Doping

Doping
frågan är vilka som är de största idioterna de som dopar sig eller de som säger att alla
dopar sig som argument för att släppa det fritt.

Som tidigare elitidrottare kan jag tycka att man kanske skulle kunna lägga mer energi på
att dopingtesta de bakom eliten utan att för den sakens skull minska testaer på världseliten

själv har jag bara blivit testad 5 ggr på 13 år som junior och seniorlandslagsman och aldrig
internationellt trots ganska hyfsade resultat det räcker inte.

något som är mycket jobbigt är dock alla FD avstängda och som "rena" kommer tillbaka och är bättre än nogonsin. En ide skulle vara att lägga en Straffskatt på alla som åkt fast så att de måste betala en viss procent av sina inkomster från sin idrott för resten av sin karriär om de kommer tillbaka och att dessa pengar går oavkortat till antidopingarbete.

Doping
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> De som åkt fast tidigare borde resten av livet ha
> dumstrut alternativt clownnäsa på sig då de
> tävlar.

Eller ha minivivikt +1kg jämfört med "rena" på hojen. Eller tvingas att köra med shimano.
En av dessa var menat på allvar.

Doping
Kohl har ju sagt att han regelbundet gjorde blodtransfusioner under tävlingarna. Kan man spåra blodtranfusioner, och i så fall hur? Hur kommer det sig att Vino fälldes för blodtranfusion men inte Kohl?

Doping
Supertramp skrev:
> Kohl har ju sagt att han regelbundet gjorde
> blodtransfusioner under tävlingarna. Kan man
> spåra blodtranfusioner, och i så fall hur? Hur
> kommer det sig att Vino fälldes för
> blodtranfusion men inte Kohl?

Vino hade inte bara eget blod i kroppen: http://www.velonews.com/article/12910 , undrar om man ha klantat till lite med påsarna?

Har man eget så kan man inte se det direkt tror jag, men den biologiska passen ska hjälpa att hitta fuskare. Man ser altså om blodvärden åker onormalt upp och ner. Det är jävligt smutsig spel kan man säga.

Doping
Miss Lycka skrev:
> Det går att se att delar av blodet inte varit
> kroppen under en viss tid.

Men ändå så klarade sig Kohl fast han bytte blod flera gånger under Touren.

Doping
JT skrev:
> Totteman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > WTF?
> >
> >
> http://www.eurosport.se/cykel/giro-d-italia/2009/d
>
> > i-lucas-b-prov-positivt_sto2025767/story.shtml
>
> Hade du missat att DiLuca är en fjant eller vad
> menar du med whatthefucket?

Hmmm...inte helt uppdaterad på allt, så ja jag missade det.

Doping
Supertramp skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Det går att se att delar av blodet inte varit
> > kroppen under en viss tid.
>
> Men ändå så klarade sig Kohl fast han bytte
> blod flera gånger under Touren.

Jag tror att de flesta tester är väldigt oexakta avseende bloddopingen.
Kohl hävdar att han har klarat 200 dopingtester med lite av varje i kroppen.

Senast redigerad av en moderator:
Doping
Veloce skrev:
> Var Helmut Kohl dopad?

Staffan Dopping.

"I de sidste år af hans karriere vurderes Riis at kunne hæve en årsløn på 10 mio. kr., mens han fik et forsikringsbeløb på ca. 16 mio. kr., da han stoppede karrieren på grund af en skade, der var så voldsom, at han blev erklæret sportsinvalid."

Doping
Det gjordes gällande att Lance Armstrong hade en årlig intäkt på 120 miljoner de sista åren han körde för Discovery och han var bevisligen dopad långt innan dess.

Doping
Miss Lycka skrev:
> Det gjordes gällande att Lance Armstrong hade en
> årlig intäkt på 120 miljoner de sista åren han
> körde för Discovery och han var
> långt innan dess.

På vilket sätt var han bevisligen dopad ? :-/ T

Doping
Släpp dopingen fri! Varför? Därför att vi dopar allt annat i samhället, både ordagrant och i vidare mening där jordbruket är ett bra exempel på det förra. Att använda medel, inte bara kemikalier utan allt som bidrar till att uppnå maximalt resultat oavsett bieffekter är något som går igen i det mesta som görs i vårt samhälle och då framstår kravet på "renhet" i sporten som en anakronism och samhälleligt hyckleri. Där om något borde borde möjlighet att använda medel för optimering vara tillåten då det är något som endast påverkar individen och inte samhället i övrigt.
Men egentligen behöver det inte finnas ett antingen eller, låt sportpuritanerna fortsätta med sina tävlingar, det hindrar inte att det vid sidan om skulle kunna uppstå världsmästerskap etc. där doping uppmuntras, där läkemedelsföretag kan sponsra och samarbeta tillsammans med idrotten för att uppnå aldrig tidigare uppnådda resultat! Tänk bara; att ha möjlighet att följa Vance Legstrong kapa tider i samarbete med ChemoGenome Physionomix Inc. som får göra reklam för sin senaste produkt Leg-A-Go Drink! Vilket mästerskap skulle du följa? Precis som du idag kan välja mellan ekologiskt framställda matvaror och konventionellt framställda matvaror så borde det inte finnas en motsättning vad gäller sport, den enda skillnaden är att i idrotten skadar det ingen förutom de berörda men vad gäller jordbruket är det något som berör oss alla, ta bara övergödningen av östersjön som exempel.

Doping
Little Stereo skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Det gjordes gällande att Lance Armstrong hade
> en
> > årlig intäkt på 120 miljoner de sista åren
> han
> > körde för Discovery och han var
> > långt innan dess.
>
>
> På vilket sätt var han bevisligen dopad ? :-/ T

1999 Lance Armstrong tested positive for corticoids during the 1999 Tour de France. The small amounts of corticoids in a urine sample were explained by the prescription for skin cream (saddle sores / boil / allergy) that he subsequently presented to the UCI, thus he was cleared of any offence.

Doping
Armstrong har bara en testickel vilket brukar betyda att man får ta tillskottstestosteron detta har det talats rätt tyst om det finns rätt många elitidrottare som "tappat" sin testosteronproduction på något mystiskt vis men i armstrongs fall är det rätt solklart hur det gått till. Jag vet att det Är folk som tycker att detta ej är ok och visst skulle man kunna använda det till sin fördel men det skulle vara lite trisst om vi stängde ut alla som behöver medicin för att fungera normalt från idrott bara för att deras medicinering är dopingklassad.

Rent statistisk är det så klart mycket mer troligt att armstrong varit dopad än att han inte varit det men som ni alla vet det finns lögn förbannad lögn och statistik och man skall inte glömma att han alltid har varit osannorlikt bra.

Doping
Trevligt om de sätter dit Di Luca ordentligt:

---
Team and sponsors plan to sue Di Luca for damages

LPR Brakes Farnese Vini has dismissed Danilo Di Luca, effective July 23. The Italian had tested positive twice for the third generation blood booster EPO-CERA during this year's Giro d'Italia, where he finished in second place.

Di Luca “will also be held responsible for all damage” to the reputation of both the sponsor and the team said the squad's management company, BF Cycling Management, according to La Gazzetta Dello Sport. The Italian newspaper also reported that BF Cycling Management has instructed its attorneys to commence legal proceedings.

The 33-year-old Di Luca tested positive on May 20 (stage 11) and May 28 (stage 18). The positive results were first announced on July 22 and Di Luca was immediately suspended from competition by the International Cycling Union (UCI). His B-samples were subsequently confirmed positive earlier this month by the Châtenay-Malabry laboratory in Paris.

Di Luca's hearing before the Disciplinary Committee of the Italian Olympic Committee (CONI) is scheduled for August 26. He faces anywhere from a two-year to a lifetime suspension if the charges are upheld. He previously served a three-month suspension in 2007 for his involvement in the “Oil for Drugs” investigation.
---

Doping
Veloce skrev:
> Var Helmut Kohl dopad?

Enligt Göran så åt han rent smör på ett möte när han var stressad, måste ju klassas som dopning

Doping
Jag har verkligen ingen koll på detta men en avstängd cyklist lär väl inte kollas för doping? Isf är det ju bara att dopa sig som satan under 1 år och 9 månader typ (vad vet jag) och sen lägga av med dopingen så är man ju "ren" och i jordens superform när man får komma tillbaks? Givet att man inte kan spåra dessa substanser så långt tillbaks.

Hur länge kan man spåra substanser i kroppen?

Lite oroväckande att så många avstängda gör så pass fina resultat som Vinikourov som gick och vann direkt typ.

Doping
Man dopingtestas dom sista 6 månaderna av avstängningen inför ev ciomeback tror jag :-/ Men som dopad kan man ha fördelar av dopingen karriären ut även om man har slutat :-( T

Doping
avstängda dopingtestas kontinuerligt under sin avstängning det är i alla fall den officiella versionen. De har ju dömts för ett brott och man måste ju kolla så att man inte fortsätter begå samma brott under straffet

dilucas avstängning betyder att Lövkvist egentligen körde 5 dagar i rosa om det inte är någon som tror att di luca började dopa sig först efter 10 etappen.

Doping
siven skrev:

>
> dilucas avstängning betyder att Lövkvist
> egentligen körde 5 dagar i rosa om det inte är
> någon som tror att di luca började dopa sig
> först efter 10 etappen.

Det måste kännas fantastisk så här efteråt. Det här är så jävla trist.

Att DiLuca fortsätter dopa sig efter ha rökt redan en gång, berättar klart språk tycker jag: risken att åka fast måste vara minimalt. Och är det minimalt, ja, dom är kanske inte så rena som man vill tro. Han var inte den första som åkte fast andra gången, undrar om cyklister är värda andra chansen. Det borde nu vara klart för alla att det börjar räcka med fusket. Festina-skandal var redan 1998, jag trodde redan då att du händer det grejer, men är inte så övertygat, tyvärr.

Doping
Friidrotten är inte så "ren" heller, vilket sportjournalister i TV-soffan fortfarande tror samtidigt som de hävdar att "cyklingen är död" (SVT).

Stefan Matschiner, Sportmanager och dopingdealer, säger i ett ARD program som gick häromkvällen att han både försåg idrottare med dopingpreparat och mutade kontrollanter på ackrediterade Wada-lab i mellaneuropa för att "dölja" spåren. "Jag såg till att rätt preparat fanns på rätt plats vid rätt tidpunkt och samtidigt att det inte blev några positiva prover". Detta ska enligt honom ha pågått även under 2009.

I samma program fick Jamaica också hård kritik för att de fortfarande inte har något fungerande system för att testa sina idrottare. Det ska enligt utsago inte gjorts några tester alls innan OS i Peking, trots att man officiellt påstår detta. Wada kritiserar också att de inte följde upp de konkreta spåren man fick genom BALCO-skandalen om ett större karibiskt dopingnätverk.

All toppidrott verkar ruttna sakta men säkert...

Doping
schture skrev:
> Friidrotten är inte så "ren" heller, vilket
> sportjournalister i TV-soffan fortfarande tror
> samtidigt som de hävdar att "cyklingen är död"
> (SVT).
>

Friidrotten har stabil dopingkultur sen minst DDR-tiden. Om nån nu ens snackar om ren friidrott på topnivå, är man ute och cyklar. Haha.

Doping
schture skrev:
...
>
> Stefan Matschiner, Sportmanager och dopingdealer,
> säger i ett ARD program som gick häromkvällen
> att han både försåg idrottare med
> dopingpreparat och mutade kontrollanter på
> ackrediterade Wada-lab i mellaneuropa för att
> "dölja" spåren. "Jag såg till att rätt
> preparat fanns på rätt plats vid rätt tidpunkt
> och samtidigt att det inte blev några positiva
> prover". Detta ska enligt honom ha pågått även
> under 2009.
> ...

"I've never failed a drug test"

Doping
Första dopingfallen i Friidrotts-VM nu, enligt eurosport... en 3000m hinder löpare (herrar) och en finaldeltagare från herrarnas 100m, dock ingen av medaljörerna.

Doping
Förresten, någon mer som reflekterat över koffeinartikeln i senaste kadens? Jag får väldigt blandade känslor när jag läser den, det känns som att sensmoralen är att man ska "dopa" sig så mycket som möjligt, så länge preparatet är lagligt. Hitta sin optimala dos, för att få maximal effekt men inga biverkningar etc. Jag kan förstå att folk undrar över, och vill läsa om, koffeinets effekt på prestationsförmångan men sättet det lades fram på känns mer som: såhär dopar du dig lagligt. Men det kanske bara är jag som är känslig :)

Doping
För ett par år sedan klassades koffein som doping över ett visst värde. Nu är det däremot tillåtet att trycka i sig hur mycket man vill. Har säkert att göra med att de flesta vuxna människor är koffeinberoende, det blir för mycket gnäll när man förbjuder det.

Doping
Vilken tur för de känsliga här att det inte var cyklister som aftonbladet hängde ut idag :)
6vm.jpg ht=323

"Sportbladet avslöjar..."
Nu har de tonat ner det lite men det är mycket antydningar.
IAAF tillbakavisar ryktena.
Kan den fina ganjan vara orsaken till Jamaikanernas framgångar?

Doping
siven skrev:
--------------------------------------------------
dilucas avstängning betyder att Lövkvist egentligen körde 5 dagar i rosa om det inte är någon som tror att di luca började dopa sig först efter 10 etappen.
Det måste kännas fantastisk så här efteråt.
Det här är så jävla trist.

Påminner om Elofsson i OS i SLC. Den genomklappningen, efter att ha försökt följa en tokdopad Mühlegg, reste han sig aldrig ifrån. 2001 tog han två guld i VM. På det första loppet på OS året efter, som var tremilen, tvingades han bryta loppet då han som enda åkare försökt hänga på Mühlegg. Det blev bara en fjärdeplats för Elofsson under OS. Året efter la han av med skidåkningen. Han tränar som en tok för att ligga på topp. När han blir slagen ökar han träningen. Till slut säger kroppen stopp vilket den gjorde för Elofsson. Det är helt ok. Alla kan inte vara bäst. I det här fallet försökte han sig på att träna sig bättre än dopade skidåkare och då räcker det inte att vara bäst. Gunde är den vi minns inte Elofsson.

Hur stort hade det inte varit för Lövkvist att cykla fler dagar i rosa. Hade han vunnit? Kommit tvåa? Sådana om kommer aldrig med och det är inget som ger vare sig idrottaren större sponsorkontrakt eller mer respekt i sitt lag. Det som en dopad idrottare förnekar sina odopade motståndare är inget han eller någon annan kan återgälda. Den odopade tvåans postuma guld är bara en bitter påminnelse om en lång mödas stulna höjdpunkt.

Jag vill heller inte stoppa i mina barn prestationshöjande preparat för att de ska kunna uppleva glädje i tävling i den utsträckning de önskar. För barn räcker det som bekant med den "doping" det innebär att vara född i början av året. Jag vore istället tacksam om den medicinska vetenskapen kunde fokusera på det väsentliga som t ex att finna en bot mot min frus och min dotters reumatism.

Doping
Veloce skrev:
> siven skrev:
>
> dilucas avstängning betyder att Lövkvist
> egentligen körde 5 dagar i rosa om det inte är
> någon som tror att di luca började dopa sig
> först efter 10 etappen.
> Det måste kännas fantastisk så här efteråt.
> Det här är så jävla trist.
>
> Påminner om Elofsson i OS i SLC. Den
> genomklappningen, efter att ha försökt följa en
> tokdopad Mühlegg, reste han sig aldrig ifrån.
> 2001 tog han två guld i VM. På det första
> loppet på OS året efter, som var tremilen,
> tvingades han bryta loppet då han som enda åkare
> försökt hänga på Mühlegg. Det blev bara en
> fjärdeplats för Elofsson under OS. Året efter
> la han av med skidåkningen. Han tränar som en
> tok för att ligga på topp. När han blir slagen
> ökar han träningen. Till slut säger kroppen
> stopp vilket den gjorde för Elofsson. Det är
> helt ok. Alla kan inte vara bäst. I det här
> fallet försökte han sig på att träna sig
> bättre än dopade skidåkare och då räcker det
> inte att vara bäst. Gunde är den vi minns inte
> Elofsson.
>
> Hur stort hade det inte varit för Lövkvist att
> cykla fler dagar i rosa. Hade han vunnit? Kommit
> tvåa? Sådana om kommer aldrig med och det är
> inget som ger vare sig idrottaren större
> sponsorkontrakt eller mer respekt i sitt lag. Det
> som en dopad idrottare förnekar sina odopade
> motståndare är inget han eller någon annan kan
> återgälda. Den odopade tvåans postuma guld är
> bara en bitter påminnelse om en lång mödas
> stulna höjdpunkt.
>
> Jag vill heller inte stoppa i mina barn
> prestationshöjande preparat för att de ska kunna
> uppleva glädje i tävling i den utsträckning de
> önskar. För barn räcker det som bekant med den
> "doping" det innebär att vara född i början av
> året. Jag vore istället tacksam om den
> medicinska vetenskapen kunde fokusera på det
> väsentliga som t ex att finna en bot mot min frus
> och min dotters reumatism.

Är rädd att hemstickade värmeskydd är räddningen, sjukdomar man lider av livslångt är inte lika prioriteras i den moderna läkevetenskapen där publicitet alternativt intäktsalstrande medeciner likt bantarmedel verkar vara den största drivande faktorn... :-/ T

Tillbaka
Topp