara? :)

Dilemma vid köp av cykel
>Jenny W skrev:
> Att köpa en Radon 7 för att pendla till skolan
> 20 minuter är inte bara dumt. Det är ett hån
> mot en fin cykel

+1!

Dilemma vid köp av cykel
Så jäkla backigt är det inte. HTFU säger jag (som bor i södra Lund). Den där Radonen lär du inte se länge om du ställer den utomhus...

Ska du ha ett konstruktivt tips, så köp någon gammal 90-tals 10-växlad historia på blocket och renovera upp med biltemakomponenter.

Dilemma vid köp av cykel
Hej,

Jag cyklar en del i Lund, så jag vet att det är höjdskillnader. Men att skaffa en dyr MTB för att cykla några kilometer verkar fel. Att ta in cykeln tar bort mycket av tidsvinsten, så vettigast verkar vara en "billig" cykel som du vågar låta vara parkerad utomhus. Jag kan bara upprepa dom råd som ges ex

* Prova att skaffa ett större bakdrev till din cykel. Kostar 50-100 kronor. Är ganska enkelt att byta om du har verktyg.
* Titta på blocket efter cyklar i Lund. Idag finns det ca 200 stycken, så det borde dyka upp något snart som passar dina behov.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp