Disciplinnämnden informerar

Freddo skrev:
-------------------------------------------------------
> OscarWilde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Freddo skrev:
> >
>
> > -----
> > > OscarWilde skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > OscarWilde skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Fältprästen skrev:
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > -----
> > > > > > Rent hypotetiskt, om man skulle bilda
> ett
> > > > nytt
> > > > > > förbund, skulle ett sådant förbund
> få
> > > > vara
> > > > > > representerade i OS? Säg att det nya
> > > > > förbundet
> > > > > > skulle ha de flesta av de vassaste
> > > > cyklisterna
> > > > > i
> > > > > > Sverige.
> > > > >
> > > > > Det måste så klart bli det "bästa"
> > > > förbundet,
> > > > > med de bästa cyklisterna, sedan måste
> du
> > > > utmana
> > > > > SCF mot UCI och bli det UCI-anslutna
> > svenska
> > > > > förbundet, om inte lär det bli svårt.
> > > >
> > > > Som tillägg blir det då att man
> troligtvis
> > > > måste anpassa regelverket efter UCI´s
> > > > regelverk.......
> > >
> > > Och gå med i RF.
> >
> > Exakt, så det är "bara" att starta ett
> > konkurrerande förbund...
>
> Nej, sorry SOK också, såklart;).

Detta gäller alltså även Paralympics, med tanke på tidigare kommentar.

OscarWilde skrev:
> Freddo skrev:
> -----
> > OscarWilde skrev:
> >
>
> > -----
> > > Freddo skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > OscarWilde skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > OscarWilde skrev:
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > -----
> > > > > > Fältprästen skrev:
> > > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > >
> > > > > > -----
> > > > > > > Rent hypotetiskt, om man skulle bilda
> > ett
> > > > > nytt
> > > > > > > förbund, skulle ett sådant förbund
> > få
> > > > > vara
> > > > > > > representerade i OS? Säg att det nya
> > > > > > förbundet
> > > > > > > skulle ha de flesta av de vassaste
> > > > > cyklisterna
> > > > > > i
> > > > > > > Sverige.
> > > > > >
> > > > > > Det måste så klart bli det "bästa"
> > > > > förbundet,
> > > > > > med de bästa cyklisterna, sedan måste
> > du
> > > > > utmana
> > > > > > SCF mot UCI och bli det UCI-anslutna
> > > svenska
> > > > > > förbundet, om inte lär det bli
> svårt.
> > > > >
> > > > > Som tillägg blir det då att man
> > troligtvis
> > > > > måste anpassa regelverket efter UCI´s
> > > > > regelverk.......
> > > >
> > > > Och gå med i RF.
> > >
> > > Exakt, så det är "bara" att starta ett
> > > konkurrerande förbund...
> >
> > Nej, sorry SOK också, såklart;).
>
> Detta gäller alltså även Paralympics, med tanke
> på tidigare kommentar.

Även Special Olympics?

Freddo skrev:
> OscarWilde skrev:
> -----
> > Freddo skrev:
> >
>
> > -----
> > > OscarWilde skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Freddo skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > OscarWilde skrev:
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > -----
> > > > > > OscarWilde skrev:
> > > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > >
> > > > > > -----
> > > > > > > Fältprästen skrev:
> > > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > >
> > > > > >
> > > > > > > -----
> > > > > > > >

Rätt snyggt! :D

Det finns en fråga som börjar få nästan telogiska proportioner: Varför bemödar sig aldrig SCF om att räta ut frågetecknen?

Lustig tråd (eller skribenter). under hlea kvällen hamrades det på med inlägg, sida upp och sida ned, och sedan inget efter 0030 och under hela lördagen.

Blev alla ense kansk? är SCF the good cop eller the bad cop?

Fliken skrev:
> Lustig tråd (eller skribenter). under hlea
> kvällen hamrades det på med inlägg, sida upp
> och sida ned, och sedan inget efter 0030 och
> under hela lördagen.
>
> Blev alla ense kansk? är SCF the good cop eller
> the bad cop?

Det finns en gräns för hur mycket chips man kan äta utan återhämtning.

Fliken skrev:
> Lustig tråd (eller skribenter). under hlea
> kvällen hamrades det på med inlägg, sida upp
> och sida ned, och sedan inget efter 0030 och
> under hela lördagen.
>
> Blev alla ense kansk? är SCF the good cop eller
> the bad cop?

För egen del brukar jag göra annat dagtid än att hänga här.. men just nu får gärna någon komma med fler kommentarer :)

Jag är själv övertygad om att det finns förbättringspotential inom SCF, som det finns på de flesta ställen. Men om jag vill få till en förändring inom något tar jag kontakt med SCF i första hand.

"Regeln stipulerar avstängning samt böter, men disciplinnämnden har i detta fall gått på en försiktig linje, eftersom denna regel inte tillämpats fullt ut tidigare.
I beslutet slår disciplinnämnden fast att licensierade cyklister, som i framtiden deltar i icke sanktionerade tävlingar bör bestraffas helt i enlighet med 1.2.019, dvs med avstängning och böter (påföljden anges i 1.2.021"

http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Disciplinnamndeninformerar/

Så där ja. Nu förstår man vad de menar. Och SCF svarar visst på "kritik", om nu någon inte trodde det. De t.o.m. tackade för att jag påtalade detta med icke icke osv.

När det visar sig vilka villkor som krävs att man ställer upp på för att få tävla kan jag bara säga att jag är glad att jag inte har det intresset, förutom den enstaka skyltspurten.
Böter för att delta i en tävling där licensen inte gäller?
Ställer ni som har tävlingsintresset verkligen upp på det, eller blundar ni bara för den paragrafen?

Har hört att det här med "Gran Fondo"-lopp ska vara populärt på kontinenten. Undrar hur deras landsförbunds stadgar ser ut för motionslopp vs tävlingslopp och varför det går att blanda motionärer med licensierade åkare i tävlingsformat där men inte här.

NLC skrev:
> Har hört att det här med "Gran Fondo"-lopp ska
> vara populärt på kontinenten. Undrar hur deras
> landsförbunds stadgar ser ut för motionslopp vs
> tävlingslopp och varför det går att blanda
> motionärer med licensierade åkare i
> tävlingsformat där men inte här.

Määäh, de där utlänningarna har så mycket konstigheter för sig.
Inte kan vi i SCF göra som dom!
Hur skulle det se ut, tror du? Total anarki och kaos skulle bli resultatet.

Nej, alla licensierade cyklister ska leva under SCF:s tukt och förmaning.

En varning är ett alldeles för lågt straff, minst 2 års avstängning är ett mer lagom straff.

/Fedde (som drömmer om att bli SCF-kommissarie och -diktator)

Om man hade haft mer tid skulle man gärna bistått att pröva det här regelverket enligt avtalslagen. Dels tycker jag mig ana att det är uppenbart ofördelaktigt för svagare part därtill kan man nog hävda att det finns konkurrensbegränsande skrivningar som är värda att pröva.

NLC skrev:
> Har hört att det här med "Gran Fondo"-lopp ska
> vara populärt på kontinenten. Undrar hur deras
> landsförbunds stadgar ser ut för motionslopp vs
> tävlingslopp och varför det går att blanda
> motionärer med licensierade åkare i
> tävlingsformat där men inte här.

I flera av länderna på kontinenten som du hänvisar till, krävs licens för att ställa upp i Gran-Fondon. Motionärerna där har det som här motsvaras av Baslicens.

En sak om får mig att fundera lite:
Garry Jones har under många år försökt få till en förenkling av reglerna i gränslandet mellan dagens tävlingar och motionslopp. Skapa regler för och tillåta Gran-Fondon och liknande under den regel som tidigare fanns för "propaganda"-lopp.
Nu är det ni som förut har hånat och gjort er roliga på hans bekostnad som vill genomföra de idéer och tankar han har haft.

DeLiQ skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Har hört att det här med "Gran Fondo"-lopp
> ska
> > vara populärt på kontinenten. Undrar hur
> deras
> > landsförbunds stadgar ser ut för motionslopp
> vs
> > tävlingslopp och varför det går att blanda
> > motionärer med licensierade åkare i
> > tävlingsformat där men inte här.
>
>
> I flera av länderna på kontinenten som du
> hänvisar till, krävs licens för att ställa upp
> i Gran-Fondon. Motionärerna där har det som här
> motsvaras av Baslicens.
>
>
>
>
> En sak om får mig att fundera lite:
> Garry Jones har under många år försökt få
> till en förenkling av reglerna i gränslandet
> mellan dagens tävlingar och motionslopp. Skapa
> regler för och tillåta Gran-Fondon och liknande
> under den regel som tidigare fanns för
> "propaganda"-lopp.
> Nu är det ni som förut har hånat och gjort er
> roliga på hans bekostnad som vill genomföra de
> idéer och tankar han har haft.

+1

Först håller jag mig till ämnet och tycker till: Jag tycker disciplinnämnden har agerat helt rätt med tanke på den kommunikation mellan parterna innan, under och efter samt med tanke på det regelverk som faktiskt finns. Har ju inte direkt varit någon hemlighet i att det varit diskussioner om det specifika arrangemanget innan och att de som deltar kommer att göra ett regelbrott och riskera bestraffning, eller har jag fel? Är det någon av de som deltagit som trott att dom gjort rätt i enlighet med det regelverk de har godkänt när de beslutat sig för att licensiera sig? Å de personer eller andra personer som lobbar mot det beslut disciplinnämnden har satt upp agerar i min värld inte för licensierade cyklisten, cyklister utan licens eller cyklister utan varken medlemskap i förening eller licens. Det är något annat som styr, vanligtvis egna agendor mot personer eller organisationer eller av ren okunskap. DET ÄR ORIMLIGT!!!! var det någon som sa nån gång när det var riktigt dåligt...

Jag tycker också att denna specifika regel är viktig att ha av den enkla anledningen att det faktiskt råder en större problematik än på individnivå och vår fria vilja att göra vad vi vill när vi befinner oss på väg tillsammans med andra trafikanter. Här anser jag att vi måste släppa på vårt förbaskade ego och tänka lite större. Det är inte vår förbaskade rättighet att cykla på vänstersida av vägen i en klunga på 600 man+++ som visserligen minskas under loppens gång samt håller sig på höger sida i stora delar av loppet. Jag skulle dock vilja att det skulle bli så förbaskat enkelt och att våra övriga myndigheter och trafikanter tycker det är helt ok och väljer att väja för oss trikåklädda rakade dårar så ingen av oss tar skada... Jag menar inte att ett enstaka tillfälle med några enstaka licensierade cyklister kommer att skada framtida förutsättningar för att arrangera bra lopp på väg. Syftet tillsammans med SCF, DCF, föreningar och medlemmar är bland annat att värna om rättigheten att arrangera tävlingar och lopp på väg och då måste det i min värd finnas den formen av regleringar för att det skall funka. Jag menar att om det i slutändan blir än mer problematiskt än vad det är idag att få tillstånd för arrangemang på väg så kommer i alla fall jag tycka och tro att det kommer vara lättare att påverka denna möjlighet om vi har ett samlat organ med tydliga regler istället för ett lite hippie regelverk där man får göra lite som man vill mentalitet. Inte troligt att ett sådant regelverk skulle bli tagen på så stort allvar av övriga myndigheter som skulle bli och är inblandade i sådana ärenden, eller har jag fel?

Sen tycker jag att det är ordentligt dåligt kommunicerat och utbildat att det faktiskt är lätt och billigt att arrangera cykellopp i Sverige, det märks och hörs mycket om att det verkar vara så otroligt svårt att arrangera lopp och delta i sverige kontra andra länder eller andra idrotter etc. Jag förstår inte så berätta gärna för mig exakt hur svårt det är och varför och jämför gärna med riktig fakta vad det är som skiljer mellan länder och andra idrotter förutom då DEN ENSKILDES DÅLIGA KREATIVITET UTIFRÅN DE GIVNA FÖRUTSÄTTNINGAR SOM FINNS och det kan vi ju inte gärna belasta någon av de 4-5 anställda eller de i styrelsen för SCF. Tänkte ta några kopplingar till egna erfarenheter nedan, kanske inte fullständigt faktabaserat i alla lägen men jag anser mig ha sett en del både inom andra idrotter och internationellt i cykelsporten.

Det är inte svårare att arrangera ett GrandFondo, Cyclosportif eller annan benämning på lopp i Sverige än i övriga länder (förutom då möjligtvis varumärkesskydd) under en sanktion av SCF, det är jag fullständigt övertygad om. I ett Grandfondo startar normalt cyklister i olika startled varvid Elitledet så länge de håller ihop garanteras "tävlingsförutsättningar" (i enlighet med det regelverk vi har i Sverige med mindre avvikelser) normalt lägger man in en tuff start så att arrangörerna enkelt kan ta hand om de cyklister som tävlar, det innebär att om du ställer upp i elitledet och tvingas släppa så blir du helt plötsligt motionär och får naturligtvis cykla runt loppet och äta din pastabuffe när du kommer i mål, men ditt resultat är totalt oväsentligt. Listor presenteras ja men premiering utgår från de som hamnar inom " tävlingsdelen" så att då presentera övriga cyklister i led efter hur de kommit i mål går alldeles utmärkt och stör inte någon organisation som värnar om tävlingsförhållandena för cyklisterna. Om dock arrangören skulle för sitt förbund i Italien tex kunna presentera att de kommer ta hand om alla cyklisterna (i många fall mer än 2000) med följebilar etc som krävs för en tävlingsklass så skulle det vara fritt fram för det. Det skulle dock kanske krävas upp emot 150 - 500 bilar &/eller MC Marschalls för att kunna hantera det i enlighet med absolut lägsta kraven för tävlingar i Italien och om det skulle vara Frankrike så kommer det nog krävas det dubbla minst. Faktum är att om du även skulle kunna klara av att presentera ett sånt upplägg i Sverige med tillstånd och avlysning av väg etc så hoppas och tror jag definitivt att SCF skulle backa upp en sådan sanktionsansökan. Det som jag tycker är intressant här är att jag tror baske mig att kraven skulle vara mindre i Sverige än i många övriga länder där cykelsporten är mer etablerad.

Att det skulle krävas medlemskap i Förening och Licens i fler fall med liknande förutsättningar i arrangemang i andra idrotter är ren jäkla nonsens, och dom som tror det, lobbar för att så är fallet eller befinner sig i någon form av opinion mot SCF etc har inte ens tagit sig en tankeställare en gång, eller så har den personen tagit något otillåtet... Att tävla i tex Lidingöloppet kräver både medlemskap i förening och Licens, om någon utan båda angivna kriterier bakifrån skulle springa förbi de som tävlar och hamna på en plats som premieras med pris så är jag övertygad om att det där medlemskapet eller licensen skulle lösa sig på något sätt, men jag undrar om det någon gång kommer ske eller om det har skett. Att delta i Vasaloppet kräver medlemskap i en för Svenska Skidförbundet ansluten förening om jag inte har helt fattat det fel och om jag förstår det rätt så har Skidförbundet under en tid tagit bort hela licensieringsförfarandet för att möjliggöra detta som en tävling för alla, fast egentligen rent formellt så handlar det väl om en totallicensiering av alla som deltar utan att de egentligen på riktigt vet om det, rätta mig gärna om jag har fel här för jag är inte 100% säker på det... Med tanke på det smarta upplägget så innebär det också att Skidförbundet i det fallet kan presentera ett väldigt stort medlemsantal till RF vilket också grundlägger de anslag som RF delar ut... SMART VARFÖR GÖR VI INTE SÅ I CYKEL????? Jag tycker att vi skall göra det men andra tycker att det vore som att OBS "TVINGA IN FOLK I MEDLEMSKAP OCH LICENS" I min verklighet så skulle ett sådant system innebära mer pengar för utveckling av sporten och mindre kostnader för sportens aktiva och föreningar/arrangörer...

Sen har vi det här med "Propagandalopp" som enligt regelboken fortfarande finns kvar... När jag 2008 var adjungerad under en kort period i SCF styrelse var detta uppe på bordet för att "Specificera och regelsätta" paragrafen om tävlingsformen "Propagandalopp". Det vore ju rätt dumt att specificera något sånt om det skall vara öppet för allas ideer att komma på något bra för sporten. Så vitt jag har förstått så kommer det årligen in 0 eller bara några fåtal ansökningar om sanktion för "Propagandalopp" vilket bara i min värld tyder på en sak, jag skriver det igen: DEN ENSKILDES DÅLIGA KREATIVITET UTIFRÅN DE GIVNA FÖRUTSÄTTNINGAR SOM FINNS och det kan vi ju inte gärna belasta någon av de 4-5 anställda eller de i styrelsen för SCF. Om du som representant för en cykelförening tillsammans med din förening kan presentera ett lopp som mätbart kommer att gagna cykelsporten i form av PR Marknadsföring, fler medlemmar och aktiva utövare eller sponsorer etc och ansöker om ett arrangemang med säkra villkor utanför gällande normala regelverk som så många tycks tycka är så förbaskat krångligt, så skulle det för mig upplevas som rent tjänstefel utifrån nuvarande formuleringar i regelverket om du/ni inte skulle få sanktion för ditt "Propagandalopp" Det är ju liksom bra för alla på något sätt, eller är jag konstig och dum nu?

Kom igen nu upp med garden å slå till.

Å Nej jag är inte just nu involverad i SCF på central nivå jag är "bara" medlem i föreningen Gamla Tävlingscyklister och har i alla fall haft ett V.I.P medlemskap i CK Falken och har också varit medlem nyligen i Vallentuna CK. Å nej jag är inte 105år och gammal stöt med kommunistiska åsikter och värderingar. Jag är 32 röstar blått men är förbannat trött på folk som tror och tycker att SCF är det största problemet som Svensk Cykel har. Det största problemet vi har är att vi hittepåar att det finns massa krångliga hinder för att vi skall ha roligt och att det är nån jäkla person eller personer "där uppe" som sätter krokben på mig. Och framför allt att "alla" säkert 100 personer "där uppe bara sitter på sina feta rumpor, vill mig illa och smuttar Dompan och sparar minst en mille per år tack vare min licenskostnad och deras feta sponsorer...

Hälsningar
Adde

Det var ett långt inlägg, men det svarar inte på frågan: vad blir bättre av att straffa ett fåtal licensierade cyklister? Kommer arrangören ändra hela tävlingsupplägget eller blir det bara så att nästa år kör de med licens under ett annat namn?

Dessutom, i just detta fall finns en stor organisation och budget kring tävlingen, men det skulle ju lika gärna kunna gälla ett kompisrace som tex SBR eller liknande. I det fallet blir det ett väldigt stort steg att ta för att få tävlingen sanktionerad.

H. skrev:
> Det var ett långt inlägg, men det svarar inte
> på frågan: vad blir bättre av att straffa ett
> fåtal licensierade cyklister? Kommer arrangören
> ändra hela tävlingsupplägget eller blir det
> bara så att nästa år kör de med licens under
> ett annat namn?
>
> Dessutom, i just detta fall finns en stor
> organisation och budget kring tävlingen, men det
> skulle ju lika gärna kunna gälla ett kompisrace
> som tex SBR eller liknande. I det fallet blir det
> ett väldigt stort steg att ta för att få
> tävlingen sanktionerad.

Vem har blivit straffad? Ingen!
Det finns andra motionslopp både i och utanför Sverige som är sanktionerade och deltagare som inte har licens får en engångslicens. Man kan då fråga sig vad som hindrar MVC att gå samma väg?

grump skrev:
> Vem har blivit straffad? Ingen!

Scf är väldigt tydliga med att de i framtiden avser att följa paragrafen fullt ut och börja stänga av cyklister.

> Det finns andra motionslopp både i och utanför
> Sverige som är sanktionerade och deltagare som
> inte har licens får en engångslicens. Man kan
> då fråga sig vad som hindrar MVC att gå samma
> väg?

De har själva sagt att det är för att de inte kan ha det upplägget på tävlingen som de har nu, men det kan jag inte svara på. Däremot fanns det ju som jag skrev andra tävlingar som kan bli lidande.

Men men, jag har inga planer på att skaffa licens, så scf kan ju fortsätta med sina tricks så gör jag vad jag vill på cykeln och min fritid.

geologen skrev:
> Jag tycker det var en rörig och osammanhängande
> text med dåligt underbyggda argument...

Trollar du bara nu eller har du något vettigt att komma med? Om du trollar så tackar nog alla som tycker tråden och debatten är viktig ödmjukast för att du bidrar till att tråden hamnar högt upp. Om du tycker det du skriver så får du gärna skjuta lite mer träffsäkert och ha en åsikt om specifika argument så jag får chansen att skjuta tillbaka.

H. skrev:
> Det var ett långt inlägg, men det svarar inte
> på frågan: vad blir bättre av att straffa ett
> fåtal licensierade cyklister? Kommer arrangören
> ändra hela tävlingsupplägget eller blir det
> bara så att nästa år kör de med licens under
> ett annat namn?
Jag väljer i min åsikt att tänka större än enskilda cyklister och arrangemang gällande ett specifikt tillfälle. Jag tycker att det är viktigt för cykelsporten att vi även i framtiden kommer att kunna arrangera både mindre och större tävlingar och motionslopp på ett så enkelt och säkert sätt som möjligt. Jag tycker regeln är adekvat och påföljden i detta fall då det blev en varning är bra för att främja förutsättningarna för säkra och enkla tävlingar och motionslopp i framtiden på väg utan att övriga trafikanter eller myndigheter stoppar oss för detta.
> Dessutom, i just detta fall finns en stor
> organisation och budget kring tävlingen, men det
> skulle ju lika gärna kunna gälla ett kompisrace
> som tex SBR eller liknande. I det fallet blir det
> ett väldigt stort steg att ta för att få
> tävlingen sanktionerad.

Min teori kring att man från de olika parterna (SCF/Arrangören/Deltagarna/Övriga intressenter) har så olika syn på frågan är bristen på kommunikation.

MVC har varit uppe till diskussion inom SCF redan efter första upplagan. Arrangören är inte en cykelklubb och har därför ingen naturlig kontaktyta mot SCF. Arrangemanget är populärt från start och bevisligen så brukar populära lopp samla fler deltagare år för år så länge man håller en bra nivå.

Adde beskriver tidligt att det finns olika alternativ för arrangören. Skånes CF eller SCF borde ha satt sig ner och försökt visa fram de olika möjligheterna som arrangören har. I det här fallet verkar det inte ha funnits någon sådan dialog, iallafall inte en som tillräckligt motiverat arrangören att ställa upp på det existerande regelverket. Om man läser på MVC'hemsida så har inte MVC samma kunskap som Adde och det är inte bra.

När ett nytt stort arrangemang föds så borde det finnas någon i cykelsportens centrala struktur som kan hjälpa nya arrangörer att hamna inom regelverket. Det finns en befattning inom SCF som heter föreningsutvecklare. Här finns ett gyllene tillfället att utveckla.

MVC Är långt ifrån det enda arrangemanget som körs på det här sättet i vårt land. Det gör att nu när SCF valt att agera enligt sina regler, vilket SCF själva beskriver i sin kommuniké att man tidigare valt att inte göra, så måste man vara konsekvent mot andra arrangörer. Därmed så krävs det ett stöd från distriktsförbunden för arrangörer som gör att cyklisterna som kör ett lopp kan känna sig tryggt förvissade om att dom inte kommer att bli straffade för att starta.

Cykellopp, oavsett om det är tävling, motion eller hybrid/motionstävling, behövs i Sverige. Fler har intresse av att vara deltagare och då är det ju superkul om cykelfolket också vill och känner sig motiverade av att vara organiserade inom cykelsporten.

Anders, jag vet knappt var jag ska börja, men jag är ordentligt krasslig i influensa just nu så jag orkar inte gräva i din tegelstensroman.

Kärnan är i alla fall att en exklusivitetsklausul leder till att färre vill vara licensierade eftersom man då riskerar att inte kunna delta i de roliga cykelevenemang som finns. För ärligt talat, ett vanligt linjelopp är rätt trist jämfört med stora evenemang av Gran Fondo-typ jag varit med i. Alternativet är att ställa upp under fingerat namn, vilket jag själv skulle överväga att göra i en sån situation i framtiden.
Det finns också utrymme för stor osäkerhet bland cyklisterna. Hur ska man veta innan om SCF i efterhand kommer att få för sig att klassa ett motionslopp som tävling, och då kunna sanktionera hej vilt? Maktfullkomlighet à la facket (tänk på alla sjuka blockader facken håller på med) är inte cykelsporten betjänt av här i landet.
Mångfald i stället för enfald, för att låna ett gammalt uttryck.

Jag hoppas innerligt att det pågående fallet inom motorsporten leder fram till att exklusivitetsklausuler underkänns och ogiltigförklaras, så att svensk cykling kan få leva lite friare!

H. skrev:
>
>
> De har själva sagt att det är för att de inte
> kan ha det upplägget på tävlingen som de har
> nu, men det kan jag inte svara på. Däremot fanns
> det ju som jag skrev andra tävlingar som kan bli
> lidande.
>

Tävlingar eller motionslopp?

> Men men, jag har inga planer på att skaffa
> licens, så scf kan ju fortsätta med sina tricks
> så gör jag vad jag vill på cykeln och min
> fritid.

Du kan deltaga i scf sanktionerade motionslopp utan att ha licens. Tex kan arrangören då lösa engångslicens åt dig. Tour of Jämtland har den lösningen och utomlands same same, så vad hindrar MVC att göra likadant är en bra fråga. Anarki i vilket syfte?

Som arrangör av Malmö Velo Classic måste jag bara förtydliga något.
Hade vi anordnat loppet tillsammans med en cykelklubb och ansökt om sanktion för motionslopp torde resultatet blivit likadant. När SCF klassar loppet som en tävling hade vi iallafall inte haft sanktion för tävling. Och att delta i icke sanktionerad tävling är det som är problemet

"...licensinnehavare får ej delta i tävling som ej finns upptagen på nationella, kontinent- eller världsprogrammet eller som ej är kända av nationsförbund, världsdelsorganisation eller UCI."

Oavsett om vi har sanktion för motionslopp eller inte kan någon (i detta fall SCF) i efterhand bestämma att det är en tävling. Och då vi inte hade haft sanktion för tävling = icke sanktionerad tävling. Kanske beror det på att det finns en resultatlista på mikatiming.de. Nästa år vår vi då välja att lägga resultatjakt.se då - verkar det vara OK som motionslopp!

Vi, som arrangörer, har inte haft någon kontakt med vare sig SCF eller något distriktsförbund. Men vi har läst regelverket och insett att det inte spelar någon roll om vi har sanktion för motionslopp eller inte när man ändå (i efterhand) kan klassa det som tävlingslopp.

För inte kan det väl vara så att, som vissa påstår, SCF redan i förväg varnat cyklister som skulle vara med och redan i förväg bestämt att Malmö Velo Classic skulle klassas om "tävlingslopp"?

Vi funderar fortfarande på vad som gör just vårt lopp till tävlingslopp när många liknande lopp blir klassade som motionslopp.

Läs gärna mer om våra åsikter på www.malmoveloclassic.se

Anders Sjöberg - ansvarig Malmö Velo Classic

Jag undrar fortfarande hur man hanterar en masstart med flera hundra cyklister på icke avlysta vägar. För det är väl detta som MVC vill hålla kvar vid och därför inte vill ha arrangemanget som ett sanktionerat motionslopp?

fredrikw skrev:
> Jag undrar fortfarande hur man hanterar en
> masstart med flera hundra cyklister på icke
> avlysta vägar. För det är väl detta som MVC
> vill hålla kvar vid och därför inte vill ha
> arrangemanget som ett sanktionerat motionslopp?

Då vi höll starten inom Malmö Stad gick det att stänga
av vissa vägar 5-10 minuter så att hela gänget åkte
med startbil ut genom staden. Under denna tid
drogs klungan ut och cyklister kunde positionera sig.

Tyvärr får vi knappast stänga av dessa vägar så
länge som det behövs för att starta alla 70 och 70
med två minuters mellanrum.

Välkommen att vara med och cykla nästa år.
Fråga också gärna någon som cyklade vad de tyckte
om arrangemanget och säkerheten. I vår enkätundersökning
fick vi och 4.5 på skala 1-5 för flaggvakter / för-MC (5 bäst)

Anders Sjöberg - arrangör Malmö Velo Classic

Anders, du säger att ni inte varit i kontakt med scf men ändå kör ni på med förutfattade meningar efter er tolkning. För hur förklarar du annars att andra arrangörer lyckas köra motionslopp som är sanktionerade och licensbitarna löses på plats om inte redan ordnat?

Stinker lång väg och scf gjorde rätt tycker jag. Ni borde väl åtminstone snacka med klubb och förbund innan ni uttalar er?

oxr skrev:
> Geologen: rimligt resonemang, men efter av vad som
> kommer fram i tråden så bygger det på en rad
> missuppfattningar.

Det där får du väldigt gärna tydliggöra.

Nystrand skrev:
> Min teori kring att man från de olika parterna
> (SCF/Arrangören/Deltagarna/Övriga intressenter)
> har så olika syn på frågan är bristen på
> kommunikation.

Håller med dig fullt ut Dennis! Därför tycker jag debatten är bra och hoppas att den leder till förändring i det kommunikativa träsket som cykelsporten har hamnat i. Många tycker illa och fel om SCF pga att SCF, SDF, föreningar och medlemmar inte lyckats debattera och informera på ett sätt som gör det enkelt att kunna ha en relativt korrekt uppfattning om problem och lösningar som vi faktiskt har. Skit också nu använde jag det där konstiga ordet vi igen... ;)

> MVC har varit uppe till diskussion inom SCF redan
> efter första upplagan. Arrangören är inte en
> cykelklubb och har därför ingen naturlig
> kontaktyta mot SCF. Arrangemanget är populärt
> från start och bevisligen så brukar populära
> lopp samla fler deltagare år för år så länge
> man håller en bra nivå.
>
> Adde beskriver tidligt att det finns olika
> alternativ för arrangören. Skånes CF eller SCF
> borde ha satt sig ner och försökt visa fram de
> olika möjligheterna som arrangören har. I det
> här fallet verkar det inte ha funnits någon
> sådan dialog, iallafall inte en som tillräckligt
> motiverat arrangören att ställa upp på det
> existerande regelverket. Om man läser på
> MVC'hemsida så har inte MVC samma kunskap som
> Adde och det är inte bra.

Stämmer gott och är från SCF sida i sig ett misslyckande i sig naturligtvis. Men det har också varit tydligt att arrangören kommer att arrangera loppet utanför sanktion i SCF i strid mot det som står skrivet, inte för arrangörens del igentligen utan för de licensierade som valt att delta. Som sagt det är inte arrangören som blivit bestraffad det är de licensierade cyklisterna som är skyldiga att inte bryta mot den överenskommelse dom tecknat med övriga Cykelsverige som arbetar för utveckling av sporten i stort. Jag säger inte att alla gör rätt men i detta fallet så tycker jag ändå att det är rätt agerat.

> När ett nytt stort arrangemang föds så borde
> det finnas någon i cykelsportens centrala
> struktur som kan hjälpa nya arrangörer att hamna
> inom regelverket. Det finns en befattning inom SCF
> som heter föreningsutvecklare. Här finns ett
> gyllene tillfället att utveckla.

Absolut! En fråga om resurser, tid engagemang etc. Resurser som endast kommer tillstånd om vi försöker arbeta mot samma sak, även fast vi kan ha olika åsikter om det genomförts saker på rätt sätt eller inte.

> MVC Är långt ifrån det enda arrangemanget som
> körs på det här sättet i vårt land. Det gör
> att nu när SCF valt att agera enligt sina regler,
> vilket SCF själva beskriver i sin kommuniké att
> man tidigare valt att inte göra, så måste man
> vara konsekvent mot andra arrangörer. Därmed så
> krävs det ett stöd från distriktsförbunden
> för arrangörer som gör att cyklisterna som kör
> ett lopp kan känna sig tryggt förvissade om att
> dom inte kommer att bli straffade för att
> starta.

Fast å andra sidan om de loppen handlar om lopp där normalt 10-120 startande finns på plats och inte syns i media att de går mot SCF och det arrangeras av en förening och de eventuellt deltagande licensierade cyklisterna helt enkelt inte har förstått att det kan vara i strid mot min licens så skulle jag nog tro att det även i framtiden blir en varning tillsammans med en dialog om hur det skall undvikas i framtiden utan att det blir krångligare eller dyrare snarare än avstängning och böter. Så vitt jag har läst så har det här varit en relativt het potatis redan innan loppet genomfördes i Malmö, eller har jag fel?

> Cykellopp, oavsett om det är tävling, motion
> eller hybrid/motionstävling, behövs i Sverige.
> Fler har intresse av att vara deltagare och då
> är det ju superkul om cykelfolket också vill och
> känner sig motiverade av att vara organiserade
> inom cykelsporten.

Håller med!

geologen skrev:
> Det finns också utrymme för stor osäkerhet
> bland cyklisterna. Hur ska man veta innan om SCF i
> efterhand kommer att få för sig att klassa ett
> motionslopp som tävling, och då kunna
> sanktionera hej vilt?

Hur många motionslopp drabbas egentligen av detta? Det skulle vara intressant om detta var ett problem på riktigt.

grump,

vi har varit i kontakt med tillståndsgivande myndigheter (Länsstyrelsen och Polisen), cykelklubb i Malmö samt Trafikverket och insett att vi tyvärr inte får anordna en cykeltävling på den plats vi vill. Dock har vi fått information om att vi kan anordna motionslopp. Vi ansökte om och fick beviljat möjligheten att anordna ett cykelmotionslopp. Detta gjorde vi.

Det finns inga regler som förbjuder licenserade eller andra cyklister att delta i motionslopp.

Vi annonserade om motionslopp, vi skrev överallt att det var ett motionslopp, de som anmälde sig anmälde sig till ett motionslopp, inga priser utdelades etc. Vi anordnade det likvärdigt med flera andra motionslopp runt om i Sverige.

Tyvärr, för de drabbade cyklisterna, har därefter deras eget förbund valt att klassa vårt lopp som en tävling. Ingen annan har gjort det - endast cyklisternas eget förbund. Därav blir det problem för licenserade cyklister.

Vi som arrangör kan knappast påverka SCF hur de klassar olika likvärdiga motionslopp när det inte finns några regler om detta som efterföljs. Hade vi haft några klara regler, som t ex "finns det teambilar klassas det som tävling" eller "finns det tidtagning klassas det som tävling" eller "finns resultatlistan på resultatjakt.se är det OK men är den på mikatiming.de är det inte OK" hade det varit möjligt för oss OCH för cyklisterna att i förväg veta vad som gäller. Nu är det tyvärr inte så då man först i efterhand bestämt att detta är en tävling. Och detta är mest tråkigt för de drabbade cyklisterna som kanske kommer tveka att cykla liknande tävlingar runt om i Sverige kommande år - det finns en risk.

Det vore mycket intressant att veta vad det är som gör det till "tävling".

Anders Sjöberg - arrangör Malmö Velo Classic

geologen skrev:
> Anders, jag vet knappt var jag ska börja, men jag
> är ordentligt krasslig i influensa just nu så
> jag orkar inte gräva i din tegelstensroman.

Det är ok. Krya på dig!

> Kärnan är i alla fall att en
> exklusivitetsklausul leder till att färre vill
> vara licensierade eftersom man då riskerar att
> inte kunna delta i de roliga cykelevenemang som
> finns. För ärligt talat, ett vanligt linjelopp
> är rätt trist jämfört med stora evenemang av
> Gran Fondo-typ jag varit med i. Alternativet är
> att ställa upp under fingerat namn, vilket jag
> själv skulle överväga att göra i en sån
> situation i framtiden.

Vilka lopp som ej sanktionerats av förbundet med Grandfondo liknande upplägg där licensierade cyklister deltar menar du nu?

> Det finns också utrymme för stor osäkerhet
> bland cyklisterna. Hur ska man veta innan om SCF i
> efterhand kommer att få för sig att klassa ett
> motionslopp som tävling, och då kunna
> sanktionera hej vilt? Maktfullkomlighet à la
> facket (tänk på alla sjuka blockader facken
> håller på med) är inte cykelsporten betjänt av
> här i landet.
> Mångfald i stället för enfald, för att låna
> ett gammalt uttryck.

Eftersom en förening som vill arrangera ett lopp ansöker om sanktion och blir tilldelad sanktion i förhand så undrar jag vad du menar?

> Jag hoppas innerligt att det pågående fallet
> inom motorsporten leder fram till att
> exklusivitetsklausuler underkänns och
> ogiltigförklaras, så att svensk cykling kan få
> leva lite friare!
Ja det kan vara så att förutsättningarna blir bättre i framtiden om även vi tack vare en sådan utredning skulle sära de olika intressena i Cykelsporten, men jag har inte kommit fram till min fasta ståndpunkt ännu i en sån fråga, men jag bearbetar de för- och nackdelar som jag tycker är relevant.

antebante skrev:
> grump,
>
> vi har varit i kontakt med tillståndsgivande
> myndigheter (Länsstyrelsen och Polisen),
> cykelklubb i Malmö samt Trafikverket och insett
> att vi tyvärr inte får anordna en cykeltävling
> på den plats vi vill. Dock har vi fått
> information om att vi kan anordna motionslopp. Vi
> ansökte om och fick beviljat möjligheten att
> anordna ett cykelmotionslopp. Detta gjorde vi.
>
> Det finns inga regler som förbjuder licenserade
> eller andra cyklister att delta i motionslopp.
>
> Vi annonserade om motionslopp, vi skrev överallt
> att det var ett motionslopp, de som anmälde sig
> anmälde sig till ett motionslopp, inga priser
> utdelades etc. Vi anordnade det likvärdigt med
> flera andra motionslopp runt om i Sverige.
>
> Tyvärr, för de drabbade cyklisterna, har
> därefter deras eget förbund valt att klassa
> vårt lopp som en tävling. Ingen annan har gjort
> det - endast cyklisternas eget förbund. Därav
> blir det problem för licenserade cyklister.
>
> Vi som arrangör kan knappast påverka SCF hur de
> klassar olika likvärdiga motionslopp när det
> inte finns några regler om detta som efterföljs.
> Hade vi haft några klara regler, som t ex "finns
> det teambilar klassas det som tävling" eller
> "finns det tidtagning klassas det som tävling"
> eller "finns resultatlistan på resultatjakt.se
> är det OK men är den på mikatiming.de är det
> inte OK" hade det varit möjligt för oss OCH för
> cyklisterna att i förväg veta vad som gäller.
> Nu är det tyvärr inte så då man först i
> efterhand bestämt att detta är en tävling. Och
> detta är mest tråkigt för de drabbade
> cyklisterna som kanske kommer tveka att cykla
> liknande tävlingar runt om i Sverige kommande år
> - det finns en risk.
>
> Det vore mycket intressant att veta vad det är
> som gör det till "tävling".
>
> Anders Sjöberg - arrangör Malmö Velo Classic

Jag kan tycka att det låter orimligt att SCF och representanter från SCF inte lyckats kommunicera med er på ett sådant sätt att det inte skulle ha blivit detta problem i slutändan. Men faktum kvarstår att ni visste om SCF´s ståndpunkt innan ni arrangerade loppet och jag vet inte om ni informerade berörda licensierade cyklister om den situation ni var i gentemot SCF innan loppet? Det som jag kan tycka är lite osmakligt är när man använder andra individers risk att bli bestraffad eller delta i något som inte har backup från berörd organisation för att driva sin egen sak till sin spets. De licensierade cyklisterna som deltog har ju endå en gång gått med på för att kunna delta i andra SCF sanktionerade tävlingar och nyttja den organisationen med sin licens.

antebante skrev:
> grump,
>
> vi har varit i kontakt med tillståndsgivande
> myndigheter (Länsstyrelsen och Polisen),
> cykelklubb i Malmö samt Trafikverket och insett
> att vi tyvärr inte får anordna en cykeltävling
> på den plats vi vill. Dock har vi fått
> information om att vi kan anordna motionslopp. Vi
> ansökte om och fick beviljat möjligheten att
> anordna ett cykelmotionslopp. Detta gjorde vi.
>

Aha, så ni fick inte köra det som tävling men valde att köra samma lopp men kalla det för motionslopp istället. Smart! Eller kanske tvärt om, som jag skrev innan. Man ska inte göra sig dummare än vad man är. Vad jag kan läsa mig till om ert lopp och ert arrangemang har ni hela tiden varit väl medveten om att ni bryter mot SCF regelverk. Om det skett för att ni vill utmana det eller enbart för att ni skiter i det, ja spelar det någon roll?

> Vi annonserade om motionslopp, vi skrev överallt
> att det var ett motionslopp, de som anmälde sig
> anmälde sig till ett motionslopp, inga priser
> utdelades etc. Vi anordnade det likvärdigt med
> flera andra motionslopp runt om i Sverige.

Bara för att man kallar det för en sak, innebär det inte att det är det. En cykel är en cykel, även om vissa kallar de för racer, mtb eller cross.

> Vi som arrangör kan knappast påverka SCF hur de
> klassar olika likvärdiga motionslopp när det
> inte finns några regler om detta som efterföljs.
> Hade vi haft några klara regler, som t ex "finns
> det teambilar klassas det som tävling" eller
> "finns det tidtagning klassas det som tävling"
> eller "finns resultatlistan på resultatjakt.se
> är det OK men är den på mikatiming.de är det
> inte OK" hade det varit möjligt för oss OCH för
> cyklisterna att i förväg veta vad som gäller.
> Nu är det tyvärr inte så då man först i
> efterhand bestämt att detta är en tävling. Och
> detta är mest tråkigt för de drabbade
> cyklisterna som kanske kommer tveka att cykla
> liknande tävlingar runt om i Sverige kommande år
> - det finns en risk.

Personligen tycker jag att reglerna och skillnaden mellan tävling och motionslopp är väldigt glasklara. Bara att läsa innantill. Fast det kanske handlar om läsförståelse och vilja att ta till sig det man läst. Ni verkade ganska fast inställda på att redan från början köra ert race oavsett.

Om du får sanktion för ett motionslopp, då har du ju redan ett upplägg som SCF godkänt. Följer du bara det upplägget så är det ingen risk att det skulle klassas som tävling.
Om du mot förmodan skulle vara så dum så du bryter mot det upplägg du gjort, ja då lär du som arrangör straffas, inte de enskilda cyklisterna.

Det är väl ganska så enkelt att erkänna att ni är ute efter att tjäna pengar på loppet, inte för att driva föreningsverksamhet som främjar cyklandet, utan för att driva ert företag.

Innehavare av licens: betala massa för licens och klubbmedlemskap, du kan bli straffad om du kör en tävling du tycker verkar kul.

Icke innehavare av licens: kör alla tävlingar du vill förutom sm, även tävlingar som inte är sanktionerade av scf.

Mm. Man gör ju som man vill.

H. skrev:
> Innehavare av licens: betala massa för licens och
> klubbmedlemskap, du kan bli straffad om du kör en
> tävling du tycker verkar kul.
>
> Icke innehavare av licens: kör alla tävlingar du
> vill förutom sm, även tävlingar som inte är
> sanktionerade av scf.
>
> Mm. Man gör ju som man vill.

Ja det finns ju folk som lever i nuet utan att tänka på konsekvenserna och möjligheterna i framtiden av hur man gör och agerar, Dock brukar dessa människor leva ganska frånskilt övriga människor i sina val som kan innebära konsekvenser för andra. Jag lever i nuet ibland när det inte nämnvärt påverkar andra än mina närmaste... Vill du kunna vara deltagare eller arrangera ngt som går på trafikerad väg i framtiden så får du nog ta en ordentlig funderare på din åsikt i ovan kommentar, det är i alla fall vad jag tycker. Men så länge du vill ut och cykla ensam och ta konsekvenserna för hur du beter dig i trafiken så är det fine för mig, eller om du har ett bättre alternativ till att kunna arrangera och delta i lopp. Men då får du nog ta att börja vara lite mer saklig påläst och förtroendeingivande om du inte skall stå där ensam med hatten i handen undrandes var alla tog vägen.

Anders Grönqvist skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Innehavare av licens: betala massa för licens
> och
> > klubbmedlemskap, du kan bli straffad om du kör
> en
> > tävling du tycker verkar kul.
> >
> > Icke innehavare av licens: kör alla tävlingar
> du
> > vill förutom sm, även tävlingar som inte är
> > sanktionerade av scf.
> >
> > Mm. Man gör ju som man vill.
>
> Ja det finns ju folk som lever i nuet utan att
> tänka på konsekvenserna och möjligheterna i
> framtiden av hur man gör och agerar, Dock brukar
> dessa människor leva ganska frånskilt övriga
> människor i sina val som kan innebära
> konsekvenser för andra. Jag lever i nuet ibland
> när det inte nämnvärt påverkar andra än mina
> närmaste... Vill du kunna vara deltagare eller
> arrangera ngt som går på trafikerad väg i
> framtiden så får du nog ta en ordentlig
> funderare på din åsikt i ovan kommentar, det är
> i alla fall vad jag tycker. Men så länge du vill
> ut och cykla ensam och ta konsekvenserna för hur
> du beter dig i trafiken så är det fine för mig,
> eller om du har ett bättre alternativ till att
> kunna arrangera och delta i lopp. Men då får du
> nog ta att börja vara lite mer saklig påläst
> och förtroendeingivande om du inte skall stå
> där ensam med hatten i handen undrandes var alla
> tog vägen.

För det första kör jag mountainbike, men det är lite talande för scf att du utgår från att jag kör lvg. För det andra ville jag belysa hur det faktiskt ser ut. Vad finns det för anledning för en motionär eller hobbytävlande att skaffa licens? Scf kanske ska jobba på att få fram ett mervärde av att vara licensierad istället för det omvända.

Tillbaka
Topp