Doping. Tom Boonen fast i dopingtest!

Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt uppenbart inte,(min tidigare post där jag
> förklarar mig skyldig på alla punkter) men djur
> har desto större risk att inte veta det.

Män är djur.

Sorry to all, I'm going over to english... Tired and hungry...

The biggest threat to drugs management in society is mis-information. I use the word management intentionally - drugs are here and here to stay! As soon as we created a black-market for drugs, we created the "entrepreneurs" that will sell at all costs ( This is important to understand - for all that may or may not think drugs are OK - the guy selling to YOU, only cares about the money/drugs he makes on the sale. The drugs may, or may not be, what he says.... Are you THAT good a chemist?)

The biggest threat we as parents and guardians of our next generation have is credibility. We have to give good advice. If we are found to be wrong on some advice, who would trust any other advice we give? And there lies the rub in what I have read, and heard about drugs education here....

Tom Boonen has problems! They might be alcohol, cocaine, general self-destructive behaviour ( proffs cycling being so good to the body)... But with his modus operandi, should we sit and chastise him... Or help? Can we help him, or do we use him as an example?

Back to our credibility... We need to be honest about drugs - so that we can give the best advice to people with problems... Not advice based on lies. Cocaine is not physically addictive: it's users develop a strong ( almost pathological in some cases) dependence on the effects of the drug... But with the correct management they can be helped, with incorrect management they die - by there own hand, or with the help of dealers.

Tom needs help to find why he behaves the way he does, that will take time and money. He will need as much self-esteem as he can muster to take himself through this period - he will get that from his friends in the peleton, and by winning a little... He needs help not derision.

Om vi nu inte ska särskilja på knark och alkohol, gäller detta vid missbruk? I så fall håller jag med, alkohol är säkert farligare än många droger när man väl trillat dit och information om dess risker ska nå ut på samma sätt som för droger.

Men vid "vanligt" bruk där man "tar ett glas vin till maten", "går ut och tar en öl" etc är det svårare att inte särskilja dem åt. Speciellt tyngre droger som tenderar att ha ett on/off-läge. Man tar så pass mycket av en drog tills man känner av det.

Och så legaliseringen av tyngre droger. Ska man chansa på den lösningen? Som någon skrev, minska efterfrågan i stället för att förbjuda? Hur gör man det? Bara genom att legalisera? Vi kanske ska ta bort åldergränsen för alkohol och tobak när vi ändå håller på?

Cliff Barnes skrev:
> Det jag vill komma till är att känner man alltid
> på sig när det är dags att sluta?

Det beror på vad man menar med "dags att sluta". Bland annat har Ted Goldberg gjort stor forskning på området. Han har bland annat lanserat begreppet - som jag använde tidigare - problematiskt bruk som en ersättare till det stigmatiserade "missbruk".

Han har skrivit flera böcker, artiklar och en avhandling men hans mest kända verk är nog två debattartiklar i DN(1,2) och hans bok "Narkotikan avmystifierad" där han förklarar drivkraften hos de problematiska brukare han har detaljstuderat i Stockholm.

Hans slutsats är att ingen är dum och tror att det på något sätt kommer rädda deras liv att knarka. Mer tvärt om. Det är det slutgiltiga steget att ta för att stå på den andra sidan, den sida som de upplevt att de blivit hänvisade till under hela sin uppväxt. Enligt honom så är det också så att de flesta dessutom inte ens söker ruset utan avtändningen/baksmällan eftersom det är något greppbart som gör att de vet varför de mår dåligt, och inte den diffusa smärta/nedstämdhet som de annars känner.

Intressant läsning.

För att försöka svara på din fråga så känner de flesta på sig när deras bruk går ut över deras andra relationer. Och de flesta vårdar hellre sina relationer än tar droger.

Och för att förtydliga så tycker jag inte att vi ska strunta i de som inte kan hantera droger. Jag förespråkar inte heller att alla måste prova droger. Men de finns idag - uppenbarligen - i vårt samhälle och kommer inte att försvinna. Därför tycker jag att det är olyckligt att så många osanningar finns om dem och att debatten lätt blir kraftigt hemmablind.

1)Goldberg, T (1999) - Vem som helst blir inte narkoman, Dagen Nyheter, 1999-08-29, s A4
2)Goldberg, T (1999) - Nio av tio klarar att testa narkotika, Dagens Nyheter, 1999-06-22, s A4

evo skrev:
> Men vid "vanligt" bruk där man "tar ett glas vin
> till maten", "går ut och tar en öl" etc är det
> svårare att inte särskilja dem åt. Speciellt
> tyngre droger som tenderar att ha ett
> on/off-läge. Man tar så pass mycket av en drog
> tills man känner av det.

Först och främst: det finns inga "tyngre droger", förutom ur ett legislativt perspektiv. Där kan man klassa droger efter olika system efter hur man från samhället ser på användadet av den drogen. Där klassas legala droger lägst, oavsett skadeverkningar och olagliga droger som saknar, enligt samhället, medicinsk tillämpning högst.

Detta har dock ingen bäring på vilka effekter drogen har medicinskt eller samhällsmässigt. Inget klassifieringssystem håller för en vetenskaplig granskning. Titta t ex bara på debatten i England (eller för den delen i Sverige, även om den inte företräds av lika tongivande forskare här).

För det andra så har ingen drog ett "on-off" läge. Precis som en del känner av om de druckit en lättöl och inte vill bli mer berusade än så, så kan andra känna att en redig plakatfylla är vägen frammåt för dem. Andra droger har precis samma trappa. Enda skillnaden är att många droger har en så otroligt stort steg mellan effektiv dos och LD50 och effekten av ett ökat intag av drogen ger inte en ökad effekt i samma utsträckning. (LD50 är den dos då 50% av populationen dör, för alkohol är LD50 för en man på 70kg ungefär 330g, tio gånger dosen för att få effekt. För LSD är LD50 ungefär 12000ug, 600 gånger dosen för att få effekt).

Vilket underlag har du till droger har ett on-off läge? Jag antar att du med "tenderar" menar att flertalet av drogerna har den effekten. Du behöver bara redogöra för dem.

evo skrev:
> Och så legaliseringen av tyngre droger. Ska man
> chansa på den lösningen?

Det är ingen chansning som jag ser det. Det är den enda vägen frammåt. Den väg som prövats de senaste 90 åren har inte givit någonting förutom mer misär för dels brukarna och dels de som råkar komma i den både verkliga och idémässiga skottlinjen mellan maffian och polisen/militären (ofta understödda av det rikare nord som vill skydda sina medborgare). Skyddet av medborgarna har också misslyckats, det finns ett stort stigmata och insatserna går inte till botten med problemet utan är mest beteendeinriktade.

Vad som måste göras är att tänka om från grunden. Att sluta stoppa huvudet i sanden och tro att problemen inte finns här nu, utan skulle uppkomma i och med en legalisering. Det är naivt och dumt, samt skadar många fler. Se bara på debatten om sprututbytesprogram som av flera politiker ser som drogpropaganda samtidigt som det är det enda vetenskapligt bevisade programet som faktiskt räddar liv. År efter år. Kunde vi dessutom förskriva narkotika, eller det gick att köpa för motsvarande summor som alkohol kostade en alkoholist skulle stora egendomsvärden och liv säkert gå att rädda varje år. Dessutom skulle den organiserade brottsligheten (och de där konstiga snubbarna med handdukar i håret) få mycket mindre pengar att röra sig med.

Dessutom skulle man kunna frigöra resurser för uppsökande verksamhet, ungdomsverksamhet, ett starkare socialt skyddsnät som inte tidigt stämplar individer som avvikande, stödja lantbrukare och andra i områden för råvaruproduktion för drogtillverkning och så vidare och så vidare.

mzi skrev:
> Först och främst: det finns inga "tyngre
> droger", förutom ur ett legislativt perspektiv.

Finskt bly är tunga grejjer!

smiley skrev:
> Hur ser ni på dem som fastnat i något slags
> drogberoende? Som ett offer för omständigheterna
> som väcker empati? eller en viljelös och
> karaktärslös människa som får skylla sig
> själv som inte bara förstört sitt eget, utan
> också i många fall sina anhörigas liv. Ok, man
> kan inte dra alla över en kam, men jag kan
> kännna mig väldigt ambivalent i den frågan.

Jag vet inte om det spelar nån större roll. Man ska hellre fokusera på att få dem på fötter. Lite för enkelt att peka finger och tycka att nån är karaktärslös när man inte vet vad de gått igenom.

42Hz skrev:
> Finskt bly är tunga grejjer!

Tack Harri för detta värdefulla och fördomsfria inlägg.

mzi skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finskt bly är tunga grejjer!
>
> Tack Harri för detta värdefulla och fördomsfria
> inlägg.

Tack! Alltd kul att kunna hjälpa till!

42Hz skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Finskt bly är tunga grejjer!
> >
> > Tack Harri för detta värdefulla och
> fördomsfria
> > inlägg.
>
> Tack! Alltd kul att kunna hjälpa till!

Ha ha :D

Jag är fast och bestämd på att vi i Sverige ska fasthålla nolltolerans mot droger, dock tycker jag att det ska tillåtas med t ex marijuana vid medicinska behov under uppsyn av kvalificerad personal läkare, vårdare osv.

Problemet med droger i Sverige är ett stort problem, det gör diskussionen ifall kokain är beroendeframkallande eller inte totalt irrelevant. Människor får sina liv förstörda av droger men givetvis även alkohol. Kan man hantera en lördags fylla på kokain, tjack, hash och skumpa så fine, men hur många kan det? Kokainet omges som dr påvisat av många myter, och har kommit till att bli socialt accepterat i många kretsar.

Jag tycker det handlar om civilkurage att agera kraftfullt mot personer som håller på med droger, handlar inte om att samhället ska slänga folk i fängelse och göra allt vi kan för att dom ska "tappa tvålen" i sin sociala miljö, Utan om medmänsklighet och respekt.

Ponera att någon hade kommit på fest och du hade kommit på denne snorta kox på din toalett, är det då hans privata sak eller är det en respektlös handling mot den som bor där?

bigmollo skrev:
> Knark verkar lika svårt som aerohjul.

Crack?

hajtandswheel.jpg ht=480

captain8track skrev:
> Jag är fast och bestämd på att vi i Sverige ska
> fasthålla nolltolerans mot droger, dock tycker
> jag att det ska tillåtas med t ex marijuana vid
> medicinska behov under uppsyn av kvalificerad
> personal läkare, vårdare osv.
>
> Problemet med droger i Sverige är ett stort
> problem, det gör diskussionen ifall kokain är
> beroendeframkallande eller inte totalt irrelevant.
> Människor får sina liv förstörda av droger men
> givetvis även alkohol. Kan man hantera en
> lördags fylla på kokain, tjack, hash och skumpa
> så fine, men hur många kan det? Kokainet omges
> som dr påvisat av många myter, och har kommit
> till att bli socialt accepterat i många kretsar.
>
> Jag tycker det handlar om civilkurage att agera
> kraftfullt mot personer som håller på med
> droger, handlar inte om att samhället ska slänga
> folk i fängelse och göra allt vi kan för att
> dom ska "tappa tvålen" i sin sociala miljö, Utan
> om medmänsklighet och respekt.
>
> Ponera att någon hade kommit på fest och du hade
> kommit på denne snorta kox på din toalett, är
> det då hans privata sak eller är det en
> respektlös handling mot den som bor där?

Har du läst ngt av det mzi skrivit? Nolltoleransen är skadlig för individ och samhälle. Andra lösningar som tex sprutbyte mm är bättre vägar att gå.

Jagg tycker dock din sista fråga är ett intressant tankeexperiment. Min fösta reaktion var att jag nog inte skulle gilla om ngn tog kokain på¨min fest. Men min första reaktion är till stor del styrd av vad jag tror att andra skulle förvänta sig att jag skulle säga. Sanningen är nog att jag inte ens skulle märka att ngn var hög på kokain bland alla andra fyllon som spiller vin i min soffa. Om det framkom i efterhand att "Olle" hade snortat på toa skulle jag noginte bry mig.
Om jag skulle komma på ngn smussla med små påsar och rakblad (som ni märker har jag ingen aning om hur det eg går till :-) skulle jag nog uppmana den personen att ta det lungt med de där grejjerna.
Precis på samma sätt som jag skulle förhålla mig till ngn som kom med en dunk hembränt, en trevlig uppmaning att "ta det lungt med de där grejjerna".

Det är bara så enkelt att om man dopar sig ska man bli livstids avstängd.... Spelar ingen roll vem man är, Du är ingen idrottsman om du måste fuska med olika preparat.

Kan inte riktigt förstå folk som försvarar dom....

mzi skrev:
> Vilket underlag har du till droger har ett on-off
> läge?

Inget som helst, jag antar bara att knark inte smakar särskilt gott till maten. Alltså mer sättet man brukar drogen på. Annars har du naturligtvis rätt i att olika människor har olika gränser för olika droger.

Kan vi inte diskutera aerohjul nu. Tyckte nästan det var lättare.

Tur att världen bara är svart och vit.

Snorta kokain = du är en knarkare
Klunka spolarvätska = du är en lattjo partysvensson

evo skrev:
>
> Inget som helst, jag antar bara att knark inte
> smakar särskilt gott till maten. Alltså mer
> sättet man brukar drogen på. Annars har du
> naturligtvis rätt i att olika människor har
> olika gränser för olika droger.
>
> Kan vi inte diskutera aerohjul nu. Tyckte nästan
> det var lättare.

Jag kan också tycka att alkohol faktiskt har en smakmässig fördel gentemot övrigt knartk, för alkoholfritt vin är helt enkelt inte gott. Men då påminner jag mig själv om att inte sätta mig över andra människors preferenser. Varför skulle min jakt på smaklökarnas fröjd vara mer värd än andras efter det sköna ruset?

Förövrigt funderar jag på att skaffa ett par lätta lågprofilhjul bara för att se om förträffligheten i mina högprofilfälgar beror av profilen eller styvheten.

JT skrev:
> Tur att världen bara är svart och vit.

Svart och vitt är det nya bruna.

En annan kul grej är att många verkar tycka att man ska straffa ut en människa som har problem med narkotika. -Oj han har tagit kokain! Häng ut honom och se till att han aldrig mer får jobb. Det borde lära honom en läxa.
/J

evo skrev:
> Kan vi inte diskutera aerohjul nu. Tyckte nästan
> det var lättare.

Du har fel. Aerohjul är ofta tyngre.

JT skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Kan vi inte diskutera aerohjul nu. Tyckte
> nästan
> > det var lättare.
>
> Du har fel. Aerohjul är ofta tyngre.

Fattiglapp!

set.jpg

... jaja, du skrev "ofta".

För mig är det rätt stor skillnad på det Boonen gjort jämfört med vad t ex CERA-gänget med Schumacher i spetsen gjorde...

Boonen har förmodligen stora sociala problem som han behöver professionell hjälp att lösa, men jag har svårt att tro att han tagit kokain för att bli en bättre cyklist.
Hade han istället varit dyngfull och varit inne på dagens andra ciggpaket när kontrollanterna kom så hade det varit "lugnt" och denna tråd hade inte existerat...märkligt.

skaparn skrev:
> Varför
> skulle min jakt på smaklökarnas fröjd vara mer
> värd än andras efter det sköna ruset?

Det är inte lika farligt?

>
> Förövrigt funderar jag på att skaffa ett par
> lätta lågprofilhjul bara för att se om
> förträffligheten i mina högprofilfälgar beror
> av profilen eller styvheten.

Varför ändra något som tycks fungera så bra? Fast i en annan tråd nära dig pågår/pågick en livlig diskussion om lågprofildäckens förträfflighet vid klättring. Så, där har du en bättre anledning. Tror jag.

Ungefärligt citat från Spin City när Carter vill införa sprutbytesprogram:

Mike: "You can't do that. We're fighing a war on drugs here"
Carter: "The same war as the last 30 years?"
Mike: "yes"
Carter: "And are we winning?"
Mike: "Any day now... any day now..."

zodah skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > Jag är fast och bestämd på att vi i Sverige
> ska
> > fasthålla nolltolerans mot droger, dock tycker
> > jag att det ska tillåtas med t ex marijuana
> vid
> > medicinska behov under uppsyn av kvalificerad
> > personal läkare, vårdare osv.
> >
> > Problemet med droger i Sverige är ett stort
> > problem, det gör diskussionen ifall kokain är
> > beroendeframkallande eller inte totalt
> irrelevant.
> > Människor får sina liv förstörda av droger
> men
> > givetvis även alkohol. Kan man hantera en
> > lördags fylla på kokain, tjack, hash och
> skumpa
> > så fine, men hur många kan det? Kokainet
> omges
> > som dr påvisat av många myter, och har kommit
> > till att bli socialt accepterat i många
> kretsar.
> >
> > Jag tycker det handlar om civilkurage att agera
> > kraftfullt mot personer som håller på med
> > droger, handlar inte om att samhället ska
> slänga
> > folk i fängelse och göra allt vi kan för att
> > dom ska "tappa tvålen" i sin sociala miljö,
> Utan
> > om medmänsklighet och respekt.
> >
> > Ponera att någon hade kommit på fest och du
> hade
> > kommit på denne snorta kox på din toalett,
> är
> > det då hans privata sak eller är det en
> > respektlös handling mot den som bor där?
>
>
> Har du läst ngt av det mzi skrivit?
> Nolltoleransen är skadlig för individ och
> samhälle. Andra lösningar som tex sprutbyte mm
> är bättre vägar att gå.
>
> Jagg tycker dock din sista fråga är ett
> intressant tankeexperiment. Min fösta reaktion
> var att jag nog inte skulle gilla om ngn tog
> kokain på¨min fest. Men min första reaktion är
> till stor del styrd av vad jag tror att andra
> skulle förvänta sig att jag skulle säga.
> Sanningen är nog att jag inte ens skulle märka
> att ngn var hög på kokain bland alla andra
> fyllon som spiller vin i min soffa. Om det framkom
> i efterhand att "Olle" hade snortat på toa skulle
> jag noginte bry mig.
> Om jag skulle komma på ngn smussla med små
> påsar och rakblad (som ni märker har jag ingen
> aning om hur det eg går till :-) skulle jag nog
> uppmana den personen att ta det lungt med de där
> grejjerna.
> Precis på samma sätt som jag skulle förhålla
> mig till ngn som kom med en dunk hembränt, en
> trevlig uppmaning att "ta det lungt med de där
> grejjerna".

med nolltolerans menar inte jag att man inte ska ha sprututbyte och kvalificerad vård, mer vård, då det är betydligt billigare o ha narkomaner i vård än lösa på stan i det långsiktiga loppat.

problemet är väll dock att politiken måste ändras, det görs massvis med forskning på området, som ingen i bestämmande position tydligen bryr sig ett jävla jota om. då hade dom inte dragit ner på psykvård, drogvård och ja i princip alla insatser i samhället. Det behöver man inte vara sosse för att tycka!

Tillbaka
Topp