Domnar under trampdynan höger fot

carer567

Medlem
Jag har tre olika skor och alla ger mig efter ett par timmar i sadeln ont under höger fot precis bakom trampdynan. Det konstiga är att mina äldsta skor som jag köpte för kr1997 fungerar bra. Är det någon som har haft problem med detta och hittat någon lösning? Funderar på om det är en för mjuk sula eller om skona är för trånga i framdelen. Trist att gå och köpa ett par skor för runt 2000kr för att testa om detta fungerar (de jag har idag kostar runt 1000kr/st). Tacksam för all hjälp som går att få. Just nu är inte långpassen direkt roliga då jag måste ta av mig skon och massera foten efter 1½timme.

Vad har du för strumpor?
Om det är något som kommer i kläm, så kan det kanske funka med lite tjockar strumpor. Ofta är cykelstrumpor väldigt tunna, men själv gillar jag när dom har lite mer stoppning...

En idé... och billigare med nya strumpor än skor ;)

Prova också att medvetet byta trampstil då och då. Jag trampar ofta med ganska stel vrist, foten pekar liksom alltid raktfram. Men om man ibland medvetet rör foten överdrivet i vristen kan det hjälpa, liksom att flytta sig lite fram och tilbaka i sadeln.

...En annan idé som definitivt är billig!

Sulan?!

Vad kör du med för sulor i skorna?
De allra flesta skor kommer med en helt platt sula o det gynnar inte direkt ett högt fotvalv,
varken för känslans skull eller kraftöverföringen.
Vanligt att det blir för mycket tryck på tramdynorna å så domnar det till slut.

Jag rekommenderar att du besöker en välsorterad sporthandlare som kan fixa ett par bra (helst formgutna) sulor åt dig.
Kostar från en femhundring o uppåt.
Klart värt pengarna.

Hej Kalle,

95% av oss cyklister favoriserar (och skyddar) vårt högra ben. Troligtvis är detta anledningen til att du känner av problemet i din högra fot först.

Utan att ha kikat på dig när du cyklar så är min rekomendation att du:

-Flyttar tillbaka klossen på dina skor (vad har du för storlek?)

-Skaffar inlägg som nämndes ovan.

Sulinlägg för cyklister är i stort sett obefintligt i detta landet, än så länge. Vi som cyklar behöver mest korrigering i framfot och stöd under hålfot. Dessutom är de inlägg som finns i butiker oftast för tjocka. Därför så skulle jag i ditt fall besökt en alpinaffär formgjuter inlägg. De brukar var duktiga.

Benny

Många härliga tipps tack! Jag har storlek 42 i de flesta skor men 43 i mina vinterskor (som är de som funkar bäst just nu). Jag har testat att lägga i olika sulor och skurit ur en "ring" fram på ett par men detta hjälpte inte. Tog ut hela sulan och då blev det lite bättre men rätt obekvämt :-) Jag har ofta klossen rätt långt bak. Har cyklat sedan 99 aktivt tills för ett par år sedan och detta problem kom efter vinterns längdskidträning för två år sedan.

Trist att känna att det är i foten det värker och inte i benen :-)

/Kalle

Kalle,

hur läng ät "rätt långt bak", är det max?

Kroppen förändras ju med tiden och det är ju inte omöjligt att ditt främre fotvalv sjunkit ihop.

/Benny

Sådär blev det när jag i forntiden körde långlopp och satt och malde en hel dag på ganska monotont underlag med pyttesmå SPD-pedaler och mjuka SPD-skor. Då domnade trampdynan och det satt i någon dag eller så.

Det blir en massa tryck på en och samma lilla yta runt pedalen och det får aldrig vila.

Lösningar är t.ex. "plattforms-SPD"-pedaler, hårdare skor (botten!), vara snällare mot kroppen och inte sitta och mala timmar i sträck, eller för dem som har möjlighet helt låta bli SPD...

erik h skrev:
-------------------------------------------------------

> Det blir en massa tryck på en och samma lilla yta
> runt pedalen och det får aldrig vila.

Jepp.

Lyckligtvis är problemet lätt och billigt avhjälpt utan specialgjutna innersulor.

P1010001.JPG ht=544

(Dessutom är cykelskor jättefula, luktar illa och gjorda i plast)

Jag har gjutna sulor till mina slalompjäxor. Jag stoppade i dom i cykelskorna när jag fick domningar. Funkar klockrent, problemen försvann direkt. Sulorna är tunna och hårda, som gjorda för att funka i mina cykelskor som också är hårda (carbonsula).

Markus F skrev:
> Lyckligtvis är problemet lätt och billigt
> avhjälpt utan specialgjutna innersulor.
>
> (Dessutom är cykelskor jättefula, luktar illa
> och gjorda i plast)

Också får vi en massa frågor om knäproblem istället ... ;-)

/Benny

Får också domningar, men bara när jag cyklar landsväg lustigt nog. Får nog prova såna där formsulor någon dag.

Köpte ett par svindyra skor 2496 med "Boa snörning". Kändes lite bättre men jag domnar/ömmar fortfarande. Konstigt att det bara är på höger fot? dessa skor har kolfibersula osv osv så nu får jag testa att ändra klossen och efter det så får jag försöka hitta något ställe som kan göra sådana där inlägg....inte lätt i Karlstad :-) Börjar tro att det är något fel på foten och inte pedaler eller skor. Tänk om man måste sluta cykla...bläää

Köpte nya pedaler (shimano 545) och cyklar med dubbla sport strumpor samt flyttat klossen längre fram så har framfoten faktiskt inte domnat ännu.

Som någons som vet skriver lite längre upp det är inte så att du är högerfotad och trycker mer med höger ben? Optimala låna någons watt mätare som kan mäta skillnaden mellan benens output, där ligger förmodligen svaret.

Scott tokig skrev:
> Optimala låna någons watt
> mätare som kan mäta skillnaden mellan benens
> output, där ligger förmodligen svaret.

Om man skall analysera benens olika styrka så är det inte lämpligt att mäta watt. Effekten beror på kadensen. Det är då lämpligare att mäta momentet.

Vad jag vet så kan du göra detta med SRM's effektmätare, där du kan analysera momentet hos höger resp vänster ben under trampvarvet. Nu råkar ju inte folk i allmänhet ha SRM's vevparti liggandes hemma och drälla.

Computrainer ger också möjlighet att analysera momentet individuellt för benen under pedalvarvet. Nu är ju inte dessa så vanliga heller.

Ändå så finns det en viss osäkerhet i detta då samplingen inte sker helt i realtid. Så att basera en korrigering utifrån detta kan vara vanskligt.

Detta bästa är att först och främst undersöka din sittposition på cykeln och fastställa om du har några asymmetrier i ben och höft.

/Benny

Har cyklat i rätt många år och det är bara de 2-3 senaste åren som detta med det onda under höger fot kommit! Jag har testat att byta olika skor (en del gör ondare andra mindre ont), pedaller (både look och shimano SPD), klossens läge (långt bak verkar ge minst ont men gör ändå ont), kadens (hög kadens känns minst), hårda/lätta pass (även lätta rull pass känns, olika sulor (känns minst då jag knappt har någon sula i och inte spänner åt=kan röra foten).....känns snart som om jag testat allt. Kanske får sälja hojarna och börja med någon annan sport känns det som.

carer567 skrev:
> Har cyklat i rätt många år...
...
> Kanske får sälja hojarna och börja med någon
> annan sport känns det som.

Innan du ger upp kan du väl prova mitt förslag med platta pedaler och remmar?

Tillbaka
Topp