DN - om att komma tillbaka efter allvarlig olycka

Riktigt ballt ju, kul att det fortfarande går att cykla. Själva upplevelsen bör ju vara den samma :)

Fy fan, detta får en att omvärdera situationen lite. Jag bröt nacken i juli förra året, men igår lekte jag runt i regnet i sicklaskiftet som om inget hade hänt. Jag hade mer tur än Anders Bäckman hade...

Hur jävla snabbt ens villkor kan förändras.... inte säker på att jag skulle kunna komma tillbaka som Anders. Starkt.

imponerande att inte vara bitter över det förmodat korkade beteendet hos lastbilskillen som orsakade det hela...

note to self: bryt inte nacken

Jag är inte övertygad om att jag hade klarat det lika bra, starkt jobbat.

En annan sak som slår mig är ifall mimerandet av benrörelse i själva framdrivingen cykeln är det bästa? Armarna är ju inte helt lika benen, framför allt så är inte axlarna lika bäckenet.

Tror att jag cyklade förbi den där lastbilen utanför UD förra året och tänkte: "Det där ser jävligt farligt ut, hoppas ingen kör på den."

Starkt att komma tillbaka så kvickt.

skrotfot skrev:
-------------------------------------------------------
> Fy fan, detta får en att omvärdera situationen
> lite. Jag bröt nacken i juli förra året, men
> igår lekte jag runt i regnet i sicklaskiftet som
> om inget hade hänt. Jag hade mer tur än Anders
> Bäckman hade...

+1 på det samt rejält starkt av Anders!

Mmmmmm. Jag klöv ju en nack- och en ryggkota förra året på väg till jobbet. Hade dock en makalös tur och klarade nerver och annat. Fick en enklare fixering i 12 veckor. Hade lika gärna kunna fått Frankenstein-stativ som skrotfot eller råkat värre ut som ovan.
Och man tänker annorlunda nu. Det går inte en dag utan att jag är tacksam för allt jag faktiskt kan göra och hur jädra illa det egentligen kunnat gå. Man gnäller mindre nu, helt enkelt.

+1 på ovan

Kan dock inte förundras över hur många som bröt nacken i samband med cykelolyckor förra året, nämnda Anders från reportaget, skrotfot, stisse samt mig själv under Bockstensturen. Nu verkar det som att våra underbara ambulanspersonal vet vad de ska göra då det enbart var en av oss som hamnade i rullstol och utan att veta något så känns det inte som någon chansning att skadan skedde när han slog i.
Själv så är jag ju uppe och igång och klarade mig ifrån "Frankenstein-stativ" och fick gå med krage i totalt 10 veckor. Dock inte 100% rörlighet i sidled hur har det gått för er andra?

/Anders

Man får lite perspektiv på livet när man läser sånt här! Ska vara tacksam för att jag är frisk och hel. I varjefall ikväll, imorgon tillbaks till gnället... ;-)

Hoppas att man själv kan skaka fram en sådan styrka och vilja om man någon gång skulle behöva! Härligt Anders!

AndersBackman skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att se den här tråden! :)
> Stort tack till alla ni som stöttat och hejat på
> mig!
>
> Extra tack till er funtionärer och medtävlande
> som ropat när jag kommit vinglande.
>
> Det har varit riktigt härligt att få stå på
> startlinjen igen.
>
> Det kom förresten en liten fortsättning
> också...
> http://img807.imageshack.us/img807/6272/4778791015
> 0850747877938.jpg

får man fråga vad du brukar snitta när du cyklar med den nya cykeln?

Nu har jag tyvärr inte fått nya cykeln än men som referens kan sägas att guldmedaljören från VM i höstas snittade 29 km/h över 15km tempo.

Enligt samma guldmedaljörs blogg har det då handlat om runt 25 timmar träning i veckan nu under vintern, och så har han haft 11 år på sig att komma i form sedan skadan.

Jag har långt kvar om jag skulle sikta dit. Skulle vi prata om normal cyklisteffekt så är det troligtvis ungefär som att sikta mot att klara av att hålla en tröskeleffekt på 6 W/kg.

De som kör klass H2/H3 och "bara" brutit ryggen (förlamade från midjan) körde dock uppemot 40 km/h med likadana cyklar på VM.

Imponerande!

Hur många paracyklister ungefär körde tävlingen och hur många kör totalt i Sverige?

Tillbaka
Topp