Dopingtråden

Dopingtråden
bigmollo sa:
Supertramp sa:
bigmollo sa:
Det kan ju faktiskt överföras vaginalt om du träffar en man som har smörjt in sin jättepenis med ett kvarts kilo kräm! Har du tänkt på det?

Undra vilket sökord det var som triggade Bigmollos bevakningsaltoritm och fick honom att läsa tråden?

Jag kände att jag äntligen kunde göra nytta i tråden. Tack för länken. Man borde göra såna tester oftare.
/J

Det spåret Var vi ju på happy redan inne på för en vecka sen , alltid först med det senaste.

"Re: Dopingtråden
Av: hm 13 oktober
droidekas skrev:
Aliide skrev:
Lär ju förövrigt smörjt på rätt bra med salva på läpparna när det visar avslag i urinen liksom.

Hon sa inte vilka läppar...

Nu har jag det .
Hon blev antagligen kontantimerad av någon som smörjt in köttklubban sin rejält.
Den där doktorn är kanske skyldig ändå..."

Dopingtråden
GoranS sa:
Är det verkligen lämpligt att en styreslsemedlem i ADN gör uttalanden som dessa?

– Det jeg har hørt til nå forteller meg at dette ikke er gjort forsettlig eller ved å ha vært grovt uaktsom. Jeg tror vi snakker om en suspensjon på to år og nedover. Det er et bredt spekter av sanksjoner, men det er et såpass alvorlig stoff at å tenke advarsel eller henleggelse er usannsynlig. Basert på tidligere dommer fra CAS (Idrettens voldgiftsrett, Johaugs siste ankeinstans journ.anm.) som jo her er den relevante rettskilde, så ligger straffen for slike brudd på pluss/minus ett års suspensjon og det er umulig å være mer presis uten å vite mer, vurderer Randi Gustad.
Källa: http://www.vg.no/sport/langrenn/doping/detaljene-som-kan-avgjoere-johaugs-karriere/a/23823090/

Då personen i fråga dessutom är jurist tycker i alla fall jag att hon borde haft vett att "hålla käften" på ren svenska, om inte annat för att undvika potentiella diskussioner i händelse av ett "milt straff".

Jag citerade det twitter(?)inlägget från Randi Gustad tidigare i tråden. Trodde det var någon bloggerska eller annan helt oinsatt person. Är riktigt illa om hon är med i ADN.

Jag såg det för 2 dagar sedan, när var det TJ hördes av ADN? Om Randi skrev det innan så är det mer än illa, hade det varit civil domstol och något sådant kommit fram efter så hade rättegången tagits om, om det varit någon nämndeman/domare.

Oavsett så är det ganska korkat uttalande.

EDIT: oklar syftning

Senast ändrad:
Dopingtråden
GoranS sa:
Aliide sa:
GoranS sa:
Är det verkligen lämpligt att en styreslsemedlem i ADN gör uttalanden som dessa?

– Det jeg har hørt til nå forteller meg at dette ikke er gjort forsettlig eller ved å ha vært grovt uaktsom. Jeg tror vi snakker om en suspensjon på to år og nedover. Det er et bredt spekter av sanksjoner, men det er et såpass alvorlig stoff at å tenke advarsel eller henleggelse er usannsynlig. Basert på tidligere dommer fra CAS (Idrettens voldgiftsrett, Johaugs siste ankeinstans journ.anm.) som jo her er den relevante rettskilde, så ligger straffen for slike brudd på pluss/minus ett års suspensjon og det er umulig å være mer presis uten å vite mer, vurderer Randi Gustad.
Källa: http://www.vg.no/sport/langrenn/doping/detaljene-som-kan-avgjoere-johaugs-karriere/a/23823090/

Då personen i fråga dessutom är jurist tycker i alla fall jag att hon borde haft vett att "hålla käften" på ren svenska, om inte annat för att undvika potentiella diskussioner i händelse av ett "milt straff".

Men de fakta som läkte ut efter att artikeln i VG skrevs så är milt straff omöjligt iom att hon hade tillgång till all information. Till och med Løfshus "otroligt oaktsam och dum"-uttalande igår visar ju på att det kommer bli svårt att få det till något annat än minst "Grov oaktsamhet", normalstraff 4 år, med viss chans till halvering. Det är där vi rör oss efter att den artikeln skrevs.

Att sedan Randi Gustad hänvisar till fall före straffskärpningen 2015 är kanske inte så klokt...

Vi får väl se var det landar i slutänden. Jag är inte helt övertygad att det inte kommer att trollas till s.a. straffet ligger på oaktsamhetsskalan när det kommer till kritan. Därmed inte sagt att jag tycker att det bör hamna där.

Jag gissar på att norrmännen nog faktiskt lyckas trolla fram en ganska snäll dom som dock omedelbart överklagas av WADA.

Dopingtråden
GoranS sa:
Aliide sa:
GoranS sa:

Men de fakta som läkte ut efter att artikeln i VG skrevs så är milt straff omöjligt iom att hon hade tillgång till all information. Till och med Løfshus "otroligt oaktsam och dum"-uttalande igår visar ju på att det kommer bli svårt att få det till något annat än minst "Grov oaktsamhet", normalstraff 4 år, med viss chans till halvering. Det är där vi rör oss efter att den artikeln skrevs.

Att sedan Randi Gustad hänvisar till fall före straffskärpningen 2015 är kanske inte så klokt...

Vi får väl se var det landar i slutänden. Jag är inte helt övertygad att det inte kommer att trollas till s.a. straffet ligger på oaktsamhetsskalan när det kommer till kritan. Därmed inte sagt att jag tycker att det bör hamna där.

Alternativet till oaktsamhet-skalan är ju medveten. Då skulle apotekaren med vittne intyga att hon gick in själv på apoteket och bad att få en kräm med Clostebol. Det låter faktiskt väldigt osannolikt och till och med omöjligt då apotekspersonalen var helt klara över att hon INTE varit där då i så fall skulle ha typ tagit fram mobilkamera eller iaf reagera. Så medveten doping i det hänseendet är omöjlig, däremot gäller det för henne att bevisa att hon faktiskt inte googlade eller slog upp, men hon har väl redan gått ut och sagt att hon inte har en aning om varför hon inte gjorde det som hon alltid brukar göra. Men en nitisk person kan be henne att bevisa den utsagan och om hon inte kan bevisa en grej hon inte gjort kan ADN och WADA dra det till medveten pga det. Men mer troligt att det blir "Grov oaktsamhet" och troligtvis 2 år.
Nedre delen av oaktsamhetskalan går nog inte.

Dopingtråden
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Aliide sa:
GoranS sa:

Jag gissar på att norrmännen nog faktiskt lyckas trolla fram en ganska snäll dom som dock omedelbart överklagas av WADA.

Ja, jag tror nog också att det blir en förhållandevis snäll dom som kommer att överklagas men i slutändan händer det inget mer.

Dopingtråden
Nu vet inte jag vad dopingpolisen har för befogenheter, men nog vore det bra om dom kunde ta hennes laptop och kolla sökhistoriken.
om man kunde konstatera om hon gjort några googlingar på preparatet nyligen så är ju saken biff som Contador sa.

Dopingtråden
Stewe sa:
Nu vet inte jag vad dopingpolisen har för befogenheter, men nog vore det bra om dom kunde ta hennes laptop och kolla sökhistoriken.
om man kunde konstatera om hon gjort några googlingar på preparatet nyligen så är ju saken biff som Contador sa.

Du vet att det finns smartphones? ;-)

Dopingtråden
Har ju tagits upp ett antal gånger nu att TJ i en tidigare intervju sagt att hon kollar allt 1, 2 och 3 gånger, även salvor för munsår som hon verkar ha haft en del problem med. Fokus har varit att då är det lite konstigt att hon nu helt plötsligt litar så mycket på en läkare (som inte är heltidsanställd av NSF) att hon inte kollar salvan överhuvudtaget.

[Ni som inte gillar spekulationer, sluta läs här]

Fokus kanske skall riktas på andra hållet, hon har dålig koll. Varför då säga något sånt i en intervju. Dessutom väldigt tydligt och som låter nästan överdrivet, men bra om det stämmer. Det gäller att ta varje tillfälle i akt att stävja dopingryktena är min tolkning, alltså säga något som låter bra för att det kanske finns något att dölja.

Tycker det är på samma nivå som många idrottare (i Norden) uttrycker sig i olika intervjuer när doping tas upp, Vi testas x^^1000 antal gånger under säsongen, utanför säsongen, när vi sover o.s.v. Men dom glömmer oftast att nämna att dom kan undvika 2 dopingtester/år utan att det händer något (alltså inte avvika/vägra men däremot inte vara där dom rapporterat att dom är, eller helt enkelt låtsas att dom inte är på plats som någon gjort). Allt för att hålla skenet av en ren idrott uppe.

EDIT: när vi ändå spekulerar:
Läkaren trodde inte det var TJ som gick på Clostebol-programmet, det plus salvan blev s.a.s. för mycket.
- nä, det tror jag inte, det var ett skämt.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Utöver den närmast osannolika dumhet som krävs för att historien ska kunna vara sann, så verkar det extremt dumt att hon ännu inte stängts av. De veckor hon nu spenderar som "fri" kan ju bli väldigt dyra om de gör att hon med snäv marginal missar någon tävling, typ OS 2018...

Dopingtråden
Alltid gillat frispråkiga Ferry, han brukar såga och dissa alla fuskare.
Nu bekymrad vad polskan och finskan tycker...

Är de inte ovanligt tyst bland kommentarer från andra skidåkare, när de gäller både astma och detta fall?

Dopingtråden
GoranS sa:
Finns det något som indikerar att det skulle vara vanligt med whereabouts-missar (eller vad det nu kallas) bland norska skidåkare?

Nä, men om det är något man lärt sig de senaste månaderna ang whereabouts-missar är väl att de nästan alltid hålls hemligt tills den tredje gången det smäller.

Dopingtråden
GoranS sa:
Finns det något som indikerar att det skulle vara vanligt med whereabouts-missar (eller vad det nu kallas) bland norska skidåkare?

Nu skrev jag "många idrottare (i Norden)", menar alltså inte specifikt Norska idrottare/längdåkare. Det var tidigare i den här tråden en diskussion om den där kvinnliga cyklisten som kom upp i 3 whereabouts-missar inför OS(?), men som lyckades ogiltigförklara den första och kunde ställa upp. Fick då intrycket att så länge det är max 2 gånger inom 1 år så redovisas det inte offentligt. Ingen idrottare (oavsett idrott/land) jag hört intervjuas och kommit in på "hårda dopingtester" har någonsin nämnt att dom kan ha 2 whereabouts-missar per år utan att något händer, har alltid framställts som att det är stenhårt, en miss så är det klippt.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Men de ska istället utreda läkaren för överträdelser av dopingregler. Hur var det nu med idrottarens egna ansvar?

Nja, inte istället. Och jag kan tycka att det är korrekt. Utifrån historien dom håller sig till så bör läkaren utredas, oavhängigt vad som händer med TJ. Däremot har jag inget tvivel om att om läkaren får något straff, av ADN eller "civilt", så kommer det att påverka TJ:s situation positivt, TJ:s propagandamaskin kör ju stenhårt på linjen att hon litade på läkaren.

Se undrar jag lite om ADN har några befogenheter vad gäller läkarens handlande, det borde väl vara mer ett civilt mål? Om det nu är åtalbart p.s.s. som innehav (eller hur det uttrycks) av vissa dopingmedel. Även TJ borde isf vara aktuell för det.

Dopingtråden
Oooh sa:

Är de inte ovanligt tyst bland kommentarer från andra skidåkare, när de gäller både astma och detta fall?

Bättre att låta TJ göra bort sig själv, och sedan ta fram stora sågen om domen blir för mild.

Anser att det stora straffet ändå blir att ingen kommer glädjas med henne vid framgång längre. Hennes rykte är nersolkat och historiska och framtida prestationer likaså.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Kan någon som är bättre än mig på norska förklara: http://www.vg.no/sport/antidoping-norge-johaug-suspendert-i-to-maaneder/a/23824306/

Straffet kan väl ändå inte endast vara att hon blir avstängd i två månader. Då är det ju ett skämt.

Edit: Tvåa på bollen

Skulle vilja påstå att min norska läsförståelse är utmärkt...

Det som bekräftats är att hon ÄR avstängd i väntan på dom, eftersom ADN har kommit fram till att hon INTE är utan skuld (underförstått: någon form av påföljd blir det definitivt tal om). Denna avstängning är satt till 2 månader eller tills slutgiltig dom faller. Det kan alltså förmodas att dom kan förväntas komma inom 2 månader.

Dopingtråden
Trodde först hon bara fick 2 månader och sen var det klart när jag såg de första kommentarerna här. Men det måste väl bli en betydligt hårdare dom i slutändan tycker jag, annars känns det som om de lika gärna kan lägga ner dopingtester helt.

Dopingtråden
CMI sa:
Oooh sa:

Bättre att låta TJ göra bort sig själv, och sedan ta fram stora sågen om domen blir för mild.

Anser att det stora straffet ändå blir att ingen kommer glädjas med henne vid framgång längre. Hennes rykte är nersolkat och historiska och framtida prestationer likaså.

Håller inte med, om TJ hanterar det på ett bra (medialt) sätt, och straffet blir typ över denna säsongen.
Säg att straffet skulle bli 1 år från nu, det tror jag skulle accepteras av dom flesta (de som anser att hon skall ha ett kännbart straff) även om det kanske skulle mumlas en del - men inte rasas. Om hon då rakryggat (på ett icke-hulkande sätt) tar straffet, och förklarar att "ja, jag gjorde ett otroligt dumt misstag, och tar självklart straffet för det. Jag skall göra allt för att komma tillbaka". Och undviker allt vad offerkoftor heter, och inte nämner något om revansch. Då tror jag faktiskt att dom flesta skulle sympatisera med henne. Om hon då kommer tillbaka och blir världsbäst igen kommer hon att bli ett nationalhelgon i Norge, få Nobels fredspris (tillsammans med ADN) och livet leker igen.

Skämt åsido, jag tror faktiskt att om hon fr.o.m. nu hanterar detta på rätt sätt och inte så katastrofalt som hon gjort hittills så kan hon t.o.m. gå vinnande ur detta. Dock måste straffet isf bli minimum 1 år för att folk ska köpa det, och maximum 1 år för hennes skull så hon skall kunna komma tillbaka.

Dopingtråden
Du kan mkt väl ha rätt i att det landar på ett år. På ngt sätt får de trolla till det s.a. oaktsamheten inte bedöms som grov. En ev. läkardom skulle kunna vara en del i det. Känns bara lite konstigt med tanke på cyklisten som fick 15 månader för typ samma sak innan regelskärpningen.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Om hon då rakryggat (på ett icke-hulkande sätt) tar straffet, och förklarar att "ja, jag gjorde ett otroligt dumt misstag, och tar självklart straffet för det. Jag skall göra allt för att komma tillbaka". Och undviker allt vad offerkoftor heter, .....massa text....

Fast hon har ju redan hulkat sönder sitt rykte, och med emfas hävdat att hon är oskyldig.

Dopingtråden
AxelSthlm sa:
me.I.am sa:
Om hon då rakryggat (på ett icke-hulkande sätt) tar straffet, och förklarar att "ja, jag gjorde ett otroligt dumt misstag, och tar självklart straffet för det. Jag skall göra allt för att komma tillbaka". Och undviker allt vad offerkoftor heter, .....massa text....

Fast hon har ju redan hulkat sönder sitt rykte, och med emfas hävdat att hon är oskyldig.

Hennes första uttalande efter denna nyhet är också att hon nu ska fortsätta kämpa för ett "fullt frikännande". Det förefaller orimligt då ADN redan nu gått ut och sagt att hon inte är oskyldig. Känns som ett resultat av dålig rådgivning att gå ut med den planen.

Dopingtråden
GoranS sa:
Du kan mkt väl ha rätt i att det landar på ett år. På ngt sätt får de trolla till det s.a. oaktsamheten inte bedöms som grov. En ev. läkardom skulle kunna vara en del i det. Känns bara lite konstigt med tanke på cyklisten som fick 15 månader för typ samma sak innan regelskärpningen.

Håller med, allt under 2 år är fel med tanke på andra domar, och jämfört med cyklisten borde det nu bli typ 3 år m.t.p. regeländringen. Men tror tyvärr att det landar på 1 år, eller möjligen 1,5 år, då kan hon vara med i VM/OS 2018 (? har inte kalendern framför mig).

Det motarbetar i så fall allt det WADA ville uppnå med regeländringen. Men om det blir 1-1,5 år så kommer det att tryckas väldigt mycket på att det var en landslagsläkare som hon hade all anledning att lita på (vilket jag absolut inte tycker), och att hon har ett avtal/kontrakt att hon ska följa läkarens rekommendationer/beslut (vilket jag tycker är ren bullshit, det har liksom inte med detta att göra). Något sånt tror jag kommer att hända.

Förmodligen lite taktik också. Om "den oberoende åtalsnämnden" (OÅN) tar i för lite, typ några månader, så kommer förmodligen WADA att överklaga för att markera, och då kan det bli runt 2 år. Men om OÅN direkt utdömer något som alla kan acceptera med hedern i behåll så är det förmodligen lugnt.

Dopingtråden
Oavsett utgången av detta fall kommer snön var vara lite smutsigare i år.
Dessutom, varenda kommentator kommer att ta upp det varje gång.
Nöjet att titta på vinterstudion kommer att vara mindre.

Dopingtråden
ohellstrom sa:
AxelSthlm sa:
me.I.am sa:

Hennes första uttalande efter denna nyhet är också att hon nu ska fortsätta kämpa för ett "fullt frikännande". Det förefaller orimligt då ADN redan nu gått ut och sagt att hon inte är oskyldig. Känns som ett resultat av dålig rådgivning att gå ut med den planen.

Precis, tror att om nu istället hade tagit in någon PR-byrå och kört linjen att hon accepterar straffet så tror jag att det hon gjort tidigare hade glömts bort. "Ja ja, hon var lite chockad och upprörd i början" hade folk tänkt. Har hon inte ändrat taktik inom någon vecka ser det rätt mörkt ut för henne propagandamässigt. Förutom i Norge då.

Dopingtråden
gsb sa:
Oavsett utgången av detta fall kommer snön var vara lite smutsigare i år.
Dessutom, varenda kommentator kommer att ta upp det varje gång.
Nöjet att titta på vinterstudion kommer att vara mindre.

Ha, Vinterstudiongänget har ju i alla år haft pinsamt svårt att tala klarspråk om dopingproblematik. Det lär bli rent tragikomiskt när de ska försöka hålla trivselfaktorn uppe trots den uppenbart dåliga situationen.

Dopingtråden
Någon som vet ifall hon kommer få va med i landslaget under en väntad avstängning eller måste hon bedriva all träning själv. Ja menar att hålla fart på en karriär ett år med uppbackning är ju rätt mycket enklare än om hon får sköta det själv.

Dopingtråden
Kanske ser fel men tycker hon har fått ett mera definierat ansikte sista året. Titta på det senaste bilderna på henne. Visst ser hon inte lika kvinnlig ut som tidigare?
Kan ju vara ett tecken på hård deff och ålder men tror inte det finns något att deffa bort från hennes kropp tyvärr.

Tillbaka
Topp