Dmr Revolver

Dmr Revolver
Det håller nog, men framförallt beror det på hjulbyggaren om hjulen kommer att hålla. :-) Revolvernaven är prisvärda och ser fina ut, tror det finns ett antal här på Happy som kör med dom?

/Leo

Dmr Revolver
Jag tror att jag är väldigt nöjd med mina revolvernav. =) Jag har precis byggt klart ett par hjul med sånna. Rapport på det kommer senare när jag fått cykla in dem lite.

/rikard

Dmr Revolver
Kneecap Frost Skrev:
-------------------------------------------------------
> tnäk dock på att om du ska köra skivor måste du
> köpa adaptrar till naven för 500 bagare styck..

Adaptrar för naven pga. skivor? Jag kör med skivor men har inga adaptrar...

DSCF2833.jpg

P.S Navet kostade knappt 500:- från CRC

Dmr Revolver
oki oki.. visste inte om att dom börjat gör naven för skivor nu, innan (fram t.o.m. förra året?) fick man iaf snällt köpa svindyra adaptrar..

Dmr Revolver
DMRs kasettnav ser däremot helt felkonstruerat ut. Att ha en låg högerfläns på ett ISO-disknav kommer ge en väldigt knepig ekerspänning.

/rikard

Dmr Revolver
varför skulle det navet vara jobbigare att räkna ekerlängden på??
och tycker faktist att det är en bra idé med kortare (hållbarare och vridstyvare) ekrar på bromssidan där dom största krafterna är..

Dmr Revolver
Att ekrarna blir ett par millimeter kortare påverkar inte hållfasteten eller vridstyvheten märkbart. Grejen är den att om man har en hög fläns på den "vida" sidan av dishen så ökar man dishen och då ökar skillnaden i spänning mellan de olika sidorna. Det gör att ekrarna på vänstersidan kommer att vara väldigt löst spända. inte bra.

/rikard

Dmr Revolver
hmm.. enligt jobst brandt ska man alltid ha mer ekerspänning på högersidan iaf.. så jag ser inget fel i det... men kanske finns nån annan wheelguru som säger tvärtimot..

Senast redigerad av en moderator:
Dmr Revolver
Kneecap Frost Skrev:
> hmm.. enligt jobst brandt ska man alltid ha mer
> ekerspänning på högersidan iaf.. så jag ser inget
> fel i det... men kanske finns nån annan wheelguru
> som säger tvärtimot..

Det är helt korrekt, men om skillnaden blir för stor så måste man antingen dra sönder ekrarna på högersidan eller köra med ospännda ekrar på vänstersidan. Man kan inte ha hur skev dish som helst och revolvernavets konstruktion ökar skevheten i dishen. Att ha högre spänning på högersidan är inget egensyfte i sig utan bara ett sätt att ådstakomma dishen hos hjulet.

/rikard

Dmr Revolver
Kneecap Frost Skrev:
> hmm.. enligt jobst brandt ska man alltid ha mer
> ekerspänning på högersidan iaf.. så jag ser inget
> fel i det... men kanske finns nån annan wheelguru
> som säger tvärtimot..
>
Om man har ett baknav med lika höga flänsar på båda sidor MÅSTE man ha högre ekerspänning på kassetsidan OM man vill att hjulet skall vara centrerat. Detta för att flänsen på kassetsidan sitter närmare navcentrum än vad flänsen på icke-kassetsidan (tänk vinklar). Om man däremot bygger en högre fläns PÅ KASSETSIDAN kan man kompensera för detta och ha samma spänning på både höger och vänster sida (samma ekervinkel relativt flänsen). Hur de tänkt på DMR-naven får DMR-ingenjörerna svara på men jag misstänker att det har att göra med att det är ett skivbromsnav...

Dmr Revolver
=David Skrev:
> Kan vi hissa "ur spår" flaggan än? Här är en grej
> jag undrar lite över. Varför gillar shimano
> radialekrat på drivsidan och mavic tvärtom?

Nu börjar de riktigt spännande frågornakomma =).

Om man har radialekrat på vänstersidan så minskar man belastningen (främst lastsänkningen, som kan orsaka lastväxling) på de ekrarna. Vilket är bra. Sheldon verkar gilla den ekringen.

Om man har radialekring på drivsidan så händer samma ska fast tvärt om =). Drivsidoekrarna kommer inte att kunna överföra torsionkrafter mellan nav och fälg och då kan man ha dem lite hårdare spända, vilket gör att man kan ha vänstersidan lite hårdare spänd. Det innebär att allt vridmoment måste överföras genom navkroppen (mot knappt hälften hos ett "vanligt" hjul). Vissa gamla nav pallade inte det, men nästan alla moderna nav karar det galant.

två olika lösningar på samma problem mao.

Jag tror det är cane creek som har hjul som är radialekrat på bägge sidorna även på bakhjulet. De har dock ett annat trick för att fixa det där med kraftöverföringen. Av nån märklig anledning har de gjort likadant med framhjulet. Jag skall leta reda på nån bild.

[edit] Det var inte cane creek, så jag hittar ingen bild på det....

/rikard

Dmr Revolver
=David Skrev:
> Kan vi hissa "ur spår" flaggan än? Här är en grej
> jag undrar lite över. Varför gillar shimano
> radialekrat på drivsidan och mavic tvärtom?
>
>
Det är för att Shimano dricker Sake och Mavic dricker rödtjut.. Alla vet att man blir mycket fullare på stark sake än blaskigt rödtjut och därför gör puckade saker som ser snyggt ut men inte funkar i praktiken..

jämför släppa bomb från plan v.s kamikaze-pilot... vist fan är det snyggar med kamikazes, men är det inteligent.. nej det är bara sake-tankade japaner..

kan dra liknelse med finnar och mobiltelefoner.. men orkar inte..

dock blir jag motbevisade avv ryssarna som är tokpackade hela tiden men ändå gör dom saker som är skitfula både design och teknik mässigt men som funkar i all praktik du kan komma på

rikard.. jajaja.. du var enförsen, jag vann på KO iaf..

Dmr Revolver
mytomspunnen Skrev:
> Hur de tänkt på DMR-naven får
> DMR-ingenjörerna svara på men jag misstänker att
> det har att göra med att det är ett
> skivbromsnav...

Det är nog enklare att "separera" och utjämna krafterna från hjul och bromsskivan på det där viset.

Dmr Revolver
Kneecap Frost Skrev:

> rikard.. jajaja.. du var enförsen, jag vann på KO
> iaf..

????? Är det sake, rödvin eller fulöl som bubblar? =)

/rikard

Dmr Revolver
fan mytomspunnen kom ju på det.. dmr tycker inte att man ska trampa och därför tycker dom att man ska ha kraftigare spänning på väsntersidan då man ska bromsa mycket, vilket iofs inte är ologiskt, det är mycket mer krafter på bromssidan än på drivsidan...
och inget snack om att det är det inte,, jag vill se den dagen du trampar runt ett hjul som är låst med en hope 6-ti och 8" skiva.. (ot: nu bubblar SAKEn)

Dmr Revolver
Kneecap Frost Skrev:
> fan mytomspunnen kom ju på det.. dmr tycker inte
> att man ska trampa och därför tycker dom att man
> ska ha kraftigare spänning på väsntersidan då man
> ska bromsa mycket, vilket iofs inte är ologiskt,
> det är mycket mer krafter på bromssidan än på
> drivsidan...
> och inget snack om att det är det inte,, jag vill
> se den dagen du trampar runt ett hjul som är låst
> med en hope 6-ti och 8" skiva.. (ot: nu bubblar
> SAKEn)
>

Shit, SAKE verkar stimulera det fria tänkandet!

Dmr Revolver
mytomspunnen Skrev:
> Shit, SAKE verkar stimulera det fria tänkandet!

Jag är inte säker på att det har så många frihetsgrader. Verkar vara S^1... =)

/rikard

Dmr Revolver
rikard Skrev:

> Om man..

Aha. Undrar om jag inte håller på shimano här. Har ett bakhjul med radial på ickedriv och det känns lite segt och flexigt. Iaf jämfört med mtb hjul. Hårdare ekerspänning låter inte dumt. Jag har lyckats ha av en eker på den radialekrade sidan men det kan ju ha att göra med cyklisten att göra åxå.

Jag gillar rysk design.

728422.jpeg

762871.jpeg

Dmr Revolver
japps.. men iden är fan inte så dum när man tänker efter lite.. eller?

edit: syftade på mytis kommentar om det bubblande risvinet..

Dmr Revolver
Kneecap Frost Skrev:
> japps.. men iden är fan inte så dum när man tänker
> efter lite.. eller?
>

Hmm, risken är bara att du kommer få så förbenat hög ekerspänning på drivsidan att flänsen pajar vid ekerhålen eller att du kommer köra av en j*vla massa ekrar. Alternativt funkar det utmärkt, det är många saker som funkar i praktiken även fast det låter dumt i teorin....

Risvinet däremot tror jag stenhårt på!

Dmr Revolver
Ska vi lägga in en sushikrog i pubrundan den första april eller??

tro jag ska skaffa ett sånt där nav bara för att prova att bygga allt tvärtom..

Dmr Revolver
Kneecap Frost Skrev:
> Ska vi lägga in en sushikrog i pubrundan den
> första april eller??
Bara jag får fokusera på risvinet och strunta i den råa fisken så är jag på!

Dmr Revolver
Underbart. Istället för att tråden spårar ur med bilder på fulbyggda SS-hojar ( no offence Newsboy men du har tömt arkivet nu ) så får vi Mig och Antonov-plan och diskussioner om Sake och fulöl. Jag röstar däremot ner Sake, men säger JA till Sushi och Kirin Beer på Sakura på Luntmakargatan. Men fan vet om vi hinner med det på "De Brouwerij Pokaal CX"

Tillbaka
Topp