Ditt bästa norgetips

rotmys

Medlem
Ditt bästa norgetips
Hej, jag och familjen ska till Norge i sommar och jag vill så klart passa på att cykla mtb. Är det någon som har vart i Norge och cyklat? Vad är ditt bästa Norgetips?

Om det går att pricka in allt detta skulle jag bli glad:
- Massor med utmärkta singletrack
- Cykling som även passar barn i 10 årsåldern
- Kan vi få se en fjord och inte enbart berg så är det ännu bättre

Ditt bästa norgetips
Kikon: Vi har inte bestämt vart i Norge vi ska så alla tips mottages tacksamt. Vi kommer köra från Stockholm. Min familj har vart flera gånger i Rörbäcksnäs/Sälen och det har fungerat bra. Har varit ganska bra mix mellan bra cykling för både vuxna och barn, saker att göra för barnen och minimal logistik när man väl är på plats. Nu letar vi efter något liknande i Norge. Men samtidigt vill vi inte till tex Trysil för vi tror att det liknar Sälen för mycket. Framförallt min fru vill se fjordar och vackra landskap.

Ditt bästa norgetips
Tjabba: Jag har vart i Hafjell en gång men kunde inte cykla pga en skada. Det kändes dock som att den downhillen var rätt avancerad och även om jag gillar att köra downhill ibland vill jag helst cykla stig. Det passar även ungarna om det finns lättare/kortare utmärkta stigar. Fanns det det i Hafjell? Angående Stryn så trodde jag att ett vinterresmål även på sommaren? Men det går alltså att cykla där också?

Ditt bästa norgetips
Lofoten bjuder inte på mycket bra cykling skulle jag tro. Själva grejen med landskapet där är att det det är extremt brant och väderutsatt (om än vackert). Dessutom är det väldigt långt från Stockholm.

Längre in mot fastlandet är fjällen rundare lämpar sig väl för cykling. Runt Narvik och vid Riksgränsen/Björkliden finns det etablerade cykelspår, tex Rallarvägen. Har också sett nån RR från Skjomenfjorden som verkade fin.
Själv bor jag i Harstad, och här i trakten ordnas ett par-tre XC-tävlingar varje år. Det finns en del fjällcykling också men det är aldrig lika lätt att finna fin stig som i Sverige.

Ditt bästa norgetips
Lofoten bjuder episk cykling, men knappast barnvänlig. Snarare jävligt brant, men nu verkar det ha etablerats lite av en scen där också med mer "vanlig" cykling för folk som inte är lika förtjusta i apbranta granithällar.

Skjomen är också sjukt fett men inte heller barnvänligt. Kontrasten mot Sälen kunde knappast vart större.

Ditt bästa norgetips
marran sa:
Lofoten bjuder episk cykling, men knappast barnvänlig. Snarare jävligt brant, men nu verkar det ha etablerats lite av en scen där också med mer "vanlig" cykling för folk som inte är lika förtjusta i apbranta granithällar.

Skjomen är också sjukt fett men inte heller barnvänligt. Kontrasten mot Sälen kunde knappast vart större.

Grusvägsrally från Gautelisvatnet ned till Skjomdalen rekommenderas varmt!
Här är annars RR:en från Reinnesfjellet i Skjomen, den enda runda högen i trakten.
http://nordfra.no/terrengsykling-reinnesfjellet/

Senast ändrad:
Ditt bästa norgetips
Ja det var mest Reinnesfjellet jag tänkte på. Ifs kan nog kids ha kul på de lägre sluttningarna där. Framförallt från toppen och ner på "framsidan" är det rätt brant. Det finns säkert en massa barnvänlig cykling om man letar efter den :)

Ditt bästa norgetips
knaper sa:
marran sa:

Grusvägsrally från Gautelisvatnet ned till Skjomdalen rekommenderas varmt!
Här är annars RR:en från Reinnesfjellet i Skjomen, den enda runda högen i trakten.
http://nordfra.no/terrengsykling-reinnesfjellet/

Det ser underbart ut men blir nog lite lång körning med ungarna i baksätet. Blir dock väldigt sugen på att åka dit själv.

Ditt bästa norgetips
JimGUS sa:
Aron: Kaupanger verkar grymt. Är det inte för avancerade stigar för ungarna? Har du tips på boende?

Stigarna är en blandad kompott. Nu han jag inte cykla mer än en bråkdel men några intryck han jag samla på mig. Kaupanger ligger i en rund dal med något som närmast kan beskrivas som en lagun i botten. Denna "lagun" ansluter till Sognfjorden via en smal kanal. Det är vykortsvackert. De stigar som ligger på östra sidan ovanför tunnelöppningen är relativt enkla. Det är slätt underlag men naturligtvis brant här och där, dock utan några stup eller liknande, går man omkull så är det i blåbärsris. De stigar som ligger på den norra väggen är brantare och här är det också mer sten. Inga dödsstup och kurvorna är preparerade av och för cyklister. Men det är sadeln i botten och fingrarna på bromsarna som gäller för oss dödliga. Västerut uppe vid flygplatsen är det lite plattare och en del enklare stigar. Jag hade dock inte tagit med 10-åringar upp på Björkestölen. Där är det gott om klippavsatser att droppa och på västsidan är det lite exponerat på ett par ställen.

En topptur upp på Molden är ett måste, det är otroligt vackert. Nedfarten söderut är kanske i mesta laget för en 10-åring, särskilt eftersom det är ca 2 h push-bike för att komma upp på toppen. Så det kanske kan vara en lämplig familjeaktivitet att göra till fots i stället. Nedfarten norrut har jag inte kört själv, men den lär vara rejält hårig på sina ställen, läs fullface och kroppskydd.

Vi hyrde en hytte av Amla gård i Kaupanger så det var cykelavstånd till alla stigar i dalen. Det finns affär, ett trevligt cafe, badstrand och en enklare camping för de som föredrar det.

Vi hade med oss en kompis som var nybörjare, han hade haft mtb i några månader, (även om han hade fördel av att ha kört mycket motorcross i ungdomen). Det mesta av de blå/gröna funkade fint för honom och där han kände sig tveksam var det bara att hoppa av och gå/kana en liten bit. Han idiotförklarade mig dock efter några av klättringarna. Det var mycket rart att se, som norrmännen hade sagt. Efter ha åkt ned röda "Kongesladden" var han dock lite blek om nosen. Det var också rart att se.

Happyride gjorde ett utmärkt reportage därifrån för några år sedan: https://happyride.se/2016/01/26/sogndal-extremsportsnaste-med-endurostigar/

Stigkartor hittar du här: http://sykkelforer.rocketfarm.no/

Ovanför Kaupanger, På väg upp mot starten av "Kongesladden". Att ta med barnen på hela den turen är kanske i mesta laget men slutet som heter Maxpuls är svinkul och nog alldeles lagom för små äventyrare.
IMG_2044.jpg

Jag hittade en bild uppifrån Björkestölen där man ser dalgången tydligare. Flygplatsen ligger ett par hundra höjdmeter rakt ned sett från fotoplatsen, och det är rätt mäktigt att se plan komma in för landning under sig.
IMG_8191.jpg

Senast ändrad:
Ditt bästa norgetips
Lofoten är långt upp i norr. Om man ska bila upp dit med barn ska man nog vara uppe där ett tag för att förhållandet mellan tid på plats och restid ska bli acceptabelt. Rimligen är det väsentligen två (rätt långa) resdagar i vardera riktningen. Om man har avsatt en vecka blir det fyra resdagar och tre dagar på plats vilket i min värld är alldeles för lite tid på plats relativt restiden.

Ditt bästa norgetips
JimGUS sa:
Aron: Kaupanger verkar grymt. Är det inte för avancerade stigar för ungarna? Har du tips på boende?

Boende i Sogndal: Vesterland (bra hytter och cykling direkt från dörren), Kjörnes Camping (fina stugor vid fjorden), Sogndal lodge (mysig lodge i centrum av Sogndal).

Kaupanger är fint och varierat, och det finns många stigar som man kan ta med nybörjare på. Kaupangerholten är kanske det område som är smidigast.
Vorfjellet är fantastiskt och kan nog fungera om ungarna har cyklat en del. Men det är en lång tur, och några partier som helt säkert blir lite väl häftiga.
En utflykt til Vangsnes och till Vik är att rekommendera. Inte känt eller kartlagt, men där finns det några fantastiska (och tekniskt relativt enkla) turer som man dessutom kan komma till toppen av med bil. Hojta till om det är interessant så kan jag skicka mer detaljer :)

Och så kan man köra 1000 metern i Årdal. "Grusväg" med helt fantastisk utsikt, men inget för den höjdrädde eller om bromsarna är lite dårliga. Tekniskt enkel dock, och möjlighet att köra bil till toppen.

Ditt bästa norgetips
Ingen cykling men mitt tips är gården Kjeåsen i Eidfjord (Simadalsfjorden) på en liten hylla 530 moh längst in i fjorden. Brutal gångstig med lite bergsklättring på släta klipphällar från havsytan upp till gården, som barnen gick varje dag till skolan under sommarhalvåret. Slöfockarna kan ta bilen upp genom tunneln så slipper man gå ner också. Gården öppen på somrarna (var iaf). Själv blev jag välkomnad av en av de gamla bosättarna som hade visning, när jag tog mig upp på gårdstunet, den enda som orkade gå den dagen. Morsan gick upp ensam 15 år före mig, och var stolt som fan över den bedriften, själv körde jag med pulsklocka för att hålla lagom intensitet. Hur man än ser på det, en häftig destination.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kjeåsen

Senast ändrad:
Ditt bästa norgetips
En liten korrektion för att undvika sammanblandning. Kommunen heter Eidfjord. Finns även ett Eidsfjord, men det ligger norr om Lofoten.

Ditt bästa norgetips
Vi var i Trysil och åkte skidor och ska tillbaka dit i sommar för stigcykling. Kan inte recensera det ännu men det verkar lovande för både 10-åringar och vuxna. Mer inriktning på stigcykling än DH. Mina barn är 9 och 10 och heltända på att åka dit efter att ha sett burmsen från skidbacken i vintras.
Fjord är väl det du inte får på din önskelista.

Ditt bästa norgetips
Knä-Ola sa:
JimGUS sa:

Boende i Sogndal: Vesterland (bra hytter och cykling direkt från dörren), Kjörnes Camping (fina stugor vid fjorden), Sogndal lodge (mysig lodge i centrum av Sogndal).

Kaupanger är fint och varierat, och det finns många stigar som man kan ta med nybörjare på. Kaupangerholten är kanske det område som är smidigast.
Vorfjellet är fantastiskt och kan nog fungera om ungarna har cyklat en del. Men det är en lång tur, och några partier som helt säkert blir lite väl häftiga.
En utflykt til Vangsnes och till Vik är att rekommendera. Inte känt eller kartlagt, men där finns det några fantastiska (och tekniskt relativt enkla) turer som man dessutom kan komma till toppen av med bil. Hojta till om det är interessant så kan jag skicka mer detaljer :)

Och så kan man köra 1000 metern i Årdal. "Grusväg" med helt fantastisk utsikt, men inget för den höjdrädde eller om bromsarna är lite dårliga. Tekniskt enkel dock, och möjlighet att köra bil till toppen.

Grymt med alla tips! Jag ska grotta ner mig i info om Kaupanger och se om inte det kan vara något som passar både mig, ungarna och frun. Det verkar så.

Ditt bästa norgetips
Följer denna tråd, varit i hafjell 2 gånger i fjol och gillar det skarpt. Skall upp å cykla i Norge nån vecka eller 2 nästa år. Är ute efter kalfjäll cykling ovanför trädgränsen gärna med fina vyer å mestadels trampbart med en 140mm cykel. Bra tråd!

Ditt bästa norgetips
Mitt bästa norgetips är :

1. Ät ingen brunost. Det blir värst för dig.
2. För att sänka en norsk ubåt behöver du bara dyka ner och knacka på.
3. Vill du sänka den igen gör du samma sak.

Ditt bästa norgetips
JimGUS sa:
Kaupanger är bokat vecka 27. Om någon annan är där samtidigt och vill ta en tur ihop kan ni skicka PM.

Hoppas ni får fint väder!

Lite fler tips:
Fiket nere vid stavkyrkan är/var trevligt, och har gott om cyklister.
Molden. Molden. Molden.

Tillbaka
Topp