me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant med mänskor som fnyser om man säger
> att man läst något i Aftonbladet/Expressen. Vad
> läser ni själva? Tror ni på allting till 100% i
> den tidningen? Förmodligen (förhoppningsvis)
> inte, ni sållar säkert en del, vilket de som
> läser Aftonbladet/Expressen också gör, möjligt
> att det blir mindre kvar efter sållningen i dessa
> tidningar. Men kontentan är att antingen är ni
> fnysare korkade som tror på allt i de tidningar
> som enligt Er är godkända, eller så anser ni
> att endast Ni, och inga andra, kan läsa kritiskt
> och sålla lite. För att förbigå missriktade
> argument, det är inte som att jag försvarar
> Aftonbladet/Expressen, det står mycket skit i
> dessa tidningar, men att tro att vissa andra
> tidningar inte behöver läsas kritiskt är
> väldigt naivt.
Jag kan inte tala för någon annan än mig själv. Som regel brukar jag inte "tro" på det jag läser/hör utan att väga informationen mot etablerad fakta, spelar ingen roll om det är aftonbladet, svd eller TT. Varför det för mig får Aftonbladet och Expressen som oseriösa är i första hand deras brist på källor, deras sätt att uttrycka sig och spelande på folks känslor/inarbetade mönster. De framstår inte som trovärdiga helt enkelt. Likväl som att jag är skeptisk till TTs nyheter även om de kan verka knivskarpa i formuleringarna.. anledningen är att jag alltid tänker "vem har att vinna på denna nyhet och att VI tar ställning åt det ena eller andra hållet"? Mer än en gång har det ju visat sig att desinformation är ett ypperligt vapen i det politiska spelet, lokalt och globalt.
Så för mig är Aftonbladet lika egalt som dokusåpa ala Big Brother, dvs svammel på uttråkande nivå. DN, SvD och TT är lite bättre och får mig att tänka till åtminstone, men det är inte alls säkert att jag "köper" det som de kablar ut.
Så bara för att jag kräks lite grann över Aftonbladet så betyder inte det att jag inte läser andra tidningar utan kritisk granskning/eftertanke.