Display Shimano Steps

Cargu

Ny medlem
Display Shimano Steps
Hej alla, jag har nu för andra gången på 10 månader blivit tvungen att reklamera displayen/datorn som sitter på styret på en elcykel med Shimano Steps-systemet. Båda gångerna har det varit på/av-knappen som slutat fungera. Någon annan som haft samma problem? (Den bifogade bilden visar en något annan modell, men på/av-knappen verkar vara exakt samma). Cykla och må bra!

Bilagor

• shimano-steps-cykelcomputer-display-sc-e6010-d_ISCE6010D.jpg
    shimano-steps-cykelcomputer-display-sc-e6010-d_ISCE6010D.jpg
    18.8 KB · Besök: 89
Display Shimano Steps
vanligt fel pga folk inte har hajjat man behöver inte trycka knappen igenom datorn räcker med lätt men långt tryck så startar den men folk verkar tro att cykel startar fortare om man trycker så hårt man bara kan på knappen...

Display Shimano Steps
Tillverkarna måste lära sig att göra knappar som både hörs och ger taktil respons när man trycker på dom. Känns det som att trycka fingret i en vetedeg så är den felkonstruerad.

Display Shimano Steps
Jag har en elcykel med exakt den displayen som du visade bild på. Cykeln köpte jag i September, och har nu rullat 225 mil. Displayknappen fungerar på min, tror jag... Jag använde den några gånger i början, men där är ingen rolig (eller någon alls) känsla i knappen. Grejen är att det går lika bra att starta cykeln med knappen som sitter på batteriet, den knappen känns helt ok! Och det känns dessutom som att den startar lite snabbare med batteriknappen faktiskt.

Display Shimano Steps
Tack alla som svarat för respons.
Emmer: cykla och må bra :D
Darkforce & NickPick: det borde inte gå att förstöra en sådan knapp genom att trycka på den med ett finger ... och jag har inte använt hammare eller rörtång ; )
Spacekitty: spoton, verkar felkonstruerad.
Bertilsson: jodå, går bra att starta/stänga av med knappen på batteriet. Men det är ju inte den knappen det handlar om.
Alla: verkstaden har kontaktat mig och säger sig (efter att ha stått i obligatorisk telefonkö) ha besked från Shimano att knappen kan hänga sig. Det lär sitta en liten fjäder under den som kan behöva spännas. Så jag ska dit så får vi se om de kan spänna (eller byta) den lilla fjädern. Återkommer. Cykla lugnt.

Display Shimano Steps
Cargu sa:
Alla: verkstaden har kontaktat mig och säger sig (efter att ha stått i obligatorisk telefonkö) ha besked från Shimano att knappen kan hänga sig. Det lär sitta en liten fjäder under den som kan behöva spännas. Så jag ska dit så får vi se om de kan spänna (eller byta) den lilla fjädern. Återkommer. Cykla lugnt.

Hmm.. Förlåt men vilken verkstad?
Inte hört talas om att en fjäder under knappen måste spännas...

Display Shimano Steps
Hej igen. Igår var jag inne på verkstaden, Cykel och Fritidscenter i Växjö. De pillrade bort knappen, sträckte ut den fjäder som finns under och pillrade tillbaka knappen igen, allt enligt besked de fått från Shimano. Nu fungerar knappen igen och ger dessutom bra taktil återkoppling, bättre än när displayen var ny. Återstår att se hur länge fjädern behåller sin spänst ... Kudos till Cykel och Fritidscenter för bra service. Och ni alla där ute - cykla och må bra.

Tillbaka
Topp