Dopingtråden

Dopingtråden
Usch, en uppenbar fråga är hur ser det ut i dagens tdf? Om sådär en 4-5 år framåt, vilka är då aktuella för att ha fuskat på årets tour? Känns ju olustigt helt klart :-/

Dopingtråden
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns som det är rätt hög sannorlikhet att de
> 12 också var dopade :)

+ några till :/

Dopingtråden
NLC skrev:
> Fast nu var ju citatet Doping has been part of
> sport, not only for cycling, for decades. dvs
> sport i allmänhet inte bara inom cykel.
> Läs mer på tex
> http://www.cyclingnews.com/news/former-tour-de-fra
> nce-winners-say-give-armstrong-his-victories
> (troligen bättre källa än Expressen)

"troligen" ??????

Jag skulle säga stt teblad i botten sv en kopp är en bättre källa, eller kanske svavelsvamlande delfiorakel.

Dopingtråden
Alltså... att kasta skit på Aftonbladet och Expressen måste vara det mest happykorrekta eller PK som finns, t o m när de anger källa och citerar rätt. Den enda som förenklade här var jag som utelämnade "sporten" då jag slarvigt tolkade det som all sport, och rationaliserade således bort förtydligandet av vad som avsågs.

Kollade först De Telegraaf, för länkning, men de hade ingen engelsk version vad jag kunde se. Cyclingnews missade jag.

Och ja, Expressen och Aftonbladet skriver mycket skit (vilket också både DN och SvD gör) och ska då såklart kritiseras, när de gör fel.

Dopingtråden
Intressant med mänskor som fnyser om man säger att man läst något i Aftonbladet/Expressen. Vad läser ni själva? Tror ni på allting till 100% i den tidningen? Förmodligen (förhoppningsvis) inte, ni sållar säkert en del, vilket de som läser Aftonbladet/Expressen också gör, möjligt att det blir mindre kvar efter sållningen i dessa tidningar. Men kontentan är att antingen är ni fnysare korkade som tror på allt i de tidningar som enligt Er är godkända, eller så anser ni att endast Ni, och inga andra, kan läsa kritiskt och sålla lite. För att förbigå missriktade argument, det är inte som att jag försvarar Aftonbladet/Expressen, det står mycket skit i dessa tidningar, men att tro att vissa andra tidningar inte behöver läsas kritiskt är väldigt naivt.

Dopingtråden
me.I.am skrev:
> Intressant med mänskor som fnyser om man säger
> att man läst något i Aftonbladet/Expressen. Vad
> läser ni själva? Tror ni på allting till 100% i
> den tidningen? Förmodligen (förhoppningsvis)
> inte, ni sållar säkert en del, vilket de som
> läser Aftonbladet/Expressen också gör, möjligt
> att det blir mindre kvar efter sållningen i dessa
> tidningar. Men kontentan är att antingen är ni
> fnysare korkade som tror på allt i de tidningar
> som enligt Er är godkända, eller så anser ni
> att endast Ni, och inga andra, kan läsa kritiskt
> och sålla lite. För att förbigå missriktade
> argument, det är inte som att jag försvarar
> Aftonbladet/Expressen, det står mycket skit i
> dessa tidningar, men att tro att vissa andra
> tidningar inte behöver läsas kritiskt är
> väldigt naivt.

Jag kan inte tala för någon annan än mig själv. Som regel brukar jag inte "tro" på det jag läser/hör utan att väga informationen mot etablerad fakta, spelar ingen roll om det är aftonbladet, svd eller TT. Varför det för mig får Aftonbladet och Expressen som oseriösa är i första hand deras brist på källor, deras sätt att uttrycka sig och spelande på folks känslor/inarbetade mönster. De framstår inte som trovärdiga helt enkelt. Likväl som att jag är skeptisk till TTs nyheter även om de kan verka knivskarpa i formuleringarna.. anledningen är att jag alltid tänker "vem har att vinna på denna nyhet och att VI tar ställning åt det ena eller andra hållet"? Mer än en gång har det ju visat sig att desinformation är ett ypperligt vapen i det politiska spelet, lokalt och globalt.

Så för mig är Aftonbladet lika egalt som dokusåpa ala Big Brother, dvs svammel på uttråkande nivå. DN, SvD och TT är lite bättre och får mig att tänka till åtminstone, men det är inte alls säkert att jag "köper" det som de kablar ut.

Så bara för att jag kräks lite grann över Aftonbladet så betyder inte det att jag inte läser andra tidningar utan kritisk granskning/eftertanke.

Dopingtråden
me.I.am skrev:
> Intressant med mänskor som fnyser om man säger
> att man läst något i Aftonbladet/Expressen. Vad
> läser ni själva?

The Economist, The New Yorker, Weekly World News, Speigel, Fokus för svenska perspektivet

För förströelse: Time, Newsweek

Undviker dagsmedia eftersom det ofta krävs en veckas bearbetning för att kolla källor och annat. Man tröskar mest spekulativt skräp i dagsmedia. Men om det kniper The Sun.

Dopingtråden
thomalin skrev:
> Alltså... att kasta skit på Aftonbladet och
> Expressen måste vara det mest happykorrekta eller
> PK som finns, t o m när de anger källa och
> citerar rätt. Den enda som förenklade här var
> jag som utelämnade "sporten" då jag slarvigt
> tolkade det som all sport, och rationaliserade
> således bort förtydligandet av vad som avsågs.
>
> Kollade först De Telegraaf, för länkning, men
> de hade ingen engelsk version vad jag kunde se.
> Cyclingnews missade jag.
>
> Och ja, Expressen och Aftonbladet skriver mycket
> skit (vilket också både DN och SvD gör) och ska
> då såklart kritiseras, när de gör fel.

I detta fallet blir det rätt stor skillnad på uttalandet om man skriver dopning i sport (som CNs citat) eller enbart syftar till sporten cykel (som Expressens citat)

Dopingtråden
NLC skrev:
> ...
> I detta fallet blir det rätt stor skillnad på
> uttalandet om man skriver dopning i sport (som CNs
> citat) eller enbart syftar till sporten cykel (som
> Expressens citat)

Hmm, har du läst den länkade Expressenartikeln? Jag citerar från den "– Dopning har varit en del av sporten, inte enbart i cykling, i decennier, säger Stephan Roche till De Telegraaf."

Vad är det här för diskussion egentligen? Är det någon (normalt reflekterande) som överhuvudtaget tror att doping enbart förekom/förekommer inom cykling? Är det någon som bygger hela sin uppfattning om hur doping historiskt sett ut utifrån en rad i en tidning, det jag menar är att _om_ Expressen hade uteslutit "inte enbart i cykling" (vilket dom alltså inte gjorde) hade då alla p.g.a. just den felciteringen trott att doping enbart förekommit inom cykling? Jag för min del hade förstått det som att jo det förekom inom cykling, precis som inom andra idrotter.

Dopingtråden
me.I.am skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > I detta fallet blir det rätt stor skillnad på
> > uttalandet om man skriver dopning i sport (som
> CNs
> > citat) eller enbart syftar till sporten cykel
> (som
> > Expressens citat)
>
> Hmm, har du läst den länkade Expressenartikeln?
> Jag citerar från den "– Dopning har varit en
> del av sporten, inte enbart i cykling, i
> decennier, säger Stephan Roche till De
> Telegraaf."
>
> Vad är det här för diskussion egentligen? Är
> det någon (normalt reflekterande) som
> överhuvudtaget tror att doping enbart
> förekom/förekommer inom cykling? Är det någon
> som bygger hela sin uppfattning om hur doping
> historiskt sett ut utifrån en rad i en tidning,
> det jag menar är att _om_ Expressen hade
> uteslutit "inte enbart i cykling" (vilket dom
> alltså inte gjorde) hade då alla p.g.a. just den
> felciteringen trott att doping enbart förekommit
> inom cykling? Jag för min del hade förstått det
> som att jo det förekom inom cykling, precis som
> inom andra idrotter.

Problemet med cykling och även fotboll (och alla stora amerikanska sporter) är det internationella förbundets inställning från tid till annan.
Inom fridrott, längdskidor så har man arbetat stenhårt med WADA, medan UCI (i synnerhet under Pat McQuaid) och FIFA har visat "begränsat intresse" för att bottna ur problematiken.

Dopingtråden
Läser man skiten stöder man affäresmodellen, och skiten fortsätter sprida sig. Men, vi har de tidiningar vi förtjänar kan man säga. Finns många Nisse i Hökarängen i vårt land. Så, tag en tidning i handen och flasha den sociala markören bara ...

Dopingtråden
Själv läser jag endast Frankfurter Allgemeine Zeitung samt Times Literary Supplement för förströelse.

Fast FAZ har chanserat de senaste åren sedan de började med bilder på förstasidan. :-(

Dopingtråden
DT skrev:
> Själv läser jag endast Frankfurter Allgemeine
> Zeitung samt Times Literary Supplement för
> förströelse.

Vore det månne en idé att utvidga lektyren med ett svenskspråkigt komplement för att inte konjunktionsanvändningen helt ska degradera? ;-) (Eller är det bara för mig som för låter konstigt i ovanstående?)

Vad gäller AB så ägnade jag för någon vecka sen en kvart på bäg hem på pendeln åt att bläddra i ett ex som när jag klev på låg på sätet jag sedan satte mig på. Var faktiskt lite fascinerande/skrämmande hur dålig den var. Innehållet var en blandning av skvaller, sensationsjournalistisk faktamisshandel och substanslöst dravel.

Dopingtråden
GoranS skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Själv läser jag endast Frankfurter Allgemeine
> > Zeitung samt Times Literary Supplement för
> > förströelse.
>
> Vore det månne en idé att utvidga lektyren med
> ett svenskspråkigt komplement för att inte
> konjunktionsanvändningen helt ska degradera? ;-)
> (Eller är det bara för mig som för låter
> konstigt i ovanstående?)

Det låter inte konstigt i mina öron, men kanske är det en lätt anglicism?

Hursomhelst skrev Stuvstaix exakt samma sak ovan men det är bara mig som du hackar på. :-(

Dopingtråden
Men Stuvstaix briljerade ju inte med sin intellektuellt utmanande underhållningsläsning!

Eller är jag på hal is här? Har fått för mig att FAZ ska vara några snäpp upp på skalan jämfört med Time/Newsweek.

Dopingtråden
GoranS skrev:
> Men Stuvstaix briljerade ju inte med sin
> intellektuellt utmanande underhållningsläsning!
>
>
> Eller är jag på hal is här? Har fått för mig
> att FAZ ska vara några snäpp upp på skalan
> jämfört med Time/Newsweek.

Framförallt hade jag med Weekly World News, vilket ingen reagerade på.
/S.

Dopingtråden
Stuvstaix skrev:
>
> Inom fridrott, längdskidor så har man arbetat
> stenhårt med WADA, medan UCI (i synnerhet under
> Pat McQuaid) och FIFA har visat "begränsat
> intresse" för att bottna ur problematiken.

Hur var det nu när Bengt Åke Bengtsson(Svensk Fisfjant) fixade och trixade inför Lahti-VM med dopingprov, testresultat och ANNAT så inte skidåkningen skulle drabbas?

Dopingtråden
geologen skrev:
> De journalister jag känner brukar mena att de
> oftast vet mycket mer än de kan skriva, inte att
> de skriver mer än de vet.

+1

Dopingtråden
underscore skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > De journalister jag känner brukar mena att de
> > oftast vet mycket mer än de kan skriva, inte
> att
> > de skriver mer än de vet.
>
>
> +1

Om man undrar om man skall klippa sig, skall man fråga en frisör om en åsikt?

Om man undrar om journalister skriver "bra", skall man fråga journalister om deras åsikt i frågan (såsom det framställs ovan)?

I de fall då jag har kunskap om det jag läser i tidningar (exvis det jag jobbar med eller detaljer om folk jag känner) är det mer regel än undantag med direkta sakfel och helt galna tolkningar. Så för mig känns det som att det finns stöd för teorin att journalister antingen har för lite tid, kunskap och eller förstånd.

Dopingtråden
Begreppet "anomalies in the biological passport". Vad betyder det egentligen? Är det variabiliteten på nivån på röda blodkroppar?

När jag lämnade blod förut låg jag på mkt höga värden vill jag minnas, typ 165-170 (stor brasklapp för minnesbilden). När jag gjorde hälskontroll häromåret hade jag 140. Hade jag åkt dit?

Dopingtråden
GoranS skrev:
> Nej, de tittar inte bara på röda blodkroppar
> utan på flera olika parametrar, se t.ex.
> http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
> ce=web&cd=7&ved=0CGYQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.uka
> d.org.uk%2Fresources%2Fdocument-download%2Fathlete
> -biological-passport%2F&ei=3CzIU4MXx-bhBMmbgOgH&us
> g=AFQjCNGER0g1YX1f7GtaG8O4Pl0nKhciAw&sig2=XHaDq7c7
> 1xD87VoEgxe-fQ&bvm=bv.71198958,d.bGE

Plus den hemliga parametern "tillskott av euros på banken"

Dopingtråden
Första FAZ med bild på framsidan var efter 9/11. Har 2 ex sparade för jag var i Frankfurt när det hände.

Andra bra tyskspråkiga tidningar är Süddeutsche Zeitung, Neue Zürcher Zeitung och Tages Anzeiger (Zürich).

Dopingtråden
GoranS skrev:
> ...
> Vad gäller AB så ägnade jag för någon vecka
> sen en kvart på bäg hem på pendeln åt att
> bläddra i ett ex som när jag klev på låg på
> sätet jag sedan satte mig på. Var faktiskt lite
> fascinerande/skrämmande hur dålig den var.
> Innehållet var en blandning av skvaller,
> sensationsjournalistisk faktamisshandel och
> substanslöst dravel.

Helt perfekt till kaffet. Ungefär som när jag skall se film för förströelse, då ser jag inte en djuplodande kulturfilm, då vill jag se lite vanlig sketen hollywoodaction.

För övrigt hade jag enklare manipulerats av en artikel i en "seriös" tidning, inte varit på min vakt liksom.

Dopingtråden
Vad gäller diskussionen om vilken idrott där det fuskats mest, tycker inte det spelar någon roll. Inom cyklingen har det förekommit så mycket skit så det räcker och blir över, det är ju inget som blir bättre om andra idrotter är/har varit värre.

Dopingtråden
me.I.am skrev:
> Vad gäller diskussionen om vilken idrott där det
> fuskats mest, tycker inte det spelar någon roll.
> Inom cyklingen har det förekommit så mycket skit
> så det räcker och blir över, det är ju inget
> som blir bättre om andra idrotter är/har varit
> värre.

Fast då missar du nog poängen som går ut på att all idrott på högsta nivå har en hög frekvens av doping. Visst är det bra att cykling tar itu med sina problem men om det är sant att det handlar om all idrott på toppnivå är det ju ett generellt problem som inte cyklingen som sådan kan göra mycket åt. Det kanske t.o.m är så att genom att det försikommer i "alla" idrotter så blir det ännu svårare att få bort det från cyklingen.

Dopingtråden
me.I.am skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > ...
> > Vad gäller AB så ägnade jag för någon
> vecka
> > sen en kvart på bäg hem på pendeln åt att
> > bläddra i ett ex som när jag klev på låg
> på
> > sätet jag sedan satte mig på. Var faktiskt
> lite
> > fascinerande/skrämmande hur dålig den var.
> > Innehållet var en blandning av skvaller,
> > sensationsjournalistisk faktamisshandel och
> > substanslöst dravel.
>
> Helt perfekt till kaffet. Ungefär som när jag
> skall se film för förströelse, då ser jag inte
> en djuplodande kulturfilm, då vill jag se lite
> vanlig sketen hollywoodaction.

Om man är intresserad av att spy upp kaffet kan det ju möjligen vara ett vinnande recept. Vet inte om det ex jag jag fick i mina händer var ett bottennapp även för AB, men efter den kvartens studium av blaskan så fick jag nog för resten av livet. Som förströelse läser jag hellre decimalutveckligen av godtyckligt transcendent tal, t.ex. pi.

Dopingtråden
Senast jag läste kvällstidningarna "fysiskt" så var Linda Norman rising star i expressen och Tom Hjelte var kingarnas king på AB. Tror att det gått lite bättre för Linda än för Tom.

Tillbaka
Topp