Din Drömcykel...

Din Drömcykel...
Gaffeln såg lite malpacerad ut på den cykeln...
Byt till en RS Reba och det skulle va intressant. Det fanns inget pris?
Skulle gissa på ockerpris( +5 - 10 000:-) tack vare porsche klibban...

Din Drömcykel...
Det ser ut som en xc-cykel som vill vara fr eller dh fast med cykla-till-Ica-pedaler. Den har lite identitetskris mitt i det vackra kolfibret, helt enkelt.

Din Drömcykel...
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Som sagt , dom får nog byta pedaler också...

Ja, vafan! De där är ju skrattretande!!

Själv har jag ingen direkt drömcykel i den meningen att jag spanat in nåt tokdyrt vrålåk. Jag skulle bli rätt nöjd om jag fick en Kona Dawg (som jag funderar på att tjacka) - och om mitt pendlar/mek-hojprojekt blir så bra som jag tänkt mig. :)
Klart, de där pimpiga guldhojarna på bilderna från den där cykelmässan som postades här för några dar sen var ju ganska najs. ;D

Din Drömcykel...
P1000847.jpg

En Transition Preston FR specad nästan exakt som på bilden, speciellt utan gripshift, gärna de nya Sram x.0 triggersarna.

Detta är verkligen en perfekt trailbike, klarar allt från xc till dh(nästan :)

Din Drömcykel...
Just nu skulle jag vilja bygga en SS av en ganska billig begagnad ram, trist drömcykel kanske, men inte för mig. Har tröttnat på att bara köpa nytt, det e inge skoj längre. Sen vill jag bygga den själv med alla vansinnesutbrott det medför.

Din Drömcykel...
jag har redan min dromhojj, Bianchin... :) nae men en Bianchi XL Ti-Carbon med full campangnolo record från 2000 hade vatt najs att ha på väggen...

o sen en Bianchi trial hojj, en sån kleivard hade innan!

då hade jag vatt hyffsat nöjd :D

Din Drömcykel...
Få se nu, hojen i ursprungsinlägget kostar enligt sajten 55.408:-... För det priset borde det väl gå att förhandla sig till åtminstone ett par äggvispar som del av dealen? ;-)

Din Drömcykel...
Det är helt ok att bli cykelgalen, Johan:-D
Din dirt/lekhoj ser kul ut:-DD

Jag håller på att snickra på hojjen nedan.
Sedan bilden togs har jag bytt följande pinaler:
styret till ett svart low raise
styrtappen till en svart kortare
9 delad kasset, kedja & XT växelförare
BETD slaglängdsförlängare bak just nu inställd på 110 mm, ska prova med 130 mm´också och se hur det känns
Har köpt lite nya delar som jag ännu inte hunnit montera:
svarta bar ends
nya gummigrepp
nya XT växelförare (höger till klingorna)
Lizardskin till bakdämparen
Ska köpa nästa månad (typ):
Lizardskin till kedjestaget
Funderar på att köpa:
130 mm gaffel fram (någon som har en liggande så jag kan prova, snälla, med mycket socker på ...:-)
203 mm skiva fram (ifall det blir en längre gaffel med grövre hjulaxel och _utan_ QR)
Metallomspunna bromsslangar
Ny sadel

Så vad är jag ute efter då? Jo, en cykel som jag kan trampa hela dagen med ute i skogen men som jag samtidigt kan använda för att prova på att köra på lite olika saker med. Sedan så vill jag prova en massa olika grejor på cykeln så att jag vet vad jag vill ha när jag väl beställer nya prylar.

Jag gillar att cykla långa turer på lagom tekniska stigar, lite för svåra ibland för att tvingas höja ribban, men för det mesta lagom svåra så att jag får flyt i cyklingen. Sedan behöver det inte gå sådär förtvivlat fort hela tiden, Happy Easy Ride är perfekt tycker jag. Särskilt längden:-D

Ramar som jag är nyfiken på just nu (ingen rangordning):
Santa Cruz Bullit
Santa Cruz Heckler
Specialized Enduro

41cce265.jpg

Johan A skrev:
> Just nu skulle jag vilja bygga en SS av en ganska
> billig begagnad ram, trist drömcykel kanske, men
> inte för mig. Har tröttnat på att bara köpa nytt,
> det e inge skoj längre. Sen vill jag bygga den
> själv med alla vansinnesutbrott det medför.
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan (X+,Ht+,M+,H+,V++,Mt+++,Mu++,Pt++,Bk++)
>

Din Drömcykel...
Lite detaljer från en ram jag gärna skulle vilja prova på.

Morati HC 1.4

moratiram3.jpg

moratiram.jpg

moratidropout.jpg

Faktiskt billigare än man kan tro när man ser bilderna. Under 16 tkr för ramen inkl. frakt hem till dörren. Eller ja, billigt kan jag ju inte säga att det är, men det är mindre dyrt. Hade någon av de mest erkända titanbyggarna gjort en liknande ram med samma höga finish skulle den kanske kostat det dubbla.

Senast redigerad av en moderator:
Din Drömcykel...
Jag tar en sån där Morati också Tommy, om den finns med EBB. Och en 29" stel titangaffel. Det blir bra. Avid BB7, White Industries BMX-frihjul och Eno-vevar med klinga.

Eller så köper man bara det här enkla paketet och är lite tråkig.
Image-A62DAA8668A911D8.jpg

Din Drömcykel...
erik h:

Mot en merkostnad kan man säkert customizera till en HC 1.4 (fantasifullt namn i kvadrat) med EBB. Ska faktiskt kontakta dem, inte angående EBB men om en annan sak. Kan ju fråga dem om EBB på en HC 1.4 i samma veva om du vill.

En annan smidig lösning om man vill köra SS är ju HC 1.4 plus White Eccentriska nav. Det eller EBB låter vettigt för just den här ramen då de speciella gaffeländarna på HC 1.4 gör, tillsammans med den där urfrästa "flexplattan" man ser vid vevlagerhylsan, så att ramen kan flexa något i höjdled. Med andra ord; inga vanliga horisontella gaffeländar om man vill behålla de något stötdämpande egenskaperna på den där ramen.

Jones är nog mångas drömram nr.1 för tillfället, undrar hur många han har hunnit med att göra? Lär ju ta en stund att greja till en ram eftersom det verkar vara en enmansfirma plus att han även gör styren och tydligen putsar XTR vevar och framgångsrikt deltar i lokala DH tävlingar med sin helstela, förmodligen single speedkittade, cykel. :)

Din Drömcykel...
erik_h, du glömde att man även blir tokpank efter ett Jones-köp ;)

personligen är min drömhojj för xc för tillfället en Kestrel edge.

Din Drömcykel...
erol/frost skrev:
> Vill svetsa en egen. Nått i stil med en EWR eller
> typ Olsenigt.
>
> -----
>
> "I hired you people to try to get a little track
> laid, not to jump around like a bunch of Kansas
> City faggots."

Ja, Jag trodde inte jag hade någon drömhoj tills du upplyste mig,....självklart vill man byga en egen.

Din Drömcykel...
Den va väll inget att ha så direkt?!...kolfiberram? javisst, dubbelkronad gaffel med va de verkar som
inte mer än 120 i slag, numer ahar man ju upp till 170 i slag med enkelkrona.
clas ohlsson pedaler?!....äh!

Lika hopplös som BMW´s stylecyklar! inget speciellt med dom, bara dyra!

Din Drömcykel...
Daniel i uddevalla skrev:
> >
> Den va väll inget att ha så
> direkt?!...kolfiberram? javisst, dubbelkronad
> gaffel med va de verkar som
> inte mer än 120 i slag, numer ahar man ju upp till
> 170 i slag med enkelkrona.
> clas ohlsson pedaler?!....äh!
>
> Lika hopplös som BMW´s stylecyklar! inget
> speciellt med dom, bara dyra!

Ahhh, så det är mängden slag som avgör hur mcyket drömcykel det är...Attans vad dåligt man ligger till då med sina 65 mm.

Din Drömcykel...
hmmm..
specialiced s-works epic?
Gillar utseendet på Spinnergy-hjulen (inte dh hjulen), sram x-0 som växelsystem (triggers), easton ec -90 sadelstolpe och styre (styrstam) kanske.. eggvispar, hope mini bromsar kanske? eller hayes hfx-9 carbon ti+
chris king styrlager, en fi´zi:k, Aliante Carbon sadel, vet dock inte vevparti
men inte direkt något jag funderat på.... :)

EDIT: Fox F100X eller kanske maveric DUC (det är så dualcrown xc gaffeln heter va?)

Din Drömcykel...
erik h med flera:

Grävde på MTBR och fick fram ännu mer bilder & info om "drömramen"...

Bilderna och den inklippta kursiva texten är tagna och skrivet av macsi på MTBR-forumet.

moratimountainsmall.JPG

This is the top of the pic that I cropped for you. Rode and carried it all way to the top to do the 1300 m alt. descent along the cog wheel train route to the bottom... 60-70 km/h!

moratimountain2small.JPG

In my opinion a Ti frame, fork or any other part should be ridden to the extremes: if you don't do this, you are wasting your money. For example the picture of the Morati 1.4 above was taken in 2003. It belongs to my friend (we did the tour together) who used to be the national trials champion. For more than two years he has been torturing that bike: he regularly does 1-1.5 m vertical(!) drops with it, 5-6 meter jumps and even entered a dirt jump contest with a riser bar... I also beat the hell out of my Ti fork, stem/bar. He trusts his equipment, I trust mine.

Ramen är alltså samma HC 1.4 som visades i några inlägg ovanför och den (liksom gaffeln) verkar tydligen hålla för en hel del misshandel. Det är inga reducerade/dubbelreducerade rör i ramen. Trots det är den väldigt lätt, 1475 gram i storlek small/längre tt som jag vill ha och det, gott folk, är bara 75 gram mer än min nuvarande Merlin XLM i storlek medium. Jag sökte efter mer info och fann att macsi, som gjort hemläxan (research innan köp) grundligt och bland annat besökt fabriken i Tjeckien och fått prova några förhandsexemplar av ramarna, skrev att inget som gjorts (utom vevarmarna) har gått sönder pga tillverkningsfel, fel svetsar etc. Mycket imponerande faktiskt. Kan man cykla med stor självsäkerhet i 60-70 km/h på ganska oländig terräng med en stel titangaffel som väger 575 gram med kapat rör (enligt honom väger gaffeln så lite när röret väl är kapat eftersom det är så långt med sina 25 cm från början) verkar det onekligen vara saker som håller.

Ett ramkit skulle kosta dryga 21000 kr (16 tkr för ramen och 4.6 tkr för gaffeln inkl frakt hem) och bara väga 2050 gram (som min okapade Marathon S med andra ord). Även om jag inte är en viktjägare så har jag inget självändamål med att köpa tunga grejer. Finns det lätta grejer som också är tillräckligt starka (vilket till en del bevisas i den inklippta texten) och till rimliga pengar så är det inget dumt val.

Skulle den gå att få med EBB, eller bara köra med White Eccentriskt baknav från Daner vilket borde vara ett lika bra val eftersom det navet finns med skivbromsfunktion nu, så har man här helt klart grunden till en ultralätt SS som håller för, med tanke på den låga vikten, mycket stryk.

Som jag skrev tidigare är HC 1.4:an inte riktigt som en vanlig hardtail. Den urfrästa flexplattan och de lustiga gaffeländarna är ett koncept som enligt tillverkaren ger en mycket bättre stötupptagande förmåga än en vanlig ram. Nu lär det knappast vara som en Moots YBB eller andra riktiga softtails, men kanske en bra kompromiss då ramen inte behöver något underhåll alls (ingen fjäder) samtidigt som den blir nästan 300-400 gram lättare än en riktig softtail.

Din Drömcykel...
TommyE skrev:
> Mot en merkostnad kan man säkert customizera till en HC 1.4 (fantasifullt namn i kvadrat) med EBB.

Jag tror de kostar några gånger fler än jag vill betala dock. Ti Inbred är väl bland de billigaste titanåken med sina 900 pund och det känns inte direkt okej att lägga såna pengar på en hardtail. Så det stannar nog vid drömcykelstatus.

Eccentric-nav vill jag dock inte ha eftersom de dels sabbar geometrin lite genom att höja eller sänka nån centimeter åt vardera hållet och dessutom kan glida vid hårda smällar om man har dem uppåtriktade. Det känns mer allvarligt att höja och sänka i bak än att förlänga kedjestagen eller röra på vevpartiet. Jag misstänker att det minst allvarliga är att flytta axeln i horisontella dropouts. Tyvärr. Annars är det ju en ideal lösning med Eccentric-navet, så man kan köra vilken ram man vill.

> Jones är nog mångas drömram nr.1 för tillfället, undrar hur många han har hunnit med att göra?

Tydligen tar det såpass lång tid att bygga för Jones att han har beställningsstopp och ett par års väntetid? Rätt som det är byter han ut UNA-bomber-sviden mot kostym och anställer fyra svetsare och matar ut ramar istället...

Din Drömcykel...
En sån här vore inte helt fel......
xtp20.jpg

Vad gäller mtb så skulle ju en svart S-works Epic med Marzocchi Marathon Race gaffel, X.0 kit, Marta SL skivbromsar, Crossmax XL hjul och diverse annat godis sitta fint!!!

Din Drömcykel...
Sitter just nu och väntar på min realistiska drömhoj.
z_05_Wolf_Ridge.jpg

Visst, även jag drömmer om feta FR/DH-hojar eller varför inte en smäcker XC-hoj eller Racer. Varför inte ett Titan-mekano som visats tidigare i denna tråd? Men sen brukar jag vakna upp i min vanliga grå CyclePro vardag (knappt det) och då glider drömmarna över till något mer realistiskt typ den hojen här ovan.

Din Drömcykel...
Muerto skrev:
> Visst, även jag drömmer om feta FR/DH-hojar eller
> varför inte en smäcker XC-hoj eller Racer. Varför
> inte ett Titan-mekano som visats tidigare i denna
> tråd? Men sen brukar jag vakna upp i min vanliga
> grå CyclePro vardag (knappt det) och då glider
> drömmarna över till något mer realistiskt typ den
> hojen här ovan.

Ja ja ja, ... vem är det inte synd om, men den där ser väl i och för sig inte ut som något man snyter ur näsan.

Din Drömcykel...
MTB har jag redan.

Racer har jag men inte min drömcykel där tyvärr, jag vill ha en De Rosa King med full record utrustning och bora hjul.

SS äger inte enns någon men det ska bli än bara jag får tag på en lämplig gammal muffad racerram att bygga på.

Din Drömcykel...
Orv skrev:
> Ja ja ja, ... vem är det inte synd om, men den där
> ser väl i och för sig inte ut som något man snyter
> ur näsan.

Mig är det inte synd om iaf. Det är säkert! Bättre att fokusera på vad man har än på vad man inte har, annars blir man deprimerad... Glad att för en gångs skull ha en hoj som åtminstone är något sånär på samma nivå som de jag brukar cykla med har vilket man inte kan säga om min gamla hoj.

Din Drömcykel...
Erik h vill ha en damcykel! He, he!

Den däringa Jones cykeln ser ut som något för personer i kjol!

Plopp!

Tillbaka
Topp