Diskussion: MTB för barn och unga på MX-banor?

Skulle MX-banor kunna vara ett bra alternativ för XC-tävlingar för framförallt barn och unga?

• Ja

Röster: 0 0.0%
  • Nej

Röster: 5 100.0%

• Antal röster
    5
Efter omstarten av diverse serier efter sommaruppehållet satte jag mig ner och funderade ett varv på om det inte skulle gå att göra många av landets olika cuper och serier för XC-tävlingar för barn och unga både enklare och lättare.

Jag har två ungar på sju och tio år, och de senaste fem åren har vi kört det mesta som går att köra på cykel. Det innefattar enduro, gravel, landsväg, BMX, downhill, XC och en hel del annat.

Vad är då problemet – och hur gör vi det bättre?

Just nu har jag framför allt funderat på XC-delen, efter en vecka med lite för många frågetecken kring olika tävlingar.

Vi har, som sagt, sett ganska många av landets XC-serier och cuper för barn och unga, och uppläggen påminner ofta väldigt mycket om varandra.

Det är olika ålderskategorier, en kortare bana som körs ett eller flera varv och möjligtvis en längre slinga för de äldre barnen. Ofta används den längre banan även för motionsklasserna för vuxna.

Problemen, från vår horisont, är ofta ungefär desamma:

• Information om tävlingen kommer sent.
  • Den arrangerande föreningen ställs inför en lång rad utmaningar med funktionärer, bansträckning, tillstånd, logistik och annat.
  • När man väl kommer till tävlingen stämmer informationen från inbjudan ibland dåligt överens med upplägget på plats.
  • Bansträckningen kan vara en annan än den som presenterats.
  • Loppet är längre eller kortare än vad som angavs.
  • Åldersklasser ändras.
  • Funktionärerna på plats har ibland väldigt lite information om vad som gäller.
  • Förvirring uppstår kring vem som ska starta i vilken grupp, när starten går, vilken bana som ska köras och hur många varv som gäller.
Att bara byta plats för tävlingen åtgärdar naturligtvis inte dessa problem men ett enklare tävlingsområde kanske kan ge arrangören mer tid för dessa frågor när all tid inte behöver läggas på att sätta ut band i skogen.

Det här innebär ofta att barn och unga blir osäkra på vad de faktiskt ska göra, vart de ska köra och vilka de tävlar med eller mot.

Är ett annat upplägg ens tänkbart?

Min fundering, utifrån den här problematiken, är om man inte skulle kunna använda fler av landets MX-banor för att arrangera XC-tävlingar för framför allt barn och unga.

Inte för att ersätta traditionell XC.

Men som ett alternativ.

MX-banorna har redan mycket av det som arrangörer annars måste skapa från grunden:

• Befintliga banor och arenor.
  • Många anläggningar runt om i landet.
  • Enkel logistik till och från tävlingsområdet.
  • Parkering.
  • Toaletter, café och ibland duschar.
  • Publikplatser.
  • Tydligt avgränsade och överskådliga tävlingsområden.
  • Mindre risk för att andra utövare plötsligt befinner sig på banan.
  • Enklare möjligheter att tydligt märka upp bansträckningen.
  • Föräldrar, ledare och publik kan följa större delar av loppet.
  • Det blir enklare att snabbt komma fram om någon kraschar, får tekniska problem eller behöver hjälp.
För yngre barn skulle dessutom en mer överskådlig bana kunna skapa en betydligt tryggare tävlingsmiljö. Man ser varandra, man ser vad som händer och man har lättare att förstå själva tävlingen.

Det behöver inte heller innebära att man bara skickar ut barnen på en vanlig MX-bana och hoppas på det bästa. Hopp, djupa spår och andra delar skulle naturligtvis kunna med enkla medel kunna anpassas för cykel. Med några enkla förändringar borde det gå att skapa banor med kurvor, gupp, nivåskillnader och tekniska partier som fungerar bra för MTB.

Men det finns naturligtvis nackdelar

En MX-bana är inte automatiskt en bra XC-bana.

De är ofta bredare och flackare, och underlaget och kurvtypen kan göra banorna snabbare och mindre varierade än traditionella XC-banor.

Man tappar också en del av det som många av oss älskar med XC: de svepande stigarna, naturen och känslan av att faktiskt vara ute i skogen.

Sedan finns det naturligtvis frågor kring tillgänglighet, kostnader, slitage, försäkringar och hur olika anläggningar skulle kunna användas.

Men för barn och ungdomar är frågan kanske ändå värd att ställa:

Måste den perfekta XC-banan för barn och unga alltid vara den mest natursköna och ”riktiga” XC-banan?

Eller är det viktigare att den är rolig, trygg, överskådlig och enkel att arrangera så att vi får fler utövare som vågar tävla och fler arrangörer som mäktar med att arrangera tävlingar.

Om man dessutom tittar på utvecklingen internationellt, inte minst på stora mästerskap, går XC redan mot allt mer arenaliknande upplägg med byggda och tydliga banor som körs flera varv.

Jag säger inte att alla XC-tävlingar ska flyttas till MX-banor.

Men jag undrar om vi inte skulle kunna göra framför allt barn- och ungdomstävlingarna betydligt enklare för arrangörer, funktionärer, föräldrar och framför allt de unga cyklisterna genom att tänka lite annorlunda.

Vad tror ni?
Jag är naturligtvis inte den första personen att fundera på detta och det kanske finns någon här som redan har tänk i samma riktining och som sagt att bara byta plats för tävlingen löser inte problem som är listade ovan men om ett enlare upplägg för banam och tävlingsområdet kan frigöra tid från arrengören så kanske den tiden kan läggas på en del av ovanstående bekymmer. Samt att ett tydligt upplägg tack vare en överskådlig bana kanske kan få fler att vilja prova på att tävla?

Så, skulle MX-banor kunna vara ett bra komplement för XC-tävlingar för barn och unga?

Eller missar jag något helt uppenbart?

Bilagor

• ChatGPT Image 20 aug. 2026 10_14_31.webp
    ChatGPT Image 20 aug. 2026 10_14_31.webp
    480.6 KB · Besök: 45
Fin idé men de MX-banor jag har varit på har varit väldigt uppkörda och skulle inte gå att cykla på överhuvudtaget. Men det kanske finns ställen som ser bättre ut?

men kanske kan man trampa upp en stig i yttervarvet.

Hur som helst, som TS säger så adresserar det inte de flesta av de listade problemen

Fin idé men de MX-banor jag har varit på har varit väldigt uppkörda och skulle inte gå att cykla på överhuvudtaget. Men det kanske finns ställen som ser bättre ut?
Det är visserligen många år sedan nu men jag körde enduro och motocross i yngre dar och då sladdade/skrapade man banorna för att riva upp hårda partier och jämna ut underlaget. Det handlade oftast då i alla fall om det fanns någon på plats som kunde tänka sig att fixa detta eller om någon hade kontakt med gubben med traktorn som kunde kolla med honom om han hade tid.
Kanske inte är så "enkelt" idag men det tror inte att det är omöjligt eller våldsamt kostsamt att lösa detta.

Det är visserligen många år sedan nu men jag körde enduro och motocross i yngre dar och då sladdade/skrapade man banorna för att riva upp hårda partier och jämna ut underlaget. Det handlade oftast då i alla fall om det fanns någon på plats som kunde tänka sig att fixa detta eller om någon hade kontakt med gubben med traktorn som kunde kolla med honom om han hade tid.
Kanske inte är så "enkelt" idag men det tror inte att det är omöjligt eller våldsamt kostsamt att lösa detta.
Tror platsen spelar stor roll om små barn ska kunna cykla. Det kan ju vara sandigt oxå och därmed trögtrampat.

Hittar du ngn plats med fint underlag så är nog idén med en "permanent" bana bra. Brasklapp för att jag aldrig engagerat mig i att arrangera just cykel-tävlingar.

Annars funkar det ju fint på andra platser oxå. Tänker på Gbg o Skatås/Ridbanan som ju har många alternativ till banor som funkar. Har alltid varit fina arrangemang de gånger jag besökt men då har det ju såklart varit större tävlingar oxå.

Malmö stad tex har stora skogar i Torup / Bokskogen. Det vore en enkel sak att avlysa ridvägar, promenadstråk och motionspår för tävling - om man vill. Träna blir värre då det är trångt mellan befintliga "anläggningar" med cykelförbud.

Jag är aktiv förare i motocross och kan konstatera att få MX-banor gör sig lämpliga för MTB. Underlaget är löst (tungtrampat), hoppen är branta (du kan inte cykla upp för dem) och de är generellt tråkiga med cykel. Däremot finns omklädningsrum och ofta skog/stigar runtom vilket skulle främja samarbete i större utsträckning. Jag ser generellt inte att banorna löser problemen du tar upp och barntävlingar är generellt sett enkla när det gäller tillstånd etc.

Det fanns ett kåseri i något gammalt nummer av MBA där Richard Cunningham skriver om en arrangör som fick den briljanta idén att ha ett MTB-race som pausunderhållning under ett MX-race i Supercross (crossbana temporärt byggd på en fotbollsstadium, med extremt branta hopp och rätt lös jord). Utöver att banan var helt sönderkörd så regnade det och publiken var måttligt imponerad över män i lycra och cykelskor som inte ens kunde gå upp för hoppen utan mest gyttjebrottades. Det blev inga fler försök med det.

Kul tråd! Vi ska diskutera ungdomsidrotten mer! Jag har själv kuskar runt på XCO med grabben några år, och det finns saker att förbättra.

Men jag undrar lite vilken Xc-cup ni kör? Den listan du presenterat stämmer dåligt med mina erfarenheter, som främst kommer från Swe-cup. En stor del av dina problem kanske kan sammanfattas med att ”det är ingen ordning och reda”? Och på Swe-cup är det ordning och reda, imho. Klasser, banor, datum och de praktiska sakerna är på plats i god tid. Kanske har det skett ändringar av starttider, men det är typ det värsta.

Så vilka tävlingar är det du tänker på? Jag hoppas komma tillbaka till tråden och skriva mer, men hinner inte nu…

Håller med @Freddie L om att det är ordning och reda på Swecup. Jag tycker att det är det på vår regionala träningstävling Upplandscup också - det är samma arrangörer och samma banor från år till år och det rullar på nästan "av sig självt" trots ett minimum av villiga funktionärer. Åldersklasser är samma som i Swecup men man kan välja lite mer fritt en klass som passar hur/hur långt man vill köra - det är ju "träna på att tävla" och inte en officiell tävling.

Det som kan vara lite stökigt är framförallt vuxna som inte riktigt respekterar att barnen faktiskt tävlar på banan när lycragubbarna vill provköra innan sin start. Jag gissar att det har med ganska tidiga starttider på vardagskvällar att göra, vissa (gubbar) har svårt att hinna provköra innan barnens start klockan 18 för sin start klockan 19. Lite synd att barnen ska drabbas av det dock - är man sen får man väl köra osett och ta det lite piano första varvet. Eller åtminstone ha ordentlig koll och visa hänsyn om man kör på barnbanan.

Jag är aktiv förare i motocross och kan konstatera att få MX-banor gör sig lämpliga för MTB. Underlaget är löst (tungtrampat), hoppen är branta (du kan inte cykla upp för dem) och de är generellt tråkiga med cykel. Däremot finns omklädningsrum och ofta skog/stigar runtom vilket skulle främja samarbete i större utsträckning. Jag ser generellt inte att banorna löser problemen du tar upp och barntävlingar är generellt sett enkla när det gäller tillstånd etc.

Det fanns ett kåseri i något gammalt nummer av MBA där Richard Cunningham skriver om en arrangör som fick den briljanta idén att ha ett MTB-race som pausunderhållning under ett MX-race i Supercross (crossbana temporärt byggd på en fotbollsstadium, med extremt branta hopp och rätt lös jord). Utöver att banan var helt sönderkörd så regnade det och publiken var måttligt imponerad över män i lycra och cykelskor som inte ens kunde gå upp för hoppen utan mest gyttjebrottades. Det blev inga fler försök med det.
Tänkte just detta när jag såg inlägget.
Att köra mtb på en MX bana kommer bli som att trampa runt på en grovkornig sandstrand.

En MX-bana är inte automatiskt en bra XC-bana.
Nej, de två jag roat mig med att cykla på har i alla fall alldeles för mycket lös sand och grus för att det ska funka. Det finns definitivt potential men skulle kräva ett enormt arbete med att göra i ordning stigarna för att få dem cykelbara, som dessutom skulle vara ogjort så fort en motorcyklarna släpps ut på banan igen.

Jag kan rekommendera att ta en runda ut till den gamla nedlagda MX-banan i Balltorp en dag om du vill testa lite. Det finns potential där om man gör i ordning stigarna, skulle bli en rolig XC-bana.

Även jag åker runt på tävlingar med mina grabbar. Känner inte igen mig särskilt mycket i det TS skriver. Det man behöver göra, som kanske inte framgår jättetydligt, är att man ska läsa PM dagen innan rejs samt eventuellt Kommuniké. Min erfarenhet är att många inte orkar eller glömmer läsa detta och då kan det ju vara en del oklarheter. Läser man så är det oftast inga frågetecken kvar. Sen är det väl som med allt annat, man behöver göra det några gånger innan man är med i matchen.

Tror inte heller på idén med crossbana då banan generellt är helt fel men man kanske kan nyttja anläggningarna och cykla i närheten. Men då kan man nästan lika gärna använda en skidstuga, orienteringsstuga, eller liknande.

Största problemet med cykling som ungdomssport är kostnaden tycker jag. Där borde man hitta möjligheter att hålla ner på kostnaderna och minska materialets påverkan på resultaten.

Tillbaka
Topp