Att cykelsporten är långt renare idag än för typ tio år sedan är helt klart, förr hade vi mängder med stall som vi idag vet bedrev omfattande dopning av merparen av deras cyklister.
Lag som USPS, ONCE, Telecom, Festina, Kelme listan kan som sagt göras lång här.
Även om det fortfarande tas otillåtna preparat så är jag övertygad om att dessa personer måste vara försiktigare än förr med vad dom stoppar i sig.
Skillnaden mellan en dopad åkare och en odopad bör således vara mindre än förr, det borde vara lättare att konkurera ren nu än då.
Vad Sky beträffar finns naturligtvis inga bevis men min magkänsla efter att ha följt sporten i mer än 15 år är inte bra gällande det laget.
Någonting som jag alltid tänkt på är att USPS hade vad jag vet aldrig ett enda positivt test i stallet trots alla dopade cyklister.
Däremot torskade f.d USPS cyklister som Landis, Hamilton och Heras efter det att dom lämnat laget.
Ett rikt lag har förstås större möjligheter att ge cyklisterna det skydd dom behöver i form av de bästa läkarna, de dyraste och mest effektiva preparaten etc.
I andra mindre lag har kanske inte killarna samma uppbackning därav att dom torskar där.