Först håller jag mig till ämnet och tycker till: Jag tycker disciplinnämnden har agerat helt rätt med tanke på den kommunikation mellan parterna innan, under och efter samt med tanke på det regelverk som faktiskt finns. Har ju inte direkt varit någon hemlighet i att det varit diskussioner om det specifika arrangemanget innan och att de som deltar kommer att göra ett regelbrott och riskera bestraffning, eller har jag fel? Är det någon av de som deltagit som trott att dom gjort rätt i enlighet med det regelverk de har godkänt när de beslutat sig för att licensiera sig? Å de personer eller andra personer som lobbar mot det beslut disciplinnämnden har satt upp agerar i min värld inte för licensierade cyklisten, cyklister utan licens eller cyklister utan varken medlemskap i förening eller licens. Det är något annat som styr, vanligtvis egna agendor mot personer eller organisationer eller av ren okunskap. DET ÄR ORIMLIGT!!!! var det någon som sa nån gång när det var riktigt dåligt...
Jag tycker också att denna specifika regel är viktig att ha av den enkla anledningen att det faktiskt råder en större problematik än på individnivå och vår fria vilja att göra vad vi vill när vi befinner oss på väg tillsammans med andra trafikanter. Här anser jag att vi måste släppa på vårt förbaskade ego och tänka lite större. Det är inte vår förbaskade rättighet att cykla på vänstersida av vägen i en klunga på 600 man+++ som visserligen minskas under loppens gång samt håller sig på höger sida i stora delar av loppet. Jag skulle dock vilja att det skulle bli så förbaskat enkelt och att våra övriga myndigheter och trafikanter tycker det är helt ok och väljer att väja för oss trikåklädda rakade dårar så ingen av oss tar skada... Jag menar inte att ett enstaka tillfälle med några enstaka licensierade cyklister kommer att skada framtida förutsättningar för att arrangera bra lopp på väg. Syftet tillsammans med SCF, DCF, föreningar och medlemmar är bland annat att värna om rättigheten att arrangera tävlingar och lopp på väg och då måste det i min värd finnas den formen av regleringar för att det skall funka. Jag menar att om det i slutändan blir än mer problematiskt än vad det är idag att få tillstånd för arrangemang på väg så kommer i alla fall jag tycka och tro att det kommer vara lättare att påverka denna möjlighet om vi har ett samlat organ med tydliga regler istället för ett lite hippie regelverk där man får göra lite som man vill mentalitet. Inte troligt att ett sådant regelverk skulle bli tagen på så stort allvar av övriga myndigheter som skulle bli och är inblandade i sådana ärenden, eller har jag fel?
Sen tycker jag att det är ordentligt dåligt kommunicerat och utbildat att det faktiskt är lätt och billigt att arrangera cykellopp i Sverige, det märks och hörs mycket om att det verkar vara så otroligt svårt att arrangera lopp och delta i sverige kontra andra länder eller andra idrotter etc. Jag förstår inte så berätta gärna för mig exakt hur svårt det är och varför och jämför gärna med riktig fakta vad det är som skiljer mellan länder och andra idrotter förutom då DEN ENSKILDES DÅLIGA KREATIVITET UTIFRÅN DE GIVNA FÖRUTSÄTTNINGAR SOM FINNS och det kan vi ju inte gärna belasta någon av de 4-5 anställda eller de i styrelsen för SCF. Tänkte ta några kopplingar till egna erfarenheter nedan, kanske inte fullständigt faktabaserat i alla lägen men jag anser mig ha sett en del både inom andra idrotter och internationellt i cykelsporten.
Det är inte svårare att arrangera ett GrandFondo, Cyclosportif eller annan benämning på lopp i Sverige än i övriga länder (förutom då möjligtvis varumärkesskydd) under en sanktion av SCF, det är jag fullständigt övertygad om. I ett Grandfondo startar normalt cyklister i olika startled varvid Elitledet så länge de håller ihop garanteras "tävlingsförutsättningar" (i enlighet med det regelverk vi har i Sverige med mindre avvikelser) normalt lägger man in en tuff start så att arrangörerna enkelt kan ta hand om de cyklister som tävlar, det innebär att om du ställer upp i elitledet och tvingas släppa så blir du helt plötsligt motionär och får naturligtvis cykla runt loppet och äta din pastabuffe när du kommer i mål, men ditt resultat är totalt oväsentligt. Listor presenteras ja men premiering utgår från de som hamnar inom " tävlingsdelen" så att då presentera övriga cyklister i led efter hur de kommit i mål går alldeles utmärkt och stör inte någon organisation som värnar om tävlingsförhållandena för cyklisterna. Om dock arrangören skulle för sitt förbund i Italien tex kunna presentera att de kommer ta hand om alla cyklisterna (i många fall mer än 2000) med följebilar etc som krävs för en tävlingsklass så skulle det vara fritt fram för det. Det skulle dock kanske krävas upp emot 150 - 500 bilar &/eller MC Marschalls för att kunna hantera det i enlighet med absolut lägsta kraven för tävlingar i Italien och om det skulle vara Frankrike så kommer det nog krävas det dubbla minst. Faktum är att om du även skulle kunna klara av att presentera ett sånt upplägg i Sverige med tillstånd och avlysning av väg etc så hoppas och tror jag definitivt att SCF skulle backa upp en sådan sanktionsansökan. Det som jag tycker är intressant här är att jag tror baske mig att kraven skulle vara mindre i Sverige än i många övriga länder där cykelsporten är mer etablerad.
Att det skulle krävas medlemskap i Förening och Licens i fler fall med liknande förutsättningar i arrangemang i andra idrotter är ren jäkla nonsens, och dom som tror det, lobbar för att så är fallet eller befinner sig i någon form av opinion mot SCF etc har inte ens tagit sig en tankeställare en gång, eller så har den personen tagit något otillåtet... Att tävla i tex Lidingöloppet kräver både medlemskap i förening och Licens, om någon utan båda angivna kriterier bakifrån skulle springa förbi de som tävlar och hamna på en plats som premieras med pris så är jag övertygad om att det där medlemskapet eller licensen skulle lösa sig på något sätt, men jag undrar om det någon gång kommer ske eller om det har skett. Att delta i Vasaloppet kräver medlemskap i en för Svenska Skidförbundet ansluten förening om jag inte har helt fattat det fel och om jag förstår det rätt så har Skidförbundet under en tid tagit bort hela licensieringsförfarandet för att möjliggöra detta som en tävling för alla, fast egentligen rent formellt så handlar det väl om en totallicensiering av alla som deltar utan att de egentligen på riktigt vet om det, rätta mig gärna om jag har fel här för jag är inte 100% säker på det... Med tanke på det smarta upplägget så innebär det också att Skidförbundet i det fallet kan presentera ett väldigt stort medlemsantal till RF vilket också grundlägger de anslag som RF delar ut... SMART VARFÖR GÖR VI INTE SÅ I CYKEL????? Jag tycker att vi skall göra det men andra tycker att det vore som att OBS "TVINGA IN FOLK I MEDLEMSKAP OCH LICENS" I min verklighet så skulle ett sådant system innebära mer pengar för utveckling av sporten och mindre kostnader för sportens aktiva och föreningar/arrangörer...
Sen har vi det här med "Propagandalopp" som enligt regelboken fortfarande finns kvar... När jag 2008 var adjungerad under en kort period i SCF styrelse var detta uppe på bordet för att "Specificera och regelsätta" paragrafen om tävlingsformen "Propagandalopp". Det vore ju rätt dumt att specificera något sånt om det skall vara öppet för allas ideer att komma på något bra för sporten. Så vitt jag har förstått så kommer det årligen in 0 eller bara några fåtal ansökningar om sanktion för "Propagandalopp" vilket bara i min värld tyder på en sak, jag skriver det igen: DEN ENSKILDES DÅLIGA KREATIVITET UTIFRÅN DE GIVNA FÖRUTSÄTTNINGAR SOM FINNS och det kan vi ju inte gärna belasta någon av de 4-5 anställda eller de i styrelsen för SCF. Om du som representant för en cykelförening tillsammans med din förening kan presentera ett lopp som mätbart kommer att gagna cykelsporten i form av PR Marknadsföring, fler medlemmar och aktiva utövare eller sponsorer etc och ansöker om ett arrangemang med säkra villkor utanför gällande normala regelverk som så många tycks tycka är så förbaskat krångligt, så skulle det för mig upplevas som rent tjänstefel utifrån nuvarande formuleringar i regelverket om du/ni inte skulle få sanktion för ditt "Propagandalopp" Det är ju liksom bra för alla på något sätt, eller är jag konstig och dum nu?
Kom igen nu upp med garden å slå till.
Å Nej jag är inte just nu involverad i SCF på central nivå jag är "bara" medlem i föreningen Gamla Tävlingscyklister och har i alla fall haft ett V.I.P medlemskap i CK Falken och har också varit medlem nyligen i Vallentuna CK. Å nej jag är inte 105år och gammal stöt med kommunistiska åsikter och värderingar. Jag är 32 röstar blått men är förbannat trött på folk som tror och tycker att SCF är det största problemet som Svensk Cykel har. Det största problemet vi har är att vi hittepåar att det finns massa krångliga hinder för att vi skall ha roligt och att det är nån jäkla person eller personer "där uppe" som sätter krokben på mig. Och framför allt att "alla" säkert 100 personer "där uppe bara sitter på sina feta rumpor, vill mig illa och smuttar Dompan och sparar minst en mille per år tack vare min licenskostnad och deras feta sponsorer...
Hälsningar
Adde