Dopingtråden

Dopingtråden
Pichler:

"Hur upplevde du att det såg ut i Sverige?"

"– Jag tror inte att Sverige har ett problem med doping. Jag har jobbat i Sverige i sexton år och jag har alltid känt att Sverige är ett rent land."

Dopingtråden
Hände det något konkret till följd av UG:s "granskning" i fjol? Tror man att det kommer att hända något konkret till följd av det denna gång?

Dopingtråden
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Hände det något konkret till följd av UG:s
> "granskning" i fjol? Tror man att det kommer att
> hända något konkret till följd av det denna
> gång?

Du har rätt. Det är helt onödigt att lägga energi på vad norrmännen, ryssarna och finnarna gör. Bättre att blicka framåt och mysa åt våra egna (h)ärliga idrottare istället

Dopingtråden
Jag funderar över om man eventuellt skulle kunna uppnå någon euforisk samklang med naturen, om man skulle äta blodpudding med rödbetor medan man tittar på Uppdrag granskning ikväll. Värt att testa.

Dopingtråden
Fliken skrev:
> "Jag har inget att dölja" ;-)

Förrutom sina blodvärden. Dom måste till varje pris skyddas så dom inte läcker ut.

Dopingtråden
Journalisterna slår i luften. De har inget annat än insinuationer. Men som en professor sade. Det går inte att applicera gammal data på enskild nivå. Jag förstår att de väljer att inte svara då.

UG sviker inte. Lika svävande som vanligt. Dom vill så gärna sätta dit ngn framför kameran. Dramaturgin kräver ett stammande offer. Men det enda som kan sägas är att det finns indikationer på ett systematiskt problem. Kvar finns ett antal namngivna utpekande trots att man inte kan använda resultaten på det sättet. Känns mkt ruttet. Återigen.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Som vanligt med uppdrag granskning drivs misstanken hårt. Finns det några rena sätt att få de här värdena, typ kost, träning hög höjd? De nämner att det kan finnas naturliga orsaker men inte mer.
Säkert pågår fusk men jag stör mig på att ena stunden pratas det om stora variationer, sen ska någon förklara höga värden, men inget om det handlar om konstanta höga värden.

Dopingtråden
Återigen mycket som starkt tyder på ett utbrett bloddopningesproblem inom skidåkningen (precis som i andra konditionsidrotter) men inget som säkert kan peka ut ngn enskild med total (rätts)säkerhet.
Det som flimrade förbi om Anna-Carin Olofssons värden såg ju rätt rimligt ut trots allt. Ganska stabila, hyfsat normala Hb-värden men ökade retikulocyter stämmer ju möjligen med hemokromatos med inslag av hemolys. Inte världens vanligaste problem direkt, men som de sa: det enda som verkligen med stor sannolikhet är suspekt är starkt varierande värden. Konstiga, men stabila, värden är inte lika skumt.

Dopingtråden
Höga värden är väl nästan en förutsättning inom skidor om man inte har extremt stor slagvolym på hjärtat eller möjligen högre än normalt puls. Jag gissar på att de sk hemliga siffrorna är en blandning av urval (du blir knappast olympisk skidlöpare utan mycket hög syretransportförmåga), doping, träning, kost.
Om det speciella urval som sker till en sådan här idrott premierar exempelvis personer med en genetik som gör att de producerar ohälsosamt mycket röda blodkroppar eller dylikt, så kan man ju tänka sig att de stora variationerna hos vissa sitter ihop med att personerna tar hämnare efter en tävlingsperiod. UG verkar dock ha ett begränsat intresse i att diskutera saker som inte innebär dopning.

Dopingtråden
Det mest intressanta i sammanhanget är nog norrmännens totala ovilja att samarbeta kring uppgifterna om deras egna åkares blodvärden.
Jag menar att har man ingenting att dölja så borde man lägga korten på bordet såsom Elofsson gjort.
Självklart är åkare med varierande blodvärden mer misstänkta än andra men samtidigt får vad jag förstår åkare som tar en liten daglig dos typ mikrodopning en jämn profil dom också.

Dopingtråden
JMT skrev:
> Höga värden är väl nästan en förutsättning
> inom skidor om man inte har extremt stor slagvolym
> på hjärtat eller möjligen högre än normalt
> puls. Jag gissar på att de sk hemliga siffrorna
> är en blandning av urval (du blir knappast
> olympisk skidlöpare utan mycket hög
> syretransportförmåga), doping, träning, kost.
> Om det speciella urval som sker till en sådan
> här idrott premierar exempelvis personer med en
> genetik som gör att de producerar ohälsosamt
> mycket röda blodkroppar eller dylikt, så kan man
> ju tänka sig att de stora variationerna hos vissa
> sitter ihop med att personerna tar hämnare efter
> en tävlingsperiod. UG verkar dock ha ett
> begränsat intresse i att diskutera saker som inte
> innebär dopning.

Vad menar du? Hämnare efter en tävlingsperiod? Utveckla gärna resonemanget.

Dopingtråden
a.svensson skrev:
> Det mest intressanta i sammanhanget är nog
> norrmännens totala ovilja att samarbeta kring
> uppgifterna om deras egna åkares blodvärden.
> Jag menar att har man ingenting att dölja så
> borde man lägga korten på bordet såsom Elofsson
> gjort.
> Självklart är åkare med varierande blodvärden
> mer misstänkta än andra men samtidigt får vad
> jag förstår åkare som tar en liten daglig dos
> typ mikrodopning en jämn profil dom också.

Men mikrodosera epo år ut och år in, helst från junioråldern för att hålla en jämn profil - är det verkligen realistiskt?

Dopingtråden
grump skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hände det något konkret till följd av UG:s
> > "granskning" i fjol? Tror man att det kommer
> att
> > hända något konkret till följd av det denna
> > gång?
>
>
> Du har rätt. Det är helt onödigt att lägga
> energi på vad norrmännen, ryssarna och finnarna
> gör. Bättre att blicka framåt och mysa åt
> våra egna (h)ärliga idrottare istället

Granskningsprogram verkar inte sällan drivas med en implicit agenda om att sätta dit någon eller att få människor att följa den smala vägen. I det skenet tror jag inte programmen uppnår någonting. Därav min kommentar.

Efter att ha sett (större delen av) gårdagens program tycker jag ärligt talat att det, tyvärr som väntat, mest gick ut på att skapa misstanke. Det hade t.ex. varit oerhört mycket mer informativt om de först gått igenom de tre parametrarna som togs upp, d.v.s. Hb, hematokrit och retikolyter (stavning?), och redovisat vad man vet om vad dessa naturligt ligger på, deras variationer över tid och vad som påverkar dom. Nu visar de upp värden i rutan, men utan egen förkunskap har man ingen möjlighet i värden att ha en känsla för om dessa värden indikerar någonting alls.

En sak som f.ö. får mig att undra är italienaren som verkade (man vet ju aldrig hur de klippt programmet så ...) säga att Hb-värden för konditionsidrottare ligger på 13 eller 14 och absolut inte 17. När jag söker lite verkar det som att normala Hb-värden för män är 13-18 och 12-15 för kvinnor. Skulle alltså konditionsträning trycka ner Hb-värdena kraftigt? För det kan ju omöjligen vara så att det finns en bias åt att människor med låga Hb-värden blir elitkonditionsidrottare. Borde ju snarare vara det omvända.

Dopingtråden
GoranS skrev:
> grump skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hände det något konkret till följd av UG:s
> > > "granskning" i fjol? Tror man att det kommer
> > att
> > > hända något konkret till följd av det
> denna
> > > gång?
> >
> >
> > Du har rätt. Det är helt onödigt att lägga
> > energi på vad norrmännen, ryssarna och
> finnarna
> > gör. Bättre att blicka framåt och mysa åt
> > våra egna (h)ärliga idrottare istället
>
> Granskningsprogram verkar inte sällan drivas med
> en implicit agenda om att sätta dit någon eller
> att få människor att följa den smala vägen. I
> det skenet tror jag inte programmen uppnår
> någonting. Därav min kommentar.
>
> Efter att ha sett (större delen av) gårdagens
> program tycker jag ärligt talat att det, tyvärr
> som väntat, mest gick ut på att skapa misstanke.
> Det hade t.ex. varit oerhört mycket mer
> informativt om de först gått igenom de tre
> parametrarna som togs upp, d.v.s. Hb, hematokrit
> och retikolyter (stavning?), och redovisat vad man
> vet om vad dessa naturligt ligger på, deras
> variationer över tid och vad som påverkar dom.
> Nu visar de upp värden i rutan, men utan egen
> förkunskap har man ingen möjlighet i värden att
> ha en känsla för om dessa värden indikerar
> någonting alls.
>
> En sak som f.ö. får mig att undra är
> italienaren som verkade (man vet ju aldrig hur de
> klippt programmet så ...) säga att Hb-värden
> för konditionsidrottare ligger på 13 eller 14
> och absolut inte 17. När jag söker lite verkar
> det som att normala Hb-värden för män är 13-18
> och 12-15 för kvinnor. Skulle alltså
> konditionsträning trycka ner Hb-värdena
> kraftigt? För det kan ju omöjligen vara så att
> det finns en bias åt att människor med låga
> Hb-värden blir elitkonditionsidrottare. Borde ju
> snarare vara det omvända.

Det reagerade jag också på. Italienaren svarade emellertid lite på din fråga. Hård uthållighetsträning sänker i regel hb-värdet.

Dopingtråden
GoranS skrev:

> Granskningsprogram verkar inte sällan drivas med
> en implicit agenda om att sätta dit någon eller
> att få människor att följa den smala vägen. I
> det skenet tror jag inte programmen uppnår
> någonting. Därav min kommentar.
>
> Efter att ha sett (större delen av) gårdagens
> program tycker jag ärligt talat att det, tyvärr
> som väntat, mest gick ut på att skapa misstanke.
> Det hade t.ex. varit oerhört mycket mer
> informativt om de först gått igenom de tre
> parametrarna som togs upp, d.v.s. Hb, hematokrit
> och retikolyter (stavning?), och redovisat vad man
> vet om vad dessa naturligt ligger på, deras
> variationer över tid och vad som påverkar dom.
> Nu visar de upp värden i rutan, men utan egen
> förkunskap har man ingen möjlighet i värden att
> ha en känsla för om dessa värden indikerar
> någonting alls.

Håller med. Men så ser den gängse dramaturgin ut i denna typ av program. Ngn (en makhavare) skall med mikrofonen upptryckt, fås att stammande säga ngt som kan tolkas som ett icke direkt avståndstagande. Lite klippklipp och sen är det (journalistiskt) bevisat.

En bekant till mig har en maktposition i samhället och företrädde den sida som UG skulle granska för ett par år sedan. Enligt uppgift skall den intervjun varit det märkligaste samtal vederbörande ngnsin haft. Bland annat extrema skiftningar mellan kallprat och sans, till aggresiva påståenden och påhopp ett tjugotal ggr som en blixt från klar himmel. I vilket annat sammanhang som helst hade intervjuarens beteende setts som mkt märkligt agerande. Men, huvudet hölls kallt och UG fick ingen inspelad reaktion motsvarande "nu har du ställt samma fråga tjugo gånger, nu går jag härifrån". Intervjun kom därmed heller aldrig med i sändningen, eftersom det inte fanns ngt som passade in i dramaturgin.

Rent intellektuellt är det rätt förkastligt att tråla efter den rätta reaktionen som på TV utgör beviset. Om man inte får ngt napp, trålar man vidare till nästa och nästa person, tills ngn blir irriterad. Voila - QED.

Och, frågan är om samhället får det bättre med denna typ av journalistik. För att kunna hantera journalistiken har de flesta insitutioner börjat med medietränade filter där journalisterna fastnar. I stället för att sansat ställa frågor till riktiga makthavare. Exempelvis den person på norska skidförbundet som helt iskallt fullkomligt tillintetgjorde intervjuaren. Det fanns inget att ta på, ingen reaktion, ingen fakta, ingenting.

Janne Josefsson har nog inte gjort svensk journalistik en tjänst på sikt.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Fast den tänkta publiken för UG är nog inte lika pålästa som luttrade cyklister så att det handlar om att skaka om och skapa (miss)tankar är väl inte så konstigt?

Dopingtråden
Att alltid ha en nivå på 16.8 indekerar ju mer på fusk änn att ha en UPP & NED kurva.
Om man är inne i en hård träningperiod sjunker värdet ju slitnare du blir, när man sen
vilar sig i form till ett mästerskap höjs värdet. Att Elofsson hade 14 vid alla tester är
absolut inte normalt. Och varför hade cyklister 18.5 som gräns & skidor 17,5 ?

Dopingtråden
grump skrev:
> Fast den tänkta publiken för UG är nog inte
> lika pålästa som luttrade cyklister så att det
> handlar om att skaka om och skapa (miss)tankar är
> väl inte så konstigt?

Är inte det helt förkastligt. Eftersom det i praktiken fungerar som en folk-dom.

Dopingtråden
janolle skrev:
> Att alltid ha en nivå på 16.8 indekerar ju mer
> på fusk änn att ha en UPP & NED kurva.
> Om man är inne i en hård träningperiod sjunker
> värdet ju slitnare du blir, när man sen
> vilar sig i form till ett mästerskap höjs
> värdet. Att Elofsson hade 14 vid alla tester är
> absolut inte normalt. Och varför hade cyklister
> 18.5 som gräns & skidor 17,5 ?

Det är väl precis detta som UG/medicin/vetenskapsjournalistik borde utreda och belysa. Det borde gå att göra ett ganska intressant program genom att sammanställa tester och studier på detta område.

Dopingtråden
ACO Zidek fick ju INTE äta järnberlkad mat !! S Ljungskog då? Där det var tvärtom
hennes kropp tog ju inte upp järn tillräkligt ! Hon skulle alltså kunna EPO dopa
sig rejält ? Det intressanta är ju om man ska doping testa någon ska man ta provet
INNAN start. Då värdet är högre .

Dopingtråden
Hade inte Ljungskog hemokromatos, dvs hon tog upp för mycket järn och behövde blodtappning/hemolys.

//Ola som själv har homokrotos om än den lättare varianten....

Dopingtråden
McOla skrev:
> Hade inte Ljungskog hemokromatos, dvs hon tog upp
> för mycket järn och behövde
> blodtappning/hemolys.
>
> //Ola som själv har homokrotos om än den
> lättare varianten....

Ja ok det är nog rätt . Men Ola va tänker du om ACO då ? är det Samma/liknande sjukdom ?

Dopingtråden
Det låter som ACO också har hemokromatos. Vi skall ju undvika mat med mycket järn så som blodpudding(lätt), lever(lätt), vin(svårt). Hon är väl dessutom från Jämtland? Det brukar kallas Jämtlandssjukan.

Det finns två varianter av Hemokromatos, en kraftigare där man måste använda sig av hemolys för att minska järndepåerna och en lite enklare där man inte tar upp riktigt lika mycket järn och där man kan klara sig utan hemolys så länge man håller sig inom vissa gränser. Så antagligen har ACO hemokromatos av den lägre graden.

//Ola

Dopingtråden
McOla skrev:
> Det låter som ACO också har hemokromatos. Vi
> skall ju undvika mat med mycket järn så som
> blodpudding(lätt), lever(lätt), vin(svårt). Hon
> är väl dessutom från Jämtland? Det brukar
> kallas Jämtlandssjukan.
>
> Det finns två varianter av Hemokromatos, en
> kraftigare där man måste använda sig av hemolys
> för att minska järndepåerna och en lite enklare
> där man inte tar upp riktigt lika mycket järn
> och där man kan klara sig utan hemolys så länge
> man håller sig inom vissa gränser. Så
> antagligen har ACO hemokromatos av den lägre
> graden.
>
> //Ola

TACK (:

Dopingtråden
Speedskejtarn skrev:
> janolle skrev:
> -----
> > Att alltid ha en nivå på 16.8 indekerar ju
> mer
> > på fusk änn att ha en UPP & NED kurva.
> > Om man är inne i en hård träningperiod
> sjunker
> > värdet ju slitnare du blir, när man sen
> > vilar sig i form till ett mästerskap höjs
> > värdet. Att Elofsson hade 14 vid alla tester
> är
> > absolut inte normalt. Och varför hade
> cyklister
> > 18.5 som gräns & skidor 17,5 ?
>
> Det är väl precis detta som
> UG/medicin/vetenskapsjournalistik borde utreda och
> belysa. Det borde gå att göra ett ganska
> intressant program genom att sammanställa tester
> och studier på detta område.

Att ha ett Hb över 160 är ovanligt om man inte är rökare eller är intorkad. Jag ser förhållandevis sällan värden över 150, och då ser jag värden på tiotals olika personer (förvisso sällan elitatleter) varje dag i mitt yrke (läkare). Ofta kan man följa blodvärden i lablistan hos samma person under flera år och fluktuationer är ofta tecken på sjukdom av ngt slag. (Men måste inte vara det givetvis)

Att ha ungefär samma värde alltid är alltså inte skumt, tvärtom. Förutom om man kollar ett blodvärde i samband med tex slutet av tdf eller direkt efter en extremt tung träningsperiod möjligen. Variationer på 10 enheter (uppåt från sitt normala) eller mer hos en idrottsman betraktar jag som dopingsuspekt i de flesta fall även om mer prover och info krävs för att vara säker. Den tyske experten i programmet resonerade rimligt i programmet tyckte jag.

att förstå hur man ska tolka blodstatus kräver mer fysiologisk kunskap än gemene man har, vilket väl visar sig i denna tråd och kanske också i UG.

Tillbaka
Topp