din längd/storlek på din racer

lekis

Ny medlem
Velar och tvekar vilken storlek jag skal köpa på min blivande räser.
Själv är jag 173 cm och väljer mellan 50 o 52 cm.Tyvärr har handlarna nästan aldrig inne cyklar i dessa storlekar.
Skulle vara kul att veta hur långa ni där ute i cykelsverige är respektive
vilken storlek ni kör på.

jag 184cm hög
cykel 56cm hög

ska tillägga att ja tycker att den är lite liten

Senast redigerad av en moderator:
183cm storlek 58 enligt denna:
ce_supersix_hi_mod_caad9.gif

Lägg sen till en styrstam på 110 mm.

179cm Klassisk gammel geometri 58cm

Slope 54-56CM på wilier cento kändes "L" lagom t ex.

på mtb'n kör jag 17-19" men åker oftast 19" för att lite längre överrör, men det beror mycket på måtten, bästa är om du kan hitta någon hos lbs om du är osäker...

Om ni inte anger vilket mått det är ni talar om på ramen så är era inlägg fullständigt meningslösa.

Jag är 187 cm med 88 cm innerben och kör 58 cm horisontellt topprör och 12 cm styrstam.

196cm - XXL Carrera Nitro (horisontellt överrör 59), L Giant TCR (typ 58.5), 58 Surly Cross Check, 21' Kona Kula
Har 130mm styrstam på racern, 120 på crossen och MTB'n

GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> Benlängd är väl också i högsta grad relevant
> i frågan om ramstorlek.

Om man har korta ben/lång överkroopp, ska man då ha en större eller mindre ramstorlek än en lika lång person med långa ben och kort överkropp?

171
Innerben 80

c/c 52 på racern, överrör 53.
50 på stadspendlaren.
Har även en för storleken liten racer på 56 (mer som 55:a) som jag ska prova med kort stam snart. En smula skeptisk.

Supertramp skrev:
> Om man har korta ben/lång överkropp, ska man
> då ha en större eller mindre ramstorlek än en
> lika lång person med långa ben och kort
> överkropp?

Personer med lång överkropp och långa armar för sin längd, (positivt apindex), bör välja den större ramen för att få en tillräckligt lång cykel. Denna person kan dock behöva använda en brantare styrstam (-17°) utan spacers för att komma tillräckligt lågt.

Omvänt gäller för personer med långa ben som istället får välja den mindre ramen och i bland använda en styrstam med flackare vinkel (-6°) samt även några spacers.

Benlängden är egentligen ointressant så länge du kan stå över ramen. Det är längden som är intressant. Sadelhöjden kan justeras typ +/- 10 cm, jämfört med längden som bara kan justeras typ +/- 3 cm.

Ramstorleken säger inte så mycket längre, då alla verkar mäta på olika sätt.

Beppe

Tack för alla svar.
Att livet skulle vara så enkelt att alla cyklister som är ca 173 cm långa och med ett grenmått på ca 77-78 cm skulle svara här och säga att en 50 eller 52 är exakt vad du skall ha, det är vä en utopi kan jag tro.

Att jag ligger rätt i valet mellan 50 o 52 kan jag utläsa, men enligt uträkningarna på Bikebuster bör jag ha en cykel större än 50 men mindre än 52, liten ram räsigare ställning stor ram mer komfort.
Tänker jag rätt?

En cykel jag börjar kolla in mer o mer är en Bianchi Via Nirone 7 alu/carbon med shimano 105 spec
http://www.erlan.se/ men den finns ju bara i 50 eller 53.

Det var enklare förr när man bara åkte till sportex å köpte en cykel typ one size fits all..

säg så här, de är inte så noga, har u lång ska du inte ha en liten ram bara och är du kort ska du inte ha en stor ram, svårare än så behöver det inte vara :)

Hedlund skrev:
> säg så här, de är inte så noga, har u lång
> ska du inte ha en liten ram bara och är du kort
> ska du inte ha en stor ram, svårare än så
> behöver det inte vara :)

här fattar jag nada

Blidde en Bianchi via Nirone 7 med 105 spec från stadium XXL på deras rea för 9995 i strl 50.
Kändes helt ok vid de två första rundorna, men ser väldigt liten ut brevid MTB:n och hybriden.
Mitt innerbensmått är 76,5 cm.

Gällande ramgeometrier i din storleken du eftersöker skall du vara observant på sadelrörsvinkel, styrrörsvinkel samt offset (rake) på gaffeln. Pga av att många tillverkare vill eliminera toe overlap på de mindra ramstorlekarna så tillverkar man ramarna med brantare sadelrörsvinkel istället för att ändra på gaffelgeometrin, givet samma överrörslängd. Anledningen är att de vill ha endast en gaffelgeometri till alla sina cyklar för att minska ner antalet artiklar. Detta kommer medföra att du hamnar långt fram med din tyngdpunkt. Möjligen kommer du uppleva att du vill sitta längre bak för att minska vikten på armarna. Detta kräver i de flesta fall en sadelstolpe med en setback på 30-35 mm och du behöver säkerligen byta ut din styrstam också om du inte vill ha en för utsträckt sittställning.

Som du ställer frågan är jag rädd att du inte blir så värst mycket klokare av alla svar. Ställ dig själv frågan; Vad vill jag få ut av min cykling och vad kravs för ramgeometri för att uppnå detta? På så sätt kan du snabbt eliminera ett antal cyklar/ramar.

Därefter kan du jämföra överrörslängd, sadelrörsvinklar, styrstamshöjd, BB drop för att hitta rätt storlek. Sedan om det är Small, 50, 52, ..., spelar ingen roll.

Förresten, svaret på din fråga är 193 cm respektive 60, 62 samt 64 cm ;-)

Benny

191cm
ram: 57, 57, 57 (3 cyklar)
sadelhöjden är 82, 82, 84 (tempo)
sadeln offset 25mm, långt bak, och styrtapp 120mm och sitter mycket bra och känns mycket racigare än om jag skull ha haft en 60cm som var nästa mått i samma märke.....

lindbacks skrev:
> 191cm
> ram: 57, 57, 57 (3 cyklar)
> sadelhöjden är 82, 82, 84 (tempo)
> sadeln offset 25mm, långt bak, och styrtapp 120mm
> och sitter mycket bra och känns mycket racigare
> än om jag skull ha haft en 60cm som var nästa
> mått i samma märke.....

Jätteintressant eftersom jag är nästan exakt lika lång (av sadelhöjden att döma har jag kanske lite längre ben). Vad blir det för 'overall reach' inräknat sadelpositionen, ca. 71 cm?

/Martin

MartinRF skrev:
> lindbacks skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 191cm
> > ram: 57, 57, 57 (3 cyklar)
> > sadelhöjden är 82, 82, 84 (tempo)
> > sadeln offset 25mm, långt bak, och styrtapp
> 120mm
> > och sitter mycket bra och känns mycket
> racigare
> > än om jag skull ha haft en 60cm som var nästa
> > mått i samma märke.....
>
> Jätteintressant eftersom jag är nästan exakt
> lika lång (av sadelhöjden att döma har jag
> kanske lite längre ben). Vad blir det för
> 'overall reach' inräknat sadelpositionen, ca. 71
> cm?
>
> /Martin

Hmm, vart ska jag mäta?? Från - till?

lindbacks skrev:
> MartinRF skrev:
> -----
> > lindbacks skrev:
> >
> > -----
> > > 191cm
> > > ram: 57, 57, 57 (3 cyklar)
> > > sadelhöjden är 82, 82, 84 (tempo)
> > > sadeln offset 25mm, långt bak, och styrtapp
> > > 120mm
> > > och sitter mycket bra och känns mycket
> > > racigare
> > > än om jag skull ha haft en 60cm som var
> > > nästa mått i samma märke.....
> >
> > Jätteintressant eftersom jag är nästan exakt
> > lika lång (av sadelhöjden att döma har jag
> > kanske lite längre ben). Vad blir det för
> > 'overall reach' inräknat sadelpositionen, ca.
> > 71 cm?
> >
> > /Martin
>
> Hmm, vart ska jag mäta?? Från - till?

Jag hade hoppats någon av Happys verkliga experter skulle hjälpt till här men eftersom de tydligen har bättre saker (cykla?) för sig än att sitta framför datorn gör jag ett försök.

Om jag fattat saken rätt är 'overall reach' detsamma som summan av den horisontella längden av ramens överrör (centrum sadelrör till centrum styraxel) plus styrstammens horisontella längd (centrum styraxel till centrum styrets rör). Det senare verkar vara 120 mm i ditt fall så det borde räcka att mäta ramens överrör.

Att du skjutit bak sadeln 25 mm antar jag man tar med i beräkningen genom att helt enkelt lägga till 25 mm till summan ovan.

/Martin

Oki, kalla det vad ni vill här kommer mått

Från sadelns framkant till centrum styret (vis infästningen i styrstamen) = 62cm
Från sadelns framkant till in i bocken (dvs bakkanten på styrets rör inne i bocken) = 73cm

blir ni nått klokare på det eller?

De webbaserade fitprogrammen brukar ange "overall reach" som det horisontella måttet från sadelspetsen till centrum ovandel styre.

Eftersom man endast lite av tiden håller i ovandelen av styret så är det mer relevant att mäta fram till ändan av bågarna. T ex mellan ett standard- och kompaktstyre kan det skilja upp till två cm.

En viktig sak med overall reach är hur den är fördelad över vevaxelcentrum med hänsyn taget till viktfördelning samt trampteknik. Därför känns det ur min synvinkel ointressant att prata om overall reach utan att nämna sadelns setback i förhållande till vevaxelcentrum.

Nu påverkar sadelns kontur, dvs dess form sett ovanfrån, också sadelspetsens läge vid jämförelse mellan olika sadlar. Övergången mellan nosen till den breda delen kan vara mer eller mindre tvär. En mindre tvär övergång medför att du sitter längre fram på sadeln således hamnar sadelspetsen längre bak. Vice verca om övergången är tvär. Därför inverkar även sadelmodellen på måttet overall reach.

Nu har jag bara tagit hänsyn till hårda fakta, de mjuka är flexibilitet, rörlighet, bålstyrka samt trampteknik.

Som ni förstår finns det många olika frukter att jämföra med varandra ...

Benny

Nej? Jag ser ingen anledning till varför du skulle gå ner en storlek baserat på dina mått. 53cm ramen är ju ganska spot on.

Tillbaka
Topp