Dopingtråden

Dopingtråden
Vers 2:

I cheat and lie. I eat my steak.
My conscience is always clear!
I microdose my EPO.
So it won't show up in tests.

He cheats and lies. He eats his steak.
His conscience is always clear!
He microdose his EPO.
So it won't show up in tests.

Dopingtråden
Hahaha :-)

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vers 2:
>
> I cheat and lie. I eat my steak.
> My conscience is always clear!
> I microdose my EPO.
> So it won't show up in tests.
>
> He cheats and lies. He eats his steak.
> His conscience is always clear!
> He microdose his EPO.
> So it won't show up in tests.

Dopingtråden
Den här är värst ändå tycker jag. Varför i helvete tvingar de honom inte att göra det???

"9. Fuentes, on the third day of the trial, to the presiding judge: “If you ask me, I will identify all the codes of all the bags of my clients.” Judge’s response: “No, I will not ask you. In that instance the right of the defence not to answer prevails, and I’m not gong to ask you to do it.” Arguably what could have been (but wasn’t) the crunch moment of the trial so far: Fuentes says he knows exactly whom the 223 bags of blood - of which 51 have not been located - belong to. The judge says it will not be necessary to reveal that."

Dopingtråden
Fattar inte riktigt. Varför ber dommaren inte Fuentes att identifiera sina kunder? Vad är själva syftet med rättegången? Bara att åtala Fuentes och inte ev. kunder?

Spaniorerna kanske inte vill att alla kort ska läggas på bordet, men detta kan ju inte vara något officielt svar som motiverar varför man inte vill att Fuentes ska avslöja vilka hans kunder är.

Dopingtråden
Målet är att sätta dit Fuentes och några andra för att de hanterat blodpåsar, tappning och fyllning på ett hälsovådligt sätt, t.o.m med risk för andras liv. I övrigt har de inte gjort något "kriminellt" enligt spansk lag där dopning inte är brottsligt.

Det var av den anledningen en domstol i Madrid dömde att Spanska cykelförbundet inte fick använda något från Operation Puerto som bevis mot cyklisterna de undersökte. Allt lades ner i brist på bevis av "kriminella handlingar" och blodpåsarna lades i kylen. Dopning är alltså förbjudet av cykelförbundet men inte enligt lagen.

Här hade tydligen McQuaid känt sig blåst på konfekten. Han hade fått indikationer från teamen att de skulle låta alla åkare DNA testa sig mot Puertopåsar men han fick tji.

Det är så skönt när spanjorerna verkligen vill reda ut den här härvan...

MY CONSCIENCE IS CLEAR!

Dopingtråden
Menchov:

"Boogerd's confession “was his choice. I have nothing further to say. Cycling is much cleaner, hopefully we can continue that way,” he told De Telegraaf.

Vad skönt det är att det är renare nu! Hurra!

Dopingtråden
Allting är som vanligt. Omertan lever och frodas. Vi dopar oss bara lite mindre och smartare. Skönt också, att så många erfarna ledare och doktorer finns kvar i lagen. Det hjälper oss mycket. Hörde att de skulle testa oss lite oftare. Smart att öka testningen som många av oss fixar utan problem. Härligt med ett handlingförlamat UCI. Det finns tydligen ett telefonnummer dit som vi kan ringa om vi vaknar upp en morgon och känner för att anmäla någon kompis för doping. Bra initiativ. Låt oss alla nu se framåt och glömma det som varit. Skaffa oss ett rent samvete och cykla vidare, i evighet, amen.

En cyklist bland alla andra

Alltid lurar vi någon...

Dopingtråden
Mera cyklister med grava minnesluckor:

"Hayman was also on the Rabobank squad for the Vuelta and shared the team bus with Rasmussen for the entire three weeks. When asked about his memories of that race in relation to Rasmussen’s claims, the Australian said, “One, I don’t remember anything like that. I’m not aware of this because I’ve been cut off from the rest of the world for the last week. I don’t remember anything from that Vuelta in particular. I have no comment.”

http://www.cyclingnews.com/news/hayman-refuses-to-discuss-geert-leinders

Dopingtråden
Inte bara jag som tycker det:

“My team did great work. They all helped me to be up there in the finale and fresher than everyone else,” Froome said immediately after crossing the line, acknowledging how his teammates Dario Cataldo, Sergio Henao and Rigoberto Uran had dictated terms all the way up Prati di Tivo, just as Sky had done at last year’s Tour de France, prompting comparisons with the US Postal Service of Lance Armstrong and the Banesto of Miguel Indurain.

http://www.cyclingnews.com/races/tirreno-adriatico-2013/stage-4/results

Dopingtråden
kitzblitz skrev:
> Sky är skumt (sorry Richie Porte). Jag läser
> lite live ticker och det ser lite för mycket USPS
> ut.

Sky har ju ett träningsläger på något kulturbevarat gammalt hotell som ligger på en vulkan på Teneriffa 2165m över havet, de ligger där och kör upp o ner hela vintern i varmt klimat och får sjuka mängder höjdmeter i benen. Finns inga andra lag som har tillgång den typ av träning speciellt inte under vintern. De har även de bästa tränarna och dietister. De kostar att ligga på topp och det är nog mångfaldt dyrare än vilket dopingprogram som helst.

Dopingtråden
Barnis skrev:
> kitzblitz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sky är skumt (sorry Richie Porte). Jag läser
> > lite live ticker och det ser lite för mycket
> USPS
> > ut.
>
> Sky har ju ett träningsläger på något
> kulturbevarat gammalt hotell som ligger på en
> vulkan på Teneriffa 2165m över havet, de ligger
> där och kör upp o ner hela vintern i varmt
> klimat och får sjuka mängder höjdmeter i benen.
> Finns inga andra lag som har tillgång den typ av
> träning speciellt inte under vintern. De har
> även de bästa tränarna och dietister. De kostar
> att ligga på topp och det är nog mångfaldt
> dyrare än vilket dopingprogram som helst.

Kan så vara, de har onekligen väldigt stora resurser och är mycket systematiska i allt de gör. Fast att ligga på Teneriffa och träna hela vintern är väl ändå inte så unikt, det är ju jättemånga cyklister som förlägger sin vinterträning där?

Hursomhelst så är de så dominanta (nu i två parallella etapplopp, P-N och T-A, för att inte tala om förra årets Tour) att många börjar klia sig i huvudet. :-/

Dopingtråden
Sky skulle mycket väl kunna ställa upp med två lag i Touren och ta typ hela topp-5.

"Not normal" som Lance skulle ha sagt? Eller visar det bara vikten av nedvärmning på trainer efter etapperna? ;-)

Dopingtråden
Nu ligger väl inte Sky på Teneriffa hela vintern, har själv en kompis som såg Sky i Pollensa kring nyår.
Annars var Rabobanks gamle dopningsdoktor Geert Leinders anställd av Sky förra året vilket kanske förklarar att såväl Wiggings som Froome samt Porte och Rogers alla hade karriärens bästa år i fjol.
Gamle Wiggings som alltid haft dåliga dagar under tre veckorsloppen gick förra året som en klocka dag efter dag under touren.
Efter alla dopningsproblem sporten haft genom åren så vore man ganska naiv om man tror att Skys härjningar förra året som var i USPS klass berodde på höghöjdsläger (något skidåkarna nästa slutat med).

Dopingtråden
Barnis skrev:
> kitzblitz skrev:
> -----
> > Sky är skumt (sorry Richie Porte). Jag läser
> > lite live ticker och det ser lite för mycket
> USPS
> > ut.
>

"bästa tränarna och dietisterna" . och viktigast av allt, de bästa läkarna...

Hymmlande fuskare, hela gänget. Lägg ner skiten.

Dopingtråden
Det måste vara det där hotellet som besitter magiska krafter för 2165m är ju inte mycket att komma med. De kanske har höghöjdsmörad kalvfilé där uppe?

Det är ungefär lika trovärdigt som Müsli och hög kadens...

Dopingtråden
Antar att man kan få komma att äta upp detta senare men...

Tycker det är skillnad på hur Team SKY dominerar dagens cykling jämfört med hur det såg ut på USPS tid. USPS/Discovery mosade sönder allt och alla på bergsetapperna och kontrollerade klungan med fysisk överlägsenhet medan Sky kör (i mitt tycke) mer taktiskt smart och vinner med en snudd på överarbetad game plan och uppoffrande lagarbete.

Och nog hade Wiggins dåliga (eller ja mindre bra) dagar på TdF '12 (men vid de tillfällena var det bara en som kunde utmana honom vid de tillfällena och det fick han inte), Wiggins har även två tidigare tredjeplatser i grand tours, tävlar & presterar starkt och jämnt under en längre tid i säsongen och kommer inte som "gubben i lådan" och peakar vid en tävling under.

Med teknikens hjälp kan vi dessutom se & räkna på att det numer överlag går långsammare uppför än förr. De effektnivåer som presterades under eran 99-05 med upp mot 6.5 W/kg över 40-45 minuter som gjordes 99-05, görs idag på bara över betydligt kortare tid ~15 minuter.

Läs gärna Ross Tuckers analys
http://www.sportsscientists.com/2012/07/tour-in-mountains-analysis-discussion.html eller tidningsversionen http://www.guardian.co.uk/sport/blog/2012/jul/10/tour-mountains-science-of-sport vilket implicerar att det vi ser idag iaf är "sämre" (och därmed kanske renare) än förr. Å andra sidan erkänner han ju mer än gärna att dylika beräkningar bör tas med en nypa salt pga inverkan av yttre faktorer som t.ex. vind http://www.sportsscientists.com/2009/07/tour-de-france-2009-contador-vo2max.html...

Kanske är jag naiv och vill tro att det numer är renare klunga vi ser, men samtidigt storknar jag på den förmätna janteattityden där varje vinnare deklareras som fuskare bara för att.

Dopingtråden
Det som får mig att reagera är att både Tirreno-Adriatico och Paris-Nice dras fram av "loken" i Team Sky. Innan bevis framkommit kan man bara säga grattis till deras värvningsstrategi. Att Richie Porte och Chris Froome gör ett ryck (likt Armstrong) som får en att tro att bakomvarande cyklister kört in i en vägg är fascinerande.

Och ja W/kg på totalen av stigningarna har sjunkit sedan de värsta åren, men det mest intressanta idag är de korta rycken som man gärna skulle vilja se data på.

Men innan bevis är framlagda är jag imponerad. Både Girot och Touren lär bli Det Blå-Svarta tågens år.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Du är ironisk va?

Barnis skrev:

>

Dopingtråden
Att cykelsporten är långt renare idag än för typ tio år sedan är helt klart, förr hade vi mängder med stall som vi idag vet bedrev omfattande dopning av merparen av deras cyklister.
Lag som USPS, ONCE, Telecom, Festina, Kelme listan kan som sagt göras lång här.
Även om det fortfarande tas otillåtna preparat så är jag övertygad om att dessa personer måste vara försiktigare än förr med vad dom stoppar i sig.
Skillnaden mellan en dopad åkare och en odopad bör således vara mindre än förr, det borde vara lättare att konkurera ren nu än då.
Vad Sky beträffar finns naturligtvis inga bevis men min magkänsla efter att ha följt sporten i mer än 15 år är inte bra gällande det laget.
Någonting som jag alltid tänkt på är att USPS hade vad jag vet aldrig ett enda positivt test i stallet trots alla dopade cyklister.
Däremot torskade f.d USPS cyklister som Landis, Hamilton och Heras efter det att dom lämnat laget.
Ett rikt lag har förstås större möjligheter att ge cyklisterna det skydd dom behöver i form av de bästa läkarna, de dyraste och mest effektiva preparaten etc.
I andra mindre lag har kanske inte killarna samma uppbackning därav att dom torskar där.

Dopingtråden
Det mest tröttsamma är att alla ruttna typer som exempelvis Riis, Vinerkorven mfl. är kvar och styr och ställer inom cykelsporten. Ta också Leinders som ett exempel, kanske han åker dit nu, Ferrari och hans son verkar fortfarande vara aktiva ihop med folk med kopplingar till Rominger. Ta sen alla killar med minnesluckor, i behov av tolk etc under Fuentes rättegången...MY CONSCIENCE IS CLEAR!

Förruttnelsen är tyvärr väldigt djup...

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
> Det är konstigt att Kessiakoff valde Astana men
> det ger resultat.

Ja, där är magkänslan inte bra. :(

Dopingtråden
Undrar hur många personer som skulle finnas kvar i cirkusen om samtliga cyklister och ledare som deltagit i doping plockades bort?

Glesa skulle leden bliva.

Ni som fortfarande tror på cykelsportens framtid. Grattis! Jag har för evigt tappat allt hopp. Kommer troligen att se på cykeltävlingar, men inte lika många och aldrig med samma glädje som förr.

Nu är det motionscykling som gäller. Där finns glädjen kvar :-)

Dopingtråden
geologen skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Det är konstigt att Kessiakoff valde Astana
> men
> > det ger resultat.
>
> Ja, där är magkänslan inte bra. :(

Det är ju inte så att jag är säker på min sak MEN jag behåller ändå hoppet. För det första är Kessiakoff en otroligt trevlig prick och för det andra har han ju faktiskt varit så otroligt mycket svajigare än många av sina konkurrenter i de stora loppen. Han är ju en av de som haft svårast för att behålla sin högstanivå igenom hela loppen. Oftast kommer det ju en rejäl dipp eller tre...

Dopingtråden
geologen skrev:
> Jag tror faktiskt att man kan vara genomtrevlig
> och ändå superdopad. Alla är inte arroganta
> Lance-kloner.

Tja kanske. Men jag blev inte alls förvånad när någon som betett sig som psykopat visade sig vara en psykopat. Jag skulle bli MER förvånad när någon som verkar vara en svärmorsdröm skulle visa sig vara en simpel falskspelare.

Tillbaka
Topp