Domnande stickande fingrar

Yonna

Aktiv medlem
Har nu mer än en vecka stickande fingrar i vänsterhanden, det går långsamt bort men är nu lite rädd att hoppa på cykeln igen.
Har först cyklat några fatbikemil med tält&raft till Norge, tror det var cirka 100mil och när jag kom hem hoppade jag två dagar på racern för cirka 30mil till. När jag var då hem igen fick jag de domnande/stickande fingrarna, så tror jag kan skylla på racern men vet inte säkert. Har iaf aldrig domnande fingrar på fatbiken men däremot ofta lite på racern. Bara pek-, långfinger och liten i tumme i vänsterhand, och det går alltid bort efter några timmar. Har t.ex cyklat till Amsterdam, Lofoten, Bottniska viken runt etc utan problem. Jo, ramen är lite för stort så jag känner skuldror/rygg os när jag kliver av men det går ju bort efter några rörelser eller en bra nattsömn. Så förstår inte varför jag fick så konstiga fingrar. Har inte ändrat nåt på racer eller på fatbike, bara byt racers gaffel och styrtejp men de är nästa samma (3.5mm gel) så det kan det inte vara.

Undrar nu vad jag kan göra så att det inte komma tillbaka eller blir värre. Ska cykla i juli/aug några hundra utländska fatbikemil så vill gärna ha mina vanliga fingrar tillbaka. Nån som har tips?
Tack :)

Kan vara karpaltunnelsyndrom, jag fick det genom jobbet ,mitt gick bort med vila och en skena på natten och en som gick att jobba med .i värsta fall kan man få operera . Behöver inte vara det . Mvh matte

Kan även sitta i axlar. Kolla genom att dra bak skuldrorna när du känner domningarna. Om du sover på vänster sida så kan det påverka kompositionen i vänster axel. Kan rekommendera att sova med armen "över" huvudet.

Oj, jag kollade karpaltunnelsyndromet men nej lyckligtvis har jag inte symtomen! Alltså "inga smärtor i handen, värst på natten, kan vakna på grund av besvären och känna dig tvungen att skaka liv i handen som känns helt avsomnad, handen svullnar, inte kunna röra fingrarna, fumlighet, nedsatt kraft, lätt tappar saker eller har svårt att få grepp om små föremål".
Har bara att det pirar/domnar i fingertopparna och lite i tummen. Får egentligen inte klaga :)

Jag tänkte också att det kan vara nåt högre i axlar och nackmuskler så jag började springa lite i skogen igen. Det hjälper mig att slappna av de där musklerna. Men domningar finns fortfarande kvar, fick bara som tack muskelvärk i benen.
Så jag misstänker att det har nåt med cykling att göra, kan bara inte förstå vad det är. Cyklar inte så mycket nu, bara till jobbet (15km) och handla mat i byn (10km) men kanske är det nog.

Jag är inne på Lasses tankegång, kan ha med axel, nacke och skulderpartiet att göra då nervbanorna går där i samlad klunga till handen och fingrarna. prova att ändra sittställning, mer för att utforska om det är där problemet finns. Viktigt att bara förändra en sak i taget, kan annars vara svårt att hitta en lösning.

Jag får det lite ibland också på racern, men det brukar släppa ganska snabbt. Mindre problem om jag ser till att variera handpositionen mer.
Du skriver också att ramen är lite för stor. Prova med en kortare styrstam så att armarna inte behöver sträckas framåt så mycket. Bör inte vara mer än 90 grader mellan överkropp och överarm. Ju större vinkeln är desto svårare är det att luta huvudet uppåt/bakåt. När det händer så kommer nerverna i kläm i nacken vilket kan leda till domningar.

Yonna sa:
Bara pek-, långfinger och liten i tumme i vänsterhand, och det går alltid bort efter några timmar.

Har haft samma problem i vänster hand. Det är medianusnerven som går till dom fingrarna, och ifall t.ex. karpaltunneln svullnar så kommer nerven i kläm och man känner domningar. Jag körde sjukgymnastikövningar från youtube i några veckor och bytte till mjukare linda så blev allt bra, men får fortfarande känningar ifall jag kör långt.

Yonna sa:
Oj, jag kollade karpaltunnelsyndromet men nej lyckligtvis har jag inte symtomen! Alltså "inga smärtor i handen, värst på natten, kan vakna på grund av besvären och känna dig tvungen att skaka liv i handen som känns helt avsomnad, handen svullnar, inte kunna röra fingrarna, fumlighet, nedsatt kraft, lätt tappar saker eller har svårt att få grepp om små föremål".
Har bara att det pirar/domnar i fingertopparna och lite i tummen. Får egentligen inte klaga :)

Behöver inte vara så pass illa för att vara karpaltunnelsyndrom.

Klassiskt karpaltunnel. Jag får det också till och från. Lite tråkigt när man cyklar i skogen och man knappt känner hur man bromsar men ofarligt så länge man får tillbaka känseln efter avslutad cykling. Det jag vet påverkar min benägenhet är kraftig dorsalflexion (dvs att man vinklar handleden bakåt) och/eller tryck över tumbasen.

Berk sa:
Har du ännu byttit styrstammen? Den verkade mycket för långt.
Nej , det har jag inte gjort. Tycker det går att cykla, jo det kan bättre men äsch så farligt är det ju inte. Men om jag får domningar som inte går bort då är det inte kul längre. Så ska ändå byta till en kortare, kanske också ett annat styre med lite backsweep. Ska kolla Jonjas länk, tack jonja :)

Kan man får fingerdomningar om styret är lite för brett? Styret är 54cm och jag är 37cm. Eller när bromshandtag är för stora för händerna? Cyklar alltid med bara de två längsta fingrarna på bromsar för de andra tre kan inte nå dem, och det känns efter långa backar. Eller är det lite långsökt?
Också konstigt att jag fick det nu och inte för några år sen, jag har ju inte cyklat mycket på racern de senaste veckor. Eller är det början av blir en gammal surkärring, hoppas inte.

Har också aerobars på racern, kanske jag borde inte använda den en stund. Nacken tycker inte så mycket om att titta upp hela tiden.

Men om jag gör allt i en gång och det hjälper då vet jag inte vad felet var :)

Salabaladala sa:
Yonna sa:
Bara pek-, långfinger och liten i tumme i vänsterhand, och det går alltid bort efter några timmar.

Har haft samma problem i vänster hand. Det är medianusnerven som går till dom fingrarna, och ifall t.ex. karpaltunneln svullnar så kommer nerven i kläm och man känner domningar. Jag körde sjukgymnastikövningar från youtube i några veckor och bytte till mjukare linda så blev allt bra, men får fortfarande känningar ifall jag kör långt.
Hmm, ska läsa lite mer om karpaltunnel och kolla på YouTube. Hoppas det är nåt annat annars är det kört med min fatraftkarriär.
Menar du tjockare linda eller har du nu geltejp? Belgiska cyklister gör ibland dubbel dos lindor på styret när dem kör t.ex Paris Roubaix och de belgiska vårklassikerna, då kör dem komfortablare. Men om det hjälper mot domningar .. ingen aning.

Tackk alla för hjälpen, mycket fint!

Om du har en för stor ram och då också troligtvis har sadeln långt fram så får du mer tryck på händerna.
Detta kombinerat med mer vibrationer jämfört fatty kan orsaka dina problem.
I så fall kan du prova att flytta bak sadeln och i ditt fall som det verkar kombinera med en kortare styrstam.

Jag hade liknande problem för länge sedan som löstes genom att justera sadel bakåt och gelinlägg under styrlinda.

M

Menar du 44 cm isv 54 cm?
Menar du "när bromshandtåg" när nu du har händerna in the drops (vet inte hur det heter på svenska)? Jag har händerna nästan alltid ovanpå bromshandtågen på längre sträckorna.
Backsweep är fint, men ekvivalent med kortare stam om du inte har händerna ovanpå styren. Och din aerobars passar kanske inte på en styre med sweepback.

Yonna sa:
Salabaladala sa:
Yonna sa:

Hmm, ska läsa lite mer om karpaltunnel och kolla på YouTube. Hoppas det är nåt annat annars är det kört med min fatraftkarriär.
Menar du tjockare linda eller har du nu geltejp? Belgiska cyklister gör ibland dubbel dos lindor på styret när dem kör t.ex Paris Roubaix och de belgiska vårklassikerna, då kör dem komfortablare. Men om det hjälper mot domningar .. ingen aning.

Använder fiziks mjuka linda som kom med gelkuddar som man klistrar på styret under lindan. Effekten blir ungefär som geltejp. För mig är det framförallt vibrationer som gör att det börjar domna och sticka, men man ska ju kunna få det av oergonomiska positioner också.

Det är inte alls ovanligt med såna symptom vid långcykling på landsväg. Ska definitivt tas på allvar.
Det normala är att ringfingret är först att påverkas sedan lillfingret och sedan övriga fingrar (jag är inte klar över om det finns någon tydlig inbördes ordning mellan dem). Det första stadiet är milda domningar som med tiden förvärras till det inte längre är möjligt att använda fingrarna. Kan innebära lång rehabtid och sjukskrivning beroende på yrke.

Även lätta symptom, som de Yonna beskriver, kan ta lång tid att bli av med. Som Yonna beskriver kan mycket måttliga belastningar göra att symptomen förrvärras/återkommer när man väl har fått dem.

Vad tror jag är orsaken vid långcykling? Tryck på fel ställen i handen som påverkar nerven och/eller handleden i icke gynnsamma vinklar under lång tid (både vad gäller antal timmar i sträck och antal dagar i sträck). Kallt väder och därmed frusna händer verkar påskynda processen.

Vad gör jag för att undvika problemen? Förebyggande övningar,
, hans Wrist Flexion II fungerar särskilt bra för mig.
Avlastning, först fundera på var i handen tryckpunkterna är,sedan se till att dessa avlastas. Det kan innebära gelhanskar med gelen placerad på korrekta platser men lika gärna släta handskar som täcker tryckpunkterna. Sedan, är det möjligt att skapa bättre förutsättningar för gynnsamma handpositioner genom att ändra styre/styrstam/reglage. Se till att i möjligaste mån hålla händer och handleder varma och torra. Jobba med 'raka' handleder på cykeln, dvs i första hand undvika dorsalflexion som marten_larsson beskriver ovan. Sedan har jag skaffat mig en rutin med handrörlighetsövningar som tar ca 10 sekunder per hand som jag gör någon gång per timme vid längre rundor och försöker aktivt jobba med att skifta handpositioner under cykling, särskilt när jag blir sömning har jag en tendens att 'fastna' i samma position.

Resultat så långt? Inte haft någon förlust av kontroll över fingrar sedan 2012. Brukar normalt inte heller ha domningar heller. Just nu har jag lättare domningar i vänsterhands ring- och lillfinger sedan den kalla och blöta 60 milen den 25 maj i år.

Mårten sa:
Brottas med domningar och pirrningar i hela vänsterarmen. Från rotatorcuffen längs ut-/ovansidan armen ner till tumme och pekfinger. Värst när jag arbetar med armen framför mig.

Tappar inte styrka och är inte fumlig, har inte heller nedsatt rörlighet, men har ont i axeln konstant och har haft det så i två veckor ca. Fysioterapeut har kommit fram till urspårade nackmuskler och lilla bröstmuskeln som sannolikt klämmer nerverna. Stretchövningar och cykelförbud var den akuta lösningen.

Åkte ändå till Åre och fisåker lite utför. Får stanna rätt ofta och ta det LUGNT. Men med övningarna upplever jag en förbättring helt klart.
Oj, krya på dig Mårten! Och jo, jag får inte klaga, har ju bara tre sömnande fingertoppar :)

Berk sa:
Menar du 44 cm isv 54 cm?
Menar du "när bromshandtåg" när nu du har händerna in the drops (vet inte hur det heter på svenska)? Jag har händerna nästan alltid ovanpå bromshandtågen på längre sträckorna.
Backsweep är fint, men ekvivalent med kortare stam om du inte har händerna ovanpå styren. Och din aerobars passar kanske inte på en styre med sweepback.
Jo, jag menar 44cm, och med händerna in the drops :) Om aerobars inte går på ett backsweep styre då vill jag inte ha det, jag kan inte utan dem, mycket fint när man cykla långa sträckor typ >150km och när det blåser som det alltid gör i Danmark (cyklar ofta från Sverige till Amsterdam via Danmark). Men egentligen ser jag inte nåt problem med aerobars på lite backsweep, eller varför skulle det inte gå? Har Syntace C3 aerobars, den kan också på fatbikes styre och den är ju inte heller rakt. Men tack för tipset, ska tänka på det!

Manurhin2 sa:
Om du har en för stor ram och då också troligtvis har sadeln långt fram så får du mer tryck på händerna.
Detta kombinerat med mer vibrationer jämfört fatty kan orsaka dina problem.
I så fall kan du prova att flytta bak sadeln och i ditt fall som det verkar kombinera med en kortare styrstam.

Jag hade liknande problem för länge sedan som löstes genom att justera sadel bakåt och gelinlägg under styrlinda.

M
Hmm, vet inte om jag vågar flytta sadeln. Sitter nu bra med rumpa, knän och SPD-pedaler os. Men sadel är högt för jag har långa ben och tycker om att 'ligga' på cykeln, kanske är trycket på händerna därför också lite för stort. Pfff, inte lätt vad felet kan vara ..

Senast ändrad:
Salabaladala sa:
Använder fiziks mjuka linda som kom med gelkuddar som man klistrar på styret under lindan. Effekten blir ungefär som geltejp. För mig är det framförallt vibrationer som gör att det börjar domna och sticka, men man ska ju kunna få det av oergonomiska positioner också.
Har RaceRibbon 3.5 geltejp, det känns nog men kanske är det inte. Ska kolla Fiziks linda, tack :)

jonas-ni sa:
Det är inte alls ovanligt med såna symptom vid långcykling på landsväg. Ska definitivt tas på allvar.
Det normala är att ringfingret är först att påverkas sedan lillfingret och sedan övriga fingrar (jag är inte klar över om det finns någon tydlig inbördes ordning mellan dem). Det första stadiet är milda domningar som med tiden förvärras till det inte längre är möjligt att använda fingrarna. Kan innebära lång rehabtid och sjukskrivning beroende på yrke.

Även lätta symptom, som de Yonna beskriver, kan ta lång tid att bli av med. Som Yonna beskriver kan mycket måttliga belastningar göra att symptomen förrvärras/återkommer när man väl har fått dem.

Vad tror jag är orsaken vid långcykling? Tryck på fel ställen i handen som påverkar nerven och/eller handleden i icke gynnsamma vinklar under lång tid (både vad gäller antal timmar i sträck och antal dagar i sträck). Kallt väder och därmed frusna händer verkar påskynda processen.

Vad gör jag för att undvika problemen? Förebyggande övningar,
, hans Wrist Flexion II fungerar särskilt bra för mig.
Avlastning, först fundera på var i handen tryckpunkterna är,sedan se till att dessa avlastas. Det kan innebära gelhanskar med gelen placerad på korrekta platser men lika gärna släta handskar som täcker tryckpunkterna. Sedan, är det möjligt att skapa bättre förutsättningar för gynnsamma handpositioner genom att ändra styre/styrstam/reglage. Se till att i möjligaste mån hålla händer och handleder varma och torra. Jobba med 'raka' handleder på cykeln, dvs i första hand undvika dorsalflexion som marten_larsson beskriver ovan. Sedan har jag skaffat mig en rutin med handrörlighetsövningar som tar ca 10 sekunder per hand som jag gör någon gång per timme vid längre rundor och försöker aktivt jobba med att skifta handpositioner under cykling, särskilt när jag blir sömning har jag en tendens att 'fastna' i samma position.

Resultat så långt? Inte haft någon förlust av kontroll över fingrar sedan 2012. Brukar normalt inte heller ha domningar heller. Just nu har jag lättare domningar i vänsterhands ring- och lillfinger sedan den kalla och blöta 60 milen den 25 maj i år.
Tack för svaret och tips! Ska ta domningar mer allvarligt, visste inte att det kan gå så illa. Ska också kolla övningar.

Handskar tycker jag själv inte om, det är för varmt och blir bara svettig och sånt. Och vill inte ha vita händer och bruna armar :)

Yonna sa:
Men sadel är högt för jag har långa ben och tycker om att 'ligga' på cykeln, kanske är trycket på händerna därför också lite för stort. Pfff, inte lätt vad felet kan vara ..

Felet är helt klart att du ligger på cykeln åt fel håll. :-D

Jag menar nu typ halvallvar och halv skojar, men det faktiskt finns bara en ickekompromissande lösning som får samman aerodynamik och ergonomi på landsväg. :) Största nackdelen (förutom att vara konstig, men det är ju inget problem för dig) är att man förlorar mycket "terrängförmåga" även jämfört med en vanlig racer tror jag, så kanske ändå inget för dig. Men garanterat inga handledsproblem (bl.a.).

Yonna sa:
Salabaladala sa:
Har RaceRibbon 3.5 geltejp, det känns nog men kanske är det inte. Ska kolla Fiziks linda, tack :)

Tror geltejpen du har är bättre faktiskt. Skulle inte rekommendera fiziks linda. Råkade bara få hjälp av den.

mb5 sa:
Felet är helt klart att du ligger på cykeln åt fel håll. :-D

Jag menar nu typ halvallvar och halv skojar, men det faktiskt finns bara en ickekompromissande lösning som får samman aerodynamik och ergonomi på landsväg. :) Största nackdelen (förutom att vara konstig, men det är ju inget problem för dig) är att man förlorar mycket "terrängförmåga" även jämfört med en vanlig racer tror jag, så kanske ändå inget för dig. Men garanterat inga handledsproblem (bl.a.).
Okej, ska försöka ligga tvärtom på cykel! :)

Men du har förstås rätt, liggcyklar har många fördelar, fattar inte varför dem är så undervärderat. Har cyklat några gånger på liggcyklar och om jag då hade haft pengar hade jag köpt en, men nej .. det gick förstås inte. Kanske det kommer nån när jag är rik, man vet ju aldrig hur livet ska bli :)

Men först ska jag köpa en kortare styrstam, har nu 110mm så ska försöka 1 eller 2 cm kortare. Ska också bara cykla på fatbiken innan nya styrstammen kommer, vill inte ta risken att domningar blir värre. Ska även fortsätta springa i skogen, det känns alltid bra för nacke och axlar (iaf hos mig) så om det finns nån 'nervblockad' där uppe då kanske försvinner den. Och ska göra några övningar från tips jag fick i tråden. Hoppas det ska hjälpa!

Tack alla, fin att ni finns :)

Yonna sa:
... Så förstår inte varför jag fick så konstiga fingrar. Har inte ändrat nåt på racer eller på fatbike, bara byt racers gaffel och styrtejp men de är nästa samma (3.5mm gel) så det kan det inte vara.

Skulle frågat i mitt förra inlägg men glömde bort det och det blev ändå i längsta laget. Var den nya tejpen tjockare,tunnare eller samma jämfört med den gamla?

Yonna sa:
Handskar tycker jag själv inte om, det är för varmt och blir bara svettig och sånt. Och vill inte ha vita händer och bruna armar :)

Med kortfingrade handskar får man solbrända fingertoppar, kritvita händer kompletterat med bruna armar. Kan fungera som en konversationstart för introverta. I helgen frågade en kassörska vad jag gjort när hon såg min inte helt normalt solbrända hand.

Yonna sa:
Men först ska jag köpa en kortare styrstam, har nu 110mm så ska försöka 1 eller 2 cm kortare.

Jag gissade förut att 80 mm kan vara bra. Men 3 cm är en stor steg, så 90 mm är väl bästa längd att prova nu.
Du kan också vrida stammen uppåt, bara för att prova hur det känns. Det kan du prova direkt. Så far du styren 2 xm högre och 7 mm mindre reach.

jonas-ni sa:
Yonna sa:
... Så förstår inte varför jag fick så konstiga fingrar. Har inte ändrat nåt på racer eller på fatbike, bara byt racers gaffel och styrtejp men de är nästa samma (3.5mm gel) så det kan det inte vara.

Skulle frågat i mitt förra inlägg men glömde bort det och det blev ändå i längsta laget. Var den nya tejpen tjockare,tunnare eller samma jämfört med den gamla?
Har inte mätt men tror det känns/ser samma ut, kanske den gamla Scott tejpen var lite tjockare .. ska kolla när jag är hem igen, får jobba först :)

Berk sa:
Yonna sa:
Men först ska jag köpa en kortare styrstam, har nu 110mm så ska försöka 1 eller 2 cm kortare.

Jag gissade förut att 80 mm kan vara bra. Men 3 cm är en stor steg, så 90 mm är väl bästa längd att prova nu.
Du kan också vrida stammen uppåt, bara för att prova hur det känns. Det kan du prova direkt. Så far du styren 2 xm högre och 7 mm mindre reach.
Tror också 2cm blir bra. Vrida styret uppåt vill jag inte göra, vill hellre vänta på den kortare styrstammen (har ännu inte beställt) och vill inte cykla på racern tills fingrarna känner helt normalt igen.
Har cyklat på fatbiken till jobbet idag, tror inte det är fatbikes fel. Men kanske är det kombination fatbike + racern som kroppen tycker inte om? Har ju studsat 100mil på en fattie med 4" däck plus tung packning på styret och omedelbart därefter 30mil på skithårda 28mm racerdäck. Jo, det låter också långsökt men jag fattar inte varför jag fick de konstiga fingrarna :)

Yonna sa:
Har cyklat på fatbiken till jobbet idag, tror inte det är fatbikes fel. Men kanske är det kombination fatbike + racern som kroppen tycker inte om? Har ju studsat 100mil på en fattie med 4" däck plus tung packning på styret och omedelbart därefter 30mil på skithårda 28mm racerdäck. Jo, det låter också långsökt men jag fattar inte varför jag fick de konstiga fingrarna :)

Varför skithårda däck? Med vilken tryck kör du? Jag kör 6 bar på 25 mm och vägar som dig + packning. Att sänka däck trycket hjälper mycket för komfort och troligtvis också emot stickande fingrar.

Berk sa:
Yonna sa:

Varför skithårda däck? Med vilken tryck kör du? Jag kör 6 bar på 25 mm och vägar som dig + packning. Att sänka däck trycket hjälper mycket för komfort och troligtvis också emot stickande fingrar.

+1

jonas-ni sa:
Lite svårt att mäta den gamla tejpen för den är platt av ålderdom, men tror de är nästan lika tjock. 3mm och den nya 3.5mm. Så det kan tyvärr inte vara orsaken.

Trhuster sa:
Du kan ha brist på folsyra/B12. Jag hade liknade problem och det mesta försvann efter några veckors extra tillskott av folsyra.
Hmm, vitamin B12 som finns bara i kött, fisk och mjölk/mejeri os, och jag är inte alls en kött och mjölkätare. Ska googla mer om detta, tack för tipset!

Berk sa:
Jag menade skithård mer som i jämförelse med fatbike däck. Om man är på en långresa, trampar 100mil på breda 4" däck som studsar mjuk på grus och stock&sten och plötsligt hoppar man på 28mm däck och smooth asfalt .. jo då känner de skithårda och man är som en prinsessa på en ärta.
Har GP 4s som enligt Conti behöver 7.5 till 8.5 bar, men jag kör mestadels med 5 fram och 6bar bak (är 60kg). Ofta bara 5 bar för de tappar ju lite luft och jag är för lat att pumpa.

Nåt annat. Jag kollade racers geometry och nu har jag storlek 54cm, med reach 383 och stack 565mm. Men enligt tabellen behöver jag egentligen storlek 49cm, reach 376 och stack 519. Reach skillnad är alltså inte alls stort, bara 7mm, så att byta till en 2cm kortare styrstam skulle inte vara smart, eller hur?

scott2.png

Har en fråga till; om jag jämför en ram med två olika styrstamlängd (t.ex två cm kortare) i en calculate-tool då är handlebarposition/reach inte 2cm kortare. Det förstår jag inte. Vad menar de då med handlebar-position och Bar x och Bar y?

Namnls.jpg

Inte kan ett par 28 mm kräva 7,5-8,5 bar!? Jag kör 25:or och väger över 20 kg mer än vad du gör och kan möjligen gå upp mot 7,5 bar bak om jag ska köra på fin asfalt. Ligger nog annars typiskt på någonstans mellan 7 och 7,5 bar bak och kanske 6,5 bar fram.

Yonna sa:
Har en fråga till; om jag jämför en ram med två olika styrstamlängd (t.ex två cm kortare) i en calculate-tool då är handlebarposition/reach inte 2cm kortare. Det förstår jag inte. Vad menar de då med handlebar-position och Bar x och Bar y?
Skiljer 1mm från att vara 20 mm diff. Om styrstammen inte är helt horisontell kommer skillnaden i x-led att bli lite mindre än 20 mm. Ser ut som de har en tänkt styrstamsvinkel som medför 4 mm högre styre. Pythagoras sats ger att skillnaden i x-led borde bli sqrt(20^2-4^2) vilket ungefär är 19,6 mm, så det verkar inte vara (hela) förklaringen.

Yonna sa:
jonas-ni sa:
Lite svårt att mäta den gamla tejpen för den är platt av ålderdom, men tror de är nästan lika tjock. 3mm och den nya 3.5mm. Så det kan tyvärr inte vara orsaken.

Trhuster sa:
Du kan ha brist på folsyra/B12. Jag hade liknade problem och det mesta försvann efter några veckors extra tillskott av folsyra.
Hmm, vitamin B12 som finns bara i kött, fisk och mjölk/mejeri os, och jag är inte alls en kött och mjölkätare. Ska googla mer om detta, tack för tipset!

Berk sa:
Jag menade skithård mer som i jämförelse med fatbike däck. Om man är på en långresa, trampar 100mil på breda 4" däck som studsar mjuk på grus och stock&sten och plötsligt hoppar man på 28mm däck och smooth asfalt .. jo då känner de skithårda och man är som en prinsessa på en ärta.
Har GP 4s som enligt Conti behöver 7.5 till 8.5 bar, men jag kör mestadels med 5 fram och 6bar bak (är 60kg). Ofta bara 5 bar för de tappar ju lite luft och jag är för lat att pumpa.

Nåt annat. Jag kollade racers geometry och nu har jag storlek 54cm, med reach 383 och stack 565mm. Men enligt tabellen behöver jag egentligen storlek 49cm, reach 376 och stack 519. Reach skillnad är alltså inte alls stort, bara 7mm, så att byta till en 2cm kortare styrstam skulle inte vara smart, eller hur?

Om du idag har sadeln (för)långt fram och med en 2 cm kortare stam kan flytta bak sadeln 1cm så kommer det avlasta händerna.

M

GoranS sa:
Yonna sa:
Skiljer 1mm från att vara 20 mm diff. Om styrstammen inte är helt horisontell kommer skillnaden i x-led att bli lite mindre än 20 mm. Ser ut som de har en tänkt styrstamsvinkel som medför 4 mm högre styre. Pythagoras sats ger att skillnaden i x-led borde bli sqrt(20^2-4^2) vilket ungefär är 19,6 mm, så det verkar inte vara (hela) förklaringen.
Hmm, det förstår jag inte heller :)

Här är btw calculate-tool: https://app.velogicfit.com/frame-comparison

Manurhin2 sa:
Yonna sa:

Om du idag har sadeln (för)långt fram och med en 2 cm kortare stam kan flytta bak sadeln 1cm så kommer det avlasta händerna.

M
Okej då, jag ska ändå försöka och beställa en 2cm kortare stam. Tack för hjälpen :)

Yonna sa:
Har nu mer än en vecka stickande fingrar i vänsterhanden, det går långsamt bort men är nu lite rädd att hoppa på cykeln igen.
Har först cyklat några fatbikemil med tält&raft till Norge, tror det var cirka 100mil och när jag kom hem hoppade jag två dagar på racern för cirka 30mil till. När jag var då hem igen fick jag de domnande/stickande fingrarna, så tror jag kan skylla på racern men vet inte säkert. Har iaf aldrig domnande fingrar på fatbiken men däremot ofta lite på racern. Bara pek-, långfinger och liten i tumme i vänsterhand, och det går alltid bort efter några timmar. Har t.ex cyklat till Amsterdam, Lofoten, Bottniska viken runt etc utan problem. Jo, ramen är lite för stort så jag känner skuldror/rygg os när jag kliver av men det går ju bort efter några rörelser eller en bra nattsömn. Så förstår inte varför jag fick så konstiga fingrar. Har inte ändrat nåt på racer eller på fatbike, bara byt racers gaffel och styrtejp men de är nästa samma (3.5mm gel) så det kan det inte vara.

Undrar nu vad jag kan göra så att det inte komma tillbaka eller blir värre. Ska cykla i juli/aug några hundra utländska fatbikemil så vill gärna ha mina vanliga fingrar tillbaka. Nån som har tips?
Tack :)

Ta inte detta som skrämsel propaganda, men jag cyklade ganska långt en väldigt varm vecka förra sommaren vilket ledde till en del konstiga effekter.

Jag hade 2 lill tår som jag inte hade full kontakt med förrän efter 1 månad, med händerna var det värre, knyta skor gick inte på 2 månader och jag åt som en grottmänniska i 4 månader då min finmotorik i bägge händerna var bortblåst, äta asiatiskt med pinnar tog nog 8 månader innan det funkade igen.

Nu till det positiva, du är definitivt bättre tränad än mig, jag har ett yrke där det bara är en tidsfråga innan man får handledsproblem (karpaltunnel) jag pressade mig ganska hårt under 5dagar under konstant vätskebrist och framförallt mineral obalans sen har jag gamla problem med leder och muskelfästen. Allt detta till trots och den ganska långa tiden till fullständig återhämtning så gick allt tillbaka och jag har inga kvarvarande problem så du kommer garanterat bli bra snabbare än jag.

Men jag tar numer ännu allvarligare på uttorkning och utmattning, vilket nog inte är direkt dåligt men lite begränsande när jag inte alls tänkte på det innan. Vi vet mycket om mineralers vikt i kroppen, framförallt i signalsystemet som styr vår kropp, men vi slarvar med att tillämpa denna kunskap ibland, personligen försöker jag påminna mig om det, då kramper inte är kul och känselbortfall och inflammerade muskelfästen är ganska trist.

Krya på dig och lämna racern hemma och håll dig till Fattien som är snällare mot kroppen.

Crocko: Är inte det där med att mineralbrist skulle orsaka kramp något som det finns rätt klent med vetenskapligt stöd för trots att det hävdas rätt frekvent?

Obs, inte sagt för att på något sätt nedvärdera de problem du fick.

Som jag skrev för ett halvt år sen, jag kör med 386 reach, 100 Stam och styre med 10 mm sweepback. Så jag har 10 mm kortare total reach än dig, men är längre med lång överkropp och jag sitter djuper än de flesta (kompensar lite med sadeln långt bak). Därför tror jag att 80 mm skulle vara bra. 90 mm är definitivt inte för kort.

5 bar på 28 mm låter bra. 4 bar ger mer komfort, men ger också mer risk för genomslag, framförallt på en cykel med packning var det är svårare att undvika stenar på vägen.

Reach mäts vid toppen på styrröret och det är ju inte helt vertikalt. Därför måste du kompensera för det om du skall jämföra reach mellan två olika storlekar. Reach för 54 ramen är alltså längre om det mäts på samma höjd som för 49 ramen.
Du måste lägga till (565-519) * cos 73 = 13.5 mm
Dvs 54 ramens reach är 13.5 + 7 = 20.5 mm längre när man mäter på samma höjd som för 49 ramen.
Så 2 cm kortare styrstam är nog lämpligt.

Salabaladala sa:
Yonna sa:
Salabaladala sa:

Tror geltejpen du har är bättre faktiskt. Skulle inte rekommendera fiziks linda. Råkade bara få hjälp av den.

+1, hade svårt att få lindan att sitta bra i böjen, gelkudden tar ju bort fästet för lindhäftan över en viss sektor.

Håller med Berk. Runt 5 bar låter bra och när du sänker trycket så kommer styret att vibrera betydligt mindre. Det låter ju även som att du kör ganska utsträckt och därmed kanske stödjer dig en del på styret. Det är ju enkelt att genomföra dessa korrigeringar så prova och se om du blir av med besvären.

Det är ju alltid en liten risk att alla kontakt-punkter mot cykeln blir problem om man cyklar mycket och länge. Trampdynorna på fötterna, händerna, baken såklart. Jag har råkat ut för alla mer eller mindre, problemen kommer ofta långsamt och smygande och blir värre så småningom med tiden om man inte slutar. Det ända som hjälper är att vila och ta det lugnt ett tag, backa tillbaka och komma igen senare.

Tillbaka
Topp