Dödsångest på hala rötter med Racing Ralph!

• Trådstartare Trådstartare LW
  • Start datum Start datum
PKJoacim sa:
Jag kör i måttliga hastigheter. Tydligen. ?

Det gör jag med:-) Saken är dock att jag är sjukligt kräsen och/eller känslig för egenskaper som jag inte riktigt tycker om. Skillnaden mellan 2,6:orna och de däck jag bytt (tillbaka) till är knappast enorm, men tillräcklig för att jag skulle ogilla de större däcken. Många andra tycker ju tvärtom, så det är helt klart en smakfråga.

Om vi ska försöka återknyta till trådens ursprungliga ämne, nämligen grepp på blöta rötter och liknande, så hjälper givetvis större volym. Jag tyckte generellt att greppet hos Nobby Nic och Rocket Ron 2,6 var bra, med en liten klausul för att NN borde ha kantdobbarna längre utåt sidorna. Klättergreppet hos RR var sjukt bra sett till det relativt täta mönstret. Det var alltså egentligen bara de lite för odämpade sidoväggarna jag inte gillade. Kommer de i tyngre versioner så kanske jag är beredd att prova igen, för jag älskade den större volymen som sådan.

Har nu testat Nobby Nic Addix 2,35 fram och bak. Teknisk skogsstig, men inte våta hällar en regnig dag i Hellas ännu. Lyckades inte få till slanglöst då däckkanterna "skrynklade" ihop sig mitt i fälgen. Skumt. Alltså slang, 1,4 bar fram och 1,5 bak. Jag väger 90+, men var inte i närheten av genomslag. De känns fasta och finfina med utmärkt kontroll och kan säker köras med lägre tryck. De rullade otroligt lätt. Mycket bra grepp i lösare material, bökiga skogsstigar. Men återkommer efter mer utförligt test på blöta hällar.

Mina Nobby Nic 2.8 var också svåra att få upp.
Jag har tidigare klarat mig bra med fotpump men dessa fick jag ta till mackens kompressor. Som du säger kryper de ihop mot mitten av fälgen.

Bytt däck nu så jag har dhr2 bak, 2.35, och HR2 2.4 fram. Både exo och 3c maxxterra.

78 kg, i födelsedagsdräkten, snubbe, fs ibis mojo, kör 0.9-1.1 fram, 1.1 är på gränsen för mycket, och runt 1.4 bak. Bra fäste är det, och rullar ok med tanke på fästet. För hellas då, slår inte igenom men är ganska smidig i terrängen utan att vara långsam utför. Polare jag kör med i samma fart punkar alltid mer, både med slang och slanglöst.

Tillbaka
Topp