[DN] Cyklism i sthlm

[DN] Cyklism i sthlm
"I höst lanserar hjälpmedel för stadens cyklister så att det blir lättare att hitta en bra väg mellan platser som man inte känner till så väl. En reseplanerare på internet som ger detaljinformation om avstånd, var det är cykelbana och var det är blandad trafik och hur lång tid och hur mycket energi cykelturen kräver"

tycker det låter bra jag. men byggen och sånt kommer det att uppdateras eller?
Man får väl vänta och se

[DN] Cyklism i sthlm
Jag gissar på flopp vad gäller den tjänsten. Som cyklist krävs ofta lite improvisationsförmåga för att öht ta sig fram i ett vägnät med bil som enda* tänkta fortskaffningsmedel.

*=nåja, nästan iaf.

[DN] Cyklism i sthlm
Bra artikel, motvikt till all hets om cyklistbeteenden.

Staden/politikerna behöver cykelfrämjande projekt att skylta med och det är mycket billigare att pilla med en webtjänst än att faktiskt ordna utrymme i trafikmiljön för cyklisterna./J

[DN] Cyklism i sthlm
Jag är obotligt optimistisk ända tills motsatsen bevisas. Fast det där med att ta med en cykel på innerstadsbussarna känns inte viktigt för mig. Det går ju bra mycket snabbare att hoja än att bussa.

[DN] Cyklism i sthlm
Brad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är för övrigt på konferens i Stockholm
> denna vecka och sämre bilkörning har jag bara
> sett i Italien... verkar vara livsfarligt att
> cykla här!

Japp, vi Stockholmare är de sämsta bilförarna.

[DN] Cyklism i sthlm
Johan A skrev:
> Brad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är för övrigt på konferens i Stockholm
> > denna vecka och sämre bilkörning har jag bara
> > sett i Italien... verkar vara livsfarligt att
> > cykla här!
>
> Japp, vi Stockholmare är de sämsta bilförarna, till skillnad från Göteborgarna.

[DN] Cyklism i sthlm
Lundberg skrev:
> "I höst lanserar hjälpmedel för stadens
> cyklister så att det blir lättare att hitta en
> bra väg mellan platser som man inte känner till
> så väl. En reseplanerare på internet som ger
> detaljinformation om avstånd, var det är
> cykelbana och var det är blandad trafik och hur
> lång tid och hur mycket energi cykelturen
> kräver"

En beta-version finns här
http://cykelreseplaneraren.astando.se/BillyBike.aspx

/Håkan

[DN] Cyklism i sthlm
Johan A skrev:
> Johan A skrev:
> > Japp, vi Stockholmare är de sämsta
> bilförarna, till skillnad från Göteborgarna.

Hehe, göteborg är ingen höjdare heller ibland, men igår var det minst 5 bilister som var på väg att köra in i vår buss inom loppet av 10 minuter. Dessutom verkar minst 50% pratar på mobilen när de kör. Det bästa var en kille in en merc som körde i bussfilen. Det var poliser längre fram i filen så han försökte desparat köra in i en annan fil, utan att lyckas (för mycket trafik). Poliser gjorde dock inget, bara tittade på. 30 sekunder senare, när han hade kommit in i en vanlig fil, försökte han svänga in i bussfilen igen, nu pratandes i mobilen! Vi var nära att köra på honom då.

[DN] Cyklism i sthlm
HåkanC skrev:
> Lundberg skrev:
> -----
> > "I höst lanserar hjälpmedel för stadens
> > cyklister så att det blir lättare att hitta
> en
> > bra väg mellan platser som man inte känner
> till
> > så väl. En reseplanerare på internet som ger
> > detaljinformation om avstånd, var det är
> > cykelbana och var det är blandad trafik och
> hur
> > lång tid och hur mycket energi cykelturen
> > kräver"
>
> En beta-version finns här
> http://cykelreseplaneraren.astando.se/BillyBike.as
> px

Om polisen klagar på att man cyklar mot enkelriktiat slipper man böter då med hänvisning till att den appen sa att man skulle cykla så? :-)

[DN] Cyklism i sthlm
"Vi kommer också från SL-styrelsen att arbeta för att skapa utrymme för cyklar i nya tåg, tunnelbanevagnar och spårvagnar. Vi kommer inte att köpa några nya vagnar som saknar rejäl plats för cyklar, rullstolar, barnvagnar och skrymmande paket och väskor, lovar trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm."

Detta låter ju kalas! Fast det lär ju ta ett tag...

[DN] Cyklism i sthlm
Öh, är det inte meningen att man ska cykla på cykeln? Vad är vitsen att ta med cykeln på en innerstadsbuss som man kan bräcka på valfri sträcka på en alvedonhoj. Är det tänkt för cykelbuden under regniga dagar? Obegripligt.

I framtiden kommer någon på kommunen upptäcka cykling irl i stockholm. Deras nuvarande erfarenhet av mysigt trampande på grusväg mellan landstället och badplatsen är liksom inte applicerbart på pendlingslivet i stockholm och andra städer i sverige.

[DN] Cyklism i sthlm
Bra, i alla fall bättre, trafikmiljö för cykel fick vi uppleva i Bern när vi var där i somras.

* Alla cykelbanor/filer hade egna omledningar (omdirigerningar ?) vid vägbyggen i stan, vilka var rätt många, oftast helt separerade från bilarnas.

* Alla nationella och regionala cykelrutter (markerade med nummer) hade egna tydligt, med ruttnummer markerade, omledningar vid behov.

* De flesta korsningar med rödljus har ett gult stoppstreck för cyklar framme vid lyset och ett vitt streck ca 1 1/2 meter bakom för bilar för att underlätta vid vänstersväng vid grönt ljus.

* Egna trafikljus för cyklar i stort sett överallt.

Lägg därtill att bilister generellt visar större hänsyn för cyklister (fortfarande i alla fall). En gång blev jag t.o.m riktigt förvånad vid ett vägbygge på landet där det bara fanns en fil för båda rikningar som kontrollerades med trafikljus. Jag stod längst fram och hade två lastbilar närmast bakom mig och och bakom dem fanns 3 bilar. När det blev grönt vinkade jag till lastbilen att de skulle köra före mig men han skakade på huvudet och tecknade att jag skulle köra, vilket jag gjorde.

[DN] Cyklism i sthlm
Den där betan funkade ju rätt bra, men jag saknade ett alternativ med "så få rödljus som möjligt samt så få andra cyklister som möjligt". Jag blev rekommenderad Hornsgatan och den kör jag helt enkelt inte för man får ju stanna hela tiden för rödljus och det är massor med bilister. Då är ju södermälarstrand ett betydligt bättre alternativ.

[DN] Cyklism i sthlm
Jag fick dubbelt så lång pendlarväg mellan Gustavsberg på Värmdö till jobbet i Solna, 74 km istället för 32 km eftersom den föreslog att jag skulle köra över Vaxholm.

[DN] Cyklism i sthlm
Jag vill såga webgrejen direkt. Inte för att den visar en väg vilket den gör helt ok. Anledningen är att den som default tycker att man snittar 16km/h. Redan här har man "bestämt" vad det är att cykla. Jag är inte den snabbaste cyklisten men jag snittar ALLTID mer än 16 oavsett vad jag cyklar på eller var jag cyklar.

När kommunen ser cykling som transport i 16km/h så blir kraven på cykelvägarnas egenskaper därefter. Att cykelbanan då inte behöver vara bredare än 2 meter för att cykla 2-3 i bredd. Inte heller något problem att lägga in 90 graders böjar överallt.

Kan de inte inse att cyklar färdas i olika hastigheter på olika ställen. Det behövs både motsvarigheten till stadsgator, genomfartsleder och motorvägar för cyklar.

[DN] Cyklism i sthlm
Veloce skrev:
> Jag vill såga webgrejen direkt. Inte för att den visar en väg vilket den gör helt ok. Anledningen
> är att den som default tycker att man snittar 16km/h. (...)

jaha, men de har gjort en egen åt dig, du kanske inte såg den? http://stödhjulscykelreseplanere.astando.se/BillyBike.as

fast den verkar ligga nere just nu.. du får nog ta tuben hem. ^^

[DN] Cyklism i sthlm
Brad skrev:
> .... sämre bilkörning har jag bara sett i Italien...

Har du testat New Dehli?

I Italien är det lätt att köra bil, man bara gör som man vill för det gör alla andra också ;)

[DN] Cyklism i sthlm
Veloce skrev:
> Jag vill såga webgrejen direkt. ..Anledningen
> är att den som default tycker att man snittar
> 16km/h. Redan här har man "bestämt" vad det är
> att cykla. ... När kommunen ser cykling som transport i 16km/h
> så blir kraven på cykelvägarnas egenskaper
> därefter. Att cykelbanan då inte behöver vara
> bredare än 2 meter för att cykla 2-3 i bredd.
> Inte heller något problem att lägga in 90
> graders böjar överallt.

Var det inte Bosjo som försökt få ett svar ur VV eller kommun om vilken hastighet som cykelbanorna är avsedda för?

I övrigt så är jag helt med på vad du menar, det verkar som om de bestämmande alla är överens med det där kåseriet i Metro(?) förra sommaren(?), om att man inte skulle cykla fortare än att man kunde hålla en glass med vänsterhanden...

[DN] Cyklism i sthlm
Eller en polis som jag pratade med en gång om hastighetsgränser på cykelväg. Han menade att man inte kan cykla i 30. Jag bara gick. Jag blev faktiskt lika trött som när Sigges cykel i vällingby (sthlm) förklarade att de bara sålde shimano för att det var så svårt att få tag i reservdelar till campa. Är en del dumma eller ser jag ut som en person men kan säga korkade saker till? Dags för en omröstning. :)

[DN] Cyklism i sthlm
Veloce skrev:
> Kan de inte inse att cyklar färdas i olika hastigheter på olika ställen. Det behövs både
> motsvarigheten till stadsgator, genomfartsleder och motorvägar för cyklar.

+1

[DN] Cyklism i sthlm
Veloce skrev:
> Jag vill såga webgrejen direkt. Inte för att den
> visar en väg vilket den gör helt ok. Anledningen
> är att den som default tycker att man snittar
> 16km/h. Redan här har man "bestämt" vad det är
> att cykla. Jag är inte den snabbaste cyklisten
> men jag snittar ALLTID mer än 16 oavsett vad jag
> cyklar på eller var jag cyklar.

Får man mycket rödljus är det svårt att ha en hög snittfart, vilket nämns i DNs artikel. I Köpenhamn har dom grön våg för cyklister på vissa gator och snitthastigheten för cyklister där är drygt 20. Annars är det... 16 km/h. Cykelbanorna i Köpenhamn är föredömligt breda och med stora kurvradier, tycker jag.
http://www.copenhagenize.com/2008/10/green-wave-spreads.html

För att kunna hålla 16 i snitt måste man förstås cykla betydligt fortare än så mellan rödljus och annat.

[DN] Cyklism i sthlm
Allvarligt. Hur viktigt är det här med att kunna ta med sig cykeln i kollektivtrafiken för själva cykelpendlingen?

Det är inte en retorisk fråga för jag undrar verkligen i vilka situationer det är nödvändigt för att främja folks cykling. Själv har jag bara nyttjat pendeltågen med cykel vid två tillfällen då jag skulle till Södertälje och cykla. Det har visserligen skitit sig en gång då jag planerade att haka på det där ban-demot i Lida eftersom jag inte fick ta cykeln i rusningstid, så då hade en utökad tjänst varit på sin plats. Men det handlar fortfarande inte om pendling.

edit: stava

Senast redigerad av en moderator:
[DN] Cyklism i sthlm
Enligt artikeln tycker trafiklandstingsrådet att det måste gå att orna ett sätt att ordna så man kan ta med cykeln på bussen utanför innerstaden. Alltså inte i densamma. Jag tycker det verkar högst användbart för flera olika cyklistgrupper.

[DN] Cyklism i sthlm
baby fat skrev:
> Enligt artikeln tycker trafiklandstingsrådet att
> det måste gå att orna ett sätt att ordna så
> man kan ta med cykeln på bussen utanför
> innerstaden. Alltså inte i densamma. Jag tycker
> det verkar högst användbart för flera olika
> cyklistgrupper.

Ooops, läste fel ser jag.

[DN] Cyklism i sthlm
skaparn skrev:
> Allvarligt. Hur viktigt är det här med att kunna
> ta med sig cykeln i kollektivtrafiken för själva
> cykelpendlingen?
>
> Det är inte en retorisk fråga för jag undrar
> verkligen i vilka situationer det är nödvändigt
> för att främja folks cykling. Själv har jag
> bara nyttjat pendeltågen med cykel vid två
> tillfällen då jag skulle till Södertälje och
> cykla. Det har visserligen skitit sig en gång då
> jag planerade att haka på det där ban-demot i
> Lida eftersom jag inte fick ta cykeln i
> rusningstid, så då hade en utökad tjänst varit
> på sin plats. Men det handlar fortfarande inte om
> pendling.

Grymt viktigt skulle jag vilja påstå. Kanske inte på innerstadsbussarna. Men på tunnelbana och pendeltåg och roslagsbanor gör det stor skillnad. Gör inte misstaget att jämföra dig själv med icke-hobbycyklister. För dom är 1mil en lång och jobbig sträcka.

[DN] Cyklism i sthlm
Rippa skrev:
> Grymt viktigt skulle jag vilja påstå. Kanske
> inte på innerstadsbussarna. Men på tunnelbana
> och pendeltåg och roslagsbanor gör det stor
> skillnad.

Hur var det nu, gick det att ta med cykeln på tunnelbanan?
=D

[DN] Cyklism i sthlm
Rippa skrev:
> Gör inte misstaget att jämföra dig
> själv med icke-hobbycyklister. För dom är 1mil
> en lång och jobbig sträcka.

det här är sjukt viktigt att förstå och betänka för många här på forumet så jag citerar/upprepar. många av förbättringarna som görs/planeras/föreslås är för att få den stora massan att cykla, inte vi som redan är frälsta.

[DN] Cyklism i sthlm
Rippa skrev:
>
> Grymt viktigt skulle jag vilja påstå. Kanske
> inte på innerstadsbussarna. Men på tunnelbana
> och pendeltåg och roslagsbanor gör det stor
> skillnad. Gör inte misstaget att jämföra dig
> själv med icke-hobbycyklister. För dom är 1mil
> en lång och jobbig sträcka.

Jo, som jag skrev var det ingen retorisk fråga. Jag ville ha exempel på när man avstår från att cykla för att man inte får ta med den på kollektivtrafiken. Eller rent av väljer bilen istället.

Jag tolkar det som att det existerar ett stort antal människor som om de fick, skulle ta pendeltåget till en station nära deras arbetsplats, och sedan cykla den återstående sträckan. Och att det därför har stor betydelse. Jag har tyvärr fortfarande svårt att se hur det skulle påverka särskilt många eftersom jag tror att när man ändå köpt sitt årskort på SL kommer nyttja kollektivtrafiken hela vägen (det skulle ju kunna Regna1!, eller bara inte vara sommar).

Men, även om det bara skulle beröra ett mindre antal människor så är det ingen jätteinvestering att anpassa kollektivtrafiken, i synnerhet som svaret från SL var enligt nedan. Då kan det vara värt att testa några år för att se om det underlättar för folk att cykla.

"Vi kommer också från SL-styrelsen att arbeta för att skapa utrymme för cyklar i nya tåg, tunnelbanevagnar och spårvagnar. Vi kommer inte att köpa några nya vagnar som saknar rejäl plats för cyklar, rullstolar, barnvagnar och skrymmande paket och väskor, lovar trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm."

Intressant formulering, att man lovar att inte köpa nya vagnar.

[DN] Cyklism i sthlm
skaparn skrev:
> Jag tolkar det som att det existerar ett stort
> antal människor som om de fick, skulle ta
> pendeltåget till en station nära deras
> arbetsplats, och sedan cykla den återstående
> sträckan. Och att det därför har stor
> betydelse. Jag har tyvärr fortfarande svårt att
> se hur det skulle påverka särskilt många
> eftersom jag tror att när man ändå köpt sitt
> årskort på SL kommer nyttja kollektivtrafiken
> hela vägen (det skulle ju kunna Regna1!, eller
> bara inte vara sommar).

+1

Nä, det är inte särskilt troligt att man släpar med sig en cykel när man pendlar till jobbet. Man håller sig gärna till det transportmedel man börjat med. Inte många som står på penelparkeringar med sina bilar. Har man väl satt sig i bilen eller på bussen vill man nog sitta kvar hela vägen fram.

Tillbaka
Topp