Din bästa "Byta bakväxel"-guide?

Chinaski

Medlem
Efter en kraftig närkontakt med en illasinnad bok-gren förra veckan, som såg till att både växelöra och styr-armen på bakväxeln blev helt skeva och bortom räddning, så sitter jag nu och väntar på leverans av en ny bakväxel (SRAM X9) och ett nytt öra.

Eftersom detta är första gången för mig, så sitter jag nu under tiden och försöker läsa på lite om hur ett byte bör göras.
Det verkar ju inte så krångligt, men vill bara höra med er som är mek-vana om ni har något tips på någon bok eller guide på nätet som kan vara av nytta för mig?

Tack på förhand!

Själva monteringen är väldigt simpel,kolla bara så att du verkligen får kedjan rätt väg genom buren på växeln. Väldigt lätt hänt att man lägger den på fel sida om nån liten flärp. Ställ sedan in växeln efter exempelvis Parktools guide.

Väntar själv på en Rival bakvxl och det ser ju plättlätt ut att byta:

Har bytt Shitmano Ultegra ett par ggr innan och det var inte så meckigt. Tror jag bytt ngn XT också way back.

Ta det piano bara.

Jag har råkat ut för samma sak som du och skulle plocka ner grejerna och beställa nya. Nu slutade det med att jag bankade till örat så gott jag kunde och försökte böja tillbaka växeln, så antagligen håller det i 2,5 mil av näst 4-milsrunda.

Hur som helst, det var lättare än jag trodde. Kedjelås är bra som sagt, det är väldigt lätt att trä kedjan på fel sida om någon liten flärp. Jag brukar behöva en polygrip för att få upp mitt lås. I övrigt är det bara satt försöka sätta ihop sakerna i motsatt ordning mot hur du tog isär dem. Inställningarna av växlarna är det knepiga, jag har använt mig av en bok som står i garaget: "Ta hand om din cykel" av Chris Sidwells. Rätt ok bok för mek-nybörjare som jag. En burk tålamod och ovan nämnda öl kan nog också vara bra.

Det kan vara värt att skaffa sig fler "ändhättor" till vajern, jag var tvungen att klippa min för att få av växeln.

Jag drog min bakväxel i en sten på Happyriden i söndags, den funkade sådär efteråt.
Vred på justeringen vid reglaget tills jag kunde använda 3-4 växlar i mitten.
Men nu är det dags att fixa det och ParkTool sidan var knasigt bra, att jag inte varit där innan.

Måste nog köpa deras Blue Book eller vad den heter - värt pengarna eller skall man släpa med datorn ut och titta på hemsidan när man meckar?

Har du någonsin justerat växeln kan du ju byta också. Den skruven extra man måste lossa gör ju ganska marginell skillnad.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag drog min bakväxel i en sten på Happyriden i
> söndags, den funkade sådär efteråt.
> Vred på justeringen vid reglaget tills jag kunde
> använda 3-4 växlar i mitten.
> Men nu är det dags att fixa det och ParkTool
> sidan var knasigt bra, att jag inte varit där
> innan.
>
> Måste nog köpa deras Blue Book eller vad den
> heter - värt pengarna eller skall man släpa med
> datorn ut och titta på hemsidan när man meckar?

Jag tycker att deras Blue Book är väldigt ojämn. Vissa kapitel är bra andra väldigt intetsägande.

Själv gör jag hellre en utskrift på det jag behöver från ParkTool/Sheldon Brown/etc om jag känner att jag behöver någon enstaka gång.

tack för tipsen, då blir det utskrift samt en ett rikthjälpverktyg om det skulle visa sig att det inte går att justera. Jag kan inte se att nåt är snett men smällen kände jag och växelnhar ett rejält märke + den började växla själv så oddsen att den är skev är ju skapliga.

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Väntar själv på en Rival bakvxl och det ser ju
> plättlätt ut att byta:
>
>

Fixat, plättlätt.

Tillbaka
Topp