Diodlampa

Galileo

Medlem
Diodlampa
Hej, tänkte bara fråga om någon känner till en bra diodlampa som drivs på vanliga batterier och som lyser bra (cykla lvg mitt i natten)i minst 12 timmar. Tanken finns att köra PBP och tidigare så har de flesta använt sig av navdynamohjul med konventionel lampa (glödtråd) men i takt med led revolutionen så borde det finnas schysta alternativ.

Någon?

Diodlampa
Mera frågor:
Kan du tänka dig att bygga själv (dvs löda/skruva för att koppla ihop sladda o kontaktar. Ej fräsn o svarvn.)?

Den nyaste och mest effektiva LEDen, är nämligen så ny att den ännu inte finns i färdiga cykellampor (men vem vet vad som hinns med till augusti).

/Håkan

Diodlampa
Prisklass? ja är den dyr är den väl bra kan jag tro. Visst finns det en limit men ett par tusen kan den få kosta. Nja klippa och klistra själv med obeprövade prylar slutar väl bara på ett sätt, katastrof. Beprövade prylar käns säkrast, för man vill ju inte stå mitt i natten på en fransk åker utan ljus.

Diodlampa
Galileo skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja klippa och klistra själv
> med obeprövade prylar slutar väl bara på ett
> sätt, katastrof. Beprövade prylar käns
> säkrast, för man vill ju inte stå mitt i natten
> på en fransk åker utan ljus.

Vad betyder det?
Att du kan bygga din egen lampa bara delarna är gamla(dvs beprövade)?

/Håkan

Diodlampa
Diodlampa
Äsch Ari, du vet att navdynamo med modern diodlampa är det nya svarta. :-)
Dessutom hinner det nog hända saker inom belysning innan 2015.

Diodlampa
Trot om du vill, men den här lampan är snuskigt bra.
http://www.dealextreme.com/p/flood-...-3-mode-led-bike-light-with-mount-3-aaa-26800
Drivs med 3 st AAA batterier. Lyster förvånansvärt bra och ganska länge. En av mina favoriter. Kostar mindre än en flaska halvdåligt vin dessutom.
Jag har Dinotte 200, Dinotte 600 och även Deal Extreme lampan som Ari länkar till att jämföra med.
PBP går på sommaren. Du kanske inte behöver lika mycket ljus som en svensk höst/vinter?

Diodlampa
nypan skrev:
> PBP går på sommaren. Du kanske inte behöver
> lika mycket ljus som en svensk höst/vinter?

PBP går i Frankrike i Augusti, på (ffa) små vägar.
Det är mörkt då, ungefär lika mörkt som Sverige i sep/okt, särskilt om det dessutom skulle regna.

/Håkan

Diodlampa
HåkanC skrev:
> nypan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > PBP går på sommaren. Du kanske inte behöver
> > lika mycket ljus som en svensk höst/vinter?
>
> PBP går i Frankrike i Augusti, på (ffa) små
> vägar.
> Det är mörkt då, ungefär lika mörkt som
> Sverige i sep/okt, särskilt om det dessutom
> skulle regna.
>
>
> /Håkan

Med tanke på vad många enligt uppgift körde med för fyra år sedan, är den lampan rätt mycket bättre än dom som då användes :-) Dom som hade Dinotte 200 var kungar på vägen. Och inte är det mörkare och smalare vägar nu än för fyra år sedan? Däremot har ju cykellampor utvecklats så att alla lär ha bättre grejer nu än då.
Jag använde den i höstas och den var riktigt bra. Till och med när det regnade. Men naturligtvis finns det bättre rena "cykellampor" som fungerar bättre när det är mörkt, regnigt och vägarna är smala. Jag lär för övrigt använda min Dinotte 600 på PBP. Och Ari får låna min ficklampa.

Diodlampa
Ari Iivonen skrev:
> Jag cyklade 2003. Då var det Soligt och varmt!

Men fortfarande mörkt, vad jag kommer ihåg...

Diodlampa
nypan skrev:
> Med tanke på vad många enligt uppgift körde med
> för fyra år sedan, är den lampan rätt mycket
> bättre än dom som då användes :-) Dom som hade
> Dinotte 200 var kungar på vägen. Och inte är
> det mörkare och smalare vägar nu än för fyra
> år sedan? Däremot har ju cykellampor utvecklats
> så att alla lär ha bättre grejer nu än då.

Jag har en sådan lampa själv, eller iofs 18650-varianten,
jmf med moderna lampor är den inte särskilt ljusstark.
Den har inte heller ngn särskilt bra ljusbild för vägcykling.

LED-utvecklingen går fort, det finns nu VÄLDIGT högeffektiva LEDar att köpa som inte existerade för bara ett part månader sedan.
Skall man ha en batteridriven lampa så är ju effektivitetenhos LEDen VÄLLDIGT viktig.

En annan sak som är viktig är ljusbilden.
Enl den här mannen är ljusbilden tom VÄLDIGT viktig
I estimate that a symmetric lamp must have ca. 3 to 4 times the power of an asymmetric lamp with cutoff, to light up the road as well (as useful) as that lamp with cutoff.
http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/tests/verlichting/index_en.html#licht-bundel-verlies

Kolla därför även hans test av de batteridrivna Philips LED bike light och MS900("DX P7")-lampan
http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/tests/verlichting/Philips_LED_bike_light/index_en.html

> Jag lär för övrigt
> använda min Dinotte 600 på PBP.

DiNotte 600 har väl en helt rund ljusbild?
Om påståendet från holländaren ovan stämmer så skulle den alltså motsvaras av en lampa på 150-200 lumen med anpassad ljusbild.
En XM-L LED lämnar upp till 160 lumen vid 1 W.
En lampa med anpassad ljusbild och XM-L LED skulle alltså kunna belysa en väg bättre/starkare med under 2W total effektförbrukning.
Hur mkt drar DiNotte 600 från batteriet? 10W (ellerr mer)? MS900-lampan, som Ari länkar till ovan drar c:a 12W och ger sämre belysning av vägen än en lampa med anpassad ljusbild och halva effektförbrukningen.
Läs mer själv här
http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/tests/verlichting/Philips_LED_bike_light/index_en.html

Varför ha en lampa där man inte har ngn nytta av en så stor del av ljuset?
Totalvikten (lampa + batterier) för 12 timmars ljus blir ju dessutom onödigt hög då.

JLarsson skrev:
> Dinotte-200:an var för stark tidvis. Det regnade
> så kraftigt att det bara blev som en ljusvägg
> framför.

Enl min erfarenhet är inte enbart ljusstyrka utan även ljusbild och färg på ljuset viktig för bästa ljus i tätt regn, och dimma.
Det vet alla som har kört bil i dimma och försökt använda helljuset, dimljus, med sin kontrollerade spridning fungerar då MYCKET bättre än det rundstrålande helljuset.
Samma sak med färgen på ljuset, tyvärr är fortfarande alltför många (cykel)LED-lampor alldeles för 'blåaktiga' i sitt ljus.
Läs mer om ljusfärgens betydelse här:
http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/tests/verlichting/experimenten/index_en.html

/Håkan

Diodlampa
Grundfrågan i denna tråd är faktiskt intressant.

Vilken är den bästa lampan just nu m.a.p lagom mycket ljus på rätt ställe, vikt och lååång batteritid???

Diodlampa
nypan skrev:
> Trot om du vill, men den här lampan är snuskigt
> bra.
> http://www.dealextreme.com/p/flood-to-throw-zoomin
> g-cree-p4-wc-3-mode-led-bike-light-with-mount-3-aa
> a-26800
> Drivs med 3 st AAA batterier. Lyster
> förvånansvärt bra och ganska länge. En av mina
> favoriter. Kostar mindre än en flaska halvdåligt
> vin dessutom.

+1
Har en på pendlaren och halvlyset lyser upp vägen, helljuset med färska batterier är otroligt bra! Ljuskäglan lyser upp byggnader ett par hundra meter bort. Epilepsiläget är bra om man vill - *konstpaus* - ha epilepsi. Kommer köpa mig ett par st lampor till samt ett par "hjälmfäste" för $2 st..

Diodlampa
Jag köpte två av den där lilla ficklampscykellampan. Bra ljus och så, men en av de två är glappig så att den blinkar/slocknar när man zoomar till ett av ändlägena. Jag har inte undersökt om det går att skruva isär och fixa enkelt, men den ser rätt helgjuten ut vid en första anblick.

Dock väääldigt kort batteritid på full styrka. Nya batterier i vid pendlingsstarten, och efter en dryg timmes cykling var ljusstyrkan kraftigt försämrad och ljusfärgen var åt det blekgröna hållet. NiMH håller säkert lite längre än de engångs-alkaliska jag använde, men ändå. Max en timme användbar lystid per uppsättning bra batterier är min erfarenhet.

Jag köpte två för att ha en i vardera zoomläget. En som lyser upp närområdet bra, och en som lyser upp skyltar och reflexer bra på långt håll.

Maximal zoom ger en projektoreffekt, så ljuskäglan projicerar en bild av själva diodytan! Den är väldigt stark. Testade den från fönstret en kväll, och kunde lätt lysa upp väggen i ett rum i en lägenhet ca 80-100 m bort.

Senast redigerad av en moderator:
Diodlampa
HåkanC skrev:

> Varför ha en lampa där man inte har ngn nytta av
> en så stor del av ljuset?
> Totalvikten (lampa + batterier) för 12 timmars
> ljus blir ju dessutom onödigt hög då.
>
Kanske för att man har en sån lampa, tycker den känns bättre än en DX-lampa och inte har lust att köpa ännu en lampa oavsett hur mycket dom hinner utvecklas till augusti 2011.
När Dinotte lampan kom, var den jämfört med mycket annat oerhört bra och tokdyr jämfört med mycket som finns att köpa nu.

Vilken lampa körde du med 2007 och vilken lampa kommer du använda i år?

Diodlampa
Hur många gånger har man läst om exploderande batterier, glappande kontakter, anvisningar om hur man gör lampan vattentät, lödscheman och allmänt meckande när det gäller DiNotte?

Diodlampa
fredrikw skrev:
> Hur många gånger har man läst om exploderande
> batterier, glappande kontakter, anvisningar om hur
> man gör lampan vattentät, lödscheman och
> allmänt meckande när det gäller DiNotte?

OK.
KÖP INTE DINOTTE!!!!

Jag har väl haft tur med mina lampor. Till och med min DX lampa fungerar :-)

Diodlampa
nypan skrev:
> Kanske för att man har en sån lampa, tycker den
> känns bättre än en DX-lampa och inte har lust
> att köpa ännu en lampa oavsett hur mycket dom
> hinner utvecklas till augusti 2011.

Att använda det man redan har är väl en bra anledning.

> När Dinotte lampan kom, var den jämfört med
> mycket annat oerhört bra och tokdyr jämfört med
> mycket som finns att köpa nu.

Vilken batteridriven lampa för vägcykling rekommenderar du att man skall köpa idag?
(Alltså som svar på trådstartarens fråga)

/Håkan

Diodlampa
HåkanC skrev:

>
> Vilken batteridriven lampa för vägcykling
> rekommenderar du att man skall köpa idag?
> (Alltså som svar på trådstartarens fråga)
>
>
>
> /Håkan

Hoppas den frågan inte var riktad till mig? Jag är uppenbarligen inte lampexperten i den här tråden :-)
Jag frågade just dig om vilken lampa du använde under PBP 2007 och vilken lampa du kommer använda 2011?
Jag kan ju ångra mig och kanske vill köpa nåt som är bra och inte bara upplevs som bra av mig, i brist på andra referenser.
Jag köper väl den som du rekommenderar om jag ångrar mig ( det har hänt förr )

Diodlampa
Bra lampa behövs bara i nedförsbackarna. Då tänder man helljuset.
Personligen tycker jag om när lampan lyser upp trädtopparna, då kan man få en aning om vart vägen tar vägen. För brutal utförskörning i totalt mörker kompletterar man med en stark pannlampa.

Eftersom man tillbringar kortare tid i uppförsbackar än i nedförsbackar så behöver man inte förbruka så mycket batteri.

Ingen frisk människa kör med helljus ett helt PBP. Dessutom är det ganska mysigt att köra i mörker med taskig belysning :-)

Senast redigerad av en moderator:
Diodlampa
ev. randonörd skrev:
> Eftersom man tillbringar kortare tid i
> uppförsbackar än i nedförsbackar...

Hur kör du egentligen? :-)

Diodlampa
Tille skrev:
> ev. randonörd skrev:
> -----
> > Eftersom man tillbringar kortare tid i
> > uppförsbackar än i nedförsbackar...
>
> Hur kör du egentligen? :-)

Jag kör väl som alla mina kompisar...

Diodlampa
nypan skrev:
> fredrikw skrev:
> > Hur många gånger har man läst om exploderande
> > batterier, glappande kontakter, anvisningar om hur
> > man gör lampan vattentät, lödscheman och
> > allmänt meckande när det gäller DiNotte?
>
> OK.
> KÖP INTE DINOTTE!!!!

Nej precis, vem fasen vill ha en lampa som funkar direkt ur lådan, inte går sönder efter första regnskuren, inte behöver lödas om och inte behöver laddas i en asbestkammare? Jäkla skitlampa om jag får säga vad jag tycker.

Diodlampa
Fikasvettot skrev:
> Vilken trygghetsnarkoman du är. ;)

Fast ibland går jag på lunch utan att spara word-dokumentet jag arbetar med, så nog lever jag farligt alltid.

Diodlampa
Galileo skrev:
> Jag frågade bara om ett tips om en bra
> batteridriven diodlampa, men har nästan
> uteslutande fått svar på annat. Happysjukan
> eller?

Lampan jag kommenterade är bra, men har ganska kort brinntid per laddning. Jag vet inte hur många timmar mörker det handlar om under ett PBP för just dig (beror ju på hur snabbt du cyklar, vilka tider du är i kontroller eller sover och vad för väder det är), men säg 30 % av tiden på 80 timmar, så är det nästan ett helt dygn. Med bra batterier kanske det handlar om 80 minuter per omgång, så närmare 20 uppsättningar batterier...

Vill man, går det säkert att modda den så att man kan koppla på ett större batteripack via sladd. 3 AAA ger ca 3.5-4 V och 600-700 mAh, så för att få 20 gånger så lång brinntid skulle det krävas ca 12-13 Ah vid 3.7 V. Dvs ungefär fem fulladdade 18650-celler parallellkopplade.

Diodlampa
Diodlampa
HåkanC skrev:
> Galileo skrev:
> -----
> > Jag frågade bara om ett tips om en bra
> > batteridriven diodlampa
>
> För att kunna svara på det så behöver vi
> (eller åtminstone jag) veta lite mer.
> Men du har ännu inte svarat (riktigt) på
> frågorna jag ställde här
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1584463/15845
> 34#msg-1584534
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1584463/15851
> 39#msg-1585139
>
>
> /Håkan

Frågan är i mina ögon ställd så att det inte handlar om att köpa något "Den lilla hemelektrikern"-kit.

Diodlampa
ev. randonörd skrev:
> mest ljus för pengarna: DX-lampan.

Jag tolkade det snarare som att trådskaparen var ute efter nåt i stil med "lagom med ljus under så lång tid som möjligt för en vettig mängd pengar".

Diodlampa
jolop skrev:
> kanske detta kan vara ett alternativ?

Nja, trådstartaren frågade ju efter
> en bra diodlampa som drivs på vanliga batterier och
> som lyser bra (cykla lvg mitt i natten)i minst 12
> timmar.

De kraven uppfyller ju inte den lampan.

/Håkan

Diodlampa
HåkanC skrev:
> Av flera av de senaste inläggen så verkar det
> som om det är fler än jag som skulle vilja ha
> ett förtydligande av trådstartaren.

Vad trådstartaren egentligen vill är att nån annan cyklar PBP på natten åt honom.

Tillbaka
Topp