Själv har jag spenderat många tusenlappar på att prova olika sadlar. De kan vara en mycket frustrerande övning. Jag har en sån specialized power den funkar ok, men är ingen favorit för mig. Jag har ett känsligt perineum så jag provade till slut en riktigt stor öppning, Selle Italia Superflow SLR, som är en av favoriterna idag, men det är inte utan kompromiss, trycket måste ta ivägen nånstans avlastar man perineum helt så ökar trycket på andra ställen.
Sen hjälper det i viss mån att cykla mer. Man ska inte cykla med domningar under lång tid, det är direkt farligt, men man kan märka att med tiden (sett år till år) tål man sitta på sadeln längre och längre utan att man får problem.
Idag har jag en Posedla med custom 3D-printad topp på gruscykeln, en Selle Italia Superflow SLR på ena landsvägscykeln, en Berk Lupina på den andra. Nöjd med alla tre. Ibland kan det ändå hända att jag får domningar när någon nerv hamnat fel, men det är sällan.
Det är en delikat balans för mig överlag dock, cyklar jag med hög ansträngning länge så har jag en tendens att få ont i rumpan, känns som det är musklerna i rumpan som inte gillar jobba med hög intensitet samtidigt som det är tryck på dem, och cyklar jag för soft så blir det mer vikt på rumpan och då kan jag få lite ont av det. Inga domningar dock.
Till den här säsongen dras jag med ländryggsproblem och har fått ändra position på cykeln, tänka på att vinkla fram höften mer, och då har jag också behövt vinkla ned sadeln motsvarande.
För vissa är sadlar inget problem alls, för andra är det ett himla meck och det blir aldrig 100% problemfritt.