Dirtcykel för lång person

Startgas

Aktiv medlem
Efter att knappt ha rört en cykel på snart 3 år så är jag sugen på att skaffa en hoj, och har fastnat för dirthojar, och har kollat runt på lite olika märken och fastnat för specialized p2(ev. p3) och NS Core(ev. metropolis)
NS lockar ju iom att dess ram verkar vara av cromolybden istället för alu. Specialized går att köpa genom en butik i stan här, så det blir ju smidigt. Dessutom så ser den inte så dum ut.

Nu till problemet/funderingen, jag är 194cm lång, kommer jag rymmas på en dirthoj? Jag kommer till en början köra rätt basic street med den, alltså inga tailwhip precis. Blir väl wheelies(alltså så är det ju rätt bra om man ryms att trampa när man sitter ner, med sadeln max höjd då), lära sig manual, rullande stoppie och sånt till en början.

Så, tror expertisen här att jag kommer rymmas på en sån här hoj, eller ska man köpa nån hoj av nått annat stuk? Måste ju säga att dirthojar ser riktigt smidiga och trevliga ut annars.

Nå andra här som är långa och åker på dirthojar kanske?

Finns det kanske rentav nån tillverkare som säljer dirthojar i lite större dimensioner? Jag inser ju att syftet med dem fösvinner lite om de blir för stora, men man vill ju inte ha styret allt för nära magen eller knäna.

/Startgas

Är själv 190cm och jag tycker det funkar med dom flesta dirtramarna jag testat i long så länge det är lite högre rise på styret. Kan ju tillägga att jag numera kör bmx med 21" ram och 8.25" rise styre. Sitta ner och cykla kan du nog tyvär glömma om du inte köper en helt sinnessjukt lång sadelstolpe. Vill du sitta ner och trampa så passar det nog bättre med en freeride-hardtail. Typ NS Core.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är 199 cm och har en NS Suburban. Använder den som ersättning för min 24" Race-BMX som jag sålde. Jag kör nästan uteslutande på BMX-bana men hoppas på att testa lite 4X i sommar...

Ser säkert lustigt ut men det funkar för mig!

Martin Söderberg är väl 195 cm eller nåt sånt och han kan ju cykla dirthoj:-)

/Leif

Okey, nu efter att ha läst vad ni har skrivit så känns det som att jag kanske ska skaffa nått mer likt en mtb... Hmmz, nu blir det att skanna nätet igen.

>
>Vill du sitta ner och trampa så passar det nog bättre med en freeride-hardtail. Typ NS Core.
>

NS Core är väl likadan som metropolis bara lite sämre prylar och växlar?

njaa, kan tänka mig att metropolis har mycket kortare kedjestag och möjligtvis annan geo också. sitta och trampa får du ge upp, och är inget du kommer sakna. är själv 193cm och kör en mob 22 utan problem. tycker du ska ge fan i core och köpa en riktig dirt-hoj istället. du kommer troligtvis ha mycket roligare på en sån än en halvtung ht fr. växlar är ju trots allt fruktansvärt överflödigt.

Hej Startgas.

Visste du att,
Martin Söderström är ju en Long fella och han kör NS ram,
Dock skaffa en lite bättre NS, polarens lite billigare NS ram har nämligen börjat spricka under baktretriangelns fästpunkt på sadelröret.

Jag kör Commencals Absolut dirt ram i storlek S och är 183cm.
Du lär Lätt kunna köra deras L ramar! Dom har stålramar också, dock ja gillar dom lite styvare Alu.

Hoppas du hittar nått! Dirt är grymt roliga! Och du är absolut inte för lång för en.
Annars är de bara att trycka ett BMX styre på en dirt, Kommer se lite lustigt ut men kommer funka bra!

// John
----------------------------
There Will Always Be Dirt

Senast redigerad av en moderator:
Tack för svaren! Dock tog dirt-cykelköpet en liten vändning efter att jag läste Dirtmechanics inlägg, hehe :) Surfade in på commencals hemsida, bläddrade runt och fastnade vid Ramones. :) Den vill jag ha! :D Verkar vara en riktigt sjysst blandning mellan dirt och mtb.
Den passar nog mitt användningsområde bättre än en ren dirthoj. Borde finnas mer plats att komma åt att trampa när man sitter ner.

Ska ta och ringa cykloteket imorgon för prisuppgift på den. :)

OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mount
> ain/product/ramones-1-10-35376
>
> Lite att läsa om hojen.

Ännu mer OT idag. :)

Tack, den verkade ju inte vara alltför fantastisk... Att det ska vara så svårt att hitta nån bra hoj... :(
Cove stiffee verkade ju nice men det är bara en ram, har varken kunskap eller ork att smälla ihop en hoj. dessutom så är den väl nästintill omöjlig att få tag på i sverige.

Om ni kommer på nån hoj som verkar kunna passa till mitt användningsområde så är det bara att säga till. :)

Det bästa tycker jag skulle vara att provcykla de olika cykeltyperna du funderar på. Själv har jag en giant stp som jag är supernöjd med, skulle inte vilja ha sittmöjligheter på den, blir inte lika smidigt alls. Och det är själva pointen med en lekcykel imho.

Nu har jag gått och köpt en Commencal Absolut cromo long :D , så får vi se om det är något att hänga i julgranen. Ska plocka ut den på fredag eller lördag. :) De ska även slänga på en avid elixir fram istället för den mekaniska som sitter på från fabriken, så har man en bra broms till ev. framtida hoj.

/Erik

Tillbaka
Topp