Ditt senaste ebayfynd?

Ditt senaste ebayfynd?
bild på mitt lilla fynd:
nygaffel.JPG

Ditt senaste ebayfynd?
Hur går nästa steg till?

Är helt ny på Ebay

Ropade hem 3 grejor på Ebay.de
nu någtra dagar senar inget svar från säljarna trots upprepade mail, med frågor om hur jag ska betala

de har alla angivit europa som område....

nåja, vi får väl se vad som händer

ha det
Jan

Ditt senaste ebayfynd?
Tyska ebay är tyvärr inte lika lättanvänt som det amerikanska, och då pga tyskarna som säljer som vägrar svara om man inte formulerar sig på perfekt tyska. Prova Babelfish translator och skriv in på engelska.. funkar oftast bättre än engelska.

Min bmx har suttit i tullen i fyra dagar nu..från TYSKLAND! Tullfrihet, hallå?

Ditt senaste ebayfynd?
Det är svagt att de inte svarar. Gången är typiskt att man när man vunnit en auktion, ber om en sammanräkning av kostnaden. Det brukar finnas en länk upptill som möjliggör detta. Sedan brukar det dimpa ner ett mail där det står vad som skall betalas och hur. Enklast är det ju om du skaffar ett PayPal-konto, men tyvärr är det ganska få tyskar som använder sig av PayPal, vilket framgår när man söker objekt.
Vare sig du bett om en kostnadssammanräkning eller inte, kan du nog lugnt vänta på att säljarna hör av sig på mailen.

Ditt senaste ebayfynd?
Westman: Hur vet du att den sitter i tullen? Mina paket brukar gå i ilfart från Tyskland (eller nåt annat EU-land) till mitt lokala Postcenter 2 km härifrån, och där fastnar paketet i några dagar innan det kommer ända fram till mig.

Ditt senaste ebayfynd?
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyska ebay är tyvärr inte lika lättanvänt som det
> amerikanska, och då pga tyskarna som säljer som
> vägrar svara om man inte formulerar sig på perfekt
> tyska. Prova Babelfish translator och skriv in på
> engelska.. funkar oftast bättre än engelska.
>
> Min bmx har suttit i tullen i fyra dagar nu..från
> TYSKLAND! Tullfrihet, hallå?
>
> __________________________________________________
> ___________________
> Mitt lilla harem : -05 Kona Hoss Dee-Lux Haro
> Rev0 Freestyle-BMX
> Min profil/hemsida :

tull? tror ja inte, tror snarare att svenska posten sitter på ditt paket :D elelr nå annan fraktfirma.

Ditt senaste ebayfynd?
Steelisreal skrev:
> Hur går nästa steg till?
>
> Är helt ny på Ebay
>
> Ropade hem 3 grejor på Ebay.de
> nu någtra dagar senar inget svar från säljarna
> trots upprepade mail, med frågor om hur jag ska
> betala
>

Själv brukar jag allitd då det inte framgår exakt frakt till Sverige fråga hur mycket frakten blir, samt om de inte tar Paypal kolla om en banktransfer mha SWIFT/IBAN code fungerar bra.
Men som sagt de hör nog av sig inom kort.

Thomas

Ditt senaste ebayfynd?
Mitt sista e-bay fynd var "The Purple Knif Show". Lux Interiors radioshow a la Lux Angeles, fan vad bra. 220 grams vinyl. Great shit.

I´m cramped.

Ragge

Ditt senaste ebayfynd?
robbanf skrev:
> Westman: Hur vet du att den sitter i tullen? Mina
> paket brukar gå i ilfart från Tyskland (eller nåt
> annat EU-land) till mitt lokala Postcenter 2 km
> härifrån, och där fastnar paketet i några dagar
> innan det kommer ända fram till mig.
>
>
> / Robban

Hmm, använde german parcel post´s egen tracking service, och det stod att paketet var i Land Eingang. Tolkade detta som tull/omlastning vid gränsen?

Ditt senaste ebayfynd?
Guldragge skrev:
> Mitt sista e-bay fynd var "The Purple Knif Show".
> Lux Interiors radioshow a la Lux Angeles, fan vad
> bra. 220 grams vinyl. Great shit.

Jag såg "live at the napa state mental hospital" nyligen. Kan fortfarande inte prata.

Ditt senaste ebayfynd?
De har alla hört av sig med BIC och EBAN nummer nu

så snart är grejorna här:-) (kan man hoppas)

ha det
Jan

thomaz skrev:
> Steelisreal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur går nästa steg till?
> >
> > Är helt ny på Ebay
> >
> > Ropade hem 3 grejor på Ebay.de
> > nu någtra dagar senar inget svar från
> säljarna
> > trots upprepade mail, med frågor om hur jag
> ska
> > betala
> >
>
> Själv brukar jag allitd då det inte framgår exakt
> frakt till Sverige fråga hur mycket frakten blir,
> samt om de inte tar Paypal kolla om en
> banktransfer mha SWIFT/IBAN code fungerar bra.
> Men som sagt de hör nog av sig inom kort.
>
> Thomas

Ditt senaste ebayfynd?
Grejen är ju att tyska eBay är störst i Europa, så man vill ju gärna handla därifrån.

Mitt senaste eBay-fynd var för övrigt ett Eclipse Tubeless-kit (för både fram- och bakhjul) för ca 390 kr inkl. leverans. Det finns fler om ngn är intresserad, kolla här <http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9198&item=7154517326&rd=1>. Det är Nino, schweizaren med 7,3-kilosScotten på <http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=62> som säljer dem.

Ditt senaste ebayfynd?
Blev trots allt en Garmin Legend C (EU Baskarta) inkl. Bilfäste och cykelfäste ifrån Amerikat.
Skickad med Fedex men med nedskrivet värde. Alltså ingen tull.
Totalt: 3016kr.

Ditt senaste ebayfynd?
Efter över en månads letande på diverse forum runt om i världen efter en högkvalitets stålfjäder/oljegaffel med kort slaglängd till hyfsat pris, bra skick och rätt längd på röret...

Så hittade jag på Singletrackworlds Classifieds en fin och numera ganska sällsynt Marzocchi Marathon S (stålfjäder/olja). Årgång 2002. 80 mm slaglängd. Enligt Weight Weenies ska en sådan gaffel (med okapat rör) väga 1552 gram. Fan tro´t, men stämmer det så blir jag - trots att jag normalt inte är anal viktjägare - ganska nöjd ty en luft/olja Fox F80X eller RLT, som jag var lite sugen på, väger nästan 1700 gram med okapat rör enligt samma viktjägarforum. Vanilla 125/80 mm väger ännu mer, i klass med -04 Marathon S.

För övrigt ser jag att en -02 Marathongaffel finns till salu här på K&S, men jag vet inte om det är S eller SL.

Ditt senaste ebayfynd?
Som den Greg LeMond-onanist jag är så var jag bara tvungen att köpa inte bara en utan två Scott Drop-In styren. 44 respektive 42cm bredd varav den ena är av den sällsynta LF-varianten, alà Columbus SL-rör.

Sweetness!

Ditt senaste ebayfynd?
Hur säkert är det egentligen att handla på E-bay? Har sett att många kammar hem fin fina grejer här.
Går det att lite på till exempel dom olika "Ebay-shopparna" (ex Honkong-Bikeshop m.fl)?

Brukar folk vara villiga att skicka som "gift" när man handlar från amerikanska Ebay?
Eller åker man oftast på tull+moms?

P.s har inte lusläst tråden, kan tänka mig att folka har frågat liknande innan..

Ditt senaste ebayfynd?
[Freeride] EriC skrev:
> Hur säkert är det egentligen att handla på E-bay?
> Har sett att många kammar hem fin fina grejer här.

Om man betalar med Paypal så ska det nog vara hyffsat säkert. Men man bör ju vara försiktig. De flesta jag har handlat med skrev att det var Gift. Det brukar inte vara nåt problem. Det som floppar lite med att handla från USA är ju frakten. Det blir ca 70-80 dollars för att frakta hem en ram. Jag betalade över 500 kr för ett par hjul. Men som sagt, man kan göra riktiga klipp.
/Johan

Ditt senaste ebayfynd?
Eric:

Man kan ju alltid kolla "reputation", hur bra omdömen säljaren har. En del har väldigt många omdömen (flera tusen personer som köpt/sålt av honom, henne), en del mycket färre. Beror på vad de sålt/köpt. Håller man på med dyra grejer så blir det ofta färre transaktioner än t ex smågrejer som begagnade filmer, spel, CD, serietidningar etc.

Det går att kika på alla omdömen/kommentarer. I en del fall har negativa omdömen lämnats pga missförstånd (kan vara bådas "fel") eller att saker och ting hänt på vägen från säljare till köpare (försvunnet eller skadat föremål). Sådant tycker jag inte ska väga in så mycket, "caveat emptor" och viss risk iom frakten från t ex USA till Sverige måste man räkna med. Men om många klagat på att säljaren packar varorna dåligt kan man ju fundera en gång till över ett eventuellt köp. Försäkrar man kan man glömma "gift" och får betala tull och moms. Räkna med ca 10 kr, kanske 10.20-10.50 per $ om man får betala tull och moms.

Begär bilder för att vara säker på skicket - om det är en dyrare grej, och om man vill vara säker på att bilden tillhör säljaren och ingen annan kan man begära att han/hon tar en bild på objektet med en valfri frukt eller annat föremål intill som normalt inte brukar förekomma i sammanhanget.

Populära produkter råkar ofta ut för Bid Wars under slutminuterna, sekunderna. Jag har varit med om det men turligt nog inte vunnit eftersom buden sker väldigt impulsivt, man vill verkligen ha den där grejen. Inte så att jag inte haft råd att betala prylen, men man hade fått den till ett bra mycket högre pris än vad man (drömskt) tänkt sig från början.
Ligger det t ex en fin (ur mitt perspektiv) 15-16" Seven Sola ram i nyskick ute för 500$ och 4 dagar kvar av auktionen ska man förvänta sig att buden kommer att hagla in under slutminuterna, sekunderna eftersom nypriset ligger på 2700-2800$ för en sådan ram. Förmodligen kommer en sådan att gå för runt 1500-1800$ eller så beroende på storlek och om auktionen sker i samband när folk får lön. Med frakt, minst 100$ för en lätt ram, och tull & moms hamnar man på ca 16-18000 kr. Nu vet jag inte vad en Sola skulle kosta i Sverige för ingen tar in den idag men senast den togs in gick den på 25000 kr. Om den kostar som en Merlin XLM idag, ca 23-26000 kr, så har man i sämsta fall sparat 5000 kr, i bästa fall 10000 kr. Iofs är 5000 kr alltid pengar, men man kan glömma garantin (den gäller bara första ägaren utom i sällsynta undantagsfall som Matt Chester och sannolikt rekonditionerade cyklar från PreOwned Bicycles), man får inte välja ramstorlek och man har fraktrisken att räkna med.

Just detta (bid wars) har gjort att många populära/fina cykelprylar på eBay går för ganska höga priser. Man kan få dem till lika bra eller bättre priser på t ex MTBR Classifieds eller Singletrackworlds Classifieds. En del, särskilt tyskar och andra kontinentala europeer, har inte PayPal och då får man använda överföring via bank. En sådan överföring (till UK som jag gjorde senast) kostade mig 150 kr med SEB och tar ganska lång tid, flera dagar innan pengarna ligger på mottagarens konto.
Ganska irriterande med andra ord. Särskilt tidsaspekten eftersom säljaren knappast skickar innan pengarna är på kontot, men vad gör man? Eftersom man i detta fall sitter i dålig sits (i Sverige) är det inte direkt läge att tjafsa om avgiften eller om att skaffa PayPal eftersom säljaren enkelt kan välja en inhemsk och mer bekväm köpare istället.

Från EU-europeiska eBay liksom Singletrackworlds Classifieds behöver man inte betala moms eller tull eftersom det är inom EU, men som sagt, PayPal är inte alls vanligt i t ex Tyskland. Lite vanligare i England.

Senast redigerad av en moderator:
Ditt senaste ebayfynd?
Jag vet inte hur mycket säkrare det blir med Paypal egentligen. Det du vet är väl vem betalningen har skett till vilket kan vara en fördel om du skulle bli blåst.

Men om du handlar saker på "fult vis" för att undgå tull/moms så sitter du nog i klistret i alla fall om prylen inte skulle komma fram. Säljaren kan ju bara säga att "den måste ha kommit bort på vägen" iom. att den skickats som oförsäkrad gåva, eller åtminstone lågförsäkrad sådan. Det blir ju svårt för dig att kräva tillbaka pengarna när prylen skickats på så vis, oavsett om säljaren skickat eller ej.

Ett klassiskt sett att "små-lura" folk på ebay är ju att ange ett högre fraktpris än den egentliga kostnaden och på så vis tjäna en slant. Så verkar vissa säljare bete sig, men samtidigt är det ju ganska lätt att kontrollera och isf. nämna det i dennes "omdömme".

Sedan bör du ju förvissa dig om att varan skickas med ett bra fraktbolag och bra fraktsätt. 6-8 veckors cigarrbåt från USA till Europa är kanske inte vad man önskar när man just har bjudit hem en fin gaffel för ett par tusenlappar *harkel*. När du frågar om fraktpriset, specificera tydligt att du vill ha "flygfrakt" (USPS Air Express tex) och inte "surface" som tar tiiid!

Mitt senaste ebay-fynd var föresten en sprillans Boxxer Race 05 för ~3kkr.

Senast ändrad:
Ditt senaste ebayfynd?
Tjenare, har budat hem en racerram från USA, hur lång leveranstid kan man tänka sig? Känns som frakten till Svea rike går ganska snabbt, men sen kommer bromsklossarna här hemma och segar ut leveransen? Eller är det bara jag som är posten hatisk?

Ditt senaste ebayfynd?
Skickas den med USPS (som brukar vara förhållandevis billigt) så tar det 1-2 veckor. Längre om tullen ska kika på den. Med DHL & co så brukar det gå fortare, de sköter sin tullklarering själva.

Ditt senaste ebayfynd?
Har mailat säljaren angående hur han skickade den och om han har ett trackingnumber till mej. I bekräftelsemailet står att har erbjuder frakten: Standard Int'l Flat Rate Shipping!? Finns det nån sorts trackingsystem till detta och kan det vara USPS?

Ditt senaste ebayfynd?
Nej det är borstat mattförsilvring.

Ja tummisarna finns kvar
de funkar bra så länge dt inte är för stökigt på stigen
(funkar inte med mina skivbromsar, oljereservoaren tar i)

ha det
Jan

Jilster skrev:
> ser ut som titan, kan det väl inte vara?
>
> Har du kvar dina tummisar stålis? Hur funkade de?
>
>
> Bald head dread.

Ditt senaste ebayfynd?
Nån som köpt en hel cykel eller ram från USA och fått den skickad med ; "shipped by USPS fully insured". Hur lång tid tog eran leverans, vilka tar över leveransen när packetet när det kommer till Sverige?

Ditt senaste ebayfynd?
Herbivora skrev:
> Nån som köpt en hel cykel eller ram från USA och
> fått den skickad med ; "shipped by USPS fully
> insured". Hur lång tid tog eran leverans, vilka
> tar över leveransen när packetet när det kommer
> till Sverige?
>
> X and out

Den kommer med skojjarföretaget Schenker. Räkna med att det tar några veckor. För mig har det tagit 3-6 veckor för större grejjor. Ibland dycker smågrejjor upp med posten och då går det blixtsnabbt, 3-5 dar. Men som sagt bli inte förvånad om det tar lååååång tid.

//Erik

Ditt senaste ebayfynd?
Det var ju klart, att det skule vara schenker......dom idioterna har jag haft problem med tidigare. Jaja då ska jag väl vara tacksam om jag får min ram till hösten iaf! Helvete, varför ska företag som schenker och Posten finnas när dom ta me fan bara ställer till med otyg!

Ursäkta mina ramsor, och tack för svaret, trots att jag mådde bättre innan det! ;-)

Ditt senaste ebayfynd?
Förstår inte vad ni har för problem med Schenker .
De brukar alltid ringa när de har fått paketet, sedan kör de ut det på eftermiddagen.
Är man inte hemma lämnar de paketet i tobaks/spelbutiken

han det
Jan

Herbivora skrev:
> Det var ju klart, att det skule vara
> schenker......dom idioterna har jag haft problem
> med tidigare. Jaja då ska jag väl vara tacksam om
> jag får min ram till hösten iaf! Helvete, varför
> ska företag som schenker och Posten finnas när dom
> ta me fan bara ställer till med otyg!
>
> Ursäkta mina ramsor, och tack för svaret, trots
> att jag mådde bättre innan det! ;-)
>
> X and out

Ditt senaste ebayfynd?
Visst när man får avin är det inga störreproblem, antingen kör dom ut eller så far man själv och hämtar! Saken är bara att det tar så förbannat lång tid för dom att frakta runt sakerna inom Sverige. Har diskuterats i någon tidigare tråd att levernas mellan helsingborg och göteborg tog ungefär 6 dagar för stackarna. Fårstår inte hur det kan ta så lång tid! Sen när man betalat frakt på 500 så tycker man att det ska gå lite snbbare!

Ditt senaste ebayfynd?
Kanske funkar bättre här nere där Malmö blir centret för Schenkers grejor.
Ibland är det tur att man bor nästan söder om landsvägen:-)

ha det
Jan

Herbivora skrev:
> Visst när man får avin är det inga störreproblem,
> antingen kör dom ut eller så far man själv och
> hämtar! Saken är bara att det tar så förbannat
> lång tid för dom att frakta runt sakerna inom
> Sverige. Har diskuterats i någon tidigare tråd att
> levernas mellan helsingborg och göteborg tog
> ungefär 6 dagar för stackarna. Fårstår inte hur
> det kan ta så lång tid! Sen när man betalat frakt
> på 500 så tycker man att det ska gå lite snbbare!
>
>
>
> X and out

Tillbaka
Topp