Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Grymt viktigt skulle jag vilja påstå. Kanske
> inte på innerstadsbussarna. Men på tunnelbana
> och pendeltåg och roslagsbanor gör det stor
> skillnad. Gör inte misstaget att jämföra dig
> själv med icke-hobbycyklister. För dom är 1mil
> en lång och jobbig sträcka.
Jo, som jag skrev var det ingen retorisk fråga. Jag ville ha exempel på när man avstår från att cykla för att man inte får ta med den på kollektivtrafiken. Eller rent av väljer bilen istället.
Jag tolkar det som att det existerar ett stort antal människor som om de fick, skulle ta pendeltåget till en station nära deras arbetsplats, och sedan cykla den återstående sträckan. Och att det därför har stor betydelse. Jag har tyvärr fortfarande svårt att se hur det skulle påverka särskilt många eftersom jag tror att när man ändå köpt sitt årskort på SL kommer nyttja kollektivtrafiken hela vägen (det skulle ju kunna Regna1!, eller bara inte vara sommar).
Men, även om det bara skulle beröra ett mindre antal människor så är det ingen jätteinvestering att anpassa kollektivtrafiken, i synnerhet som svaret från SL var enligt nedan. Då kan det vara värt att testa några år för att se om det underlättar för folk att cykla.
"Vi kommer också från SL-styrelsen att arbeta för att skapa utrymme för cyklar i nya tåg, tunnelbanevagnar och spårvagnar. Vi kommer inte att köpa några nya vagnar som saknar rejäl plats för cyklar, rullstolar, barnvagnar och skrymmande paket och väskor, lovar trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm."
Intressant formulering, att man lovar att inte köpa nya vagnar.