Dopingtråden

Dopingtråden
Meldonium ? Låter lite som kryptonit, eller något utomjordiskt ämne från planet X, StarWars eller Dilbert !!
Men det verkar som en massa idrottare tagit detta under många år, det har alltid varit ok, sen plötsligt är det förbjudet och några missar detta och fortsätter att ta sina vanliga "godkända mediciner".....
Här tycker jag faktiskt att det är lite hårt att stänga av dom i många år, en del får sina liv och karriärer förstörda pga ett obetydligt misstag... Ge dom böter och en knäpp på näsan istället, och se till att Meldonium-reglerna gäller från och med nu istället !!

Dopingtråden
Bikzz sa:
Meldonium ? Låter lite som kryptonit, eller något utomjordiskt ämne från planet X, StarWars eller Dilbert !!
Men det verkar som en massa idrottare tagit detta under många år, det har alltid varit ok, sen plötsligt är det förbjudet och några missar detta och fortsätter att ta sina vanliga "godkända mediciner".....
Här tycker jag faktiskt att det är lite hårt att stänga av dom i många år, en del får sina liv och karriärer förstörda pga ett obetydligt misstag... Ge dom böter och en knäpp på näsan istället, och se till att Meldonium-reglerna gäller från och med nu istället !!
Och de rena idrottare som aldrig fått någon karriär för att resten av fältet dopat sig med tvivelaktiga, men för tillfället ej förbjudna, substanser, hur ska dessa kompenseras?
De som åkt dit nu har haft sedan september på sig att sluta med Meldonium då Wada tillkännagav sin lista för 2016.

Dopingtråden
Bikzz sa:

Meldonium har varit på wadas varningslista/bevakningslista i över ett år och beslut om att uppföra Meldonium på förbudslistan kom som sagt i september.

Som elitidrottare förväntas du hålla dig uppdaterad på ändringar i regelverket.

Dopingtråden
HåkanB sa:
Bikzz sa:
... vanliga "godkända mediciner".....
Jag håller i princip med att man inte borde behöva vara hur paranoid som helst ens som elitidrottare. Men Meldonium har väl inte varit godkänt ens som läkemedel i särskilt många länder?

Nä, men tro inte att de har tagit eländet för att de har några udda hjärtfel. Nä - det var doping redan innan det blev förbjudet.

Dopingtråden
Det finns många tillverkade medel som folk använder av olika skäl.... Voltaren, Aspirin, eller kanske Kaffe & alkohol, --- ! Sen finns det någon myndighet som reglerar vilka som är ok när man sportar.

Tycker att det är väldigt tufft att förstöra någons idrotts-karriär enligt ovan. Ett antal Big No-no´s bör vara självklara, Epo, steroider, osv. Men what about alla andra läkemedel ?

Dopingtråden
Bikzz sa:
Det finns många tillverkade medel som folk använder av olika skäl.... Voltaren, Aspirin, eller kanske Kaffe & alkohol, --- ! Sen finns det någon myndighet som reglerar vilka som är ok när man sportar.

Tycker att det är väldigt tufft att förstöra någons idrotts-karriär enligt ovan. Ett antal Big No-no´s bör vara självklara, Epo, steroider, osv. Men what about alla andra läkemedel ?

Du menar att man skall göra ett undantag för just meldonium?
Och om man inför andra substanser i framtiden skall man göra undantag om någon åker dit på det?

EDIT:
Tror knappast det är någon idrottare i världseliten som fått Meldonium utskrivet p.g.a. medicinska skäl, de har tagit det för att höja sin prestation, punkt.
Det verkar ha varit ganska vedertaget österut att ta Meldonium som prestationshöjande, vissa/många har såklart avböjt, men att de varit medvetna om vad det är är ganska klart, lite naivt att tro annat anser jag.

Senast ändrad:
Dopingtråden
me.I.am sa:
Bikzz sa:

Och om man inför andra substanser i framtiden skall man göra undantag om någon åker dit på det?

EDIT:
Tror knappast det är någon idrottare i världseliten som fått Meldonium utskrivet p.g.a. medicinska skäl, de har tagit det för att höja sin prestation, punkt.
Det verkar ha varit ganska vedertaget österut att ta Meldonium som prestationshöjande, vissa/många har såklart avböjt, men att de varit medvetna om vad det är är ganska klart, lite naivt att tro annat anser jag.
Ja, varför ska man ursäkta fusk denna gången? På något sätt alls?

Dopingtråden
me.I.am sa:
Bikzz sa:

EDIT:

Visst är det så att flertalet av de som stoppat i sig Meldonium gjort det för att förbättra sina prestationer, jag garanterar att extremt många idrottsmän i världen tar diverse godkända läkemedel utan att ha något medicinskt skäl till det.
Man provar och hoppas på en liten positiv effekt även om man inte är helt säker på att man verkligen får någon fördel av det.
Norska skidlandslaget har aldrig förnekat att man tar det som är tillåtet medans man struntar i de preparat som är dopningsklassade.
Som exempel går nästan hela deras skidlandslag på tillåtna astma mediciner och jag personligen ser ingen större skillnad på det och dom som tidigare använde det då godkända Meldonium.
Helt lagligt enligt reglerna men moraliskt väldigt tveksamt.
Dock så är det förstås extremt klantigt att som vissa idrottare fortsätta använda ämnet nu när det faktiskt satts upp på listorna över icke godkända preparat.

Dopingtråden
Jaha, och nästa gång det är något nytt medel som kommer in på listan, hur lång tid ska man ha "dispens" att använda det efter det att det blivit förbjudet utan att riskera avstängning? Tre månader? Sex månader? Ett år?

Det är ju inte direkt något preparat som man köper på ett vanligt apotek det handlar om. De som använder dessa preparat är i mitt tycke ute i en moralisk (mörk)gråzon redan från början. Om man håller till där får man banne mig se till att klara att hålla koll på WADAs listor. Där är ju inte direkt någon överraskning att de uppdateras och det kan inte ta så många minuter att läsa igenom dom när de uppdateras och kolla om de gråzonsmedikamenter man trycker i sig åkt upp på listan. I detta fall har det ju dessutom varit på observationslistan (eller vad det var den kallades) i ett år, så det har ju funnits förvarningar. Klarar man inte av detta får man i mina ögon skylla sig själv. Skulle f.ö. misstänka att det bland de som har haft fingrarna i meldoniumsyltburken nog kan finnas både en och annan som varit och fingrat i andra burkar också.

Dopingtråden
Blir f.ö. intressant att se vad de övriga positiva fallen av vad som nu rapporteras vara totalt 99 fall är för några gynnare. Min gissning är att vissa nationer kommer att vara ganska kraftigt överrepresenterade.

Dopingtråden
JT sa:
Kikon sa:

Ska vi börja ge 2-årsavstängningar till cyklister som blir knuffade av servicebilar? Det är ju också fusk.

När wada förbjuder det. Det är inte tävlingsarrangörer eller domare som stänger av tävlande va?

Edit. Detta handlar dessutom om ljusskygga medel man proppar i sig för att höja prestationer, inte att man tolkar några sekunder för att man är trött.

Senast ändrad:
Dopingtråden
JT sa:
GoranS sa:
Min gissning är att vissa nationer kommer att vara ganska kraftigt överrepresenterade.

Ja, det är ju ganska naturligt då befolkningsmängd och antalet aktiva idrottare skiljer väldigt mycket mellan olika länder.

Överrepresentation i förhållande till just befolkning eller antal utövare var förstås det jag avsåg. Kändes för mig tämligen självklart att det inte relaterade till ett tillstånd där sannolikheterna för x fall från San Marino och x fall från Ryssland skulle vara lika stora.

Dopingtråden
GoranS sa:
Överrepresentation i förhållande till just befolkning eller antal utövare var förstås det jag avsåg. Kändes för mig tämligen självklart att det inte relaterade till ett tillstånd där sannolikheterna för x fall från San Marino och x fall från Ryssland skulle vara lika stora.

Du har koll på antalet utövare och kan göra den bedömningen alltså? Imponerande isåfall. Jag tror aldrig jag sett den kopplingen i några rapporter av dopingfall någonsin.

Dopingtråden
JT sa:
GoranS sa:

Du har koll på antalet utövare och kan göra den bedömningen alltså? Imponerande isåfall. Jag tror aldrig jag sett den kopplingen i några rapporter av dopingfall någonsin.

Jag tror att när/om vi får den totala listan och för varje land genomför operationen att dividera antalet fall för landet med 99 så kommer vissa länder att få en andel som man tveklöst kommer att kunna säga är mycket större än andelen som det landets utövare utgör av det totala antalet utövare i hela världen.

Säg t.ex. att Sverige skulle ha tio fall på listan, d.v.s. 10% av fallen. Då skulle det vara tämligen klart att Sverige var kraftigt överrepresenterat, för åtminstone jag anser att det är uppenbart att Sverige inte har ens i närheten av 10% av världens idrottare.

Dopingtråden
Kikon sa:
JT sa:
Kikon sa:

Ska vi börja ge 2-årsavstängningar till cyklister som blir knuffade av servicebilar? Det är ju också fusk.

När wada förbjuder det. Det är inte tävlingsarrangörer eller domare som stänger av tävlande va?

WADA har i uppdrag att hitta användande av otillåtna prestationshöjande medel (alltså dopning), de internationella idrottsförbunden som UCI eller IAAF (oftast genom resp nationsförbund) är de som dömer & stänger av. Att cykeltävlande följer uppsatt regelverk är också under UCIs ansvar, inte WADAs.

Kom in i matchen nu.

Dopingtråden
GoranS sa:
Jaha, och nästa gång det är något nytt medel som kommer in på listan, hur lång tid ska man ha "dispens" att använda det efter det att det blivit förbjudet utan att riskera avstängning? Tre månader? Sex månader? Ett år?

Det är väl som med rödljuskörning, alla vet att man borde bromsa när det slår om till gult men en del chansar ändå och av dessa är det några som kör på så friskt att de kör mot rött. Inte för att man inte förstår reglerna utan man tror det ska gå hem. Det gula i detta fallet börjar ju när ämnet kommer upp på listan för nästa år (vilket då var i september 2015 om jag kommer ihåg rätt).

GoranS sa:
Det är ju inte direkt något preparat som man köper på ett vanligt apotek det handlar om. De som använder dessa preparat är i mitt tycke ute i en moralisk (mörk)gråzon redan från början. Om man håller till där får man banne mig se till att klara att hålla koll på WADAs listor. Där är ju inte direkt någon överraskning att de uppdateras och det kan inte ta så många minuter att läsa igenom dom när de uppdateras och kolla om de gråzonsmedikamenter man trycker i sig åkt upp på listan. I detta fall har det ju dessutom varit på observationslistan (eller vad det var den kallades) i ett år, så det har ju funnits förvarningar. Klarar man inte av detta får man i mina ögon skylla sig själv. Skulle f.ö. misstänka att det bland de som har haft fingrarna i meldoniumsyltburken nog kan finnas både en och annan som varit och fingrat i andra burkar också.

Indeed, särskilt det sista.

Dopingtråden
NLC sa:
Kikon sa:
JT sa:
Kikon sa:

WADA har i uppdrag att hitta användande av otillåtna prestationshöjande medel (alltså dopning), de internationella idrottsförbunden som UCI eller IAAF (oftast genom resp nationsförbund) är de som dömer & stänger av. Att cykeltävlande följer uppsatt regelverk är också under UCIs ansvar, inte WADAs.

Kom in i matchen nu.
Det vet jag mycket väl. Men uttryckte mig dåligt. Jag tyckter inte att man kan jämföra att knapra otillåtna medel, med att hålla i en vattenflaska i några sekunder. Det sista har ingenting med doping att göra, och diskussionen handlar om doping och avstängningar.

Edit. Men visst. Fusk är fusk, olika sorters fusk bevakas av olika organ.

Senast ändrad:
Dopingtråden
contador hade oxå blivit friad om hans köttbit förtärdes i mexico.. ;)

Varför tog wada bort koffein från listan, det är ju bevisligen prestationshöjande??

Dopingtråden
Kikon sa:
Vilken är den löjligaste ursäkten i cykelvärlden, om vi håller oss till cykling? Tyler Hamiltons tvillingfoster? Contadors köttbit? Eller kanske peruanska kokainhalstabletter?

Tycker Hamilton och Dennis Mitchell (five bottles of beer and sex with his wife at least four times . . . it was her birthday, the lady deserved a treat) tycker jag tillhör de bättre. Sen tycker jag tandkräms-Baumann förtjänar ett hederomnämnande i branschen med innovativa bortförklaringar.

Dopingtråden
a.svensson sa:
me.I.am sa:
Bikzz sa:

EDIT:

Norska skidlandslaget har aldrig förnekat att man tar det som är tillåtet medans man struntar i de preparat som är dopningsklassade.
Som exempel går nästan hela deras skidlandslag på tillåtna astma mediciner och jag personligen ser ingen större skillnad på det och dom som tidigare använde det då godkända Meldonium.
Helt lagligt enligt reglerna men moraliskt väldigt tveksamt.

Om jag inte helt missuppfattat det är det s.a. astmamedicinerna inte har någon positiv effekt på de som inte lider av astma. De utövare som tar Meldonium är hjärtsjuka utan de hoppas att kunna använda en medicin trots att de inte är sjuka och dra fördelar av det. Därmed faller liknelsen.

Dopingtråden
Bikzz sa:

Enligt Sharapovas FB-sida:

I make no excuses for not knowing about the ban. I already told you about the December 22, 2015 email I received. Its subject line was “Main Changes to the Tennis Anti-Doping Programme for 2016.” I should have paid more attention to it.
But the other “communications”? They were buried in newsletters, websites, or handouts.

Så, hon tar en medicin för hjärtsjuka trots att hon inte är hjärtsjuk och får ett mejl som handlar om förändringar i dopningsbestämmelserna. Att man då inte ens bryr sig om att läsa mejlet är i min värld extremt korkat. Om man funderar på vad som kan skada hennes karriär så är det förmodligen, bortsett från skador, få saker som är så negativa som att åka dit för dopning. Att då ta sig tiden att läsa igenom ett mejl per år (låter i mina öron som att detta är en typ av mejl som skickas ut inför varje årsskifte) för att säkerställa att de preparat man tar inte finns med på listan av nya förbjudna preparat känns rakt av korkat.

Egentligen borde det räcka att informationen läggs upp på ett lättillgängligt ställe och att det finns klara riktlinjer om att detta sker i god tid före det att reglerna börjar tillämpas. Detta verkar f.ö. vara fallet. Om de sen dessutom inkluderar informationen i nyhetsbrev och utdelat material gör att än mindre anledning till att missa de nya reglerna finns. Och om man dessutom får ett mejl med en sammanfattning av de viktigaste förändringarna och trots det lyckas missa det hela känns det som man fått sin chans (eller rättare sagt sina chanser).

Dopingtråden
Angående astmamedicin så är det sant att medicinens huvudsakliga mål sjuka att dillatera bronkerna kanske inte hjälper friska men troligen är det medicinens "biverkningar" som är intressant ur ett dopingperspektiv. Ökad hjärtverksamheten samt kärlvidgning och stresspåslag. Har svårt att tro att hela världseliten haft astma under deras utvecklingsperiod

Dopingtråden
Någon som vet om det finns belägg för att ventilerande av mycket kall luft ökar problemen med (ansträngnings)astma? Det brukar ju framföras som ett skäl för att det är vanligt med astmatiska besvär hos elitutövare i konditionsidrotter där man utsätts för kall luft. Om det finns en tydlig sådan koppling är det ju rätt rimligt att det kan finnas gott om längdskidåkare med astmaartade problem.

Dopingtråden
Cykelbonden sa:
Angående astmamedicin så är det sant att medicinens huvudsakliga mål sjuka att dillatera bronkerna kanske inte hjälper friska men troligen är det medicinens "biverkningar" som är intressant ur ett dopingperspektiv. Ökad hjärtverksamheten samt kärlvidgning och stresspåslag. Har svårt att tro att hela världseliten haft astma under deras utvecklingsperiod

Finns det några undersökningar kring hur positiv effekt har dessa biverkningar på prestationen?

Dopingtråden
Angående dopings skadeverkningar, folk dog som flugor i Twar på det glada 80/90-talet men verkar ha slutat med nu. Samband med att det numera går att testa för EPO eller är jag bara en konspirationsteoretiker?

Dopingtråden
Henrik_E sa:
Angående dopings skadeverkningar, folk dog som flugor i Twar på det glada 80/90-talet men verkar ha slutat med nu. Samband med att det numera går att testa för EPO eller är jag bara en konspirationsteoretiker?

Amgens syntetiska EPO blev godkänt som läkemedel 1989 medan "orienteringsjukan" förekom redan 10 år tidigare samt "upphörde" innan metoder för att detektera EPO-dopning togs i bruk vid sommar-OS 2000. Så jag säger, nja.

Dopingtråden
GoranS sa:
Någon som vet om det finns belägg för att ventilerande av mycket kall luft ökar problemen med (ansträngnings)astma? Det brukar ju framföras som ett skäl för att det är vanligt med astmatiska besvär hos elitutövare i konditionsidrotter där man utsätts för kall luft. Om det finns en tydlig sådan koppling är det ju rätt rimligt att det kan finnas gott om längdskidåkare med astmaartade problem.
Jag har aldrig tidigare haft problem med andningen men fick det efter en hård träningshelg i Idre i slutet av januari. Symptomen stämmer väl med astma så jag utgår från att det var ansträngningsastma jag åkte på. Har fortfarande problem med det.

Dopingtråden
GoranS sa:
Kikon sa:
Vilken är den löjligaste ursäkten i cykelvärlden, om vi håller oss till cykling? Tyler Hamiltons tvillingfoster? Contadors köttbit? Eller kanske peruanska kokainhalstabletter?

Tycker Hamilton och Dennis Mitchell (five bottles of beer and sex with his wife at least four times . . . it was her birthday, the lady deserved a treat) tycker jag tillhör de bättre. Sen tycker jag tandkräms-Baumann förtjänar ett hederomnämnande i branschen med innovativa bortförklaringar.

Tiernan-Lockes fyllehistoria är ganska bra också.

Tillbaka
Topp