Dopingtråden

Dopingtråden
ohellstrom sa:
DRQ96 sa:
GoranS sa:
Är det någon skillnad i vad hon utestängs från nu jämfört med vad hon utestängts från den gångna säsongen?

Ja, Nu går avstängingen över OS. Det gjorde den inte förut..

Frågan rörde väl de aktiviteter hon är avständ från, oavsett avstängningens längd.
Precis. Var skrivet som respons på geologens kommentar om att hon stängs ute från saker under avstängningen och min tanke var att det inte blir någon skillnad på det jämfört med hur det var förra tävlingssäsongen.

Dopingtråden
Eventuell effekt av clostebol är irrelevant. Det är en anabol stereoid och Johaug hade det i kroppen och har fått i sig det genom sätt som hon hade kunnat förhindra.

Alla som argumenterar för att hon är orättvist behandlad bör dels svara på hur de hade resonerat om det tex hade gällt en rysk skidåkare istället, och dels fundera över vilka som vinner mest på ett fungerande antidopingarbete.

Som någon skrev i en krönika när det svallade som mest - Systemet är till för att gynna sådana som Johaug. Men det kräver förstås att man inte slarvar. Hon har bara sig själv att skylla på. Det är väl därför hon bölar så mycket.

Dopingtråden
Ja, det är faktiskt lite löjligt hur barnsligt Johaug agerar. Hon känner till reglerna, om inte tidigare så definitivt nu. Då vet hon också att hon gjort fel. I ljuset av det är det töntigt att hålla försöka överklaga eller vinna sympatier genom att gråta.

Dopingtråden
Hon har nu gått ut med att hon ska undersöka möjligheten att överklaga den senaste domen. Att hon inte ville överklaga den skräddarsydda första domen förstår jag mycket väl.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Det blir intressant att se var hon ska överklaga nu. CAS är högsta instans. Hon kan säkert stämma läkaren som offrades.
Man kan överklaga till Schweiz högsta domstol.

EDIT: ska sägas att de endast tar hänsyn till om CAS följt gällande regler och lagar, de tar inte ställning till skuldfrågan.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Tar inte Sarah Sjöström märkligt många medaljer?Jag menar hon kniper ju rekord från värsta dopingåren och åren med hela dräkter. Diskuteras det ens?

Dopingtråden
Hur lång tid kan man vänta sig att det skulle kunna ta till ett avgörande i Schweiz högsta domstol att ta upp fallet (om det mot förmodan skulle gå dit)?

Dopingtråden
Alltså, min sympati för Johaug blir allt mindre och mindre.

I grunden är det en trist historia. Jag är rätt övertygad om att det verkligen är ren "misstagsdopning", att hon (och speciellt läkaren) helt enkelt var slarviga och att historien om salvan för läpparna stämmer och inte är någon efterhandskonstruktion.

Man kan tycka att regelverket är väl hårt mot sådana fall. MEN nu ser reglerna ut som de gör av en mycket god orsak. Alla elitidrottare har ett strikt ansvar för att inte ha dopningsklassade ämnen i kroppen oavsett om de fått i sig skiten av misstag eller genom medvetet fusk för att höja prestationsförmågan. Och så MÅSTE det vara om inte alla påkomna dopare ska kunna skylla på än det ena och än det andra och komma undan med det. Och alla elitidrottare vet (eller borde veta) detta.

Det är trist för Johaug att missa OS för ett misstags skull. Men det här bölandet, den här offerkoftan hon tar på sig, den här nästan fantastiska oförmågan att inse eller erkänna att hon har gjort något som helst fel. Nä, det är svagt.

För att inte tala om reaktionen från vissa andra norska kommentatorers håll, att tjafsa om att de ska bojkotta nästa OS och allt vad det är. Ja men gör det då! Good riddance. Nu har de haft två dopningsskandaler på allra högsta nivå på kort tid, Jonsrud-Sundby och Johaug. Det finns väl ingen som tror att de skulle ha samma överslätande attityd om det hade rört sig om ryska skidåkare, italienska cyklister eller bulgariska tyngdlyftare som hade skyllt på såriga läppar.

Dopingtråden
Jajaja angående Johaug om vi nu ska ha regler för att förhindra dopare, vilket kan diskuteras då jag själv anser att de mest fungerar som ett IQ-test (och sport ska inte vara en fråga om IQ) får vi väl följa reglerna, har man förbjuden substans i blodet eller blod i substanserna kvittar det om det är läkaren eller aliens som tillfört dem.

Eller som i detta fallet, HON SJÄLV

Dessutom borde hon vara överlycklig för jag anser att en avstängning ska vara för LIFE, om vi nu som sagt ska ha regler. Anabola ger en LIVSLÅNG fördel. Vad är logiken med att ha några års avstängning då?

/logiken

Senast ändrad:
Dopingtråden
Lyktstoplemedhjul sa:
:
Dessutom borde hon vara överlycklig för jag anser att en avstängning ska vara för LIFE, om vi nu som sagt ska ha regler. Anabola ger en LIVSLÅNG fördel. Vad är logiken med att ha några års avstängning då?
/logiken

Om du tycker att hon ska basera sin sinnesstämning på vad du tycker straffen borde vara så har du nog lite väl höga tankar om dig själv.

Dopingtråden
Bryr mig inte om vad enskild dopare (som anser att reglerna ska anpassas/ta särskild hänsyn till henne) har för feels säger hur reglerna skulle varit utformade om de skulle varit logiska

/logiken

Avviker här från principen ickesvars-metoden

Senast ändrad:
Dopingtråden
Arne Ljungqvist är jävligt bra i SVT Aktuellt. Han kanske kunde konsulta lite för den norska idrottsrörelsen om hur dopningsreglementet fungerar, de verkar behöva lite insikter.

Dopingtråden
Sen vill jag bara inflika att jag absolut tycker att vi skulle kunnat ha dopningsregler i en perfekt World, så att människor som inte ville riskera sin hälsa allt för mycket för att kunna vinna skulle fått sig en chans.
Det där med att sända signaler till alla åskådare om att de i eliten är hälsosamma är lite misslyckat. Sen när är elitsportande en hälsofråga?
Men det vore kanon för de enskilda.

Nu är det ingen perfekt värld och dopningskontrollerna ligger alltid ett steg efter, på samma sätt som lagstiftaren ligger ett steg efter de som ändrar lite på molekylerna och säljer substanser som har samma effekter som kända förbjudna ämnen.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Lyktstoplemedhjul sa:
Bryr mig inte om vad enskild dopare (som anser att reglerna ska anpassas/ta särskild hänsyn till henne) har för feels säger hur reglerna skulle varit utformade om de skulle varit logiska

/logiken

Du säger ju att "hon borde vara överlycklig" p.g.a. du anser att hon borde varit avstängd på livstid. Dessutom är jag tveksam till att du skulle kunna framställa en logisk härledning av livstids avstängning baserat på någon slags axiom som har mycket bred acceptans.

Dopingtråden
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

/logiken

Du säger ju att "hon borde vara överlycklig" p.g.a. du anser att hon borde varit avstängd på livstid. Dessutom är jag tveksam till att du skulle kunna framställa en logisk härledning av livstids avstängning baserat på någon slags axiom som har mycket bred acceptans.
Det borde hon absolut vara

Dopingtråden
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

/logiken

Jag upprepar i så fall mitt tidigare yttrande:

Om du tycker att hon ska basera sin sinnesstämning på vad du tycker straffen borde vara så har du nog lite väl höga tankar om dig själv.

Dopingtråden
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

/logiken

nein

hon borde vara det för att reglerna inte är logiska inte för vad jag tycker.

Och nu ser jag på utube att ännu en stor bodybuilder har dött, på tal om doping hehe.

Men nu återgår jag till min ickesvarsmetod på dig

Senast ändrad:
Dopingtråden
Jag har nu lagt 20 minuter på att läsa läsarkommentarerna till en VG.no-artikel om varför Norge ska bojkotta OL 2018. Stor humor, kan rekommenderas. Rätt många norrmänn har verkligen INGEN självdistans. :-)

Dopingtråden
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

/logiken

nein

Och nu ser jag på utube att ännu en stor bodybuilder har dött, på tal om doping hehe.

Så länge du inte gett ett logiskt stringent resonemang, utgående från grundantaganden som de flesta kan vara överens om, som leder till att den aktuella formen av dopning ska ge livstids avstängning är det där snacket om icke-logiska regler bara ett försök att på ett falskt sätt ge legitimitet till din åsikt.

Känns konstigt att hon ska vara överlycklig över ett straff baserat på hur regler skulle kunna se ut men inte gör. Skulle du vara överlycklig om du fick ett års fängelse för att ha gått mot röd gubbe bara för att det finns någon som på ett diskussionsforum tycker att det logiskt borde vara livstid för att gå mot röd gubbe?

Dessutom tycker jag det är rätt osmakligt att skratta åt att någon har dött.

Senast ändrad:
Dopingtråden
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

/logiken

nein

Så länge du inte gett ett logiskt stringent resonemang, utgående från grundantaganden som de flesta kan vara överens om, som leder till att den aktuella formen av dopning ska ge livstids avstängning är det där snacket om icke-logiska regler bara ett försök att på ett falskt sätt ge legitimitet till din åsikt.

Känns konstigt att hon ska vara överlycklig över ett straff baserat på hur regler skulle kunna se ut men inte gör. Skulle du vara överlycklig om du fick ett års fängelse för att ha gått mot röd gubbe bara för att det finns någon som på ett diskussionsforum tycker att det logiskt borde vara livstid för att gå mot röd gubbe?

Vi börjar baklänges, nej jag skrattar inte.

Steroider ger fördelar långt fram i tiden, reglerna tar inte hänsyn till detta, hon borde vara överlycklig för att reglerna inte är logiska, för om de vore logiska skulle hon fått ett mycket längre straff.

Men nu slutar jag svara dig pga risk av att jag annars får mycket arga PM.

Ger dig en liknelse (vilket förövrigt är vanligt om du är ett geni^^) även om risken är stor att vi glider ifrån ämnet.
Om jag rånade en bank och där roffade åt mig flera miljoner kronor och sedan fick ett straff på 1 år men helt slapp alla krav på att ge tillbaks bytet så skulle jag skrattat mig lycklig och förmodligen även glädjehoppat, oavsett hur många som satt på forum och skrattade åt mig.

Senast ändrad:
Dopingtråden
H. sa:
Eventuell effekt av clostebol är irrelevant. Det är en anabol stereoid och Johaug hade det i kroppen och har fått i sig det genom sätt som hon hade kunnat förhindra.

Visst, om hon hade avbrutit lägret som hon ville göra pga blödande munsår och inte inväntat den medicin landslagsläkaren lovade att fixa hade hon aldrig hamnat i denna situation. SVT intervjuade Johaug och det norska landslaget några dagar innan hon dopingtestades och hennes munsår var inte roligt att se. Med svidande och blödande läppar som ger lätt panik är det kanske inte så konstigt att hon inte googlade preparatet utan började använda det direkt.
I mitt tycke är det underligt att landslagsledningen har befogenheter men inga skyldigheter. De är minst lika skyldiga som de aktiva i dopingfall.

Dopingtråden
ejma sa:
H. sa:

Visst, om hon hade avbrutit lägret som hon ville göra pga blödande munsår och inte inväntat den medicin landslagsläkaren lovade att fixa hade hon aldrig hamnat i denna situation. SVT intervjuade Johaug och det norska landslaget några dagar innan hon dopingtestades och hennes munsår var inte roligt att se. Med svidande och blödande läppar som ger lätt panik är det kanske inte så konstigt att hon inte googlade preparatet utan började använda det direkt.

Hon hade inte ens behövt googla preparatet för det står nämligen väldigt väl på förpackningen. Om hon är läskunnig och kan tyda enkla symboler vill säga. Tydligen verkar det brista i båda fallen men jag är verkligen inte förvånad då hon verkar ligga på en sexårings nivå.

I mitt tycke är det underligt att landslagsledningen har befogenheter men inga skyldigheter. De är minst lika skyldiga som de aktiva i dopingfall.

Dopingtråden
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

/logiken

nein

Vi börjar baklänges, nej jag skrattar inte.

Steroider ger fördelar långt fram i tiden, reglerna tar inte hänsyn till detta, hon borde vara överlycklig för att reglerna inte är logiska, för om de vore logiska skulle hon fått ett mycket längre straff.

Men nu slutar jag svara dig pga risk av att jag annars får mycket arga PM.

Ger dig en liknelse (vilket förövrigt är vanligt om du är ett geni^^) även om risken är stor att vi glider ifrån ämnet.
Om jag rånade en bank och där roffade åt mig flera miljoner kronor och sedan fick ett straff på 1 år men helt slapp alla krav på att ge tillbaks bytet så skulle jag skrattat mig lycklig och förmodligen även glädjehoppat, oavsett hur många som satt på forum och skrattade åt mig.
I min värld är "hehe" = skratt. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=hehe

Du fortsätter att hävda att hon hade fått ett längre straff om reglerna varit logiska utan att genomföra det logiska resonemang med klart uppställda grundantaganden som jag efterfrågade. Tills detta skett anser jag att ditt snack om att reglerna är ologiska och att hon med logiska regler skulle fått ett längre straff bara är snömos. Observera att jag inte säger att man kan argumentera för att reglerna skulle kunna vara annorlunda, det jag säger är att jag tycker att du missbrukar ordet logik i sammanhanget. Om du bygger ditt resonemang på förväntad fördel efter avstängningsperioden måste du åtminstone kunna framföra otvetydiga bevis för att den kvantitet av aktuellt ämne som påträffades ger mätbara fördelar även efter avstängningsperioden.

Angående dina farhågor kring att få PM från mig:
Jag har i ett sammanhang skickat PM till dig. Det var när du gick in och med direkt adress till mig skrev ovidkommande dravel i en tråd som bestod av en RR som en happyit gjort med sina barn. Jag ansåg att du i det läget höll på och smetade ner en massa trådar på forumet med totalt onödiga och irrelevant tramsande. Detta skedde ofta med pikar mot mig då jag kritiserat och ifrågasatt en hel del av det du skrivit. Jag vet att happy innehåller en skaplig mängd tramsinlägg och jag är själv skyldig till en hel del. Dock försöker jag ha någon typ av spärr kring vilka trådar jag tramsar i och i vilket läge. Trådar som från början inte är så allvarliga, sådana där grundfrågeställningen är avklarad samt sådana som redan spårat ur är i min värld rätt OK att slänga in tramsinlägg i. Inget av dessa kriterier var dock uppfyllt i den aktuella tråden. Jag rapporterade därför ditt inlägg, meddelade dig om detta samt att jag hade för avsikt att fortsätta rapportera liknande inlägg. Därefter följde en PM-växling där du motiverade ditt trollande i RR-tråden med att "forumet är ju redan totaltrollat" samt drog kränkthetskortet mot mig. När jag påpekade att det inte hade ett dyft med kränkthet att göra fick jag ett svar som var så språkligt inkorrekt att jag inte kunde dechiffrera vad det var du avsåg. Jag konstaterade detta, invände mot ditt dragande av kränkthetskortet samt skrev, baserat på att jag tyckte det var meningslöst att argumentera med någon som inte ens kan/vill uttrycka sig begripligt i skrift, "Därför blir detta det sista PM jag skickar till dig." Det fetstilsmarkerade tycker jag gör tämligen klart att risken att du ska få något mer PM från mig är rätt låg.

Dopingtråden
ejma sa:
H. sa:

Var ju knappast så att hon var döende och inte kunde vänta några minuter på att läsa på förpackningen och, om hon mot förmodan då missat varningssignalerna, jämfört innehållsförteckningen mot WADAs lista där Clostebol explicit är nämnt. Att smeta ut ansvaret tror jag bara skulle skapa otydlighet och en massa hårklyverisituationer. Bättre att idrottaren ensam bär ansvaret.

Dopingtråden
Ja, hon måste ha varit anmäld till antidopingprgrammet (och därmed underlagd oanmälda tester) under X (är det 6?) månader innan hon får börja tävla igen. Utgår från att hon hela tiden har fortsatt vara registrerad, allt annat hade varit alldeles för dumt.

Huruvida hon blivit testad sen september 2016 vet jag dock inget om.

Dopingtråden
TK sa:
Gör dom dopingtester under avstängningen? Tycker hon har lagt till med en ordentlig mustasch på senaste!

Det är väldigt vanligt att kvinnor har hårväxt på alla möjliga ställen, i varierande grad. Men att samhällsnormerna gör att många känner sig tvingade att raka bort håret. Johaug kanske inte känner för det, och varför skulle hon?

Dopingtråden
geologen sa:
TK sa:
Gör dom dopingtester under avstängningen? Tycker hon har lagt till med en ordentlig mustasch på senaste!

Det är väldigt vanligt att kvinnor har hårväxt på alla möjliga ställen, i varierande grad. Men att samhällsnormerna gör att många känner sig tvingade att raka bort håret. Johaug kanske inte känner för det, och varför skulle hon?

Har du slutat blogga? Står att den är ny i signaturen...

Dopingtråden
geologen sa:
JTF sa:
Har du slutat blogga? Står att den är ny i signaturen...

Haha, vad har det med tråden att göra?
Lika lite som att diskutera kvinnors kroppsbehåring, när alla vet (eller borde veta) att det är spår efter brunostmacka med varm choklad på Johaugs överläpp.

geologen sa:
Men ja, jag har slutat blogga (i alla fall för tillfället) och borde nog ändra signaturtexten, ja.
Okej, bra! :-)

Tillbaka
Topp