Kul med dig i disksussionen Anders.
>
Och lika tydligt framgår det väl om inte jag missuppfattad det hela att det enligt SCF regler inte är ett motionslopp, eller hur? För om jag förstått arrangören rätt så skulle dom ha sanktionerat det inom SCF om det hade varit det. I alla fall har arrangören i min tolkning antytt det, eller har jag fel?
Enligt SCF regler? - SCF regler gäller sanktionerade arrangemang. Om SCF kan få bestämma att ett osanktionerade motionslopp på cykel är en tävling så kan man också bestämma att Sverige ligger i USA och att Olof Palme är inte död.
Fakta. Loppet i Malmö var ett motionslopp
Fakta. Olof Palme är död
Fakta. Sverige ligger i Europa.
SCF grundar sitt beslut att det går att lista ut vem som har åkte snabbast. Men det kan man göra på ca 40 sanktionerade motionslopp under 2012.
Det finns fler sätt:
Vissa sanktionerade motionslopp har en kolumnrubrik att klicka på så listan sorteras om till tidsordning
Vissa sanktionerade motionslopp lämnar ut en fullständigt resultatlista med placeringar och tidsmarginell mot segeren.
Vissa sanktionerade motionslopp ger tiderna till övriga part som framställer en resultatlist.
I det akutella loppet finns alla deltagartider på en websida i Tyskland. Inte hos arrangören. Klicka man rätt så kan man filtrera och sortera så man kan se tiderna i tidsordning. Men det är inte mindre motionslopp för det. Och om SCF ska nu agera då licenserade cyklister åker motionslopp där man kan räkna ut vem som har cyklat snabbast så har man ett 40 tal sanktionerade motionslopp att ta itu med först.
> Det som är mest intressant i den frågan tycker jag är: hur säkerställer vi att vi i framtiden får möjligheten att arrangera tävlingar och motionslopp på våra vägar utan att det skall behövas sjuttioelva poliser och helt avlysta vägar? Men jag har heller inget bra svar på hur vi skall lösa det framtidsproblem vi står inför gällande den frågan. Har du?
Gällande motionslopp så är det bara köra, det krävs inget tillstånd eller polis om inte loppet bedöms som "stor". Hur "stor" är stor bedöms lite olika av de olika länsstyrelsen.
Om man har säker motionsarrangemang ökas chanserna till sanktion för tävling.
1) Att någon ordnar årliga motionskonferenser där man samla motionsloppsarrangör. Det "kan" vara inom eller utanför förbundet. Huvudsaken är att man tillsammans lär sig av varandra. Helst inom förbundet om förbundet är redo att satsar den tiden och medel som krävs att återigen har en fungerande motionskommittén. I annat fall utanför förbundet för det är inte bra att arrangörerna aldrig träffas.
2) Att man sprida budskapen från de säker motionsloppen. Av allt att döma är Malmö VC en av de mest säker arrangemang vi har haft under 2012. Utan att veta mer än det jag läser på nätet - skriven av många
3) Att man ta itu med lopp som har alltför många klagomål.
Många beskriver Skånes Cykelförbunds eget Ringsjön Runt som ett av de sämre loppen i landet gällande säkerheten. Då jag satt med i SCF kunde deltagare betygssätta alla motionslopp (med 0,1,2,3, där 3 var högst). Ringsjön Runt kom i absolut sista plats. Varje gång. Vi bjud in arrangören till motionskonferens för att diskutera detta och ger de tips om säkerheten men de kom aldrig. Av det som har skrevs 2012 bedömmer många loppet fortfarande som farligt.
Förbundets sanktion är inte någon garanti på ett säker lopp. Jag har ingen egna åsikter om Ringsjön Runt då jag har inte varit på plats. Möjligt att det är en av de säkrare motionsloppen men att några klagar på loppet. Men det är väldigt många och varje år.
Förbundet har bestämt att man få bara släpper iväg 70 cyklister i en klunga i ett sanktionerade motionslopp. Har man 140 cyklister så är det dock oftast säkrare att släppa iväg alla samtidigt. Om klunga B få rygg på klunga A i trafiken ökas risken att deltagare ta onödiga chanser i trafiken. Det går att få dispens för fler än 70 men många arrangörer vill bestämma själv utan att be om lov.
Om vi kan få fler säkrare motionslopp som Malmö VC och färre dåliga arrangemang ökas chanserna till att myndigheterna ge tillstånd till tävlingar. Hade Malmö VC varit sanktionerat och släppt 70 i varje klunga hade man nog skapat en mycket farligare arrangemang. Som många andra motionslopp -sanktionerade och icke-sanktionerade höll man de snabbaste cyklisterna tillsammans.
Återigen - Malmö VC var ett motionslopp. Klart och tydligt. Det står så på nätet i deltagare PM och i allt som arrangören har skrivit om loppet.
Under åren 1990-2010 jobbade förbundet aktiv med motionen. Man hade motionskonferenser och man bollade idéer och bestämde regelverket i samarbete med motionsloppsarrangör. Arrangörer var alltid informerade och delaktiga i alla beslut. Allt detta vändas upp och ner hösten 2010 då fyra från förbundet satt i en lokal och bestämde en hel nytt regelsystem och praxis för sanktionerade motionslopp. Ingeting var förankrat hos arrangörer. På 15 minuter tog man bort allt jag hade byggt upp under 4 hårtsatsande framgångsrika år.
2004 hade man ca 80 sanktionerade motionslopp
Jag kom med 2005, skapade ett mervärde av sanktion. Motionskonferes, scfmotion.se, motionskalendern, Cykel 42 osv. Jag jobbade för att få in loppen till SCF. Antalet växte till 143. Jag jobbade för att få in fler. 2007 tipsade jag arrangören av en Park Race i Gamla Stan (annons på Happy) att man kunde komma med i Förbundet och ha sanktion och försäkring. Jag förklarade att man hade rätt till Lok-stöd och sisu bidrag. Läsare på Happy ringde hem till mig och väckte mig klockan 3 på natten. Jag blev hånat. I fler månader. Man förklarade att man skulle ha en svart-race varje natt då man ringde och väckte mig. Det hela slutade med en dödshot mot mig av en medlem här. En 16 åring från Åstorp. Jag spårade honom men lade ner polisanmälan då hans mammam tog kontakt. Han hade Aspergers. Men dödshotat tog hårt på mig.
Så jag, om någon, har betalt en hög pris för att jag jobbade med arrangörer för att locka fler till förbundet.
Efter man kom med de nya reglerna och lade ner motionskommittén har SCF tappat många lopp. Det var ca 75 i systemet 2012. Många väljer att köra utan sanktion. Ingen instans finns idag där arrangörer kan samlas och bolla sina idéer och erfarenheter.
Att problemet med tillstånd gäller just Skåne är inte så konstigt.
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_2803/cf_74/Del 33.pdf
Blandade notiser
1902 Statsanslag 500:--
1915 263 st. licenser
------
1934 Förfrågan om damtävlingar avslås
1935 Länsstyrelsen i Skåne förbjuder tävlingar med gemensam start
------
Alltså man har brottas med problemet i snart 80 år.
Jag förslår du gå in på Malmö Velo Classics hemsida.
http://www.malmoveloclassic.se/
Läs
och läs
http://www.malmoveloclassic.se/cyklistPM_2012.pdf
Helt klart ett motionslopp Anders. Helt klart!