Dirt cykel ramstorlekar . . .

fetman

Medlem
Jag letar efter en bra dirtbike till ett junis som är 150cm.
Det jag hittar mest är 26" men det är ju nästan omöjligt att veta ramstorleken.
Fick tips att man skulle ha 24" dirt till 150cm men dem går ju inte att hitta.

Hittade denna på rosebike

Den finns i storlek M.. men säger ju ej nåt om längd.

Frågan är vad finns det att köpa för dirtcykel till en 150cm cyklist som blir RÄTT?

Jag hade samma frågan. Min son verkar riktigt intresserat i pump, men oskså i dirtcykling. Nu har han redan tillräckligt många cyklar ... Storleken på DJ verkar inte så kritisk, men åt andra sidan hittade jag den här tabellen av Propain som uppviser stora skillader mellan pump och dirt. Enda skillnad mellan storlekarna är dock bara 6% i reach och 2% i hjulbas.

Screenshot 2023-08-15 at 16-15-07 Trickshot Propain Bikes.png

Ja, jag tittade på den också. Men då växer barn snabbt i den ålder, så jag undrar om den är en bra investering.

EDIT: och dessutom skulle det vara bra om jag kan köra pumptrack på den också
Den är ju specad för 150-170 så lär ju funka ett tag iallafall. Sen kan man ju fundera på om det inte är bra att ha en relativt kort hoj, går onekligen vinna Crankworks på en minicykel…

Bilagor

• IMG_0613.jpeg
    IMG_0613.jpeg
    227.6 KB · Besök: 59
Den är ju specad för 150-170 så lär ju funka ett tag iallafall. Sen kan man ju fundera på om det inte är bra att ha en relativt kort hoj, går onekligen vinna Crankworks på en minicykel…

Om Propains tabell stämmer ska man har en riktigt små dirtcykel till DJ rnen en stor till pumptracken.

Från 150 cm rekommenderas vanlig 26” enligt NS bikes som är rätt stora på DJ:s. NS har en Zirkus i 24” men den rekommenderar de för 130-150 cm = urväxt direkt. Det brukar bara finnas en ramstorlek på Dirt Jump. Vissa har börjat med en Long version för längre åkare 185-200 cm, men vilken DJ som helst i 26” kommer nog passa en 150 cm lång cyklist. I varje fall lär han/hon ju växa i den på ett halvår så tveksamt att gå på 24”.

Från 150 cm rekommenderas vanlig 26” enligt NS bikes som är rätt stora på DJ:s. NS har en Zirkus i 24” men den rekommenderar de för 130-150 cm = urväxt direkt. Det brukar bara finnas en ramstorlek på Dirt Jump. Vissa har börjat med en Long version för längre åkare 185-200 cm, men vilken DJ som helst i 26” kommer nog passa en 150 cm lång cyklist. I varje fall lär han/hon ju växa i den på ett halvår så tveksamt att gå på 24”.

Det var samma tanken jag hade.

commencal’s absolut är riktigt fina barn/junior 24” Dirt, men eftersom den är gjord för att tåla mycket stryk, ganska tung (dvs. om man vill tävla i pump-tracking.)Där tror jag VPACEn eller en BMX är roligare.

Min grabb (150cm) kan absolut hoppa på min Dartmoor Two6player (2020, short), men hoppar betydligt bättre på sin beg. Dartmoor24player (gammal vuxen dirt i 24”).” Men absolut bäst på sin BMX.
Om ni finns i Stockholm kan vi säkert få ihop några varianter att prova om ni vill innan ni köper…

commencal’s absolut är riktigt fina barn/junior 24” Dirt, men eftersom den är gjord för att tåla mycket stryk, ganska tung (dvs. om man vill tävla i pump-tracking.)Där tror jag VPACEn eller en BMX är roligare.

Min grabb (150cm) kan absolut hoppa på min Dartmoor Two6player (2020, short), men hoppar betydligt bättre på sin beg. Dartmoor24player (gammal vuxen dirt i 24”).” Men absolut bäst på sin BMX.
Om ni finns i Stockholm kan vi säkert få ihop några varianter att prova om ni vill innan ni köper…

Ja ska försöka att inte köpa något. Förstår vad du säger vid nuvarande längd av grabben. Men om jag skulle köpa något är det för många år. Skulle inte tänka att den komma att användas mycket för att vi, tyvärr, bor långt bort från dirt och pump.

EDIT: vi provar gärna!

Vi kör pumptrack på BMX då den ser smidigare ut och lättare att kontrollera för ett barn känns det som. Men när det ska hoppas i en dirt blir ju en Dirtbike med gaffel mera förlåtande.

Jag har bara sett typ två olika storlekar på NS och andra dirtcyklar, ena har reach på ca 405 (Medium) och en större på 435 (Large).
Reach på 405 motsvarar ungefär en mtb i strl Small.

Kanske som ni säger att dem växer in i en medium 26" men jag är då skolan att man ska växa ur cyklar inte in i dem för bästa utveckling

Vi kör pumptrack på BMX då den ser smidigare ut och lättare att kontrollera för ett barn känns det som. Men när det ska hoppas i en dirt blir ju en Dirtbike med gaffel mera förlåtande.

Jag har bara sett typ två olika storlekar på NS och andra dirtcyklar, ena har reach på ca 405 (Medium) och en större på 435 (Large).
Reach på 405 motsvarar ungefär en mtb i strl Small.

Kanske som ni säger att dem växer in i en medium 26" men jag är då skolan att man ska växa ur cyklar inte in i dem för bästa utveckling

Ja då är det nog en liten 24" Zircus som gäller. https://www.bikester.se/ns-bikes-zircus-24-barn-M1183235.html

Jag letar efter en bra dirtbike till ett junis som är 150cm.
Det jag hittar mest är 26" men det är ju nästan omöjligt att veta ramstorleken.
Fick tips att man skulle ha 24" dirt till 150cm men dem går ju inte att hitta.

Hittade denna på rosebike

Den finns i storlek M.. men säger ju ej nåt om längd.

Frågan är vad finns det att köpa för dirtcykel till en 150cm cyklist som blir RÄTT?
Utan att ha kollat geo på denna, kan den funka?

barn NS dirt 24" har en reach 373 alltså 32mm kortare än NS dirt 26" mediumram.

barn NS dirt 24" har en reach 373 alltså 32mm kortare än NS dirt 26" mediumram.

Ja den är ganska liten. Det bästa vore ni om ni kunde testa en 26" dirt. Kanske finns någon att låna. Jag har en i Uppsala att låna ut.

Ja ska försöka att inte köpa något. Förstår vad du säger vid nuvarande längd av grabben. Men om jag skulle köpa något är det för många år. Skulle inte tänka att den komma att användas mycket för att vi, tyvärr, bor långt bort från dirt och pump.

EDIT: vi provar gärna!
Hej, det ska vi väll kunna få till. Hopp provas nog enklast på MTB kaffet under hösten (eller Capital bike park i Visätra när den öppnar för hösten), och pumptrack vid nya Stockholm BMX arena (Hökarängen).
Vi får helt enkelt styra upp bgt…

Tillbaka
Topp