Domningar i fingrarna

Jenny W

Aktiv medlem
Domningar i fingrarna
Efter vr vill mitt lillfinger på vänsterhanden inte riktigt va med. Har lite domningar i det. Kan va någon nerv som kommit i kläm??? Vad göra? Bara att vänta? Amputera? Stretcha? Massage?

Domningar i fingrarna
Den är snart tillbaka igen. Antagligen en nerv som trycktes lite hård över lång tid. Försök ändra hand position på styret ofta under längre lopp!

Domningar i fingrarna
Välkommen i gänget! Efter VR är det rätt många lillfingrar som inte vill vara med. Om du inte vill amputera är det nog bara att vänta.

Domningar i fingrarna
Som Kitz skriver så kommer känseln snart tillbaks. Till nästa gång kan du testa lite olika handskar, styrlindor eller vinklar på styret och växelhandtagen.
/J

Domningar i fingrarna
SRAM SuperCork. Billig och välfylld.
Jag gillar känslan i LizardSkins DSP. Dyr dock.

Skifta händernas position då och då.
Kör med tunna handskar UTAN gelkuddar. Gelkuddarna kan ge punkttryck.
/K

Domningar i fingrarna
För mig ökar risken för det där om jag sitter och hänger för mycket på armarna. Om du sitter med helt raka armar kan du testa att böja lite på dom (vid armbågen) och att försöka slappna av så att du minskar tyngden på händerna.

Under sista fem milen på min andra rundan runt pölen var några fingrar i vänsterhanden så off att jag inte fick upp kedjan på stora fram. Kan säga att man får veva på rätt bra i utförsbackarna om man ligger på 39-13!

Domningar i fingrarna
Se till att du har inte gått på myten att ha in för mycket luft i dina däck.

Många teorier men i stort ska 90% av motionärer med kantrådsdäck pumpa in 7 bar. (Färre punkteringar och mindre risk för fingerdomningar än 8 bar).

Om det är en nerv är det inte bara lillfingret utom också halften av Ringfingret?

Jag har Ulnartunnelsyndrom. Jag vill inte skrämma dig men du kan ha fått den också.

Svenska Wiki har inte mycket om detta så titta på engelska wiki instället.

Svenska
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ulnartunnelsyndrom

Engelska
http://en.wikipedia.org/wiki/Ulnar_nerve_entrapment

Jag har Guyon's canal syndrome i vänster handen.
Citat om det:
One common cause of this syndrome is from pressure of bicycle handlebars seen with avid cyclists. Another is from hard, repetitive compression against a desk surface while using a computer mouse.

Det finns andra orsaker. Jag är högerhant och har jobbat med datormusen sedan 1984. Min vanliga sittställning har varit att ha vänsterarmbågen vilande på arbetsbordet. Dessutom håller jag alltid mobiltelefonen i vänsterhanden och även det kan orsaka och förvärre skadan,

Lyssna inte för mycket på mig eller de andra quacks i denna tråd. - SÖK HJÄLP. Jag har haft domningar tidigare men i samband med en kall Siljan Runt juni 2012 fick jag bestående men. Känslan i lillfingret och ringfingret var borta i flera veckor. Då jag sökte hjälp var det för sent. Jag kommer aldrig att få tillbaka känslan i dessa nerver och går med problemet dagligen.

Jag fick min diagnos i november då jag var till sjukhuset för en "Nerve conduction study"

http://en.wikipedia.org/wiki/Nerve_conduction_study

Man sitter i en stol och de ger dig små "electric shocks" - bara du inte får mardrömmer om "The Green Mile" så går det bra.

Du behöver kommer in snabb annars är risken att dina nerver kan också lägga av helt.

Lycka till.

Garry Jones
Ordförande Dalarnas Cykelförbund

Domningar i fingrarna
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyssna inte för mycket på mig eller de andra
> quacks i denna tråd. - SÖK HJÄLP. Man sitter i en stol och de ger dig små "electric
> shocks" - bara du inte får mardrömmer om "The
> Green Mile" så går det bra.
> Garry Jones
> Ordförande Dalarnas Cykelförbund

images

Domningar i fingrarna
Jag har haft problem med smärta i händerna ett tag, så på landsväg/cx kör jag med Specializeds BG Gel-handskar som tar had om vibrationerna tillsammans med en bra linda.

På skogscyklarna kör jag med tunna handskar och Oury-grepp då slipper man alla småvibrationer och händerna klarar sig bra.

Domningar i fingrarna
Frågan är om det inte är god idé att skippa alla såna här långlopp under kalla blöta eller på annat sätt tuffa förhållanden, om man vill vara rädd om sin kropp? På vanliga dagsturer i gott väder hör man nästan aldrig att det händer någonting. Men på såna här motionslopp med horder av startande och månaders förberedelser med logistik och logi och träning, blir det en helt annan mental atmosfär än på den lilla klubbturen. Det är tex mkt lätt gjort att missbedöma behovet av kläder under natten eller längre regnskurar i ivern att ta med sig så lite som möjligt, och så sitter man där med en kall fot eller hand som vägrar bli varm igen, trots ihållande hård kroppsansträngning. Det är ett perfekt recept för skador.

Jag skadade mig ordentligt på Vasaloppet, så pass att jag fick lägga cyklingen på hyllan flera år. Jag skadade mig på VR. Tror inte det är så där jätteovanligt att det blir så, när man luras med i den allmänna masspsykosen kring att prestera, och helst prestera bättre än förra gången. Gärna med så lite träning som möjligt, så man har nåt att skryta om, under och efter loppet. Mindre skador av temporär karaktär får man nog räkna in som en del av anmälningsavgiften och hela upplevelsepaketet.

Domningar i fingrarna
grump skrev:
> Träna upp bålen och variera din handställning
> så ger det sig med tiden.

Ok

Domningar i fingrarna
JLarsson skrev:
> Var glad att du inte är kille.

Ja det är jag ifs men det har ju inte med domningar att göra ;) för det är nog lika vanligt hos alla cyklister, oavsett kön, med domningar på ett annat utsatt ställe.

Domningar i fingrarna
Jenny. Jag skojar inte.

Hade jag varit hos läkaren under tiden problem utvecklade sig så hade jag inte fått bestående men. Exakt som du beskriver det hade jag först. Men bara då och då, efter VR 1995 t ex. Problemet kom och problemet försvann. Nu sitter jag här utan känslan i lillfingret eller halften av ringfingret.

Man kan förebygga det med några övningar men du BORDE i minsta fall prata med sjukvårdsupplysningen.

Googla "numbness in hands cycling" för många många links.

Domningar i fingrarna
Kolla upp det hos läkare är väl en bra ide, men mina sista cents går till att du hänger i styret i en statisk ställning under lång tid. Lösning på det är att inte hänga i styret = träna upp bålen, och inte sitta statiskt = variera handställningen. Inget konstigt att det kommer diverse problem efter en VR men för de allra flesta är det övergående.

Domningar i fingrarna
Jag hade enorma problem med domningar i händerna innan jag insåg att ramstorlek inte har med kroppslängd att göra. Jag valde ramstorlekar baserat på kroppslängd, och fick alldeles för långa ramar, eftersom jag har långa ben och kort överkropp. Resultatet blev att jag fick väldigt stor belastning på armarna och händerna. 45 minuter in i varje runda började händerna domna. Efter nån timme kunde jag inte längre sköta växlar och bromsar ordentligt. Då hade jag ramar som var 56-57 cm. Nu har jag 52.

Senast ändrad:
Domningar i fingrarna
Ulnarisnerven kommer lätt i kläm, antingen vid handleden eller armbågen.

Själv måste jag tänka på att alltid ha raka handleder, då jag är lätt överrörlig och kan få nästan 90 graders vinkel när jag sitter och hänger på styret.

Domningar i fingrarna
Armar fungerar som stötdämpare, om man har armbågen böjd. M a o, bålstyrka och böjda armbågar gör att man slipper få upp vibrationerna rakt genom handen till axlarna.

Domningar i fingrarna
Fliken skrev:
> Armar fungerar som stötdämpare, om man har
> armbågen böjd. M a o, bålstyrka och böjda
> armbågar gör att man slipper få upp
> vibrationerna rakt genom handen till axlarna.

Bingo!

Domningar i fingrarna
grump skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Armar fungerar som stötdämpare, om man har
> > armbågen böjd. M a o, bålstyrka och böjda
> > armbågar gör att man slipper få upp
> > vibrationerna rakt genom handen till axlarna.
>
> Bingo!

Nu blir jag faktiskt lite peppad att sätta igång med styrkeprogrammet.

Domningar i fingrarna
Jenny W skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > Armar fungerar som stötdämpare, om man har
> > > armbågen böjd. M a o, bålstyrka och böjda
> > > armbågar gör att man slipper få upp
> > > vibrationerna rakt genom handen till axlarna.
> >
> > Bingo!
>
>
> Nu blir jag faktiskt lite peppad att sätta igång
> med styrkeprogrammet.

+1 (och lite till)

Domningar i fingrarna
geologen skrev:
> Jag hade enorma problem med domningar i händerna
> innan jag insåg att ramstorlek inte har med
> kroppslängd att göra. Jag valde ramstorlekar
> baserat på kroppslängd, och fick alldeles för
> långa ramar, eftersom jag har långa ben och kort
> överkropp. Resultatet blev att jag fick väldigt
> stor belastning på armarna och händerna. 45
> minuter in i varje runda började händerna domna.
> Efter nån timme kunde jag inte längre sköta
> växlar och bromsar ordentligt. Då hade jag ramar
> som var 56-57 cm. Nu har jag 52.

Jag har nog gjort samma fel som du, pga att jag har liknande kroppsproportioner som du. Men får du inte ökat tryck även av det ökade droppet (sadel-styre) när du går från 56 till 52? Eller har du lyckats konfigurera cykeln så att droppet är samma som tidigare?

Det tjatas mkt om att man ska stärka bålen så att ryggen bär upp överkroppen istf att bara låta den 'hänga över armarna'. Men hur gör man rent praktiskt för att bära upp överkroppen med ryggen? När jag gjorde praktiska prov under långturen i går så noterade jag att om jag inte trampade så var det enkelt att avlasta händerna genom att låta ryggen bära överkroppen. Men så fort jag trampade i normal takt så kunde jag inte få den funktionen utan då bara hänger överkroppen på armarna. Förstår inte hur jag ska göra eller om det ens är möjligt att kombinera dessa muskelgrupper?

Domningar i fingrarna
Personligen så ser jag till att jag inte faller framåt om jag släpper bocken under cykling. Jag kan alltså hålla en "aero" position utan att hålla i styret.
Justerar sadelns position i längsled tills jag hittar rätt läge (sadeln längre bak tills jag kan sitta balanserat på sadeln) och justerar även sadelhöjden om jag får skjuta bak sadeln mkt.

Sedan jag började justera min cykel efter detta sätt och skippa alla andra "by the book" regler, så har jag inga problem med domningar i händer, eller värk i nacke, axlar osv.

Domningar i fingrarna
Jag fick bort nästan alla domningar med att flytta tillbaka sadeln 5-6 cm, det ökade vridmomentet(längre bak i förhållande till vevlagret), från trampningen hjälper till att hålla uppe överkroppen är min teori varför detta hjälpte.
Jag satt Mao för långt fram.

Domningar i fingrarna
Sadelns position i längsled är oftast nyckeln till detta som många redan konstaterat. Det är ganska enkelt illustrerat genom att ställa sig med rumpan mot en vägg och luta fram överkroppen. Har man fötterna ända in till väggen så är det väldigt svårt att undvika att man välter framåt. Flyttar man ut fötterna några centimeter (med rumpan kvar mot väggen) så kan man luta fram en hel del, och ganska obekymrat, undvika att välta framåt.

Tillbaka
Topp