Dopingtråden

Dopingtråden
NLC sa:

Han var väl rätt gammal? Gick han inte bara i pension (som cyklist)? Han kommer säkert tillbaka som sportchef om några år.

Dopingtråden
Är det formen för intaget som är viktigt för om man kan få muskeltillväxt eller är det s.a. det krävs en så hög dos att man måste gå på med tabletter eller sprutor för att nå dit?

Dopingtråden
GoranS sa:
Är det formen för intaget som är viktigt för om man kan få muskeltillväxt eller är det s.a. det krävs en så hög dos att man måste gå på med tabletter eller sprutor för att nå dit?

Tabletter brukar vara sämst pga av det ska genom matsmätlningsapparaten och går hårt på levern. Plåster, gel och sprutar är mindre dåligt.

Dopingtråden
GoranS sa:

Det borde bara vara en dosfråga. Om man puffar tillräckligt mycket och ofta verkar det ju som att man kan komma upp i anabola effekter också

Dopingtråden
Spacekitty sa:
GoranS sa:

Tabletter brukar vara sämst pga av det ska genom matsmätlningsapparaten och går hårt på levern. Plåster, gel och sprutar är mindre dåligt.
Min fundering var baserad på att det i artikeln dels sägs:

MDIs are generally felt to have no significant effect on performance enhancement.

och dels

Conversely, when Salbutamol is taken as a tablet or injection, it can produce effects similar to the banned substance clenbuterol (specifically, improved lean muscle mass/weight ratio).

Den direkta tolkningen av detta är att intagsformen som sådan som spelar roll för (relativ) muskeltillväxt. En alternativ förklaring skulle dock kunna vara att det med inhalator helt enkelt är praktiskt omöjligt att uppnå tillräckliga doser för att uppnå muskeltillväxteffekten och att det snarare är möjligheten att uppnå höga doser med tabletter eller sprutor som gör att dessa former kan ge prestationshöjande effekt.

Ev. skadliga/negativa bieffekter på lever och andra organ var inget som min fundering berörde.

Dopingtråden
Den första artikeln som länkas till använder en dos på 400 μg, dvs väl inom den tillåtna dosen, och tittar på prestationshöjning under aktivitet. Den andra artikeln använder doser på 200 µg och 800 µg, också tillåtna, under aktivitet.

Skulle inte vilja påstå att man kan utesluta en anabol effekt av långvarigt och överdrivet "puffande" utifrån de resultaten

Dopingtråden
Dopingtråden
GoranS sa:
Vore ju trevligare om de kunde få ändan ur vagnen och stänga av honom (eller frikänna om det mot förmodan skulle finnas skäl till det).

Eller åtminstone sätta en tidsram för hur länge han & Sky får fortsätta leta efter bevisning som styrker att 2x tillåten nivå i urinprov kan erhållas utan att överstiga föreskriven användning.

Dopingtråden
Då blir det ingen publik rättegång.
Trist.
Hoppas att det åtminstone finns en klausul som förbjuder Lance från att någonsin mer uttala säg om cykling offentligt...

Dopingtråden
Jag kan mkt väl tänka mig att han resonerar att han är den rättmätiga segraren av de sju tourerna mm med motiveringen att "alla andra var också dopade så jag såg bara till att jag kunde tävla på lika villkor".

Har för mig att det skrevs något om att han var väldigt frustrerad vid något tillfälle innan cancern när han märkte att en del konkurrenter körde i en helt annan division (d.v.s. EPO-ligan) och krävde att laget skulle börja köra ett seriöst program (eller något i den stilen). Om man en gång upplevt att andra har haft otillåtna fördelar är det nog inte helt konstigt om man landar i slutsatsen att allt man kan göra utan att åka dit är att betrakta som att man ser till att man har "lika förutsättningar" som sina motståndare.

Dopingtråden
Jag blir lite frustrerad över mig själv för att jag inte riktigt kan tycka att han är en kass sopa, skitstövel och allt möjligt annat som jag tycker att jag borde känna för honom!
Det var en fantastisk show de bjöd på på den tiden när han och Ullrich cyklade och det var den som fick upp mitt intresse för den där "tråkiga" landsvägscyklingen.
Känns knepigt att inte kunna avsky honom men kanske beror det på att man innerst inne visste vad som pågick men man blundade för det?

Dopingtråden
Ted_B sa:
Jag blir lite frustrerad över mig själv för att jag inte riktigt kan tycka att han är en kass sopa, skitstövel och allt möjligt annat som jag tycker att jag borde känna för honom!
Det var en fantastisk show de bjöd på på den tiden när han och Ullrich cyklade och det var den som fick upp mitt intresse för den där "tråkiga" landsvägscyklingen.
Känns knepigt att inte kunna avsky honom men kanske beror det på att man innerst inne visste vad som pågick men man blundade för det?
Jag har lite samma problem. Alla mina gamla hjältar har torskat. Idag följer jag inte cykelsporten på samma vis, och ser noga till att inte skaffa fler hjältar.

Dopingtråden
Fast Basso var lite för snygg för min smak.

Jag kollade hela den etappen när Floyd stack iväg på Kamikaze-utbrytning. Rätt häftig sportupplevelse! Tror det var sista gången jag brydde mig.

Dopingtråden
NLC sa:
Åsså var det denna hära grejen med TUE (eller kanske snarare systematiskt missbruk av systemet) http://www.cyclingnews.com/news/westra-admits-using-tues-for-performance-enhancement/
Tycker inte man självklart kan lasta cyklisterna för detta. Det är WADA som är ansvariga för det luddiga regelverket som lett till gråzonsdopingen med TUE. Nu har ju UCI skärpt till regelverket för cykelsporten, så idag räcker det inte med ett läksrtntyg från teamdoktorn för att få en TUE inom cykel, utan det krävs en panel med tre läkare godkänner TUE:n.
Antalet beviljade TUE har också minskat dramatiskt.

Dopingtråden
Jo, så är det nog men samtidigt är Indurains 5 vinster ändå lite av elefanten i rummet, bara för att man lyckats bränna Lance på bål så verkar det som resterande synder sopas under mattan...

Tillbaka
Topp