Dopingtester.

Dopingtester.
Det är lite smått komiskt att i Archery (båskytte?) så torskar 40% av de testade och i cykel så fälls bara lite mer än 10% av de testade...
Ishockey är nästan uppe i 50%

Men så testar de sporterna inte så många utövare heller...

Simning är väl de enda på listan som kan tas på allvar och där åker 11% dit

(Cykling testade 279st)
(Bågskytte 10st)
(Ishockey 5st)
(Simning 122st)

Friidrott hittade jag inte på listan (kanske letade dåligt)

Senast redigerad av en moderator:
Dopingtester.
Jag räkna lite och fick då fram att cyklister i Sverige testas runt 130 gånger oftare än vad fotbollsspelare gör.
En fotbollsspelare testas 0,0008 gånger om året och en cyklist 0,1 gånger om året
Hockey testas 0,0067 gånger på ett år.

Gissa varför att det åker dit mer cyklister än andra idrottsutövare.

Senast redigerad av en moderator:
Dopingtester.
Ni får nog läsa den där wada-listan lite bättre. Den listar, vad jag föstår, inte som Deli och Crosscar verkar tro antalet tester och antalet positiva prov, utan det som listas är positiva prov (aaf) och brott mot dopingregler (adrv).

För cykel är det alltså 279 positiva prov och 28 regelbrott. Det totala antalet tester anges ej så vitt jag kan se.

Lite för tidigt för cykelsporten att slå sig för bröstet där alltså.

Dopingtester.
Din senaste länk visar ju "out of competiontests" , dvs tester som görs utom tävlan... I
I cykling är det vanligast med test under eller efter tävling !
Med tanke på att det inför Touren testas samtliga cyklister och sen 6 stycken varje etapp så kan man förstå att det blir hur många cyklister som hellst som testas varje år... (på touren ca 327 tester mao)

Dopingtester.
Fifa har precis skrivit på WASA så de inte blir utslängda från OS.

Undrar varför man inte hade några dopingfall på FotbollsVM när Fifa skötte testerna?

Tillbaka
Topp